Scansign Enduro - Racereport
Fra : Pein

Dato : 21-04-02 18:24

Efter en del bøvl med min DT'er fik jeg den klar. Desværre blev der ingen
tid til træning, og jeg stod op kl. 3 om natten for at køre til Sjælland, så
jeg var rigtig vel-uoplagt til start.

Vi mødtes ved Hedeland Motocross klub og skulle køre 4 prøver 2 gange hver,
altså 8 stk.
1: Hedeland Crossbane i fuld længde (sidste år var den forkortet).
Breddeklassen 5 omg.
2: På kryds og tværs af en gammel 80cc bane der blev brugt til noget
trial-agtigt noget nu. Bredden 6 omg.
3: Lang og ret teknisk prøve i en grusgrav. Sand, grus, stendynger,
betonbrokker, op-ned og gode muligheder for at vælge et rigtigt dumt spor.
Bredden 5 omg.
4: En lille og knap så teknisk prøve i samme grusgrav. Meget løst sand og et
par dybe spor. Bredden 3 omg.

Jeg skulle selvfølgelig starte på prøve 3, den suverænt sværeste. Sikken
noget lort. Ingen træning + ingen nattesøvn + teknisk bane = mange styrt.
Bagenden blev smadret igen. Det er snart tradition for mig at smadre den på
første prøve. Der forsvandt også et par andre småting denne gang. Når man
vælter på den helt rigtige måde ned i nogle sten, så kan man få ødelagt de
særeste ting.
Men jeg fik lært at forcere en høj stendynge: Tilløb så den selv kommer op.
Der er ingen bid undervejs, for stenene ruller bare væk under dækket. Det
havde jeg ikke prøvet før, og det tog også lidt tid første gang.
Men den med tilløb ind i en bunke sten er ikke uden risiko. Jeg skal have
lavet et bundskjold kunne jeg høre. Stelrøret er vist ikke skævt, men har
fået en meget kraftig skramme.

Jeg besluttede mig for at udgå allerede efter denne prøve, for ikke at få
smadret for meget, men med Poul Bundgaards hjælp ændrede jeg det til dog at
gennemføre 1. runde (4 prøver).

Prøve 4 var en del lettere og en del kortere, så den gik smertefrit og endda
på en rimelig tid. Den totale nedtur var stoppet, og nu var det crossbanen
der var den næste.

Hedeland crossbane (prøve 1) synes jeg er god. Godt bid, varierende hop, og
så det der passer mig bedst; man kan køre den i det tempo man har lyst til.
Andre hader den bane. Måske fordi der er en del meget store hop.
Den gennemførte jeg uden problemer. Ikke specielt hurtigt, ikke noget med at
flyve på de store hop, men uden styrt og uden at smadre noget. Banens
konsistens blev lige optimeret ved at tænde sprinkleranlægget i starten.
Enkelte kørere måtte således køre i "regnvejr", men det gør jo ikke så
meget.

Prøve 4 var rigtig sjov. Ikke til at blive klog på på den første omgang, for
bedst som man troede det endelig gik ligeud, var der lige et drop på en
meter. Og så en masse større skrænter. Den var meget op og ned, men på helt
fast underlag. Alle syntes den var sjov. Selvom det var 6 omgange til
bredden, havde man lyst til at fortsætte.

Min optimisme var vendt tilbage, selvom min balance stadig lå hjemme og sov,
så jeg fortsatte, og gennemførte løbet. Benene var tunge, armene var
spaghetti, og bagenden tog lidt mere skade, så recepten nu er komplet ny
inderbagskærm. Men tiderne blev lidt bedre grundet færre styrt.
Forgaflen, som har en vandring på ca. 255 mm. har været 37 mm. fra at bunde,
og bagenden har muligvis været i bund. Ledningerne til baglygten er revet
over, og de sidder ellers højt oppe.

Elite:
1. Steen Boris
2. Jan Hansen
3. Johnny Pedersen
(Håkon kunne være favorit til en førsteplads, men deltog ikke)

Bredde:
1. Jacob Hansen
2. Tommy Nielsen
3. Poul Bundgaard
(Rittig kunne være favorit til en placering, men deltog ikke)

Jeg selv fik et enkelt DM point, så anstrengelserne var ikke helt forgæves.

/Pein
(der har sovet hele dagen i dag)

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-02 21:30

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Bagenden blev smadret igen. Det er snart tradition for mig at smadre den

> første prøve.

Fin tradition, men bliver den ikke dyr i længden?

> Forgaflen, som har en vandring på ca. 255 mm. har været 37 mm. fra at
bunde,
> og bagenden har muligvis været i bund. Ledningerne til baglygten er revet
> over, og de sidder ellers højt oppe.

Forgaflen er nok for hård, det kan vel justeres? Bagdæmperen kunne være for
blød, måske? Mere fjeder?

> Elite:
> 1. Steen Boris
> 2. Jan Hansen
> 3. Johnny Pedersen
> (Håkon kunne være favorit til en førsteplads, men deltog ikke)

Synd Håkon ikke deltog, han er i mine øjne klart Danmarks næstbedste
enduro-kører (Kong Steen abdicerer nok ikke foreløbig, han er jo kun et par
og fyrre).
Hvad med Lars og Curt? Deltog de, eller er de stadig for "fine" til danske
løb?

> Bredde:
> 1. Jacob Hansen
> 2. Tommy Nielsen
> 3. Poul Bundgaard

Precis som jeg spåede på vej hjem fra Pansartrofen, sådan bliver det hele
året! Jacob er i særklasse, denne sæson i Bredde, så er han klar til
Elite-niveau. Tommy er nok ikke langt bagefter, og han vil også kunne gøre
sig pænt i Elite med lidt mere erfaring.

