Cal. 36 og Cal 410
Fra : Jørgen Folkmann Somm~

Dato : 21-04-02 14:07

Er der nogen af de ældre jægere her på nettet, der kan oplyse mig om der er
forskel på en 36er og en 410er,
og eller om de er identiske. Jeg ved det ikke, men den
ældre jæger jeg købte 36eren af, mener ikke de er identiske. men at der er
en forskel. Jeg kan oplyse at 410er er den amerikanske betegnelse. De vil
glæde mig at høre fra jer.
Mvh.
Jørgen Folkmann Sommer

Fra : Andy P.

Dato : 21-04-02 16:20

Hej Jørgen,

Den kaliber du nævner lyder til (?) at være en .360 Centerfire. Den er 1,75
inches lang og findes som du selv nævner i både messing og paphylstre.
Omskrevet svare den til 99-gauge. Den svare i energi til en 9mm rimfire.

..410 er IKKE den samme, den er 12mm i diameter og fås med hylster længder op
til 3 inches. Den kan også affyres fra rifler i kaliber .45-70. Omskrevet
svare den til 68-gauge.

Hilsen
Andy.

Fra : Jørgen Folkmann Somm~

Dato : 21-04-02 18:57

Tusind tak for svar!
Jørgen

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 21-04-02 23:04

"Andy P." <Timelapse08@hotmail.com> wrote in message
> [...]
op
> til 3 inches. Den kan også affyres fra rifler i kaliber .45-70. Omskrevet

Man skal lære så længe man lever. Jeg har ellers altid troet at cal. 36 og
410 var det samme ... der kan man bare se.

mvh
Kim Frederiksen

Fra : EXLEX

Dato : 23-04-02 12:42

> [...]
op
> til 3 inches. Den kan også affyres fra rifler i kaliber .45-70. Omskrevet

Øøøøøøøhhh.

Hvornår er en kal. 36 haglbøsse ophørt men at være identisk med
amerikanernes ".410"??

EXLEX

Fra : Andy P.

Dato : 24-04-02 23:13

Davs EXLEX.
Da Jørgen har rettet henvendelse her i gruppen, med henblik på at få
verificeret en given kaliber, har jeg i et forsøg på at være hjælpsom, slået
op i nogle af mine mange bøger for derved måske at finde et svar.
Kaliber 36 er mig aldeles ubekendt og er ikke nævnt i Cartrigdes Of The
World. Der imod er kaliber .360 Centerfire nævnt, og man kunne således ud
fra Jørgens beskrivelse godt foranlediges til at tro at denne er identisk
med Jørgens kaliber 36.
Som du sikkert har bemærket skiver jeg til Jørgen; >Den kaliber du nævner
lyder til (?) at være en .360 Centerfire.< Herefter følger en kort
beskrivelse. Altså ikke noget endegyldigt eller entydigt svar.
Kaliber .410 er til gengæld nævnt i Cartrigdes Of The World, og her nævnes
det i teksten, at den omregnet svarer til en 68-gauge.
Jeg hævder ikke at sidde med det rigtige svar, men har blot forsøgt at
redegøre for benævnte kaliber, som sagt har jeg aldrig set en kaliber 36.

Hvis der fra din side er noget fagligt belæg for at hævde at .410 er
identisk med kaliber 36 høre vi gerne herom i gruppen, således kunne en hver
tvivl om kaliberens oprindelse manes i jorden, og Jørgen vil have
endegyldigt svar på sin forespørgsel.
Med venlig hilsen
Andy

---- Original Message ----- From: "EXLEX" <exlex@mail.dk>

Fra : Jan Nielsen

Dato : 25-04-02 07:54

On Thu, 25 Apr 2002 00:12:41 +0200, "Andy P." <Timelapse08@hotmail.com> wrote:

> [...]
>identisk med kaliber 36 høre vi gerne herom i gruppen, således kunne en hver
>tvivl om kaliberens oprindelse manes i jorden, og Jørgen vil have

Kaliber 36 og .410 er det samme! At tallene så overhovedet ikke hænger
sammen er en anden sag. The Gun Barrel Proof Act of 1868 (England)
sætter 36 gauge til .506 = 12.85mm, hvor imod kaliber .410 = 10.41mm)
Et eller andet sted i historiens forløb er noget gået galt og kaliber 36 er
blevet til kaliber .410 - eller omvendt! Engelske Eley kalder korrekt kaliberen
"Fourten" mens jeg mener at kunne huske at både Belgiske FN og Italienske
Fiocchi har brugt kaliber 36 benævnelsen.

--
- JN -

Fra : Andy P.

