Punktere ruder
Fra : Per Kristensen

Dato : 21-04-02 19:50

Hejsa

Vi har et par ret store ruder som er punkteret, er der et eller andet smart
man kan gøre ??
Eller er der kun udskifning ??

Per

Fra : Per H

Dato : 21-04-02 21:12

On Sun, 21 Apr 2002 20:49:45 +0200, "Per Kristensen" <per@napena.dk>
skrev:

kun udskiftning.

>Hejsa
>
>Vi har et par ret store ruder som er punkteret, er der et eller andet smart
> [...]

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : M@rk

Dato : 21-04-02 21:25

Sun, 21 Apr 2002 20:49:45 +0200, berigede "Per Kristensen"
<per@napena.dk> dk.fritid.hus-og-have med:
>Hejsa
>
>Vi har et par ret store ruder som er punkteret, er der et eller andet smart
>man kan gøre ??

Hvordan ser man, om man har en punkteret rude?

/Mark

Fra : Per H

Dato : 21-04-02 23:03

On Sun, 21 Apr 2002 22:24:41 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev:

der kommer dug imellem glasene.

Sun, 21 Apr 2002 20:49:45 +0200, berigede "Per Kristensen"
><per@napena.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvordan ser man, om man har en punkteret rude?
>

>/Mark

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-04-02 22:44

Per Kristensen <per@napena.dk> skrev i en
> Hejsa
>
> Vi har et par ret store ruder som er punkteret, er der et eller andet
> [...]

Skære det ene lag af? Lade dem være? Nej, jeg kender ingen vidundermidler,
men ved, at det ikke betyder noget for varmetabet. I princippet kan man
skille dem ad, tørre dem rene og samle dem, hvis man kan finde ud af at
fylde kvælstof i. Men de er ikke så hvinende dyre længere, så du må nok have
nogle nye.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : hshlab

Dato : 21-04-02 23:12

Jeg har hørt at man kan bore et lille hul i det indvendige lag glas, evt. i
et hjørne. Så kommer der luft ind og fjerner duggen.

Mvh. Thomas

Fra : Per H

Dato : 21-04-02 23:20

On Mon, 22 Apr 2002 00:12:22 +0200, "hshlab" <hshlab@worldonline.dk>
skrev:

bore i glas hmm
Glas koster ingen penge idag,

>Jeg har hørt at man kan bore et lille hul i det indvendige lag glas, evt. i
>et hjørne. Så kommer der luft ind og fjerner duggen.

> [...]

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : ....

Dato : 23-04-02 22:19

hshlab <hshlab@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:SKGw8.1734$HZ2.81525@news000.worldonline.dk...
> Jeg har hørt at man kan bore et lille hul i det indvendige lag glas, evt.
> et hjørne. Så kommer der luft ind og fjerner duggen.
>
> Mvh. Thomas

Nej nej ........................ Det udvendige glas !!

Jeg har ikke thermoruder, men forsatsvinduer. For at undgå dug har jeg boret
et par huller, gennem rammen, ud til det fri.
Jeg havde hørt at det skulle kunne fjerne duggen med et par små huller, og
borede så først et par huller i det invendige forsats, men det virkede mildt
sagt ikke ........... Så prøvede jeg at bore gennem det udvendige, og vupti,
så var mine ruder dugfri.

Når man tænker sig lidt om er forklaringen selvfølgelig, at den koldeste
luft har det laveste vandindhold.
Bor hullet nederst i vinduet, og kun 1 hul i hver, så cirkulerer der ikke
ret meget luft og varmetabet er minimalt.

I mit tilfælde, er der en lidt spøjs sidegevinst. Nemlig at vinduesrammerne
er blevet helt knas-tørre, så det bliver en fornøjelse at male vinduer til
sommer.

Mvh
Thomas

Fra : Ulrik Wentzel

Dato : 22-04-02 08:21

"Per Kristensen" <per@napena.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Vi har et par ret store ruder som er punkteret, er der et eller andet
> [...]

Kun udskiftning er aktuel, og du kan få en pris her: www.termoruder.dk

Mvh.
Ulrik Wentzel

Fra : Ulrik Wentzel

Dato : 22-04-02 09:21

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 22-04-02 17:57

> [...]
> Hejsa
>
> Vi har et par ret store ruder som er punkteret, er der et eller andet

Hej
Der er firmaer der renoverer sådanne, de borer 2 huller i den udvendige
rude, og sætter en ventil ind så der er luftskifte, jeg har ikke prøvet det.
Gunnar