Skadet MC :-(
Fra : John Kramme

Dato : 21-04-02 15:48

Lørdag eftermiddag væltede en ung knægt min MC som stod parkeret, han kom
til at køre ind i den på hans cykel under leg med 2 andre, han kom heldigvis
ikke stort til skade ( fik kun små knubs ) men min MC har desværre fået en
del skader ved nedlægningen !

Højre side :
Afbrækket fodhviler, bøjet bremsepedal, ridset kåbedele, blinklys itu,
sidespejl ridset, beskyttelse for enden af håndtag kraftigt ridset og
befæstigelse til håndtag brækket !

Venstre side :
Små ridser og skrab på tank og kåbe, lavet af hans cykel da han væltede
MC'en !

Mit spørgsmål til jer :

Hvordan med forsikring ...dækker hans plejeforældres indboforsikring sådan
noget, der forefindes tilsyneladende ikke en fritidsulykkesforsikring på ham
?

Jeg gruer naturligvis for hvorledes sagen kommer til at gå :-/

PS :

Jeg har selv Kaskoforsikring så køretøjet er da sikret i at komme ud at køre
igen, hvis ellers delene findes her i Danmark, Italienerne er noget af det
mest langsomme til at tage sig sammen til at sende reservedele ( husk det
inden du køber Ital bike )

V.H John - Aprilia RS 125 ( Øv ...kan ikke komme ud at køre i det gode
vejr )

Fra : Morten Fazer

Dato : 21-04-02 16:18

Jeg ved far en episode her i vinter hvor en af mine kolegaer var på besøg
hos en anden kolega. hvor hans børn syntes at det var sjov at skrabe is og
sne af laken på bilen med en skovl, at den slaks dækker indboforsikringen,
eller det vil sige der gjorde hans om andre gør og hvor han er forsikret ved
jeg ikke.

--
MVH
Morten Dahl

Fra : flemsus

Dato : 21-04-02 17:54

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> noget, der forefindes tilsyneladende ikke en fritidsulykkesforsikring på
Et kvalificeret gæt er at der er indbygget ansvarsforsikring i deres
indboforsikring(tror det er oblikatorisk), og jeg mener den dækker for
hjemmeboende børn til de er 21/22 år gamle.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Claus Rolsted

Dato : 21-04-02 18:44

[John skrev:]
> Hvordan med forsikring ...dækker hans plejeforældres indboforsikring
> sådan noget, der forefindes tilsyneladende ikke en fritidsulykkes-
> forsikring på ham ?

["flemsus" skrev]
> Et kvalificeret gæt er at der er indbygget ansvarsforsikring i deres
> indboforsikring(tror det er oblikatorisk), og jeg mener den dækker for
> hjemmeboende børn til de er 21/22 år gamle.

Jeps, _alle_ indboforsikringer har en indbygget ansvarsforsikring, som
dækker hele husstanden. Det skulle ikke betyde noget, at han "kun" er
familiens plejebarn. I den nævnte situation vil indboforsikringen _helt_
sikkert (hvis der da er noget, som er _helt_ sikkert ved et
forsikringsselskab ) dække skaderne på din mc.
Fritidsulykkeforsikringen spiller ikke ind her. Den ville i givet fald kun
dække skader på barnets egen krop; desværre ikke på din mc's krop .

Derfor: Sørg for at få oplyst familiens forsikringsselskab og evt. policenr,
og ring så og meld skaden til dit eget forsikringsselskab. Så er det deres
job at få krævet pengene ind uden at du får bonustab eller skal betale
selvrisiko.

Held og lykke med at få cyklen hurtigt på gaden igen......
--

mvh. Claus Rolsted
Vespa ET2 - kommer sommer, kommer mc-kort

Fra : Leif Poulsen

Dato : 21-04-02 19:04

-klip-

> [...]
> inden du køber Ital bike )
>
> V.H John - Aprilia RS 125 ( Øv ...kan ikke komme ud at køre i det gode

Hej John

Din kaskoforsikring dækker skaden !!

Drengen er ikke ansvarlig for skaden, når der er en tingsforsikring
(kaskoforsikringen), Jfr. Lov om erstatningsansvar § 19

Hilsen

Leif

Ps Du mister ikke efter al sansynlighed ikke bonus/selvrisiko, idet din
police sikkert har et afsnit der siger at du ikke mister bonus/selvrisiko
hvis skadevolders ansvar bortfalder i medfør af Erstatningsansvarslovens §
19 )

Fra : Robert

Dato : 21-04-02 19:36

"Leif Poulsen" <lp@knus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis skadevolders ansvar bortfalder i medfør af Erstatningsansvarslovens §

Hvis nu ( et tænkt eksempel ) manden ikke har
kasko på sin maskine, hvad så ?

Mvh
Robert

Fra : Leif Poulsen

Dato : 21-04-02 19:42

> Hvis nu ( et tænkt eksempel ) manden ikke har
> kasko på sin maskine, hvad så ?
>
> Mvh
> Robert

Så dækker den ansvarsforsikring som skadevolderen forhåbentligt har )

Selvfølgelig under forudsætning af at skadevolderen er ansvarlig, hvilket
det lyder som, i det nævnte eksempel !

Det er kun når der er tingsforsikring, man kan slippe for ansvar

Hilsen

Leif

Fra : Skyrider #1

Dato : 21-04-02 19:57

On Sun, 21 Apr 2002 20:41:48 +0200, "Leif Poulsen" <lp@knus.dk> wrote:

Cut en masse > og mellemrum Lol
>Det er kun når der er tingsforsikring, man kan slippe for ansvar
>
>Hilsen
>Leif

Ud fra hvad bygge du det for min stedsøn lavet for nogen år siden en
skade på en HELT ny Ford RS med sin cykel henad siden på Bilen !! og
der var det min/vores IndboForskring der skulle dække det !!
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88' Som lige har været ud og køre sin første lille tur idag!

Fra : Leif Poulsen

Dato : 21-04-02 20:05

-klip-

> [...]
> Mvh.
> MCP_Poul-M Olsen
> CBX750F 88' Som lige har været ud og køre sin første lille tur idag!

Hej Poul

Så har der nok ikke været kasko på RS'eren eller også er din indboforsikring
blevet snydt

For jeg tror ikke på at det ville blive betegnet som grov uagtsomhed.

Var han evt. på arbejde da det skete - Avisbud ??

Jeg bygger det på Erstatningsansvarsloven § 19.

Se her eller læs nedennævnte udklip !

http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Erstatningsansvarsloven.html

Hilsen
Leif

XS650 Som endnu kun har kørt 16 Km i år ;-(

" Uddrag af Erstatningsansvarsloven"
Kapitel 2: Erstatning for skade, der er dækket af forsikring

§ 19. I det omfang en skade er dækket af en tingsforsikring eller
driftstabsforsikring, er der ikke erstatningsansvar.
Stk. 2. Reglen i stk. 1 gælder ikke, såfremt:

1) den erstatningsansvarlige har forvoldt skaden forsætligt eller ved grov
uagtsomhed, eller
2) skaden er forvoldt ved udøvelse af offentlig eller erhvervsmæssig
virksomhed eller virksomhed, der kan ligestilles hermed.

Stk. 3. Har en arbejdstager forvoldt skade, der er dækket af en
tingsforsikring, en driftstabsforsikring eller arbejdsgiverens
ansvarsforsikring, ifalder arbejdstageren ikke erstatningsansvar, medmindre
skaden er forvoldt forsætligt eller ved grov uagtsomhed.