e-mail juridisk bindende?
Fra : Schultz Consult [Ren~

Dato : 21-04-02 22:59

Hej,

Vi sidder lige og diskutere om en e-mail er juridisk bindende lige så vel
som en underskrift på et stykke parpir.

eks.
En kontrakt udformes, sendes i e-mail og anden part skriver sit navn med
f.eks. Times New Roman i Outlook, ingen håndskrift, kun computerskrift.
Sender den retur.

Vil denne kontrakt være juridisk bindende? Vi diskutere dette da, en e-mail
kan modificeres. Sendes så det ser ud som om den kommer det rette sted fra
etc. summa sumarium, en e-mail skal ikke tage mere end 5 min at lave falsk.

DK Hostmaster vil jo ikke godkende e-mail's som kyldig underskrift...

--
Med venlig hilsen / Best Regards
René Madsen --- rene@schultzconsult.dk

Fra : TGD

Dato : 21-04-02 23:34

"Schultz Consult [René Madsen]" <rene@schultzconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:3cc33637$0$63690$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Vi sidder lige og diskutere om en e-mail er juridisk bindende lige så vel
> som en underskrift på et stykke parpir.
<KLIP>

En mundtlig aftale er bindende, så hvorfor skulle en email ikke være det.

Et tilbud via mail er jo også bindende for tilbudsgiveren...

Fra : Arcana

Dato : 22-04-02 04:20

> [...]

falsk.
> DK Hostmaster vil jo ikke godkende e-mail's som kyldig underskrift...

Jeg vil tro at chancerne er større med en digitalt signeret PDF-fil, da den
kun kan ændres af personer med kendskab til adgangskoden. Men jeg er ikke
sikker.

arc@na

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-02 06:12

Arcana skrev:

>Jeg vil tro at chancerne er større med en digitalt signeret PDF-fil

Nej. Det er ikke et spørgsmål om chancer når vi snakker om at en
kontrakt er bindende. Det er den om den så er skrevet med blyant
på en serviet eller aftalt hviskende i en mørk gyde.

Det er et helt andet spørgsmål om man kan overbevise andre om at
den eksisterer.

--
Bertel

Fra : Jesper V. Larsen

Dato : 23-04-02 10:12

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på en serviet eller aftalt hviskende i en mørk gyde.
>
> Det er et helt andet spørgsmål om man kan overbevise andre om at

Og det er vel også det, spørgeren vil vide. Det principielle svar kender vi
jo nok alle.

Men hvis man leverer et "bevis" i en retssag i form af et dokument med en
indføjet underskrifttekst i en almindelig tekstbehandling, er det så nok til
at vælte bevisbyrden over på modparten, så modparten nu skal til at føre
modbevis, hvordan det så skulle kunne lade sig gøre, eller vil dommeren bare
grine af sagen og kræve bedre bevisførelse. Jeg tror det sidste.

Hilsen

Jesper V. Larsen - jesper-m@larsen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-02 11:42

Jesper V. Larsen skrev:

>Og det er vel også det, spørgeren vil vide.

Nej. Der blev spurgt præcist.

>Men hvis man leverer et "bevis"

Fjern anførselstegnene. Det *er* et bevis i juridisk forstand.

Det ved jeg ikke.

--
Bertel            Læst i en debatgruppe:
Jeg fik en regning fra Telia på 180 kr, men jeg har aldrig været kunde

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-04-02 17:02

"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> wrote:

>Jeg vil tro at chancerne er større med en digitalt signeret PDF-fil

Hvad forstår du ved en "digitalt signeret PDF-fil"?

Hvis du mener en kontrakt med et billede af en underskrift, som
du konverterer til PDF med adgangskode, spilder du din tid. Prøv
at læse tilbage her i gruppen, hvis du vil se, hvor meget
password-beskyttelsen i PDF-filer er værd.

Hvis du derimod mener, at der er genereret en ægte digital
signatur med et passende krypteringværktøj, er det da helt
sikkert bedre, men det kan lige så vel gøres uden anvendelse af
PDF.

Men for nu at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål:
Udgangspunktet er, at der ikke er formkrav til en aftale i dansk
ret. Den kan indgås mundtligt, på papir, på fax, på email, eller
hvad man kan finde på.

