TOP
Fra : Karsten

Dato : 21-04-02 11:46

Hej NG,

Der er vel nogle som er rimlig hårde til html herinde så denne lille
sprøgsmål er nok ikke nogle problemer....

Jeg har set på mange sider hvor man har læst teksten står der nede i bunden
"kom til toppen" nogle som ved hvordan dette skal kodes.. skal man bare
loade siden igen eller er der faktisk en kode som gør det ?

MVH

Karsten

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-04-02 12:50

Sun, 21 Apr 2002 12:45:52 +0200, skrev "Karsten"
<test@testmail.dk>:

>Jeg har set på mange sider hvor man har læst teksten står der nede i bunden
>"kom til toppen" nogle som ved hvordan dette skal kodes.. skal man bare
>loade siden igen eller er der faktisk en kode som gør det ?

Der hvor du ønsker der skal være link til toppen sætter du

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Stig Nygaard

Dato : 21-04-02 13:38

Hej!

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Der hvor du ønsker der skal være link til toppen sætter du

Og så må du ikke glemme et sted i toppen af definere bogmærket "top",
dvs. f.eks:

<A name="top">Første overskrift</A>

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : Rune Glerup

Dato : 21-04-02 14:05

Stig Nygaard skrev:

> Og så må du ikke glemme et sted i toppen af definere bogmærket "top",
> dvs. f.eks:
>
> <A name="top">Første overskrift</A>

name er på vej ud til fordel for id; <a id="top">blah blah</a> virker i
nyere browsere og er den løsning, der er valid i HTML fra 4.01 Strict.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Again, we remind you that frames are on their way out anyway."

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-04-02 14:21

Sun, 21 Apr 2002 14:38:27 +0200, skrev Stig Nygaard
<stig@REMOVE-THISrockland.dk>:

>Og så må du ikke glemme et sted i toppen af definere bogmærket "top",
>dvs. f.eks:

Er ikke nødvendig.

Fra : Rune Glerup

Dato : 21-04-02 17:59

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Er ikke nødvendig.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener kun, der er IE (måske også
Netscape), der er ligeglad med om det er der.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-04-02 18:08

Sun, 21 Apr 2002 18:59:15 +0200, skrev Rune Glerup
<usenet@kaboom.dk>:

>Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener kun, der er IE (måske også
>Netscape), der er ligeglad med om det er der.

Nope - selv en gammel Netscape 4.x accepterer det.

Fra : Rune Glerup

Dato : 21-04-02 18:21

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Nope - selv en gammel Netscape 4.x accepterer det.

Er det en feature i HTML eller kun i softwaren?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-04-02 19:02

Sun, 21 Apr 2002 19:20:43 +0200, skrev Rune Glerup
<usenet@kaboom.dk>:

>Er det en feature i HTML eller kun i softwaren?

Det er jeg for tungnem til at forstå.

Altså, når jeg laver en a name med top, så hopper den til top i
de seks browsere jeg har på min 'puter.

Fra : Rune Glerup

Dato : 21-04-02 22:10

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Det er jeg for tungnem til at forstå.
>
> Altså, når jeg laver en a name med top, så hopper den til top i
> de seks browsere jeg har på min 'puter.

Før jeg kunne finde på at bruge det, skulle det altså være nogenlunde
veldokumenteret, så jeg er sikker på, det også virker i fremtidige
browsere af forsk. art. Hvis det fx er med i HTML 4.01, er jeg næsten
sikker på, det vil være bredt understøttet.

Fra : Janus Høi

Dato : 21-04-02 22:41

"Rune Glerup" <usenet@kaboom.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> browsere af forsk. art. Hvis det fx er med i HTML 4.01, er jeg næsten
> sikker på, det vil være bredt understøttet.

Det er ikke ligefrem en ny opfindelse. Det er omkring tre år siden jeg
første gang brugte muligheden.
Og den virker stadig, en hel del browser- og HTML-versioner senere.
Jeg tror vi kan være trygge ved at sige, at det er en funktion der er kommet
for at blive.
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Stig Nygaard

Dato : 21-04-02 23:13

Hej

Janus Høi wrote:
> Det er ikke ligefrem en ny opfindelse. Det er omkring tre år siden jeg
> første gang brugte muligheden.

