nyt staudebed med bløde kanter
Fra : Helle

Dato : 22-04-02 07:37

hej

vi har lige lavet et helt nyt stort staude/sommerblomstbed i haven. Det er
lavet som et højbed ovenpå græsplænen - nogle steder over 1. meter højt. Det
er lavet ved at læsse jord på og så blev de sidste 10-20 cm. fyldt op med
kompost, som Silkeborg Kommune giver væk herovre. Slutresulatet er flot, et
helt sort bed fri for ukrudt. Men det er meget blødt, så vi vil gerne have
nogle råd til:

1. Nogle gode planter til kanterne/skræntern, gerne stauder, som kan holde
på jorden, men som samtidig har flotte blomster?

2. Hvad gør man, indtil blomsterne er vokset til, hvordan bevarer man
kanterne, skal vi trampe bedet til...? Det vil jeg umiddelbart helst ikke
gøre, da jeg mener, at planterne helst vil have løs jord?

3. Andre gode ideer til et bed, hvor jeg gerne vil have en masse
sommerblomster i år, uden at det skal koste en herregård?

Helle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-02 08:45

On Mon, 22 Apr 2002 08:36:34 +0200, "Helle" <helle.fuglsang@mail.dk>
wrote:

> [...]
>
>1. Nogle gode planter til kanterne/skræntern, gerne stauder, som kan holde
>på jorden, men som samtidig har flotte blomster?

Pengebladet fredløs, meget lav med krybende skud som slår rod hvor de
kommer frem. Gule blomster næsten hele sommeren.
Storkenæb 'Rose Clair'. Den burde også kunne holde på jorden, lyserøde
blomster fra juni. Efter denne hovedblomstring kan den komme til at se
lidt trist ud, men så klippet man bare hele toppen væk, så kommer der
friske grønne blade og snart også nye blomster.

>2. Hvad gør man, indtil blomsterne er vokset til, hvordan bevarer man
>kanterne, skal vi trampe bedet til...? Det vil jeg umiddelbart helst ikke
>gøre, da jeg mener, at planterne helst vil have løs jord?

Det nederste af i bedene skulle nok være trampet, så det kun var de
øverste 20 cm som er helt løs jord. Ikke sådan at jorden skulle trampes
meget hårdt, bare lige så det ikke synker mere sammen.

>3. Andre gode ideer til et bed, hvor jeg gerne vil have en masse
>sommerblomster i år, uden at det skal koste en herregård?

Jeg såede tagetes i en plugbakke sidste år. En plugbakke er en kasse med
70-100 huller i, et par frø i hvert hul. Det var nemt og hurtigt at
plante dem ud og de groede meget hurtigt så meget at de dækkede jorden.
Det var rigtig flot - og billigt.

Hvis ikke du kan få fat i en plugbakke kan de sagtens såes i en
almindelig kasse, men så skal man plante dem ud lidt tidligere for ikke
at ødelægge deres rødder alt for meget.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Helle

Dato : 22-04-02 09:45

hej Mads

jeg håbede, at du ville svare :) Selve underlaget af bedet tror jeg ikke,
synker nogen steder. Der er meget hård jord iblandet, som kom fra bunden af
en udgravning, vi har lavet til fliser, så det er ret kompakt jord. Der er
også en del græstørv, som jo holder ret godt på jorden. Så det er kun de
øverste 20 cm. som ligger meget løst og porøst. Men dem kan vi vel bare lade
ligge løst?

Jeg har tænkt mig at holde bedet i blå/lilla/lyserød og hvide farver, så
"rose clair" vil jeg prøve at få fat i! Og tagetes havde jeg også tænkt mig
at prøve, jeg må se, om jeg kan få fat i en plugbakke til dette. jeg ved
godt, at de ikke er i de farver, jeg har set mig ud, men de er jo også
et-årige, så det går nok for i år :)

Andre gode råd...?