Jeg kan derfor ikke se nogen grund til, at en underskrift skulle
være noget krav - hvordan underskriver man f.eks. en mundtlig
aftale? Underskriften tjener udelukkende som bevis for, at
aftalen er indgået af den, der skriver under. Derfor finder jeg
indsætningen af et billede af en underskrift, eller et navn med
en anden skrifttype, i et elektronisk dokument formålsløs, for
ikke at sige direkte latterlig.

Endnu værre: Ved at bruge denne praksis, åbner man for, at andre
meget nemt kan forfalske dokumenter i ens navn. Hvis modparten i
en sag kan påvise, at man før har "skrevet under" på den måde,
mister man jo muligheden for at indvende, at man aldrig ville
kunne finde på det.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : TGD

Dato : 22-04-02 18:50

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at læse tilbage her i gruppen, hvis du vil se, hvor meget
> password-beskyttelsen i PDF-filer er værd.

Adobe levere et system hvor man kan indtaste i PDF formularer, man
underskriver sig så med en udleveret kode....

En del A-kasser bruger dette system.

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-04-02 18:58

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote:

>Adobe levere et system hvor man kan indtaste i PDF formularer, man
>underskriver sig så med en udleveret kode....

Det lyder som et system, hvor man skal stole 100% på den, der har
udleveret denne kode.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : TGD

Dato : 22-04-02 21:46

> Det lyder som et system, hvor man skal stole 100% på den, der har
> udleveret denne kode.

Det er irrelevant, det er kode udgiveren der skal stole på brugeren!

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-04-02 16:40

Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Det er irrelevant, det er kode udgiveren der skal stole på brugeren!

Så har du ikke forstået den problemstilling vi andre taler om.

Luskendrup A/S: Høje dommer, Kurt Knudsen skylder os 5.000 kroner plus rente.

Kurt Knudsen: Hvaba? Hvorfor?

L: Han har bestilt en orkanforsikring til sin fødselsdag for 5.000
kroner. Det viste sig at der blev vindstille, men vi vil have
præmien alligevel.

K: Jeg har ikke bestilt noget!

L: Jo, se her, her er den elektroniske bestilling.

K: Det kan i sagtens sige. Det er ikke mig der har udfyldt den.

L: Jo, for det er din kode den er underskrevet med.

K: Min kode?!??!?

L: Ja, den vi udleverede til dig da du begyndte at handle hos os.

K: Den har jeg kun brugt til at underskrive bestillingen af en
forsikring mod solskin på min svigermors Mallorcaferie sidste
år. Den forsikring har jeg betalt for længst. Her er kvitteringen.

L: Hvordan vil du så forklare at koden er endt her på bestillingen af
en orkanforsikring?

(etc.)

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : TGD

Dato : 23-04-02 17:23

> Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Så har du ikke forstået den problemstilling vi andre taler om.

Der er noget du har misforstået, den udvikling denne tråd tog har intet at
gøre hvad i andre diskutere, hop op til det første indlæg fra Allan Olesen,
det er jo i bund og grund OT..

> Luskendrup A/S: Høje dommer, Kurt Knudsen skylder os 5.000 kroner plus
rente.
<KLIP>
Jamen det du beskriver her kan jo sammenlignes med et Dankort fup nummer,
der er udleveret en PERSONLIG pin kode, der er blevet misbrugt, når det er
DK kort hænger kontohaveren på min 1200 og måske endog 8000 og værste fald
på hele det trukkede beløb.

Banken skal stole på at kunden behandler pin koden fortroligt...

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-04-02 17:57

Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Der er noget du har misforstået,

Nej det er dig der ikke kan læse indenad.

> den udvikling denne tråd tog har intet at gøre hvad i andre
> diskutere, hop op til det første indlæg fra Allan Olesen,
> det er jo i bund og grund OT..

Jeg er ganske enig i at Allans indlæg er ontopic. Men hvorfor ikke
bare tale dansk og sige "relevant"?

> [...]
> på hele det trukkede beløb.

> Banken skal stole på at kunden behandler pin koden fortroligt...

Du har det fuldstændig bagvendt. Det er kunden der skal stole på at
banken ikke udleverer pinkoden til andre. Banken kan være ligeglad,
for aftalen siger jo at den får sine penge uanset hvad.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : TGD

Dato : 23-04-02 18:13

Bitchsit "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
> Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Nej det er dig der ikke kan læse indenad.

Ja så siger vi det, det er så underligt at Allan ? stoppede da han blev
svaret...

> Jeg er ganske enig i at Allans indlæg er ontopic. Men hvorfor ikke
> bare tale dansk og sige "relevant"?

