defragmentering
Fra : pst

Dato : 22-04-02 09:40

Jeg ved godt, at Mac OS ikke (af en eller anden grund) har behov for
defragmentering i samme grad som windåse.
Under OS9 fik jeg en trial på noget Norton (over et år siden), hvor jeg
kunne defragmentere med forskellige indstillinger, blandt noget med at
lægge mange filer i midten og sådan noget. Den spurgte til, om jeg
lavede store multimediefiler eller lavede mange små et eller andet.
Nu har jeg så lyst til at defragmentere i OSX eller i hvertfald få vist
et billede af diskens placering af filer.
Skal jeg droppe den lyst? Eller er der et free-, share- eller
billig-ware, som kan defragmentere i OSX?
Det må da alt andet lige være en fordel for f.eks. OSX at dens egne
filer ligger pænt efter hinanden? Det kan de ikke gøre med så mange
opdateringer af OS?

Mvh. Poul

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-04-02 11:10

In article <et-259D40.10401822042002@spiderman.mobilixnet.dk>,
pst <et@eller.andet> wrote:

> Nu har jeg så lyst til at defragmentere i OSX eller i hvertfald få vist
> et billede af diskens placering af filer.
> Skal jeg droppe den lyst?

Med de nuværende værktøjer: ja

> Eller er der et free-, share- eller billig-ware, som kan
> defragmentere i OSX?

Nej

> Det må da alt andet lige være en fordel for f.eks. OSX at dens egne
> filer ligger pænt efter hinanden? Det kan de ikke gøre med så mange
> opdateringer af OS?

Jo, men speeddisk identificerer filer på baggrund af type/creator, som
Mac OS X ikke bruger til systemfilerne.

I realworld er det pt. under Maxc OS X langt mere effektivt at nøjes med
at optimere directory filerne med diskwarrior og defragmentere de
enkelte fragmenterede filer med speeddisk eller hele disken med
plusoptimizer (dvs lad være med at optimere disken speedisk)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-04-02 13:27

In article <spam-165389.12093524042002@news.tele.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> enkelte fragmenterede filer med speeddisk eller hele disken med
> plusoptimizer (dvs lad være med at optimere disken speedisk)

Har det en skadelig effekt at lade Speeddisk udføre optimeringen? Jeg
har nemlig gjort det nogle gange for et stykke tid siden, men det er
efterhånden nogle måneder siden.

Bliver OS X egentlig langsommere med tiden? Jeg synes ikke min egen OS X
kører helt så kvikt som når jeg installere den på ny på andre Mac'er,
men kan selvfølgelig ikke huske om den har kørt hurtigere på min egen
maskine. Til tider synes jeg også, at man kan mærke på den, når den har
været tændt i lang tid (mange dage), hvor den undertiden har været
presset.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 27-04-02 14:20

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Har det en skadelig effekt at lade Speeddisk udføre optimeringen? Jeg
> har nemlig gjort det nogle gange for et stykke tid siden, men det er
> efterhånden nogle måneder siden.

Speeddisk er uproblematisk. Alternativt: DiskOptimiser (Del af
DiskWarrior pakken)

> [...]
> maskine. Til tider synes jeg også, at man kan mærke på den, når den har
> været tændt i lang tid (mange dage), hvor den undertiden har været

HD kan blive fragmenteret, jeg har installeret OS X på 3 partitioner:

1 med OS X
1 med OS 9 samt Users og Applications mapperne flyttet linket med
Symbolic Links
1 partition til Swaps (flyttet med SwapCop)
--
Jesper.
"Tanya Roberts doesn't really do much, but looks damn nice doing it"

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 14:29

In article <rfn-D7632C.14264427042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Har det en skadelig effekt at lade Speeddisk udføre optimeringen? Jeg
> har nemlig gjort det nogle gange for et stykke tid siden, men det er
> efterhånden nogle måneder siden.

Nej, men stort set _alle_ macosx filer bliver lagt som dokumenter da de
ikke har type/creator. Ofte med det resultat at ydelsen bliver dårligere
end før optimeringen. Lav enten en simpel defragmentering eller optimer
efter hvor ofte filerne bruges.

Om seneste version af Speeddisk kan håndtere Mac OS X partitioner
ordenligt ved jeg ikke.

