Rejseven(ner) søges
Fra : Mads Kristiansen

Dato : 21-04-02 21:28

Så er det på tide at få set verden
Jeg planlægger pt. en lang tur nord-syd europa i juni måned.
Eftersom turen er forholdsvis lang, ville det være fedt med en eller flere
følgesvende.

Turen ville i grove træk hedde Danmark - Nordkap - over de baltiske lande -
Gilbratar - Danmark.
Omkring 12 kkm.
Jeg regner med at det ville tage en måned +/-.

Det kan godt være det lyder lidt vildt, men det ved man jo ikke før man har
prøvet det
Med omk. 4 timers kørsel om dagen, kunne man nå det på ca. 24 dage = der er
plads til nogle hviledage eller hvis man vil bruge længere tid spændende
steder.

-Hvis du alligevel havde forestillet dig at skulle på en lang ferie, eller
hvis du bare vil prøve noget ingen andre har prøvet, er du velkommen til at
kontakte mig.
-Hvis du kender nogen som ville være interesseret, er du velkommen til at
sige det videre.
-Og endelig hvis du har nogle gode input, som til turen til Polen, er du
_meget_ velkommen til at skrive om dem.

Med venlig hilsen,

--
/Mads Kristiansen
SV650S

Fra : Morten C.

Dato : 21-04-02 21:56

"Mads Kristiansen" <Sysop@zederkof.dk> wrote in message
> Så er det på tide at få set verden
>
> Turen ville i grove træk hedde Danmark - Nordkap - over de baltiske
lande -
> Gilbratar - Danmark.

Det skal jeg sa*** love for det er at se verden på een gang :c)

Et lille råd: turen til det nordlige, bør du vente med til omkring august
måned, ellers skal du vist have polar-udstyr og snekæder med :c(
og hvis du har påtænkt dig at gøre det på SV'eren, måske en lille
overvejelse af vejenes tilstand i det nordlige Vel omkring 80 af
Nordkapp's 2-hjulede besøgende gør det på mudderjern - og vel egentlig ikke
uden grund.
Nuvel - *alt* kan lade sig gøre :c)

Og hvis ruten går forbi Finland, kan jeg da sikkerrt være behjælpelig med
nogle ting - om ikke andet lidt overnatning :c)

Lidt vejr-webcam's kan findes på:
http://www.tieh.fi/alk/english/frames/kelikamerat-frame.html
og kigger man efter et af de nordligste webcams, så finder man ud af, at der
er pænt meget sne stadig, deroppe nordpå.... :c)

--
/Morten C.
Turku, Finland

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 22-04-02 08:55

> [...]

> /Morten C.
> Turku, Finland
> -der erfarede igår, at på Alastaro-banen (70 km nord her for) var der

Jeg læste også i en artikel fra TN om en tur til nordkap. Der var også frost
osv.
Men når man nu kun har sommerferie i jun/jul bliver det nok svært at gøre
det i aug.
Det kunne være jeg skulle starte med at køre den anden vej??

Smart med vejr-cams! Men vejene ser da fine ud..... (lige nu)

Overnatning.. Hvor bor du?

Tak for hjælpen,

--
/Mads Kristiansen
SV650S med nyligt indkøbte snekæder.

Fra : Morten C.

Dato : 22-04-02 21:10

> Det kunne være jeg skulle starte med at køre den anden vej??

Måske det var, ja

> Smart med vejr-cams! Men vejene ser da fine ud..... (lige nu)

Mnjae... også de nordlige? :) Der er jævling snefygning på de breddegrader,
og stormvejr af pelikanstyrke er heller ikke ukendte fænomener....

> Overnatning.. Hvor bor du?

Turku... sydvestlige hjørne af Finland 1800 km syd for Nordkapp, 160 km vest
for Helsinki :c)

> Tak for hjælpen,

Selv tak da ;c)

> --
> /Mads Kristiansen
> SV650S med nyligt indkøbte snekæder.
Heroppe bruger vi altså sne-scootere :P

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-04-02 16:59

"Morten C." wrote:

> overvejelse af vejenes tilstand i det nordlige Vel omkring 80 af
> Nordkapp's 2-hjulede besøgende gør det på mudderjern - og vel egentlig ikke
> uden grund.

I 1992 rundede jeg nordkapp tre gange i netop juni måned. Den ene nat faldt der
40 cm sne. Men den smeltede hurtigt. Men det der undrede mig var at hver 4. mc
var en HD. Mest chopper og den stil.

Ib Jakobsen

Fra : Ole Baun

Dato : 21-04-02 22:30

"Mads Kristiansen" skrev i en meddelelse
> [...]
er
> plads til nogle hviledage eller hvis man vil bruge længere tid spændende

12.000 km på 24 dage = 500 km / pr. dag på 4 timer = 125 km/t i gennemsnit.
Det er ikke for at ta´ modet fra dig, men jeg tror ikke helt tidsplanen
holder.
Så vidt jeg er underrettet, er vejene i det nordligste Norge og øst Europa
ikke helt oppe på autobahn niveau

Men det lyder da spændende

Ole Baun

Fra : Tais Olsen

Dato : 21-04-02 23:38

Hej Mads

Jeg er enig med Ole; den tidsplan holder simpelthen ikke. Det kan godt være
at det kan gøres på en måned, men der skal tilbringes mere end fire timer i
sadlen om dagen. Vejene og trafikken i de baltiske lande f.eks., tillader
ikke særlig høj gennemsnitshastighed. Derudover skal der tages højde for
ventetiden ved grænseovergangene østpå, og eventuelle trafikkøer sydpå. Du
kunne også overveje at køre til Nordkapp via Sverige og Norge, og hjem
gennem Finland, de baltiske lande, Polen og Tyskland. Den tur passer i mine
øjne bedre til en måned.