Det er faktisk ikke relevant, han spørger om noget helt andet....

> Du har det fuldstændig bagvendt. Det er kunden der skal stole på at
> banken ikke udleverer pinkoden til andre. Banken kan være ligeglad,
> for aftalen siger jo at den får sine penge uanset hvad.

Nu er du jo fjollet, der er en grund til at det hedder en personlig PIN
kode, der er INGEN i banken der kender din PIN...

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-04-02 19:42

"TGD" == TGD <mkp"remove"@dk2net.dk> writes:

> Nu er du jo fjollet, der er en grund til at det hedder en personlig PIN
> kode, der er INGEN i banken der kender din PIN...

Er du sikker på det? For en 3-4 måneder siden linkede /. til en
opskrift på hvordan man fik data lokket ud af en IBM sikkerhedsdims af
den type som stort set alle banker bruger til beskyttelse af PIN[1].

Det var noget med 2*15 minutter og et DSP-evalueringsbord i en uges
tid.

[1] PIN! Ikke PIN-kode. Du siger heller ikke telefonnummer-kode, vel?
--
/Wegge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-02 20:40

Anders Wegge Jakobsen skrev:

>[1] PIN! Ikke PIN-kode. Du siger heller ikke telefonnummer-kode, vel?

"Heller ikke"? Jeg siger "pinkode", og jeg hører aldrig andet.

XFut dk.kultur.sprog
(svar sendes til den gruppe og kan ikke ses her)

--
Bertel   http://lundhansen.dk/bertel/

Fra : TGD

Dato : 23-04-02 20:43

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på det? For en 3-4 måneder siden linkede /. til en
> opskrift på hvordan man fik data lokket ud af en IBM sikkerhedsdims af
> den type som stort set alle banker bruger til beskyttelse af PIN[1].

Jamen for h...... nu snakker vi om noget andet, der er ingen der har sagt
det er umuligt at få fat i din PIN-kode (som pbs og bankerne skriver det på
deres sider og foldere), måske jeg skal omformulere mig så flue korpulenter
forstår: "Der er ingen mennekser i banken der kender din PIN-kode, i såfald
de har den er der sket noget der ikke må"

> Det var noget med 2*15 minutter og et DSP-evalueringsbord i en uges
> tid.

Med en boltsaks kan jeg få dig til at give mig din PIN-kode og få dig til at
tilstår JFK mordet, på 5 min...

> [1] PIN! Ikke PIN-kode. Du siger heller ikke telefonnummer-kode, vel?

Og tag et kig på PBS.dk og se hvordan de skriver det!

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-04-02 13:27

Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> forstår: "Der er ingen mennekser i banken der kender din PIN-kode, i såfald
> de har den er der sket noget der ikke må"

Det siger banken ihvertfald. Og det er det man er nødt til at stole å.

--
Henning Makholm "We're trying to get it into the
parts per billion range, but no luck still."

Fra : TGD

Dato : 24-04-02 22:39

> Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Det siger banken ihvertfald. Og det er det man er nødt til at stole å.

Ja banken siger det fordi de ikke har din PIN-kode, denne administreres af
en kæmpe puter hos PBS, der er grænser for hvornår man kan blive ved med at
så tvivl om sikkerheden.

Nu er vi i en § gruppe, og såvidt jeg ved er DK kort systemet dømt sikkert
af den danske dommer stand, så EOD.

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-04-02 22:48

Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Ja banken siger det fordi de ikke har din PIN-kode,

Det påstår banken ihvertfald at de ikke ha. Du stoler så på dem. Det
gør jeg også, men at systemet virker forudsætter at vi har den tillid.

> Nu er vi i en § gruppe, og såvidt jeg ved er DK kort systemet dømt sikkert
> af den danske dommer stand, så EOD.

Interessant. Fortæl mere. I hvilke sammenhænge samles hele
dommerstanden for at tage sådanne beslutninger, og hvor bliver de
offentliggjort?

--
Henning Makholm "Luk munden og se begavet ud!"

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-04-02 20:56

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote:

>Ja så siger vi det, det er så underligt at Allan ? stoppede da han blev
>svaret...

Må jeg være fri? Jeg har skam et arbejde, der skal passes, og i
min fritid har jeg også et liv ved siden af usenet.

Se mit svar til dig andetsteds i tråden.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : TGD

Dato : 23-04-02 21:20

> Må jeg være fri? Jeg har skam et arbejde, der skal passes, og i
> min fritid har jeg også et liv ved siden af usenet.