> [...]
> kører helt så kvikt som når jeg installere den på ny på andre Mac'er,
> men kan selvfølgelig ikke huske om den har kørt hurtigere på min egen

update_prebinding og især en gang diskwarrior synes at hjælpe svært
meget på en installlation. Prøv at lave en graf med DW på din mac OS X
boot og Users partition - Mac OS X roder ganske meget med directory
filen.

> Til tider synes jeg også, at man kan mærke på den, når den har
> været tændt i lang tid (mange dage), hvor den undertiden har været
> presset.

Det ved jeg faktisk ikke.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-02 14:44

In article <929eaa.7e.ln@g4.reippuert.dk>, Morten Reippuert
<spam@reippuert.dk> wrote:

> Det ved jeg faktisk ikke.

Måske kører der nogle løbske baggrundsprocesser i ring, og tager ydelse
fra processoren. Ved at genstarte får man stoppet dem effektivt.
Jeg har været ude for det en gang jeg trykkede på knappen der
genopbygger skrivebordet i klassisk Mac OS. Den kørte bare i ring i
baggrunden, og jeg kunne ikke lige gennemskue, hvordan jeg stoppede
den. Jeg kunne åbne og lukke klassisk Mac OS uden problemer, og
computeren kørte sådan set godt nok.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-04-02 17:13

In article <270420021543547731%muenster@mac.com>,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> [...]
> baggrunden, og jeg kunne ikke lige gennemskue, hvordan jeg stoppede
> den. Jeg kunne åbne og lukke klassisk Mac OS uden problemer, og

Jeg har altid en CPU monitor kørende i Dock'en og et kig i "top"
afslører intet indlysende. Maskinen virker helt frisk, men alligevel
virker den langsommere; helt subjektivt selvfølgelig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 18:07

In article <rfn-7AB4E5.18123327042002@sunsite.dk>,
> [...]

> afslører intet indlysende. Maskinen virker helt frisk, men alligevel
> virker den langsommere; helt subjektivt selvfølgelig.

kig i loggen i og se om der er nogen DNS timeouts når du oplever at den
virker sløv...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-04-02 00:58

In article <irleaa.tf.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> kig i loggen i og se om der er nogen DNS timeouts når du oplever at den
> virker sløv...

Hvilken log er det? Man skal vælge den i konsollen, ik'? Ja, jeg må med
skam meddele, at jeg stort set aldrig har rørt ved konsollen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 28-04-02 11:08

In article <rfn-D9E1B5.01581428042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hvilken log er det? Man skal vælge den i konsollen, ik'? Ja, jeg må med
> skam meddele, at jeg stort set aldrig har rørt ved konsollen.

Den log som Konsollen hele tiden skriver til - dvs den åbnes automatisk
af Console.app

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-04-02 11:19

In article <9mhgaa.jb.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Den log som Konsollen hele tiden skriver til - dvs den åbnes automatisk
> af Console.app

OK.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-04-02 11:25

On 4/28/02 12:08 PM, in article 9mhgaa.jb.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
> kernal panic or two in a month, what's the point of living?

Er det ligefrem blevet sådan at vi Macbrugere kan blære os overfor hinanden
hvis vi har et crash eller to om måneden? :))

- Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

Fra : Morten Reippuert

Dato : 28-04-02 12:11

In article <B8F19AB6.11BB%ftl@pobox.com>, Peter Perlsø <ftl@pobox.com>
wrote:

> Er det ligefrem blevet sådan at vi Macbrugere kan blære os overfor hinanden
> hvis vi har et crash eller to om måneden? :))

Jo Jeg har desværre endnu ikke oplevet æren siden jeg skiftede til
10.1 i oktober. Er du selv hoppet på Mac OS X vognen?

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-04-02 12:50

On 4/28/02 1:11 PM, in article uclgaa.jb.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jo Jeg har desværre endnu ikke oplevet æren siden jeg skiftede til
> 10.1 i oktober. Er du selv hoppet på Mac OS X vognen?

Det har jeg været - sådan rigtigt :) - I over en måned. Har haft 2 kernel
panics, men that¹s it.

- Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

Fra : Morten Reippuert

Dato : 28-04-02 13:03

In article <B8F1AEA1.1268%ftl@pobox.com>, Peter Perlsø <ftl@pobox.com>
wrote:

> Det har jeg været - sådan rigtigt :) - I over en måned. Har haft 2 kernel
> panics, men that¹s it.

Påstår du at du er smartere end undertegnede?

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-04-02 14:50

On 4/28/02 2:03 PM, in article 0eogaa.jb.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Påstår du at du er smartere end undertegnede?

Ja, og så er min mor også større og tungere end DIN!

- Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-02 22:45

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Jeg har altid en CPU monitor kørende i Dock'en og et kig i "top"
> afslører intet indlysende. Maskinen virker helt frisk, men alligevel
> virker den langsommere; helt subjektivt selvfølgelig.

Jeg har været ude for at Dock'en er blevet forvirret og skulle have
kniven førend systemet opførte sig fornuftigt igen. Det skjuler sig i
andre programmer så man skal lukke nogen stykker inden man kan se at
det er Dock'en der sluger.

Heldigvis genstarter den med det samme.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-04-02 17:11

> [...]

> efter hvor ofte filerne bruges.
>
> Om seneste version af Speeddisk kan håndtere Mac OS X partitioner

Jeg går og spekulerer på, om jeg skal investere i den nye Norton
Systemworks pakke. På arbejdet har vi endnu ikke OS X på maskinerne (kun
min som test), så der vil det være spildt at opdatere. Det vil dog være
bedst for min privatøkonomi

> [...]
> meget på en installlation. Prøv at lave en graf med DW på din mac OS X
> boot og Users partition - Mac OS X roder ganske meget med directory

Det er vist også længe siden jeg har kørt Diskwarrior, men prebinding
(via Xoptimize) har ikke den store effekt hos mig...

> Det ved jeg faktisk ikke.

Næh hør nu! Det kan da ikke være rigtigt

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 17:29

In article <rfn-990E2F.18105527042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Det er vist også længe siden jeg har kørt Diskwarrior, men prebinding
> (via Xoptimize) har ikke den store effekt hos mig...

af naturlige årsager har det kun effekt såfremt man installere ny
software på maskinen.

> Næh hør nu! Det kan da ikke være rigtigt

skammer mig på behørig vis - er jeg ligefrem nød til hat hive pdisken
frem?

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 18:07

> [...]

af naturlige årsager har det kun effekt såfremt man installere ny
software på maskinen.

> Næh hør nu! Det kan da ikke være rigtigt

skammer mig på behørig vis - er jeg ligefrem nød til at hive pdisken
frem?

Fra : pst

Dato : 01-05-02 16:46

In article <bsleaa.tf.ln@g4.reippuert.dk>,

> af naturlige årsager har det kun effekt såfremt man installere ny
> software på maskinen.

Hvad er pre-binding? Det lyder som om, at det er noget man skal slå til
efter en ren installation?! Kan jeg læse om det et sted?

Mvh. Poul (hvem laver diskwarrior-pakken?)

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 16:54

In article <et-8D1AA5.17453801052002@superman3.mobilixnet.dk>,
pst <et@eller.andet> wrote:

> Hvad er pre-binding? Det lyder som om, at det er noget man skal slå til
> efter en ren installation?! Kan jeg læse om det et sted?

/Applications/Utilities/Terminal.app

skriv "man update_prebinding" og tast return

> (hvem laver diskwarrior-pakken?)

alsoft, distribueres herhjemme af attention software

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 02-05-02 01:28

> alsoft, distribueres herhjemme af attention software

Det kan lige indskydes, at DiskWarior er inkluderet i Norton Systemworks
2

mvh.
kaj.

--
My credit is so bad, that they won't even take my cash...

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-05-02 01:36

In article <1fbjapw.1q39xy21mjwuhsN%kajc@ofir.dk>,
kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote:

> Det kan lige indskydes, at DiskWarior er inkluderet i Norton Systemworks
> 2

er du sikker?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 02-05-02 01:50

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> er du sikker?

De kalder det godt nok en "special edition" uden at komme nærmere ind på
hvad det dækker:

http://www.symantec.com/sabu/sysworks/mac/

mvh.
kaj.
--
My credit is so bad, that they won't even take my cash...