Venlig hilsen
Tais Olsen

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 22-04-02 08:48

> [...]
være
> at det kan gøres på en måned, men der skal tilbringes mere end fire timer

Hvad er så jeres erfaring mht. hvor mange timer man kan holde ud at køre?
5 timer lyder ikke så slemt, hvis man f.eks. starter kl. 8-10, 12-14 og igen
16-17 eller noget ligende. Så har man rimeligt mange pauser. Men jeg skal
nok ud i noget "træning" inden, det indrømmer jeg

--
/Mads Kristiansen
SV650S

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-02 09:11

Du kan sikkert køre mange timer de første par dage. Men med tiden på du nok
trappe lidt ned. Man sover jo ikke helt så godt som derhjemme

Hvis det bare drejer sig om at få rullet nogle km. Så kan jeg bedst lide at
køre om natten. Bedre temp. (syd på) og mindre trafik. Men der er ikke meget
at se på
Så gør det kun hvis det er for at få rullet mange km på kort tid.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Morten C.

Dato : 22-04-02 21:15

> [...]
> 16-17 eller noget ligende. Så har man rimeligt mange pauser. Men jeg skal
> nok ud i noget "træning" inden, det indrømmer jeg

Mnjae... Når jeg futter hjem mod Dänemark via Stockholm til enten
Göteborg/Frederikshavn (480km) eller til Københavnstrup (640 km), så er
bruger jeg til Göteborg ca. 6 timer ad den gamle hovedvej, og til Kbh ca. 7
timer via motorvej - incl pauser (lidt tankninger, tissepauser og smøgpauser
(forsøges dog indpasset efter benzinen.... 150 km for hver tankning ca.)
gennemsnitsfarten holdes på hvoedvejn derfor omkring de 76 km/t, mens på
M-vejen er den omkring 105 km/t

--
/Morten C.
Turku, Finland

Fra : Armand

Dato : 23-04-02 22:22

Morten C. <mickey@SPAMmy4ever.dk> skrev i en

> "Mads Kristiansen" <Sysop@zederkof.dk> wrote in message
Men

Mads! Du lyder hér akkurat ligeså teoretisk-statistisk som jeg kender
dig

> [...]
> Göteborg/Frederikshavn (480km) eller til Københavnstrup (640 km), så
> er bruger jeg til Göteborg ca. 6 timer ad den gamle hovedvej, og til

Alle betragtninger om daglig rejsedistance skal lige tage i ed at Mads
skal op og afsted dagen efter igen - - - og igen - - - og igen - - -
og..... :-/

Bedste vurdering må kunne komme fra de der allerede har været på
Nordkap: Hvor hurtigt kører men dérop?
gang derefter med ca. 4 (for returkørslen + Gibraltar tur-retur!) og læg
mindst 50 % af DK-nordkap tiden til for turen igennem øst-landene!

Hvor hurtigt tager det at køre til Nordkap???
IB??

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-02 08:56

Med mindre det er et væddemål eller et racerløb, så nøjes med enten nordkap
eller Gibraltar på en måned. Især hvis det er ferie du er på og gerne vil
opleve lidt

Jeg kørte ca. 6000km sidste år på 3 uger, det kan gøres hurtigere, men det
er jo ferie. En stor del af turen foregik på mindre veje. Der er jo heller
ikke motorvej hele vejen fra Nordkap til Gibraltar, så beregn lav
gennemsnitshastighed.

Du kan evt. læse på vores hjemmeside, der er en beskrivelse af en tur til
Gibraltar og en del andre ture. Det kan være det giver dig en idé om
tidsforbrug.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 22-04-02 12:48

de første par dage kan du snildt køre 1000 km om dagen...men så begynder
kroppen lige så stille at brokke sig....som nævnt tidligere så sover man jo
ike lige så godt som derhjemme....

Da Karin og jeg var afsted var det meget på motorvej mellem de forskellige
steder i syden, og det er altså ikke rart at kører for langt så vores ture
faldt fra 500 til 2-300 km om dagen, kun ud og hjem tur bliver taget i lange
træk (hvis vejret bare var bedre i tyskland behøvede man ikke at køre så
langt for at se noget nyt)

husk på at der er ikke motorvejen og kilometerne der tager tid.....det er
rygepauserne, optankningerne, spise, strækkeben pauserne, samt lede efter
den rigtige vej ....lede efter campingpladser...osv....

Lasse
som skal til alperne i år....hvis rs154 ellers kan /vil

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-02 15:13

"de første par dage kan du snildt køre 1000 km om dagen"

Faktisk kørte jeg fra Århus til Camp Moto (Crest) i et stræk, ca. 1600km.
Jeg startede kl. 23 i Århus. Men gennemsnitshastigheden faldt drastisk, da
solen begyndte at skinne, pga. stigende trafik, varmt vejr (=flere pauser),
senere regnvejr (=langsom kørsel + kø dannelse) osv.

Jeg kunne sagtens finde på at gøre det igen, men ikke i flere dage. Jeg
kører normalt ikke over 500-700 km/dag. Under forudsætning af at jeg har
haft tid til at slappe af i nogle dage og se mig lidt omkring