Dato : 25-04-02 10:57

Hej Jan.
Tak for et fornuftigt og uddybende svar, så burde der være styr på det!
Hilsen
Andy

Fra : Erik Prestmo

Dato : 25-04-02 21:46

Jeg har en pistol, en American Derringer Model 1 i kaliber .45 ACP / .410

Kammeret stemmer med 45 ACP i bakkant, og er forlenget og noe snevrere
fremover, slik at plasthylsene ikke sprekker.

At .410 tilsvarer caliber 36 - som jeg oppfatter som et kaliber som ligger
nært C&B .36, dvs kaliber .375 ca, tviler jeg sterkt på.

I min pistol ville i allefall en hvilken som helst .36 kaliber hylse ha
sprukket....

ErikP

Fra : Bo Nordahl Pedersen

Dato : 26-04-02 11:36

Hej Alle

Jeg ved ikke om dette er til nogen hjælp, men når det gælder partoner
er der tre kalibrerings systemer i brug som jeg umiddelart kender til:
Det tyske, det amerikanske og "det gammeldags" (min egen betegnelse).

I det tyske system angives en kaliber som 'projektil diameter' x
'hylster længde' I METRISKE MÅL!
En 30-06 patron er således i det tyske system en 7,62 x 63 (mm) altså
(for nu at skære det ud i pap: projektilet er 7,62 mm i diameter
(længden af det kan variere med kuglevægten) og hylsteret er 63 mm
langt. En .308 patron er en tysk 7,62 x 54.
I det amerikanske system bruger man 'projektildiameter' + 'et øgenavn'
målene der bruges er TOMMER (undtagen for visse nye kalibre eks.
10mm). Der er altså ingen 'fast' navngivningspraksis som i det tyske
system. Navnet er (eller skulle gerne være unikt for hver patrontype
meeen). Det mest almindelige er, at man klasker nogle ekstra decimaler
i enden på kalibret evt. suppleret med et ibrugtagnings år for
militære kalibres vedkommende: eks. 30-06 projektildiameteren er 0.30
* 1 tomme (25.4 mm) eller 7.62 mm, ibrugtagnings året er 1906. .308 er
en nyere forkortet udgave af patronen udviklet af firmaet Winchester
(oprindeligt til jagt!). Patronen blev et hit til militært brug da
messingforbruget til patronhylstre er lavere end ved 30-06 selvom
ydelsen er stort set den samme (på slagmarken!). Hvorfor den har 8 til
sidst? Dit gæt er ligeså godt som mit!

Det sidste system er det jeg kalder 'det gammeldags'. Det går i al sin
rørende enkelhed ud på hvor mange kuglerunde kugler,kan man støbe af
et pund bly, der kan passe i løbet . Systemet går fra kanoner til
musketter, og er gået ganske af mode UNDTAGEN NÅR DET GÆLDER
HAGLGEVÆRER. Man kan altså af et pund bly (ca. 450 g) støbe 12 runde
kugler, som vil passe til en haglbøsse kaliber 12, 20 til en bøsse
kaliber 20 og 36 til en bøsse kaliber 36.
Kaliber 1 er en såkaldt 1-pundiger - en lille feltkanon der skød med
'mitraille' en slags store hagl. Den var et hit mod kavalleriangreb
under napoleonskrigene hvor den udfyldte samme rolle som maskingeværet
et århundrede senere spillede.

For nu at gøre en lang historie kort så er .410 betegnelsen (i det
amerikanske system) for haglgevær patronen der også er kendt under
navnet kaliber 36 (efter gammel skik).
Nu ved jeg ikke rigtigt noget om pistoler, men mon ikke en .410 hagl
patron og en ACP .45 pistol patron er sådan cirka 'lige tykke'?
Haglpatronen er selvfølgelig noget længere, men det burde være muligt
at lave en glatløbet Derringer der kan rumme en .410 (alias kaliber
36) så man kan skyde voldtægtsforbryderen med hagl når han er tæt på,
og med en kugle når han er lidt fjernere. En Derringer er jo ikke en
målskydningspistol...

Jeg ville gerne supplere med en masse links, men jeg har ikke rigtigt
nogen, man kan evt. prøve biblioteket. Der er vist en bog 'I
våbenkammeret og udenfor' der går meget i detaljen med våbenteknik.

Håber det hjalp.

V.H.
Bo

Fra : M@X

Dato : 26-04-02 19:18

"
| I det tyske system angives en kaliber som 'projektil diameter' x
| 'hylster længde' I METRISKE MÅL!

| (for nu at skære det ud i pap: projektilet er 7,62 mm i diameter

Forkert!!! Projektilet er 7,82mm men målet på toppen af bommene er 7,62mm
altså den mindste diameter i piben.

| ydelsen er stort set den samme (på slagmarken!). Hvorfor den har 8 til
| sidst? Dit gæt er ligeså godt som mit!

