Toxan Plænerens
Fra : Henning

Dato : 21-04-02 18:24

Hej NG.

Jeg vil sprøjte min plæne mod ukrudt med Toxan Plænerens og kunne i den
forbindelse godt finde på at sprøjte under min ligusterhæk, da der altid er
en masse ukrudt som er meget besværligt at fjerne.
Men kan min hæk tåle det ?? jeg mener kun at Toxan ødelægger 1 årige
planter, men vil bare lige være sikker, da jeg ikke er så interesseret i at
miste meter hæk.

hilsen

Henning

Fra : H. Olesen

Dato : 21-04-02 18:37

On Sun, 21 Apr 2002 19:24:28 +0200, "Henning" <maegaard@mail.dk>
wrote:

>Men kan min hæk tåle det ??

Nej.

>jeg mener kun at Toxan ødelægger 1 årige
>planter,

Den ødelægger alt andet en 1-kimede planter. Dvs græsset, der er
enkimet får lov at stå, alt andet som ikke er en-kimet, hvilket det
meste er, går det udover, incl. din hæk.

>men vil bare lige være sikker, da jeg ikke er så interesseret i at
>miste meter hæk.

Godt du spurgte her, inden du gik i gang.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Per H

Dato : 21-04-02 20:37

On Sun, 21 Apr 2002 19:36:51 +0200, H. Olesen <esemanews@nospam.dk>
skrev:

>Nej.

Toxan, er det ikke det man også engang kaldte pølsegift?

Jeg har brugt det i flere år. og får den flotteste plæne, vidste
ikke at det stadig kunne fås i handlen

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : H. Olesen

Dato : 21-04-02 21:11

On Sun, 21 Apr 2002 21:37:28 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Toxan, er det ikke det man også engang kaldte pølsegift?

Det ved jeg ikke. Det er et hormonmiddel

>Jeg har brugt det i flere år. og får den flotteste plæne, vidste
>ikke at det stadig kunne fås i handlen

Jeg mener bestemt at jeg så det i Silvan sidste år.

Jeg bruger det selv til det mest genstridige og når jeg er træt af at
have kravlet rundt på alle fire på græsplænen og håndluget alt for
meget.

Det middel jeg bruger hedder ikke Toxan, det er bare et af mange
handelsnavne, Silvan havde også noget andet til halv pris af Toxan og
indholdet var nøjagtigt det samme. Jeg var dog endnu mere økonomisk og
købte på korn- og foderstoffen, da jeg nu alligevel var en tur på
landet (læs: i Jylland )

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 21-04-02 21:15

> Den ødelægger alt andet en 1-kimede planter. Dvs græsset, der er
> enkimet får lov at stå, alt andet som ikke er en-kimet, hvilket det
> meste er, går det udover, incl. din hæk.

Hvad med mos? Jeg har lige luftet plænen mekanisk, og vil gerne være sikker
på at det ikke får fat igen - aldrig!

(-: Kim

Fra : H. Olesen

Dato : 21-04-02 21:20

On Sun, 21 Apr 2002 22:14:52 +0200, "Kim Bjoern Nielsen"
<fornavn.efternavn@pjat.dk> wrote:

>Hvad med mos? Jeg har lige luftet plænen mekanisk, og vil gerne være sikker
>på at det ikke får fat igen - aldrig!

Det har jeg aldrig prøvet det på, men det tror jeg næppe at det kan
klare. Har også ladet mig fortælle, at det har meget svært ved at slå
padderokke omkuld. Så det er ikke alt der er lige let.

Fra : H. Olesen

Dato : 21-04-02 21:21

On Sun, 21 Apr 2002 22:14:52 +0200, "Kim Bjoern Nielsen"
<fornavn.efternavn@pjat.dk> wrote:

>Hvad med mos? Jeg har lige luftet plænen mekanisk, og vil gerne være sikker
>på at det ikke får fat igen - aldrig!

Så skal du fjerne ÅRSAGEN til mosset. Årsagen er som regel skygge.

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 21-04-02 21:42

> Så skal du fjerne ÅRSAGEN til mosset. Årsagen er som regel skygge.

Jeg forsøger også normalt at holde mig fra kemikalier. Jeg er bare særligt
ophidset over mos - især efter arbejdet med at fjerne det.

Jeg havde mos i en meter fra en 2m sydvendt hæk, så det må nok tilskrives
skygge. Men store pletter midt på plænen, kan det være fordi jeg har
benyttet en rotorklipper der "fin-deler", i stedet for en klipper der
opsamler afklippet? Jeg var heller ikke særligt flittig til at slå plænen,
og når den fik en tur - slog jeg "hårdt". Er det også mos-guf!?

/Kim

Fra : Jakob Bock

Dato : 22-04-02 14:18

> Jeg var heller ikke særligt flittig til at slå plænen,
> og når den fik en tur - slog jeg "hårdt". Er det også mos-guf!?

Nu mere hård du er ved græsset -- dvs. nu kortere du klipper det -- desto
dårligere klarer det sig i konkurrencen med f.eks. mos. Græs bør ikke
klippes kortere end 3 cm. Jeg mener også, at hyppige klipninger, hvor man
kun klipper en forholdsvis lille del af græsset er bedre -- især også når du
ikke bruger opsamler, hvilket bestemt er en god idé, da den næring der er
oplagret i det afklippede græs føres tilbage til plænen.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : x

Dato : 22-04-02 22:15

helt enig lad være med at klippe den kort
jeg havde det samme problem med mos
en god gang gødning og lad så være med at klippe i bund

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-02 22:08

On Sun, 21 Apr 2002 22:21:23 +0200, H. Olesen <esemanews@nospam.dk>
wrote:

>Så skal du fjerne ÅRSAGEN til mosset. Årsagen er som regel skygge.

Jeg tror nu mere at årsagen er for lav klipning for tit. Hvis græsset
klippes meget lavt så får mosset lettere fat.

Her er faktisk et problem som _bliver_ løst af dovenskab

http://www.gartneriet.dk

Fra : Søren Zoëga

Dato : 22-04-02 09:21

Toxan angriber alle ikke græsser ( enkimede planter ) den angriber derfor
også din hæk.
Hvis hækken er løvfældende er det bedst at sprøjte - eller vande - med Round
Up, lige
inden hækken springer ud. Det tager det hele - også kvikgræs og skvallerkål
som kan være
en pest i en hæk.

Søren