Hveder
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-04-02 14:59

Hej

Dette spørgsmål vender sikkert tilbage med ca. 1 års mellemrum, men er
der nogen af jer der har en god opskrift på hveder?

/Trine

Fra : Jesper Jensen

Dato : 20-04-02 17:47

On 20 Apr 2002 15:59:06 +0200, Trine Kornum Christiansen wrote:
>Dette spørgsmål vender sikkert tilbage med ca. 1 års mellemrum, men er
>der nogen af jer der har en god opskrift på hveder?

Jeg har planlagt at bruge denne opskrift fra Camilla Plums "Et
ordentligt brød" i år. Jeg ved ikke hvordan de bliver endnu, men her
er opskriften i hvert fald ;)

Hveder og krydderboller
24 hveder/18 krydderboller

Hvis man former dejen til boller, får man krydderboller.
Begge slags skal flækkes og ristes.
En flækket ovnristet hvedeknop bliver til en hvede, den skal flækkes
igen, inden den smøres med smør.
I traditionelle opskrifter er der absurd meget gær, her er
fremgangsmåden en anden og man kan nøjes med 25 g.

4 dl mælk
25 g gær
50 g smør
Ca. 1 kg mel
1 spsk sukker
3 æg
1 spsk salt, Halen Môn eller Maldon
1 tsk kardemomme (i hvert fald til krydderbollerne, men det er også
godt i hvederne)

Lun mælken, rør gæren ud i mælken.
Smuldr smørret i melet, kom mælk, sukker, æg, salt og kardemomme i og
ælt dejen grundigt.
Lad den hæve i en skål på køkkenbordet til dobbelt størrelse.
Slå dejen ned og form den til 24 boller.
Stil dem meget tæt i en bradepande eller ildfast fad foret med
bagepapir. Fadet skal passe i størrelsen ellers bliver de for flade.
Film pladen løst og stil den i køleskabet til næste morgen, hvis man
laver dejen om aftenen, ellers fra morgen til aften.

Hvis bollerne er hævet flot op næste morgen kommer man dem direkte i
ovnen ved 200 grader og bager dem 20 minutter.
Hvis man synes de trænger til det eller gerne vil have dem ekstra
luftige, stiller man pladen over en stor gryde kogende vand til de er
hævet op, og bager dem bagefter.

Kryderboller formes til 18 store boller og hæver og bager på samme
måde.

Jesper.