mellemrum i dreamweaver
Fra : P.N.

Dato : 03-02-01 18:47

jeg har prøvet den nye dreamweaver 4 og blev ret skuffet da jeg opdagede at
man stadig ikke kan bruge mellemrumstasten
lige som i et tekstbehandlingsprogram.

er der nogen der ved hvorfor, og er der nogen editor der kan lave mellemrum,
da det er svært hvis man skal skrive et dokument af til web.
mvh Poul

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-02-01 18:55

P.N. skrev:

>jeg har prøvet den nye dreamweaver 4 og blev ret skuffet da jeg opdagede at
>man stadig ikke kan bruge mellemrumstasten
>lige som i et tekstbehandlingsprogram.

Hur? Det går fint her, du skal bare lige huske...

>er der nogen der ved hvorfor, og er der nogen editor der kan lave mellemrum,
>da det er svært hvis man skal skrive et dokument af til web.
>mvh Poul

at du i HTML umiddelbart kun kan lave et enkelt mellemrum ad gangen,
altså ikke flere i træk. Selvom du prøver, så indsætter DW
rigtignok ikke flere mellemrum, og hvornår er det man har brug for
det?

Hvis du vil TVINGE et mellemrum ind, så skal du bruge   (no
breaking space). Det kan gøres med Shift-Ctrl-Space, eller Insert ->
Special Characters.
--
venligst
/Lasse

Gratis Ericsson A 2618r mobiltelefon:
http://fergusons.dk/link/2618/

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-02-01 22:06

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> skrev:

> Hvis du vil TVINGE et mellemrum ind, så skal du bruge &nbsp; (no
> breaking space).

Til Poul kan jeg sige at &nbsp; kun bør bruges i yderste nødstilfælde - og
IKKE til at formatere tekst - eller lave "spalter". Et skrækeksempel på
dette kan ses på:

www.vvs-kraft.dk

Brug hellere <table> eller <div> med tilhørende css.

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Boysen

Dato : 05-02-01 17:45

Allan Vebel skrev
> [...]
> IKKE til at formatere tekst - eller lave "spalter". Et skrækeksempel på

Hej Allan

Jeg kiggede lige på siden, og for f..... hvor er der mange &nbsp;´er (og
anden overflødig kode)
Men det virker jo, så ligefrem at kalde det et skrækeksempel, er nok at
overdrive en anelse, eller også fangede jeg ikke din pointe?

/Michael Boysen

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-02-01 21:46

Boysen <rokkerne@forum.dk> skrev:

> Men det virker jo, så ligefrem at kalde det et skrækeksempel, er nok at
> overdrive en anelse, eller også fangede jeg ikke din pointe?

Ja, det virker

Du kan også lave spalter i et tekstbehandlingsprogram ved udelukkende at
bruge mellemrumstasten som man gør på en almindelig mekanisk skrivemaskine,
men det er jo ikke meningen med det.

Prøv at lave spalter på den måde. Marker teksten, men kun den første spalte,
det er den du vil genbruge - men det er ikke muligt uden at få alle spalter
med.

Pointen går ud på at &nbsp; er brugt (eller rettere misbrugt) på en sådan
måde at du ikke kan markere den tekst du har brug for. Du kan heller ikke få
spalterne til at passe helt sammen - det kommer jo an på hvilken skrifttype
der er defineret på siden. Her er der valgt Arial på noget at teksten og
ingen skrifttype på resten.

Prøv også at sætte din browser til Vis=>Tekststørrelse=>Størst (IE) og se
hvad der sker.

Jeg har set meget værre eksempler - nu var det bare lige denne jeg kunne
huske.

Havde det været lavet i et par tabelceller kunne man gøre det ønskede - og
koden havde kun fyldt det halve eller mindre.

Noget helt andet er at VVS Kraft er byens flotteste VVS-forretning, men det
afspejler deres hjemmeside absolut ikke.

Kig også lige på billedet. Der skal virkelig meget til at smadre et
fotografi så meget. Det er et gif-billede (87k) på 1744x949 reduceret med
html-kode til 383x228 (det passer ikke engang i proportionerne) - og så er
det reduceret til 94 farver - virkelig imponerende. Mage til amatørarbejde
skal man lede længe efter

--
Allan

Fra : Boysen

Dato : 06-02-01 16:15

Allan Vebel fyrede en masse gode argumenter af:

Jeg er imponeret, og endnu mere enig end jeg var før.

Byens flotteste VVS forretning , hvor mange kan der være?

/Michael Boysen

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-02-01 17:39

Boysen <rokkerne@forum.dk> skrev:

> Byens flotteste VVS forretning , hvor mange kan der være?

Så vidt jeg kan tælle er der 4 der har en butik - plus en masse
blikkenslagervirksomheder med et lager der vel ikke kan kaldes butik.
Derudover er der et enkelt flisefirma der også har VVS-udstilling.

--
Allan

Fra : Lars Schram

Dato : 05-02-01 23:04

Hej Allan

Adobe Golive 5.0 kan lave et mellemrum men kun et, efter hvert ord.

Lars Schram

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 06-02-01 01:32

Lars Schram skrev:

>Adobe Golive 5.0 kan lave et mellemrum men kun et, efter hvert ord.

Du kan som sagt tvinge mellemrum ind med &nbsp;
--
venligst
/Lasse

Tjen penge på nettet:
http://tjenpenge.com/

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-02-01 11:51

Lars Schram <lars@schram.dk> skrev:

> Adobe Golive 5.0 kan lave et mellemrum men kun et, efter hvert ord.

Om du så laver en million mellemrum mellem hvert ord - så kommer der kun ét
når det bliver vist i browseren - sådan er den bare indrettet.

Det har ikke noget med GoLive at gøre. Enkelte wysiwyg-editorer laver dog en
&nbsp; når man trykker på mellemrumstasten - og det var den funktion Poul
manglede - men jeg er da glad for at DW ikke kan det

--
Allan

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 06-02-01 12:43

Allan Vebel skrev:

>Det har ikke noget med GoLive at gøre. Enkelte wysiwyg-editorer laver dog en
>&nbsp; når man trykker på mellemrumstasten - og det var den funktion Poul
>manglede - men jeg er da glad for at DW ikke kan det

Ctrl-Shift-Space indsætter &nbsp;
--
venligst
/Lasse

Tjen penge på nettet:
http://tjenpenge.com/

Fra : Throm

Dato : 07-02-01 21:55

tihi

den webside kan selv jeg lave beder og jeg er kun lige begyndt at arbejde på
min første hjemmeside idag og kender intet til html i nu.

M.V.H.

Henrik

Fra : Leonard

Dato : 07-02-01 22:02

"Throm" <Throm@mail.dk> skrev:

>den webside kan selv jeg lave beder og jeg er kun lige begyndt at arbejde på
>min første hjemmeside idag og kender intet til html i nu.

Det er jo en påstand der vil noget.
- men det er godt med noget selvtillid når man lige er begyndt på
noget, så du skal nok holde modet oppe et sykke tid ...
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Stefan Holm

Dato : 07-02-01 22:22

not2@sporty.dk (Leonard) writes:

> Det er jo en påstand der vil noget.

Men med tanke på den omtalte side, vil jeg egentlig tro på den.