p/e
Fra : Jens Nielsen

Dato : 21-04-02 07:32

Er der nogen, der kan forklare mig hvad p/e står for.

Hvis p/e er den eneste faktor man køber aktier på basis af (jeg ved godt at
det er det ikke, men blot som eksempel) - køber man så de aktier med højst
p/e eller dem med lavest p/e??

mvh
Jens

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-04-02 10:43

Jens Nielsen wrote:

> [...]
> det er det ikke, men blot som eksempel) - køber man så de aktier med højst

Price / Earning.
Hvis det er det eneste man køber ud fra, skal man dermed købe dem med lav P/E.
Dog der jo mange andre faktorer som du også nævner. P/E er typisk større på
selskaber som udvikler sig hurtigt (IT, Biotek, Medicial osv..), desuden er der
også en tendens til større P/E på meget likvide aktier (meget omsatte aktier).

Et eksempel. Hvis et selskab tjener 1 kr. pr år. (efter alle skatter osv.) og
du sidder med en aktie med en nominel værdi på 10 kr, så er P/E = 10.

Håber du forstod det....

Med venlig hilsen

Johan Holst Nielsen
tcr480@ofir.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-04-02 13:21

> Et eksempel. Hvis et selskab tjener 1 kr. pr år. (efter alle skatter osv.) og
> du sidder med en aktie med en nominel værdi på 10 kr, så er P/E = 10.

Ok, den kan vist misforståes!
Hvis indtjeningen på en aktie er 1 kr. og aktien værdi er 10, så er P/E = 10....
jeg kluderede vist i det der

Fra : Anders Mork

Dato : 22-04-02 10:51

Prøv evt. også at se http://www.spekulant.dk/faq

> [...]
at
> det er det ikke, men blot som eksempel) - køber man så de aktier med højst

P/e er kun et af de nøgletal man bør kigge på, men afhængigt af ens
investeringstil kan man jo købe både de aktier med høj p/e og dem med lav
p/e. En lav p/e værdi f.eks. under 10 kunne betyde at aktien er billig, MEN
det kunne også betyde at markedet forventer en faldende indtjening i
fremtiden. P/e tallet som man ser det i avisens kurslister er bagudrettet og
fortæller kun hvad virksomheden har udrettet det seneste regnskabsår. Mange
faktorer kan påvirke e-et da de earnings man bruger til beregning af tallet
enten kan manipuleres eller være misvisende f.eks. pga. nedskrivning af
goodwill eller frasalg af dele af virksomheden. Et godt eksempel er GN Store
Nord. Det ene år sælger man Sonofon og har en 'fantastisk' indtjening og en
lav p/e. Det næste år nedskriver man 7 af de 8 milliarder man har betalt for
Photonetics og har således negativ indtjening. I begge år ville p/e være
yderst misvisende.

../Anders

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 14:23

kors ! aner folk ikke noget som helst!??!

en P/E på 10 betyder at den virksomhed du investerer i tager 10 år om at
tjene penge nok til at kunne opkøbe alle udestående aktier - alt andet lige!

en lav P/E er ikke nødvendigvis noget dårligt. Eksempelvis var 90erne fyldt
med virksomheder med skyhøje P/E fordi markedet forventede at virksomhederne
var rene guldgruber....kort sagt : totalt opskruede forventninger der drev
kurserne i vejret mens indtjeningen ikke ændrede sig væsentligt..

anyways....hold dig væk fra papirer og køb ejendomme og jord! det er mere
holdbart!

vh ex-børsmægler

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 15-08-02 14:28

d. 15/08/02 15:22 skrev smølf på bamsefarogkyllingen@mailer.dk i artiklen
3d5baa5e$0$663$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> anyways....hold dig væk fra papirer og køb ejendomme og jord! det er mere
> holdbart!

Men sikkert også både mere kedeligt og dyrere på kort sigt, med mindre der
kan skabes et afkast ved udlejning.

Hvis man investerer i egen bolig, skal man jo betale ejendomsværdiskat af en
indtægt, man ikke har, før man sælger boligen, og det koster likviditet.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 14:37

det kommer an på om man er smartere end de andre

køb ejendom/jord gennem et selskab i luxembourg, så slipper du for alle de
forbandede skatter...