HP 1200 eller Brother HL 1450
Fra : Matthias Jarl Rasmus~

Dato : 20-04-02 20:51

Jeg er ved at købe en printer til min ibook og har skrænket mit valg ned til
enten en HP Laserjet 1200 eller en Brother HL-1450, da det skal være en
laserprinter og disse to modeller modsvarer mine ønsker om pris i forhold
til kvalitet bedst.
Ud fra databladene på de to printere er de væsentligste forskelle for mit
vedkommende følgende:

HP'eren har en bedre opløsning 1200x1200 mod 1200x600 hos Brother.

Brother er billigere i brug. En patron svarende til 6000 sider (5%) koster
ca. 650 kr. altså ca. 10,8 øre pr. side. En patron til HP'eren koster
nogenlunde det samme, men svarer kun til ca. 3500 sider, hvilket give en
pris på ca. 18,6 øre pr. side, altså procentuelt væsentligt dyrere.

Da jeg ser forbrugsprisen som en væsentlig faktor, kunne jeg derfor godt
tænke mig at vide lidt mere omkring betydningen af HP'erens bedre
udskriftskvalitet. Er forskellen synlig ved udprintning af tekst i normal
størrelse, og udskriver man overhovedet tekstsider med en opløsning på mere
end 600x600 under normale omstændigheder?
Findes der billigere alternativer til originalpatronerne, som man kender det
fra blækprintere?

Herudover er generelle meninger/kommentarer med hensyn til kompatibilitet
med med mac (jeg bruger 10.1.3), funktionalitet, konstruktionsmæssige styrke
osv. i relation til de to printere mere end velkomne.

Håber at der er nogen, der kan hjælpe mig med at få afklaring på
ovenstående.

MVH
Matthias Rasmussen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 21-04-02 01:40

In article <B8E79351.16B4%mjr@city.dk>,
Matthias Jarl Rasmussen <mjr@city.dk> wrote:

> [...]
> enten en HP Laserjet 1200 eller en Brother HL-1450, da det skal være en
> laserprinter og disse to modeller modsvarer mine ønsker om pris i forhold

køb HP'en... - hvis du har råd.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-04-02 08:28

Jeg har selv stået i samme situation mht. valg af printer. Efter egne
erfaringer med Brothers mindste farvelaserprinter, var jeg ikke bange
for at vælge Brother, men ALLE andre jeg har snakket med anbefaler HP.
(Men det er der en del der gør helt retorisk - det er som om HP har
"gude status" i DK alá Sony i USA. Hvis du går på jagt hos CNet (tror
jeg nok) så finder du brugeranmeldelser af begge printere og her er det
Brother der står stærkest!)

Det endte i øvrigt med, at jeg købte en brugt Lexmark Optra 1250 S med
indbygget netkort - FED printer. Eneste problem med den er at en ny
tonerpatron koster kr. 2000,- men så er der også 17.600 prints i den!!!!

> Er forskellen synlig ved udprintning af tekst i normal
> størrelse, og udskriver man overhovedet tekstsider med en opløsning på mere
> end 600x600 under normale omstændigheder?

Iflg. min Lexmark manual er der ingen grund til at gå over 600dpi ved
normal tekst. Det skulle gi det bedste ydelse/pris forhold, så mon ik'
også det gælder for Brother og HP?!

> Findes der billigere alternativer til originalpatronerne, som man kender det
> fra blækprintere?

For noget tid siden efterlyste jeg erfaringer med brugen af genopfyldte
tonerpatroner fra ek-dantec i Odense, men ingen reagerede. Jeg har
mailet lidt med firmaet og det virker seriøst nok. Jeg tror jeg prøver
dem næste gang, idet jeg kun skal betale kr. 1000,- for en genopfyldt
patron til Lexmarken.

> Herudover er generelle meninger/kommentarer med hensyn til kompatibilitet
> med med mac (jeg bruger 10.1.3), funktionalitet, konstruktionsmæssige styrke
> osv. i relation til de to printere mere end velkomne.

Til alm. "husmands brug" tror jeg begge printere fungerer. De har jo
begge PostScript. (Brothers er emuleret med virker fint i forhold til
det jeg har oplevet. Jeg ved ikke om HP's er den ægte vare fra Adobe.)
Hva' med at tage et sted hen, hvor du kan se begge modeller printe. Det
kan jo være at den ene virker mere "lækker" i design eller brug

Martin

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 21-04-02 09:24

In article <1fazg7n.1rncfv3q9p38eN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> [...]
> "gude status" i DK alá Sony i USA. Hvis du går på jagt hos CNet (tror
> jeg nok) så finder du brugeranmeldelser af begge printere og her er det

Når man snakker netværksprintere, hård udnyttelse og holdbarhed, så er
HP "gud". Og så kan toner ved fornuftigt indkøb fås til en rigtig god
pris (+ der går erhvervskunde i det).

Til hjemmet, er det nogle andre parametre, der tæller.

Thomas Tvegaard

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-04-02 09:55

In article <tvegaard-B0B5BB.10242221042002@sunsite.dk>,
Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Til hjemmet, er det nogle andre parametre, der tæller.

Såsom støj - en meget vigtig parameter at kigge efter.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-04-02 09:05

> [...]

> nogenlunde det samme, men svarer kun til ca. 3500 sider, hvilket give en
> pris på ca. 18,6 øre pr. side, altså procentuelt væsentligt dyrere.