Når nu skal du ikke blive kæp høj, nu skal jeg friske din hukkommelse op.

>Jeg vil tro at chancerne er større med en digitalt signeret PDF-fil

Bertel Lund Hansen skriver:
Hvad forstår du ved en "digitalt signeret PDF-fil"?

Du skriver:
[...]

Ovenstående svarer jeg på! Så alt andet kan i pakke sammen er du i tvivl om
du stillede 2 spørgsmål kommer svaret her JA du skrev 2 ? Du forsatte
nemlig:

[...]

Dette svarede jeg IKKE på...

> Se mit svar til dig andetsteds i tråden.

Tillykke.

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-04-02 22:52

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote:

>Bertel Lund Hansen skriver:
>Hvad forstår du ved en "digitalt signeret PDF-fil"?

Nej, det skrev _jeg_.

>Ovenstående svarer jeg på! Så alt andet kan i pakke sammen er du i tvivl om
>du stillede 2 spørgsmål kommer svaret her JA du skrev 2 ? Du forsatte
>nemlig:

Du snakker sort.

Men jeg kan se på dit andet indlæg, at du stadig ikke har fattet
et klap, så nu prøver jeg langsomt med to eksempler:

Eksempel 1:
Firma A og Firma B indgår en aftale ved at Firma A åbner en
pdf-fil og indtaster en kode, som Firma B har fremstillet og
sendt til Firma A.

Eksempel 2:
Firma B forfalsker en aftale mellem Firma A og Firma B ved at
Firma B åbner en pdf-fil og indtaster en kode, som Firma B har
fremstillet og sendt til Firma A.

Er vi enige om, at det bagefter er umuligt at vide, om et
dokument er frembragt som beskrevet i Eksempel 1 eller som
beskrevet i Eksempel 2?

Er vi enige om, at Firma A derfor skal stole fuldstændigt på
Firma B for at acceptere fremgangsmåden i eksempel 1?

Er vi enige om, at det var præcis det, jeg skrev i indlægget med

Er vi enige om, at du vrøvlede, da du i dit svar skrev:

>Det er irrelevant, det er kode udgiveren der skal stole på brugeren!

Så kan du vrøvle videre om PIN-koder. Men for det første har
PIN-koder intet at gøre med en digital signatur, eftersom nøglen,
der har frembragt en digital signatur, typisk genereres af
underskriveren selv og ikke er kendt af modparten. Og for det
andet modbeviser det ikke noget, jeg har skrevet, for i et system
med PIN-koder er der jo netop tale om, at kortindehaveren må have
tillid til udstederen af PIN-koden.

Nå, jeg tror egentlig ikke, at der kommer mere fra din kant, som
det kan betale sig at svare på, så jeg slutter her, medmindre du
ændrer kurs og kommer med noget, der er tænkt over.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : TGD

Dato : 24-04-02 13:46

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>> Du snakker sort.

> [...]

> Firma A og Firma B indgår en aftale ved at Firma A åbner en
> pdf-fil og indtaster en kode, som Firma B har fremstillet og

Ja

> Eksempel 2:
> Firma B forfalsker en aftale mellem Firma A og Firma B ved at
> Firma B åbner en pdf-fil og indtaster en kode, som Firma B har
> fremstillet og sendt til Firma A.

Nu kender jeg ikke PDF systemet men jeg er da 100% sikker på at der findes
andre sikringsmetoder, i det systemet er godkendte af det offentlige.

> Er vi enige om, at det bagefter er umuligt at vide, om et
> dokument er frembragt som beskrevet i Eksempel 1 eller som
> beskrevet i Eksempel 2?

Ja og hvad så..

> Er vi enige om, at Firma A derfor skal stole fuldstændigt på
> Firma B for at acceptere fremgangsmåden i eksempel 1?

Jo men stiler vi det op helt modsat vil jeg kunne sige det samme, jeg kan
også bevise at du er en sten (Erasmus Montamus)

> Er vi enige om, at det var præcis det, jeg skrev i indlægget med
>
> Er vi enige om, at du vrøvlede, da du i dit svar skrev:

Nej

> [...]
> andet modbeviser det ikke noget, jeg har skrevet, for i et system
> med PIN-koder er der jo netop tale om, at kortindehaveren må have

Vrøvler ikke. Jo da PIN-koder har da noget med en dig. signatur i det at en
PIN-kode kan være en dig. signatur.

