Problematisk mangeludbedring
Fra : Morgan Jones

Dato : 21-04-02 17:15

Som så mange andre har jeg købt ejendom på baggrund af at det var nybygget
og dermed "mindre problematisk" end at købe noget gammel skrammel. Nu er der
sikkert nogen der griner lidt - fordi sådan hænger tingene ikke sammen
desværre.

I kontrakten står der som udgangspunkt blot at efter vi har overtaget
lejligheden fra bygherren har bygherren 8 uger til at udbedre fejl og
mangler. Men der står ikke noget om hvad man så gør efter de 8 uger er gået.
Vi er oppe på 3 uger efter og de er endnu ikke påbegyndt mangeludbedringen.
(ca. 46 fejl af varierende karakter)

Efter at have talt med en bekendt der er advokat (men som ikke arbejder med
den slags normalt) har jeg fået at vide at det eneste han sådan umiddelbart
kan se vi kan gøre er at vente til de 8 uger er gået og derefter begynde at
få håndværkere til at udbedre fejlene for bygherrens regning. Naturligvis
skal denne notificeres i forvejen og få en "rimelig tid" til at reagere. Det
lyder jo også rimeligt nok.

Problemet er blot at de første 30 fejl har jeg papir på er "godkendt" af
bygherren som fejl og mangler resten er sendt til dem løbende efter
indflytningen. De siger da også at de har kigget på det og har sendt det
videre til entreprenøren - men jeg har jo som udgangspunkt ikke noget på
skrift omkring det. (Det er foregået telefonisk).

Endvidere ville jeg jo gerne "trykke dem lidt på maven" for at der sker
noget før de 8 uger. Det er jo lang tid at vente når der står vandskåle i
soveværelset etc. etc.

Jeg har ikke noget imod at få en advokat/jurist til at kigge på det efter de
8 uger, men indtil da er der andet jeg kan gøre end at prøve at få dem til
at skriftligt godkende alle fejlene og så bare vente?

Er der nogen der har nogle gode links på tilsvarende sager / evt. gode råd ?
Er der andre punkter (økonomisk) man kan pressere dem på udover at de "bare
skal lave det" ?

/morgan