Mac OS 9.1 cd med posten :-)
Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-01 20:22

Gæt, hvad jeg har fået med posten i morges. Min cd med Mac OS
9.1 dk. Nu har jeg lidt at beskæftige mig med resten af aftenen (og
natten?). Vi ses, når jeg har fået computeren til at virke igen
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-01 15:00

> Gæt, hvad jeg har fået med posten i morges. Min cd med Mac OS
> 9.1 dk. Nu har jeg lidt at beskæftige mig med resten af aftenen (og
> natten?). Vi ses, når jeg har fået computeren til at virke igen

Er der tale om en komplet CD eller er det bare en boot CD + 9.1
opdateringen? Jeg har allerede hentet den danske opdatering (knap 4
timer á 6øre/min), så den er ikke strengt nødvendig.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-02-01 17:33

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Er der tale om en komplet CD eller er det bare en boot CD + 9.1
> opdateringen? Jeg har allerede hentet den danske opdatering (knap 4
> timer á 6øre/min), så den er ikke strengt nødvendig.

Det er en cd med et komplet styresystem. Jeg har i hvert fald
ryddet helt op på harddisken, reformateret og installeret mine ting
igen, og computeren starter da fint. I den forbindelse vil jeg ikke
undlade at gøre opmærksom på, at et Imation SuperDisk drev er helt
uundværligt
Jeg er ikke helt færdig endnu. F.eks. mangler min signatur
herunder, kan jeg se nu. Og mine taster vil ikke repetere, hvad det så
kan skyldes. Og jeg skal også lige have fundet en driver til min Epson
Stylus 740 printer. Og gad vide, om TechTool Pro nu virker etc. Det er
meget sjovt at opgradere. Man keder sig ikke.

Venlig hilsen
Henrik Münster
Mac OS 9.1 DK

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-02-01 20:10

> Det er en cd med et komplet styresystem.

Det vil altså sige, at man ikke først skal installere 9.0 fra /dens/
CD-ROM, og derefter boote op med 9.1-opdaterings CD-ROMen og opgradere?

I så fald må man vel skulle indsende kuponen som bevis på at man
allerede har købt 9.0 - og altså ikke bestille over internet.

Og i så fald har jeg fået forkert besked fra Apple Danmark.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-01 21:59

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> I så fald må man vel skulle indsende kuponen som bevis på at man
> allerede har købt 9.0 - og altså ikke bestille over internet.
>
> Og i så fald har jeg fået forkert besked fra Apple Danmark.

det er de efterhånden temmelig gode til - til tider virker det som om
hverken dk eller hovedkvarteret ved den anden part eksisterer.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-02-01 22:25

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Det vil altså sige, at man ikke først skal installere 9.0 fra /dens/
> CD-ROM, og derefter boote op med 9.1-opdaterings CD-ROMen og opgradere?

Nej, det er et komplet Mac OS 9.1. Som sagt har jeg reformateret
harddisken, og jeg har ikke haft andre cd'er i computeren siden.

> I så fald må man vel skulle indsende kuponen som bevis på at man
> allerede har købt 9.0 - og altså ikke bestille over internet.

På Apples hjemmeside er der et skema, som man fylder ud og
derefter printer ud. Det sender man så med almindelig post til Apple i
Irland med en kupon fra boksen med Mac OS 9.0. Jeg udfyldte skemaet med
nummeret på mit plastickort, men jeg tror nok, man også kan betale med
en check. Prisen er et beskedent administrationsgebyr på kr. 159,-.

> Og i så fald har jeg fået forkert besked fra Apple Danmark.

Jeg ved det ikke. Jeg har ikke hørt om en cd med kun 9.1
opgraderingen på, men den kan jo godt eksistere alligevel. Mac OS 8.6
eksisterede også som en cd med kun opgraderingen på. Den fik de fleste
vist smidt i nakken af forhandlerne. Men der fandtes også en cd med et
komplet Mac OS 8.6. Den købte jeg på samme måde som ovenfor beskrevet.
Det er jo rart med en start-cd. Jeg købte nu ikke Mac OS 9.0.4 på cd,
men det var vist også en noget mindre download.
Den 9.1 opdatering, man downloader, indeholder ikke helt det
samme som cd'en. Der er enkelte dele, der er i nyere version på cd'en.
Jeg kan ikke huske hvilke. Det er vist nogle mere obskure ting. Til
gengæld kan jeg ikke finde iTunes på cd'en, selv om nogen her i gruppen
har skrevet, at den er med. Jeg har i øvrigt læst et sted, at iTunes
skulle komme på dansk, men jeg har nu ikke set den noget sted.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 05-02-01 00:04

In article <1eobrxc.14mlmqm1mskdq0N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) wrote:

> [...]
>nummeret på mit plastickort, men jeg tror nok, man også kan betale med
>en check. Prisen er et beskedent administrationsgebyr på kr. 159,-.