Helle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-02 10:29

On Mon, 22 Apr 2002 10:44:37 +0200, "Helle" <helle.fuglsang@mail.dk>
wrote:

>hej Mads
>
>jeg håbede, at du ville svare :) Selve underlaget af bedet tror jeg ikke,

Jeg har ikke andet at tage mig til. Bortset fra at gå i haven, men lige
nu både blæser og regner det, så jeg foretrækker at blive inde

> [...]
>øverste 20 cm. som ligger meget løst og porøst. Men dem kan vi vel bare lade

Ja, så skal i ikke gøre noget specielt.

> [...]
>at prøve, jeg må se, om jeg kan få fat i en plugbakke til dette. jeg ved
>godt, at de ikke er i de farver, jeg har set mig ud, men de er jo også

Andre slags storkenæb. Dem er der mange af i lige de farver du vil have.
Og siden de fleste storkenæb blomstrer ret længe, så er de jo gode.
Måske også lidt pudeasters (Aster dumosus), de findes også i
rød/blå/hvide nuancer. Og de blomstrer først fra september måned.
Og hvad med lidt bjergmynte? Den kaldes også nogle steder for
voldtimian, på latin hedder den Calamintha nepeta. Den har lyseblå
blomster, er ca 30-40 cm høj og så dufter den af pebermynte.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Jakobsen

Dato : 22-04-02 14:05

Et par forslag til kanten af bedet:

Begge er planter som vil hænge ned over kanten og er velegnede til bunddække

Hvad med Campanula som fåes i hvide og blå nuancer, det er en vinterhårdfør
staude, der fåes i nogle meget flotte sorter, som "Blue Bali"
dobbeltblomstret (min egen favorit, dog noget dyr at anskaffe), "Get Mee"
småblomstret mørk lilla (også meget flot), "Porscyciana" lyseblå
småblomstret. Og så selvfølgelig i den almindelige og meget billigere model,
med noget større blomster, som kan virke meget dominerende i forhold til
planten, hvilket måske ikke betyder så meget når de skal være i et stort bed
sammen med andre stauder.....

Eller Scaevola (fjerblomst) med små lilla blomster, og meget taknemmelig at
holde.....

Fra : Per Olsen

Dato : 22-04-02 21:07

Vi plejer nu altid at så tagetes direkte i bedet, det er meget nemmere da de
ikke skal plantes ud bagefter (se det nederste billede på:
http://home3.inet.tele.dk/olsen/haven/tour5.htm )
Det er iøvrigt meget billigt, vi gemte jo masser af frø fra sidste års
blomster.

Mvh. Per Olsen

http://home3.inet.tele.dk/olsen/nordkapp/index.htm
Ikke bare en rejse, men en ekspedition

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-02 21:28

On Mon, 22 Apr 2002 22:07:02 +0200, "Per Olsen"
<per.olsen@post3.tele.dk> wrote:

>Vi plejer nu altid at så tagetes direkte i bedet, det er meget nemmere da de
>ikke skal plantes ud bagefter (se det nederste billede på:
>http://home3.inet.tele.dk/olsen/haven/tour5.htm )

Det er jo også en måde at gøre det på
Jeg foretrækker at så dem i mine plugbakker, både fordi jeg alligevel
har massevis af planter i disse bakker, så det bliver nemmere at passe,
men også fordi tagetes'en så nemmere klarer sig i konkurrencen med det
ukrudt som jeg har i rigelige mængder.

Jeg plejer at plante mine tagetes ud i køkkenhaven efter løg, tidlige
kartofler og ærter. Det passer nemlig næsten altid med at jeg får dem
sået så sent at disse ting er væk fra køkkenhaven når det er tid at
plante tagetes ud

>Det er iøvrigt meget billigt, vi gemte jo masser af frø fra sidste års
>blomster.