Jeg er sikker på at jeg har testet med browsere på et tidspunkt hvor det
IKKE virkede med et href="#top" link medmindre man også har angivet
bogmærket name="top" et sted i dokumentet. Jeg kan heller ikke finde
noget i HTML-standarden der tyder på at der skal være et "default top
bogmærke" man kan linke til:

http://www.w3.org/TR/html401/struct/links.html

Men hvorfor ikke også bare angive det bogmærke, så besværligt er det da
heller ikke ?

Jeg kan ikke rigtig se det fornuftige i kodeprincippet "virker det i
mine browsere, så virker det nok også i andres uanset om det er en
standard eller ej".

Ang. name kontra id som diskuteret tidligere i tråden, så siger
standarden bl.a:

Destination anchors in HTML documents may be specified either by the A
element (naming it with the name attribute), or by any other element
(naming with the id attribute).

Thus, for example, an author might create a table of contents whose
entries link to header elements H2, H3, etc., in the same document.
Using the A element to create destination anchors, we would write:

<H1>Table of Contents</H1>
<P><A href="#section1">Introduction</A><BR>
<A href="#section2">Some background</A><BR>
<A href="#section2.1">On a more personal note</A><BR>
....the rest of the table of contents...
....the document body...
<H2><A name="section1">Introduction</A></H2>
....section 1...
<H2><A name="section2">Some background</A></H2>
....section 2...
<H3><A name="section2.1">On a more personal note</A></H3>
....section 2.1...

We may achieve the same effect by making the header elements themselves
the anchors:

[...]
<H2 id="section1">Introduction</H2>
....section 1...
<H2 id="section2">Some background</H2>
....section 2...
<H3 id="section2.1">On a more personal note</H3>
....section 2.1...

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-04-02 23:28

On Mon, 22 Apr 2002 00:12:35 +0200, Stig Nygaard
<stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote:

> [...]
>bogmærket name="top" et sted i dokumentet. Jeg kan heller ikke finde
>noget i HTML-standarden der tyder på at der skal være et "default top

Nej, det er jo ikke sådan, det virker.
Det virker, fordi der *ikke* eksisterer et "topmærke". Ergo kan
browseren ikke finde det, og det eneste "default punkt", der eksiterer
på siden, er sidens start.

Så i den forstand er det selvfølgelig browser-afhængigt. Omvendt er
det svært at forestille sig, at nogen programmører skulle kunne finde
på andre steder at sætte et ikke defineret anker end i starten - så
mon ikke det vil virke et godt stykke tid fremover :)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Glerup

Dato : 22-04-02 01:16

Jørn Andersen skrev:

<klip>
> [...]
> på andre steder at sætte et ikke defineret anker end i starten - så
> mon ikke det vil virke et godt stykke tid fremover :)

Så er det man har følgende valgmuligheder:

* man indsætter anker => vil altid virke
* man indsætter ikke anker => vil måske virke (afhængigt af browserens
reaktion på ikke-eksisterende bogmærker)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-04-02 08:20

On Mon, 22 Apr 2002 00:27:32 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Så i den forstand er det selvfølgelig browser-afhængigt. Omvendt er
>det svært at forestille sig, at nogen programmører skulle kunne finde
>på andre steder at sætte et ikke defineret anker end i starten

Man kunne måske forestille sig at browseren blot blev stående på samme
sted på siden?

Man kunne endda forestille sig, at nogle indførte dette, bl.a. for at
sørge for at links i stil med <a href="#" onclick="..."> ikke rykker
på positionen på siden.

--
- Peter Brodersen

Fra : Rune Glerup

Dato : 22-04-02 23:36

Stig Nygaard skrev:

> Ang. name kontra id som diskuteret tidligere i tråden, så siger
> standarden bl.a: [...]

Okay, jeg var lidt for hurtig; name holder først op med at være valid fra
XHTML 1.1 <http://www.w3.org/TR/xhtml11/changes.html>:

2 On the a and map elements, the name attribute has been removed in favor
of the id attribute (as defined in [XHTMLMOD]).