Det er jo meget fint. CDen er også nødvendig hvis man synes det er sjovt
at have Language Kits installeret.

Men hvorfor pokker kan Apple ikke finde ud af at lave det, så man ikke
skal bøvle med saks og papir i disse Internet-tider? Jeg har
online-registreret mit køb af min iMac DV SE i sin tid, så de ved da
udmærket godt at jeg har en opgraderbar Mac OS 9. Nu er det desværre
således at jeg ikke har nogen _printer_ (jeg går så vidt muligt ind for
det papirløse kontor, bortset fra bøger og tidsskrifter) så det er faktisk
lidt besværligt for mig at skulle til at printe et skema ud.

Det virker lidt latterligt ikke at kunne foretage en ren
Internet-transaktion, når man tænker tilbage på præsentationen af
Sherlock2.

-Lasse
(som er ved at glemme hvorfor det _egentlig_ er jeg bruger Macintosh.)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 05-02-01 05:38

In article <lhp+news-0502010003330001@globemaster.toft-hp.dk>,
lhp+news@toft-hp.dk (Lasse Hillerøe Petersen) wrote:

> Det er jo meget fint. CDen er også nødvendig hvis man synes det er sjovt
> at have Language Kits installeret.

Ja eller DVD Player 2.3. Findes på cd'en.

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-02-01 17:03

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Ja eller DVD Player 2.3. Findes på cd'en.

Den findes også på 9.04 disken til iBook SE.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-02-01 06:26

> Nej, det er et komplet Mac OS 9.1. Som sagt har jeg reformateret
> harddisken, og jeg har ikke haft andre cd'er i computeren siden.

Det var vist godt at jeg "skyndte mig langsomt" .

Jeg forsøger nu på www.apple.com/dk/macos/upgrade91.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-02-01 06:35

> [...]
> nummeret på mit plastickort, men jeg tror nok, man også kan betale med
> en check. Prisen er et beskedent administrationsgebyr på kr. 159,-.

Kan du give den nærmere adresse? Jeg kan kun finde noget for USA og
Canada ...

Jeg bruger IE og bor i Danmark, Europa.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-02-01 17:03

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Jeg bruger IE og bor i Danmark, Europa.

så vil jeg væde med du _ikke_ kan opgradere - Jeg var i samme situation
med min løssalg 8.0(ie), da jeg fik min beige G3 kunne denne hverken
installere eller boote fra ie'en, da G3'eren brugte en lettere opdateret
8.0dk - Jeg kunne ikke opgradere min dyrt indkøbte 8.0(ie) til en
8.1(ie) med, mindre jeg flyttede til nordamerika

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-02-01 19:08

> [...]

> 8.0dk - Jeg kunne ikke opgradere min dyrt indkøbte 8.0(ie) til en
> 8.1(ie) med, mindre jeg flyttede til nordamerika

Henrik Münster har dog andetsted her i tråden skrevet:

> [...]
> mit plastickort, men jeg tror nok, man også kan betale med en check.
> Prisen er et beskedent administrationsgebyr på kr. 159,-.

Jeg tror jeg sender en kopi af denne artikel. Og spørger: hvor nøjagtigt
på Apples hjemmeside? Var det den amerikanske eller canadiske du skrev
ud [for det er de eneste jeg kan finde på apple.com]?

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-02-01 22:29

> [...]

> på Apples hjemmeside? Var det den amerikanske eller canadiske du skrev
> ud [for det er de eneste jeg kan finde på apple.com]?