> Nå, jeg tror egentlig ikke, at der kommer mere fra din kant, som
> det kan betale sig at svare på, så jeg slutter her, medmindre du
> ændrer kurs og kommer med noget, der er tænkt over.

Tak i ligemåde...

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-04-02 16:16

Scripsit "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>

> Nu kender jeg ikke PDF systemet men jeg er da 100% sikker på at der findes
> andre sikringsmetoder,

Det vi diskuterer er den metode du fremlagde i
<m2Yw8.1564$kp3.132439@news010.worldonline.dk>.

Så virker den metode du beskriver ikke.

--
Henning Makholm "*Her* sidder jaj & har *ild* bå cigarren
*imens* Pelle Jönsson i Nordnorge har mavepine."

Fra : TGD

Dato : 24-04-02 22:36

<KLIP>

> Så virker den metode du beskriver ikke.

Gider ikke længere! Men hvis du mener det ikke virker skal du sige det til
dem bag www.e-boks.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-04-02 20:54

>Det er irrelevant, det er kode udgiveren der skal stole på brugeren!

I nogle få specialtilfælde, måske. F.eks. hvor kodeudgiveren er
en myndighed, som vi helst skulle kunne stole på.

Men nu blev der spurgt mere generelt. Og det burde være
fuldstændigt indlysende, at en kontrakt mellem ligeværdige
parter, hvor den ene har skrevet under med en nøgle, han fik
udleveret af den anden, er et meget, meget dårligt bevis.

Hvis den anden part har lavet nøglen, hvordan sikrer man sig så,
at han ikke selv har underskrevet med den?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : TGD

Dato : 23-04-02 21:32

> I nogle få specialtilfælde, måske. F.eks. hvor kodeudgiveren er
> en myndighed, som vi helst skulle kunne stole på.

Hvis jeg laver et ordre system baseret på en PIN-kode, så laver jeg også et
regelsæt for brug af denne PIN-kode (ligesom når man får et DK kort),
udlevere du denne kode eller bliver denne misbrugt, har jeg en kontrakt med
dig jeg kan slå op i og se hvad sanktionerne er.

> [...]
> parter, hvor den ene har skrevet under med en nøgle, han fik
> udleveret af den anden, er et meget, meget dårligt bevis.

Hvis det er en digital signatur der er unik, er den ligeså god som en
underskrift, hvis du ikke havde travlt med at arbejde og have et liv ved
siden af usenet, vil du erfare at der findes noget der hedder www.e-boks.dk
hvor man får udleveret en dig. underskrift du skal bruge.
Ligeledes bygger de fleste banker på princippet med dig. underskrift.

Tror ikke der tvivls spørgsmål der...

Tror du skal kigge på www.usenet.dk og kigge lidt på sektionen om quotes,
for der er helt klart noget galt i din opfattelse af hvad der snakkes om....

> Hvis den anden part har lavet nøglen, hvordan sikrer man sig så,
> at han ikke selv har underskrevet med den?

Hvordan sikrer du dig i mod indbrud??? Der findes ikke noget universalt svar
på det, men igen bruger du det godkendte PDF system skulle der ikke være
tvivl, bliver systemet misbrugt er det brugeren der har dummet sig...

Fra : Arcana

Dato : 23-04-02 00:41

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som et system, hvor man skal stole 100% på den, der har
> udleveret denne kode.

Jeg administrerer DAP (Decentral Administration af Personkoder) - direkte
adgang til CPR-databaserne - på min arbejdsplads. Så de stoler åbenbart på
mig...

arc@na

Fra : Peter G C

Dato : 22-04-02 06:37

Schultz Consult [René Madsen] <rene@schultzconsult.dk> skrev:

> Hej,
>
> Vi sidder lige og diskutere om en e-mail er juridisk bindende lige så vel
> som en underskrift på et stykke parpir.

Du kan læse næsten alt om IT-ret på http://www.it-retten.dk/

I kapitel 19 kan du læse om aftaleindgåelse: http://www.it-retten.dk/bog/19/

Men ellers er svaret: ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : BB

Dato : 24-04-02 16:54

> [...]
falsk.

> DK Hostmaster vil jo ikke godkende e-mail's som kyldig underskrift...

Jeg ved ikke om det er bindende eller ej, men med Outlook 97 kan man rette i
en modtaget mail og gemme den (eller videresende).

VH.
BB
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*