Fradrag i dagpenge?
Fra : Herman

Dato : 22-04-02 05:48

Da søgning på retsinfo.dk ikke gav det ønskede resultat. forsøger jeg her.

En arbejdsløs på dagpenge udlejer sin ejerlejlighed med fortjeneste. Vil der
skulle fradrages i dagpenge?

Hvor findes og hvad hedder bekendtgørelse eller cirkulære.

--
Hilsen Herman.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 22-04-02 11:27

Hr.Mand@mail.dk writes:
>En arbejdsløs på dagpenge udlejer sin ejerlejlighed med fortjeneste. Vil
>der
>skulle fradrages i dagpenge?

Jeg har fået at vide af vores a-kassemand, at man først begynder at kigge
på sagen, hvis man ejer en bygning med over 8 lejligheder. Der skal altså
ikke ske fradrag i dagpengene, men mindre han også har nogle
"viceværtfunktioner" på lejligheden.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Herman

Dato : 23-04-02 06:52

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> på sagen, hvis man ejer en bygning med over 8 lejligheder. Der skal altså
> ikke ske fradrag i dagpengene, men mindre han også har nogle

Forvirringen breder sig, for jeg har fået det stik modsatte at vide i
mail-svar, hvor i det nævnes at al indtægt skal fradrages i dagpenge.

Reglerne må da findes et eller andet sted, for det kan da ikke passe at
nogle tilfældige funktionærer i en tilfældig a-kasse, selv beslutter hvornår
der skal ske fradrag.

Hilsen Herman

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-04-02 07:15

Herman wrote:

> [...]
> nogle tilfældige funktionærer i en tilfældig a-kasse, selv beslutter hvornår

Det er korrekt, at al personlig indkomst skal modregnes.
Og at al kapitalindkomst (renter, udbytter) som hovedregel
ikke skal modregnes.

Leje og forpagtningsindtægter ligger lidt midt imellem, og
for at gøre forvirringen komplet, kan du bruge VS-ordningen,
så lejeindtægter er skattemæssig personlig indkomst.

Men hovedreglen er som beskrevet, -ydes der ingen form for
personlig fysisk indsat ved det udlejede, er det kapital-
indkomst, uanset VS-ordning, og skal ikke modregnes.

Og reglerne ja, de fylder svjh 2 - 3 ringbind, og ændres
løbende med ca 1 om ugen, samtidig med at de enkelte A-
kasser knap har kapacitet til at følge med, og laver de
fejl ved at udbetale for meget, skal de selv betale det
hele.

Så skal du have svar på noget vigtigt, bør du skrive til
dem, så du får skriftligt svar, og indenfor landbruget har
vi en central rådgivning, der egentlig har nok at lave med
afklaring af regler m.v. på området.
Af erfaring kan jeg sige, at det er langt mere kompliceret,
og langt vanskeligere at påklage, end skattelovgivning.

(måske fordi jeg ikke arbejder med det til daglig

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Herman

Dato : 23-04-02 18:12

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Af erfaring kan jeg sige, at det er langt mere kompliceret,
> og langt vanskeligere at påklage, end skattelovgivning.

Tak, det var lige det, jeg havde brug for. A-kassen får en forespørgsel med
specifikation af sagen.

Hilsen Herman.