Bore huller i murstensmur
Fra : Lars Vestman

Dato : 20-04-02 18:45

Hej!!

I kender det sikkert allesammen, når man skal bore huller til fx.
hylder på væggen...

Jeg bor i en gammel ejendom fra 1915 og murene er af mursten med et
lag puds(+tapet) på. Når jeg så har besluttet hvor hullerne skal være,
borer jeg løs - for blot at finde ud af, at det er mørtel jeg borer i

Findes der et trick, så man kan finde ud af om man rammer murstene?
Jeg har selv forsøgt med et lille søm, men det tog altså alligevel
r*ven på mig!

På forhånd tak!!!

--
M.v.h. Lars Vestman
- - - - - - - - - - - - -

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 20-04-02 22:00

Når du bore et hul forkert, så kan du vel måle dig frem til det, så de andre
bliver rigtige! du skal jo blot kende murstenenes størelse!
Ellers kan du blæse hullet rent for støv (evt. med en cykelpumpe) komme
noget spartelmasse i sammen med raupluggen, du skal så blot vente til
spartelmassen er tør med at skruet emnet fast.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 21-04-02 16:33

Hej.
Hvis man rammer en fuge kan man jo flytte hullet op ca. 2-3 cm, men man kan
også bruge samme hul og så banke en passende træklods ind i hullet, så
holder det fint.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : Martin Buhelt

Dato : 22-04-02 10:11

> [...]
>

> Findes der et trick, så man kan finde ud af om man rammer murstene?
> Jeg har selv forsøgt med et lille søm, men det tog altså alligevel

Nej - jeg tror ikke, at der findes nogen metode til at finde murstenene.

Jeg jeg rammer en fuge, bruger jeg en hjemmesnittet træ-pløk - det virker
rigtigt godt. Jeg plejer at lave pløkken ca. 10mm i diameter - den skal
helst være lidt større end hullet, og den behøver ikke at være helt rund.
Når den er banket på plads, forbores der med et lille træbor (2-3 mm).

/Martin