Ja, de er billige. Og det er nemt selv at samle sine frø.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Helle Fuglsang

Dato : 23-04-02 07:42

hej Mads

jeg var på indkøb i går... og efter nogle forhandlinger fik jeg
tilbudt at købe Storkenæb til kr. 28.... og da jeg godt kan se, at de
er helt perfekte, så bliver det en formue, hvis jeg skal købe dem i
den lokale gartner... men så vidt jeg kan læse mig frem til i mine
haveblade, så kan man selv så dem... men jeg kan ikke finde nogen
steder, hvor jeg kan købe frøene dertil... kender du nogen steder?
Eller evt. et sted, hvor man kan købe stiklinger og så selv lave
planterne? (evt. det samme med mynten - som også er vildt dyr)

Og så havde de også nogle plantebakker - vældig fine men de KOSTEDE
100 KRONER... og så var de ikke i særlig holdbart materiale... puhaaa,
det er dyrt at være hjemmegartner. jeg købte dog ingen, da min jyske
nærighed kom op i mig, det må man kunne få billigere... - nogen
ideer?

hilsen Helle

Fra : Merethe Nielsen

Dato : 23-04-02 08:37

"Helle Fuglsang skrev

> [...]
> tilbudt at købe Storkenæb til kr. 28.... og da jeg godt kan se, at de
> er helt perfekte, så bliver det en formue, hvis jeg skal købe dem i

Måske hjælper det lidt at høre at 'Rose Clair' bliver en meter i
diameter i løbet af sommeren. Desuden laver den selv småplanter
ved siden af, som man så bare kan flytte.
Jeg købte to planter for et par år siden, og nu har jeg dem alle
steder, for de er så frodige og kønne, at jeg ikke nænner at smide
'børnene' ud.

Merethe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-04-02 08:49

On 23 Apr 2002 06:41:48 GMT, Helle Fuglsang
<helle.fuglsang@9YUUImail.dk> (slet 9YUUI) wrote:

> [...]
>haveblade, så kan man selv så dem... men jeg kan ikke finde nogen
>steder, hvor jeg kan købe frøene dertil... kender du nogen steder?

Den pris er vist meget normal. Du kan købe frø hos Jelitto Staudensamen
i Tyskland, adressen kan findes på min hjemmeside. Men vær forberedt på
at frø af storkenæb er voldsomt dyre. Heldigvis breder de fleste
storkenæb, og 'Rose Clair' i særdeleshed, sig meget hurtigt. Allerede
næste år kan en plante fra i år deles i mindst 5, sikkert flere.

>Eller evt. et sted, hvor man kan købe stiklinger og så selv lave
>planterne? (evt. det samme med mynten - som også er vildt dyr)

bjergmynte kan du købe frø til, men det er ikke sikkert den er helt
magen til den i planteskolen. Det er tit at den som sælges har nogle
lidt mindre, glatte blade, som dufter lidt kraftigere, hvor den man sår
har blade som er lidt større og lidt lådne. Men den dufter stadig meget.

> [...]
>det er dyrt at være hjemmegartner. jeg købte dog ingen, da min jyske
>nærighed kom op i mig, det må man kunne få billigere... - nogen

Ja, 100 kr er godt nok meget.... jeg købte en hel karton sidste år, der
var 50 bakker i, i noget ikke særlig holdbart plast, til gengæld kostede
den vist kun omkring 300 kr plus forsendelse. Selv om bakkerne er lavet
af noget tyndt plast, så kan de bruges 2-4 gange inden de går i stykker.

...og kunne jeg så måske lokke dig til at læse
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html ?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-04-02 09:16

> [...]

>haveblade, så kan man selv så dem... men jeg kan ikke finde nogen
>steder, hvor jeg kan købe frøene dertil... kender du nogen steder?

Mon ikke også http://primafroe.dk/ har nogle? De er danske og
ualmindeligt hurtige til at levere - og kræver ikke køb for mindst x
antal kroner svjv.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 23-04-02 09:38

> Mon ikke også http://primafroe.dk/ har nogle? De er danske og
> ualmindeligt hurtige til at levere - og kræver ikke køb for mindst x
> antal kroner svjv.

Jeg har netop haft min premiere med Primafrø. Jeg bestilte igår på nettet,
og har nu modtaget med posten. Sådan!

/Kim