Hvad koster et træ...
Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 21-04-02 20:55

....altså et stort træ! 6-8m højt m. stor krone. Leveret (lodret) i et hul i
jorden - i midtjylland.

Og hvilket træ kan I anbefale: Formålet er vindlæ (der er meget af det), og
det skal være et løvtræ.

/Kim

PS. Og hvor stort hul skal jeg grave!?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-02 22:13

On Sun, 21 Apr 2002 21:55:03 +0200, "Kim Bjoern Nielsen"
<fornavn.efternavn@pjat.dk> wrote:

>...altså et stort træ! 6-8m højt m. stor krone. Leveret (lodret) i et hul i
>jorden - i midtjylland.

6-8 meter... det er _dyrt_! (Nærmere kan jeg ikke komme det...)

>Og hvilket træ kan I anbefale: Formålet er vindlæ (der er meget af det), og
>det skal være et løvtræ.

Lind er altid flotte. Bornholms røn eller en Akselrøn er også flotte -
og de tåler begge vind ret godt.

>PS. Og hvor stort hul skal jeg grave!?

Tjaa.. den træ-planteskole jeg så i Belgien for nogle år siden, der
havde de maskiner til at grave træer op med en klump på 2,20 meter i
diameter. Måske du skulle leje en gravemaskine? )

http://www.gartneriet.dk

Fra : Søren Zoëga

Dato : 22-04-02 09:33

At svare på, hvad det koster er ligeså svært som at svare på hvor stort hul
du skal grave.
Hullet skal bare være stort nok til roden.
Der er ikke faste priser på det område, prisen aftales for det givne træ -
når man har fundet et
der kan købes på denne måde. Prisen vil saandsynligvis være over 10.000 kr.
Da der er meget vind, skal træet forankres grundigt og korrekt de første
mange år. Så plantninger er
også et job for en proff.
Du skal nok tale med firmaer der både fungerer som gartnere og
entreprenører.

Søren

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 22-04-02 12:21

"Kim Bjoern Nielsen" <fornavn.efternavn@pjat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jorden - i midtjylland.
>
> Og hvilket træ kan I anbefale: Formålet er vindlæ (der er meget af det),

Der ligger en plante skole i Ballerup (på sjælland) der leverer store træer.
De hedder vist noget med Cibas, måske kunne du ringe til dem og høre om de
kender nogen i dit område der leverer træer, og hvad prislejet er...

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Finn

Dato : 22-04-02 17:41

> [...]
> jorden - i midtjylland.
>
> Og hvilket træ kan I anbefale: Formålet er vindlæ (der er meget af det),

Priser på dem Mads foreslog:

I følge et 1984 katalog fra Lorenz von Ehren i Hamborg koster

Storbladet lind ca. 3400 - 6600 d-mark
Aksel røn ca. 2100 - 4200 d-mark
Selje/bornholmsk røn ca. 2300 - 5800 d-mark

Mvh. Finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-02 18:36

On Mon, 22 Apr 2002 18:40:59 +0200, "Finn" <cartman@hansen.dk> wrote:

>Priser på dem Mads foreslog:
>
>I følge et 1984 katalog fra Lorenz von Ehren i Hamborg koster
>
>Storbladet lind ca. 3400 - 6600 d-mark
>Aksel røn ca. 2100 - 4200 d-mark
>Selje/bornholmsk røn ca. 2300 - 5800 d-mark

Jeg fandt lige et katalog fra P. Kortegaards Planteskole i Langeskov fra
sidste år:

Småbladet lind med følgende stammediameter (målt en meter over jorden):

35-40 cm - 11300 kr
40-45 cm - 18700 kr
45-50 cm - 23500 kr
50-60 cm - 28400 kr

Selvfølgelig plus moms og sikkert også levering. En 35-40 er formentlig
5-6 meter høj.

http://www.gartneriet.dk

Fra : ....

Dato : 23-04-02 16:12

Kim Bjoern Nielsen <fornavn.efternavn@pjat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cc31922$0$78768$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> jorden - i midtjylland.
>
> Og hvilket træ kan I anbefale: Formålet er vindlæ (der er meget af det),

Der er andre der har svaret på "selve træets pris", men jeg har med og uden
held selv flyttet rimeligt store træer.
Du skal overveje om man kan komme til at plante det, eller du skal have en
stor mobilkran ud for at lave løftet. Det er en vigtig overvejelse, for det
er meget dyrt med en kran. Jeg selv, flytter kun træer som min maskine kan
lyfte.
Hullet:
Jeg plejer at grave hullet når jeg har gravet træet op, det gør jeg fordi
jeg ikkke ved hvor stort rodnettet er, før end jeg har gravet det op. Du
skal "bare" grave et hul som er stort nok til den rodklump du får, den kan
du få oplyst når du bestiller træet.
Det skal være så dybt, at det kommer 20 -> 40 cm jord oven på klumpen.
Står træet i vind, så skal det tøjres, og det skal være meget stabilt. Hvis
træet står og "rokker" det mindste på roden, så ødelægger det de små nye
rødder, og træet går i værste fald ud. Som eksempel, har jeg nogen
nåletræer, som har været meget tæt på at vælte i vinterstormen. De er ikke
"plantede", men altså regulærer træer. Jeg har "hjulpet" dem lidt, ved at
stabiliserer dem med en pæl, men det er altså ikke nok og de skal nu fældes.
Regn med at det skal være tøjret i 2 -> 5 år.
Vandning:
Du skal lægge en drænslange ned omkring roden, når du planter træet. Og så
skal du vande .......... Ufatteligt meget....
Indtil træet har dannet et nyt rodsystem, skal du betragte det som en
potteplante. Og træer er nogen store tørstige nogen
Jeg har plads til at svine lidt med det, så jeg laver en lille vold på 10 -
20 cm højde, i hele rodens omkreds. Den fylder jeg med vand, og lader det
sive ned. Det gør jeg dagligt i starten, men ellers et par gange om ugen, og
endnu mere hvis det er varmt og tørt.
Der er altså en efterfølgende udgift til vanding og gødning, som du skal
regne med fortsætter i en årrække. 100-> 500 litter vand, 3 gange om ugen
koster jo også lidt.
Risiko:
Jeg regner groft med at ca. 2 ud af 3 træer går ud, om det stemmer hvis
træet er korrekt beskåret, også på roden!, ved jeg ikke.
Jeg kunne aldrig finde på at flytte et træ, hvis jeg ikke havde træet,
pladsen, maskinerne, og egen brønd, til det. Jeg kan trods alt gå og hygge
mig en weekend med det, men hvis jeg skulle have en entreprenør og evt. en
mobilkran til det, ville det være alt for dyrt.

Det er altså muligt, at plante et voksent træ. Men regn med at der er meget
dyrt, og at der er utroligt meget arbejde, både under selve plantningen, men
også efterfølgende.

Mvh
Thomas