Udfra dette ville jeg vælge en Brother. De godt og vel 8 øre ekstra pr.
udskrift kan hurtigt løbe op, og så slipper du jo også for at skifte
toner i Brother'eren så tit.

> Er forskellen synlig ved udprintning af tekst i normal størrelse, og
> udskriver man overhovedet tekstsider med en opløsning på mere end
> 600x600 under normale omstændigheder?

Næ, jeg tror ikke du kan se forskel på 600x600 og 1200x1200 dpi, når vi
snakker ren tekst.

En anden ting jeg også synes er værd at bemærke, er, at HP'en har en
papirbakke der er "ude i det fri". Jeg har selv en printer med åben
indbakke, og papiret bliver alt for hurtigt støvet/snavset. Personligt
vil jeg ikke vælge en printer med åben indbakke igen, det er efter min
erfaring langt bedre at papiret at gemt væk i en lukket skuffe.

Desuden bør du også undersøge hvor tykt papir hver printer kan benytte,
det er faktisk rart at kunne brugte karton i ens printer, og det åbner
for en masse spændende muligheder (visitkort, indbydelseskort, skilte
m.m.)

Michael Rasmussen

Fra : Matthias Jarl Rasmus~

Dato : 21-04-02 11:20

> [...]
> nogenlunde det samme, men svarer kun til ca. 3500 sider, hvilket give en
> pris på ca. 18,6 øre pr. side, altså procentuelt væsentligt dyrere.

Jeg tror jeg har fundet en del af årsagen til den store prisforskel pr.
side. Angiveligt anvender Brother modellen et såkaldt tokomponent system.

Citat fra Bother's Datablad: "Brother tokomponent forbrugssystem har dobbelt
fordel - de er økonomiske i brug og mere miljø-venlige. Idet tonerbeholderen
er separeret fra den repografiske enhed, behøver du ikke at kassere
tromleenheden, hver gang du løber tør for toner".

Systemet bevirker, at tromleenhden skal skiftes separat efter hver 20.000
job v. 1 side pr. job (ved ikke hvor mange sider, det svarer til ved normalt
brug...).
Tromlen koster ca. 1.300, hvilket altså tillagt prisen for toner bringer pr.
side prisen op på ca. 17,3 øre, altså næsten det samme som HP'eren, og
forudsat at tromlen vitterligt skal skiftes efter 20.000 sider.

Er det korrekt forstået at HP ikke benytter dette tokkomponent system, og at
tromlen er en del af tonerbeholderen (catridge)?

MVH
Matthias Rasmussen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-04-02 22:26

> [...]

> osv. i relation til de to printere mere end velkomne.
>
> Håber at der er nogen, der kan hjælpe mig med at få afklaring på

Min erfaring med Brother er, at den skuffede vildt m.h.t. Postscript
emulering og HP synes jeg forekommer temmeligt overeksponeret. Jeg har
nok været uheldig, men synes at jeg er ramlet ind i nogle temmeligt
bøvlede driverindstallationer til HP-printere - som om det med
Mac-computere kun er til besvær for firmaet.

Har du kigget på Epson og Oki?

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 22-04-02 23:06

In article <1fb2dlz.16m9rrt1wojibeN@[10.1.128.1]>,
stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) wrote:

> [...]
> bøvlede driverindstallationer til HP-printere - som om det med
> Mac-computere kun er til besvær for firmaet.

For lige at splitte generaliseringen lidt op:

Installation af netværksbaserede PostScript HP-printere kræver ikke
drivere i sig selv.

Godt nok kaldes installationsprogrammet for en "driver installation",
men det drejer sig om PPD-filer, som placeres i Systemmappe: Udvidelser:
Printerbeskrivelser.

Mht. serielprintere har du ret. Det var noget bøvl at få det til at
virke.

Thomas Tvegaard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-04-02 20:44

> [...]

> Godt nok kaldes installationsprogrammet for en "driver installation",
> men det drejer sig om PPD-filer, som placeres i Systemmappe: Udvidelser:

Det manglede da også bare! hmpfr!

> Mht. serielprintere har du ret. Det var noget bøvl at få det til at
> virke.

Det kan være det var sådan en jeg stødte ind i - jeg mente nu at den var
opkoblet til netværk (Det er mere end 12 dage siden og længere rækker
min præcisionshukommelse ikke)(...ihvertfald ikke!).

Jeg synes jeg havde en lignende hvorfor-fanden-virker-lortet-ikke
oplevelse med en af deres inkjet-printere.

Slutteligt skal jeg da gladeligt indrømme, at jeg hellere vil handle med
printere (som sælger altså), som jeg ikke støder på ustandseligt i snart
sagt ethvert supermarked.

Fra : Matthias Jarl Rasmus~

Dato : 23-04-02 20:01

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> [...]
> bøvlede driverindstallationer til HP-printere - som om det med
> Mac-computere kun er til besvær for firmaet.

HP'eren er på vej fra Midtdata, så nu håber jeg på det bedste. Besluttede
mig for denne, på grund af HP's gode ry med hensyn til laserprintere og den
bedre maxopløsning. Desuden var prisforskellen med hensyn til forbrug ikke
så stor, når man tog hensyn til, at tromlen i Brotheren skulle skiftes
separat.

Matthias Rasmussen