Læs lidt mere på lektien. Stort set alle patroner i cal. 30 gruppen .308 -
30.06 -
300 Win Mag - 300 Wheaterby - 300WSM - 300 Ultra Mag - 300SAUM osv.
anvender alle den samme kugle på 0,308 tomme = 7,82mm og det er facts og
ingen gæt.
For nemheds skyld kaldes mange af dem for en 300 eller 30 i det daglige.
Alt dette kan du læse om i diverse ladebøger samt udenlandske
våbenmagasiner.
Her i Danmark er det åbenbart kun Jens Perto der gider skrive om dette emne
og han er altid i stand til at uddybe det så vi autister kan forstå det.

mvh M@X

Fra : Bo Nordahl Pedersen

Dato : 26-04-02 23:08

Hej M@X

Ja, jeg må tilstå at patroner og ladning er et emne som interesserer
mig ganske lidt, jeg går heller ikke så meget på jagt, at det gør
noget (af økonomiske grunde).
Min post gik ud på at skælne mellem de mange forskellige kalibre på
markedet, og vidrebringe det jeg kan huske om emnet fra den gang det
interesserede mig mere end det gør idag.
De tre systemer har jeg fundet er et udmærket værktøj til at finde vej
i kaliber junglen, hvad de faktiske mål er interesserer mig pt. ikke -
havde jeg riffel, riffelprøve og tilladelse til hjemmeladning var
sitiuationen helt anderledes (jeg synes selv at jeg har et kønt
ansigt, og det skal ikke sprænges bort)!
Bare sådan af interesse: Er der nogen her der ved om nogen våben løb
og låse nogensinde er blevet ISO/DIN standardiserede (mht. diameter,
gastryk etc.) - Altså at et standard 7.62x63 løb skal holde sig inden
for de og de tolerancer og til min. det og det gastryk?

V.H.
Bo

Fra : Erik Prestmo

Dato : 26-04-02 20:37

Hmmm ikke så raskt Bo!

Navngivning av patroner er ingen eksakt vitenskap, og det hersker nærmest
anarki....

Det er nesten flere unntak enn regler, kan man si.

For det første:

Slett ikke alle følger regelen om at det er kulediameter som angies, like
ofte er det diameter mellom bommene i løpet....

Og det gjelder både metriske og engelske, og ikke minst amerikanske
patroner - for det er en betydelig forskjell på hva som er alminnelig
navnekonvensjon mellom USA og England....

Samt at i dag, hvor så mange gode og logiske navn allerede er oppbrukt, får
vi hybrider:

..38 Special og .357 Magnum bruker begge samme kulediameter.....

..45 ACP og .460 Rowland likeså......

..45 Colt og .454 Casull likeså igjen.......

Å gå inn på dette i detalj, fører for langt her, Kjøp :

"Cartridges of The World" fra DBI Books, Frank Barnes, og bruk noen måneder
på å lese om alt rart man har funnet på!

Et eksempel på hvor komplett uforståelig det kan være:

Det Svensk/Norske Remingtongeværet i kaliber .50"

Den miltære, randtendte patronen het 12,17x43R

Til det frivillige skyttervesen ble gværen bygget om med kiammerblokk for
centertente patroner.

Den sivile centertendte patronen het 12,7x43R

Begge ble altså avfyrt gjennom samme løp, med samme kule, og patron-kamrene
var nesten identiske, bortsett fra tennstempel og tennsats i
patronene........

Eller hva med det gamle skandinaviske sytemet med Linjer: 4-linjers og 6
linjers løp.....

Eller et lignende, men ikke identisk russisk system med deres versjon av
linjer.....

Derfor er det vanskelig å komme med et bedre råd enn: Les en bok, nei
forresten les 2!

Til å begynne med.....

ErikP

Bo Nordahl Pedersen <bnp@email.reklamernejtak.dk> skrev i

Fra : Erik Prestmo

Dato : 26-04-02 20:37

Du og dere tar feil når det gjelder .410.

I følge COW, Frank Barnes:

32 gauge = .526"

..410 bore = ca 12mm = 68 Gauge

360 centerfire = 99 Gauge

9mm Rimfire = 105 Gauge

32 Rimfire = 142 gauge

Her er det antakelig på sin plass å nevne at de gauge-mål som Barnes her
oppgir er omtrentelige, det gjør ingenting, for det er gauge-målene når det
gjedler 12, 16 og 20 også, om man nå regner nøye på det!

Det dere omtaler som kaliber 36, som i engelsktalende land ville ha hett 36
Gauge, er noe helt annet og meget sjeldent, faktisk.

Legg merke til at 410 heter .410 BORE det er noe annet enn gauge.....

og regner man på det skulle selvsagt .410 hatt en løpsdiameter på 25,4 x
0,41 = 10,414mm....

Det er ingen ende på anakronismer når det gjelder patronnavn, og enda har vi
ikke begynt å snakke om FRANSKE patronbenevnelser!