Gasgrill
Fra : Käty & Mikael

Dato : 20-04-02 21:37

Hej !

Det er efterhånden igen ved at være tid til at grille. Vi anskaffede os
sidste år en gasgrill, men måtte sande at varmen ikke havde samme styrke som
en rigtig grill.
Jeg har en ide om, at der er forskel på kvaliteten af de lavasten, som
lægges på grillen.
Er der nogen, der kan fortælle os, hvilke lavasten, vi skal købe for at opnå
en varme, som er stærk nok til at kunne grille vores bøffer i år?

Mikael

Fra : Niels Wang Hansen

Dato : 21-04-02 09:35

>Det er efterhånden igen ved at være tid til at grille. Vi anskaffede os
>sidste år en gasgrill, men måtte sande at varmen ikke havde samme styrke som
>en rigtig grill.

Den iagttagelse har jeg også gjort, men kun når jeg griller i blæsevejr
,så opnår man en mærkbar lavere temperatur, om der er forskel på
lavasten ud over størrelsen ved jeg ikke.

M.v.h
Niels Wang Hansen

Fra : Per H

Dato : 21-04-02 10:47

On Sun, 21 Apr 2002 10:35:22 +0200, Niels Wang Hansen
<nilswang@worldonline.dk> skrev:

nej der er ikke helt samme varme i en gasgril. jeg har hafe en
rimelig dyr, men varmen er mindre, men tilgengæld mere stabil syndtes
jeg. Eneste problem var at selve gasbrænderern ruster op i løbet af
nogle år, så det er nogle dyre bøf.

> [...]
>,så opnår man en mærkbar lavere temperatur, om der er forskel på
>lavasten ud over størrelsen ved jeg ikke.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Tommy Hansen

Dato : 21-04-02 16:29

Hej.
Problemet er at du har købt en gasgrill med lavasten. Vi har i mange år kørt
med en Cramer gasgrill. Her kommer varmen oppe fra en stor brænder som har
masser af effekt. Man har således heller ikke problemer med at fedt løber
ned og antænder i stenene.
Kan købes hos campingforhandlere.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-04-02 22:55

Min uforbeholdne mening om en gasgrill er, at man får lavet mad uden den
sjæl der ellers tilhører en grill. Der mangler noget røg fra kullene.
Allerhelst steger jeg under åben ild/gløder med løvtræ, så er det noget der
smager! Det andet er noget opgejlet reklamefis, med det helt klare formål at
liste nogle nemme penge ud af folks lommer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : thomas

Dato : 22-04-02 08:36

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
at
> liste nogle nemme penge ud af folks lommer.

Hørt, gasgrill er bare et komfur i haven
Thomas

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 22-04-02 14:08

On Sun, 21 Apr 2002 23:54:34 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>sjæl der ellers tilhører en grill. Der mangler noget røg fra kullene.
>Allerhelst steger jeg under åben ild/gløder med løvtræ, så er det noget der

Der er jo intet der forhindrer ejere af gasgrills i at tilføje nogle
godt gennemvædede klodser af gode røg-træsorter under stegningen. Så
opnår man den samme røgsmag.

Desuden er der også mange, som bare holder af den brændte grillsmag og
selve tilberedningsformen - du har hørt om grillpander, ikke?

>Det andet er noget opgejlet reklamefis, med det helt klare formål at
>liste nogle nemme penge ud af folks lommer.

Nævn lige nogle ekspempler på produkter, der ikke er det.........

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 24-04-02 13:54

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-04-02 21:42

Finn Hybjerg Hansen <fhh@kom.auc.dk> skrev i en
> Hej
>
> Det lyder interessant, vil du øse lidt ud af dine erfaringer?
> Hvilke typer træ er bedst?
> Venter du til der kun er gløder før du griller?
> Kræves der en stor eller speciel grill?
> Eller der andre ting man bør vide mht. grillning med træ?
>
> --
> Mvh. Finn

Hej Finn!

Al løvtræ er godt, det kan endda gå at anvende visne grangrene (vi havde
ikke andet). Alt efter hvor stor en steg man skal i krig med, anvender man
åben ild til store, dæmpet med en ildrager og en vandforstøver til de steder
der steger først, gløder til små ting. Højden over bålet er afgørende. Det
kan lade sig gøre at stege et får på to timer. Det kræver vindstille eller
læskærmning og tolerante eller ingen naboer. Grillen kan være to holdere til
at rotere spyddet på, dette skal være indrettet så man har sikkert hold på
også mørnende kød. Der drejes hele tiden, hvilket kan kræve en del øl. Hvis
man ikke kan lide at kødet kommer til at smage en anelse røget, må man nøjes
med en kulgrill. Efter opgaven skal man regne med et ret stort træforbrug,
man fyrer løbende. God fornøjelse.
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Calle.

Dato : 24-04-02 22:04

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> må man nøjes med en kulgrill. Efter opgaven skal man regne med et ret
> stort træforbrug, man fyrer løbende. God fornøjelse.

Sådan ser det ud, man rigtigt griller. se dk.binaer (grilstegning)
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 21-04-02 21:50

> Er der nogen, der kan fortælle os, hvilke lavasten, vi skal købe for at
opnå
> en varme, som er stærk nok til at kunne grille vores bøffer i år?

Jeg tror ikke det er stenene. Vi havde en (før Weber tog gassen , og min
erfaring var; godt med læ, og lang op/forvarmning med låget nede (dog, så
røg glasset på et tidspunkt (men der var den også 2 år gammel og allerede
rusten)).

/Kim (Weber-fan)

Fra : N/A

Dato : 24-04-02 21:42