> (Rittig kunne være favorit til en placering, men deltog ikke)

HA! Jeg aspirerer højst til en placering midt i feltet i år, aldrig har jeg
været i så dårlig form. Og jeg gider heller ikke rigtig.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-02 22:35

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg selv fik et enkelt DM point, så anstrengelserne var ikke helt
forgæves.

Og her ses Pein i fin stil under lørdagens strabadser:
http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Scansign/100-0016_Niels%20Pein.jpg
Det må være tidligt i løbet, for bagenden ser hel ud endnu. Stilen er
perfekt, vægten godt bagud og alting - og turist look'et understreges af de
tjekkede solbriller.

Steen Boris er tidligere dansk mester i motocross, flere gange dansk mester
i trial og flere gange dansk mester i enduro:
http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Scansign/100-0029_Steen%20Boris.jpg
Han er så vidt jeg husker 42 eller 43, men han har nok 10 gode år på toppen
endnu. Hvad stiller man op mod naturtalent? Steen kører Gasgas 250, og det
har han gjort i mange år nu. (Spansk mærke med speciale i trial, enduro og
motocross)

Nicolaj Hansen...?
http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Scansign/100-0048_Nicolaj%20Hansen.jpg
http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Scansign/100-0046_Nicolaj%20Hansen.jpg
Hvem hulen er Nicolaj Hansen? Stilen ser fin ud, og det ser ud til at være
en ny 125cc KTM han kører på. Sikkert ikke det ringeste man kan sidde på.
Tjek den non-cirkulære skive på forhjulet!

Martin Würtz er en veteran på sporene, og en af vore gode Elite kørere, han
kører '01 Gasgas 300 som leveres standard med Öhlins bagdæmper. Fine sager.
Gasgas var de første der leveredes med hydraulisk kobling allerede i '97
tror jeg det var.
http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Scansign/100-0052_Martin%20Wurtz.jpg

Meget apropos Armands indlæg i en anden tråd så er her en ny Bredde kører på
CR500.
http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Scansign/100-0067_Christian%20Laubjerg.j
pg
Et rigtigt bæst at kæmpe rundt på et endurospor, men med kræfter _nok_!

Og Poul Bundgaard fra Aalborg Off-Road MC Klub kommer vi jo heller ikke
udenom:
http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Scansign/100-0076_Poul%20bundgaard.jpg
Mon ikke han bliver 3'er i Bredde i år? NØRHJ, hvor jeg savner min kære Yam
WR200, den er en kanon racer. Nå, han soder den da idet mindste ikke til.

Jacob Hansen vinder Bredde i år!
http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Scansign/101-0101_Jacob%20Hansen.jpg
http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Scansign/101-0103_Jacob%20Hansen.jpg
Ingen tvivl om det, den knægt er et talent! Og en ny KTM EXC400 sinker jo
heller ikke ligefrem.

Henrik Dalby kæmper, men han er kommet op i Elite hvor der gives gas!
http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Scansign/101-0107_Henrik%20Dalby%20Damm.
jpg
Det kræver en helt anderledes indsats at være med på det plan, og han har
ikke helt fundet kadencen endnu, så vidt jeg kan se. Man han kæmper.
http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Scansign/101-0118_Rene%20Hinsch_Henrik%2
0Dalby%20Damm.jpg
Her er han ved at indhente Rene Hinsch på Husky, og her kan man se en af de
"sten-dynger" Pein talte om. Det nytter ikke at give gas op ad sådan en, der
er nemlig _nul_ bid i sten. De triller bare. Der er kun en recept: Fart på
nedefra, og så fange cyklen i benene når man rammer dyngen, så den ikke bare
klasker i bund når den skal opad - det kan nemlig (udover at lave ridser i
bunden) tage al farten af cyklen, så man ikke kommer op (hurtigt nok).

Rittig
(som stadig reparerer KTM efter det sidste løb)

Fra : Pein

Dato : 22-04-02 21:02

"Claus Rittig" wrote ...

>Og her ses Pein i fin stil under lørdagens strabadser:
>http://www.enduro.dk/13_photos/2002_Scansign/100-0016_Niels%20Pein.jpg
>Det må være tidligt i løbet, for bagenden ser hel ud endnu.

Se efter igen. Nummerpladen dingler i en enkelt skrue, og faldt af ca. 3
meter senere, da jeg landede.
Resten er så medtaget, at det meste dryssede af senere på prøven.
Kun yderskærmen holdt - den som jeg har samlet med 14 kabelstrips, så den
ligner Frankensteins Monster.

/Pein
(kom nu Rittig - Wild West i Holstebro 11/5)

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-04-02 16:19

> (kom nu Rittig - Wild West i Holstebro 11/5)

Ja, ja, ja, ja...
Jeg har meldt mig til, men jeg kommer næppe på hjul før løbsdagen, så
forvent at jeg går død på halvvejen.

Rittig

Fra : Pein

Dato : 24-04-02 00:11

"Claus Rittig" wrote ...

>Ja, ja, ja, ja...
>Jeg har meldt mig til, men jeg kommer næppe på hjul før løbsdagen,
>så forvent at jeg går død på halvvejen.

Hallo pomfrit. Samtidig med mig, he he.
Man kunne jo også starte stille og spare kræfter... HAH HA ha ha ha hulk.

(vi bliver alligevel aldrig voksne)

/Pein