Det var på den danske hjemmeside. Jeg bruger dansk system, må
jeg indrømme. Jeg er bange for, at det er Apples officielle holdning, at
når man bor i Danmark, så bruger man et dansk system. Det er i hvert
fald det eneste, jeg kan finde omtalt på Apples danske hjemmeside. Du
kan læse om det på:

<http://www.apple.com/dk/macos/>,

hvor du kan blive ledt videre til:

<http://www.apple.com/dk/macos/upgrade91.html>,

så den URL, du nævnte i et andet indlæg, er næsten rigtig. Skemaet, man
skal udfylde og udprinte, skal sendes til den fysiske adresse:

Mac OS 9.1 Software Upgrade
Apple Fulfilment
PO Box 177
Cork
Rep. Of Ireland

Der nævnes ikke noget om andre sprogversioner. Hvis man har
kuponer fra sin oprindelige Mac OS 9.0, fremgår sproget så ikke af dem?
En Mac OS i US version må vel kun sælges i USA, må den ikke? Vil man
have en engelsk version i andre lande, skal man så ikke have en
IE-version? Og hvordan man opgraderer sådan en, aner jeg desværre ikke.
Det må Apple da kunne svare på.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ebbe Dalsgaard

Dato : 05-02-01 22:53

> [...]
> have en engelsk version i andre lande, skal man så ikke have en
> IE-version? Og hvordan man opgraderer sådan en, aner jeg desværre ikke.
Apple fremhæver (DK) med fed skrift på den formular man fremstiller:
"Du har bestilt 1 Mac OS 9.04-opdateringspakke(r) på CD-ROM (DK) á DKK
159 til en samlet pris af 159 DKK."

Mvh Ebbe

--
Ebbe Dalsgaard
ebbe.dalsgaard@post.tele.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-02-01 06:27

Ebbe Dalsgaard <ebbe.dalsgaard@post.tele.dk> wrote:

> Apple fremhæver (DK) med fed skrift på den formular man fremstiller:
> "Du har bestilt 1 Mac OS 9.04-opdateringspakke(r) på CD-ROM (DK) á DKK
> 159 til en samlet pris af 159 DKK."

"Du har bestilt 1 Mac OS 9.1-opdateringspakke(r) på CD-ROM (DK) á DKK
159 til en samlet pris af 159 DKK."

Der skal sendes en kupon med. På mine står der blot "Software Coupon
MacOS Version 9.0". Udelukker det en dansk opgradering? Og hjemmesiden
siger at det er kupon 3, et andet sted siges der blot "en af de tre"?
Det var et rent tilfælde at jeg fik en IE og ikke en DK version, og jeg
er temmelig ligeglad med hvilken jeg får [i forhold til bøger er den
engelske vel at foretrække, i forhold til installering slipper man i
dk-versionen for at indstille en række ting manuelt]. Jeg købte den som
sidegevinst til 4th Dimension.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-02-01 11:02

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> "Du har bestilt 1 Mac OS 9.1-opdateringspakke(r) på CD-ROM (DK) á DKK
> 159 til en samlet pris af 159 DKK."

Da jeg bestilte min Mac OS 9.1 opgradering, stod der stadig Mac
OS "9.0.4-opdateringspakke(r)" på den udprintede kupon. Jeg gik ud fra,
at de havde glemt at ændre det, så jeg ændrede det bare med fyldepen,
før jeg sendte den. Måske er det lavet om nu.

> [...]
> engelske vel at foretrække, i forhold til installering slipper man i
> dk-versionen for at indstille en række ting manuelt]. Jeg købte den som

Kuponerne i min danske Mac OS 9 er på dansk, men der står ikke
specifikt "DK" noget sted. Hvis du er ligeglad med sproget, hvorfor så
ikke bare sende din kupon nr. 3 med, og så se, hvad der sker.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ebbe Dalsgaard

Dato : 06-02-01 15:22

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message

> [...]
> specifikt "DK" noget sted. Hvis du er ligeglad med sproget, hvorfor så
> ikke bare sende din kupon nr. 3 med, og så se, hvad der sker.
I betingelserne på den danske side står, at tilbuddet kan benytte hvis man
har købt Mac OS 9 eller en computer med Mac OS 9 (9.0, 9.0.2, 9.0.3, 9.0.4),
og så nævnes kupon nr. 3.

Jeg har tidligere, ved et lignende tilbud, haft sendt en kupon med fra en
IE-version, da modtog jeg en dansk version.

Jeg ville have foretrukket en IE-version, det er nemmere når der kommer
opdateringer.

Mvh Ebbe