Sandspartling?
Fra : Peter Holm

Dato : 22-04-02 07:43

Jeg har lige sandspartlet et rum med Flugger sandplast medium. Underlaget
var det rå puds.
Jeg tænker nu på, om det skal have endnu et lag, da der stadig er riller,
ridser osv.
Er det normalt at skulle over vægene 2 gange med sandspartel før de er helt
glatte? Eller dækker maling med rulle over de sidste småfejl ?

/peter

--
Peter Holm

phc@mail1.stofanet.dk

Fra : tom nielsen

Dato : 22-04-02 09:20

Næ, du skal vist nærmere huske at pudse det efter, altså med en skumgummi
spartel (tror de hedder pudsespartel - det er sådan en spartel plade med en
"skumgummi" plade)

Hvis du giver den nogle gange med den (husk at den skal være våd/fugtig), så
kan det bliver ret glat.
Men det skal gøres inden mørtlen er helt tør, så det er nok for sent nu.

- Tom

Fra : Henrik Larsen

Dato : 22-04-02 19:19

Noget tyder på at du har påført et for tyndt lag sandspartel, men du kan i
dit lokale byggemarked købe et filsebrat. så du kan udjævne det værste.
filsebrat er et pudse brat monteret med en svamp. Spørg i byggemarket
hvordan du bruger det

Henrik

Fra : Knud Langelund

Dato : 22-04-02 16:19

Skal der glasvæv, filt eller andet på væggene?
Skal væggen stå helt glat?
Vi har spartlet væggen i vores nye hus, og der var vi over det hele 2 gange
med mellemslibning og finslibning til sidst inden vi satte filt op.
Resultatet blev rigtigt godt.
Det er rigtigt som det er blevet nævnt at man kan køre det over med en
svamp.
Men dit problem er vel nu, at det er blevet tørt. Man kan købe et brædt hvor
sandpapiret kan sættes på, der kan yderligere fås et skaft dertil, og så går
det faktisk hurtigt at slibe.
Peter Holm <phc@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cc3b121$0$3751$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 23-04-02 07:56

> [...]
helt
> glatte? Eller dækker maling med rulle over de sidste småfejl ?

Hej Peter
Sandspartel - som normalt er på vandbasis - svinder altid ved tørring, og jo
tykkere laget er, des mere svinder det. Derfor kan du efter første spartling
stadig se den underliggende struktur i væggen. Slib væggen let, og spartl
den så een gang mere efterfulgt af slibning. Så burde den være der. Maling
dækker ikke over manglende spartling. Nogen gange fremhæves manglerne
tværtimod.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Peter Holm