Hvad er det bedste grafikkort til 1300-170~
Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-04-02 14:33

Til allround brug. Jeg er glad for 3D spil, men 2D-performance er
også vigtigt. Jeg har hidtil kørt med et voodoo2 kort til 3D, og
et Matrox 8 MB kort til 2D, det har virket udmærket, men jeg
gerne have noget mere fart.

Hvad med følgende kort, er det penge værd?

AGP V8200 Geforce3 TI200 64MB
64MB DDR SDRAM / AGP
V8200T2PURE
1340 kr (inkl. moms)
< http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=V8200T2PURE

Kan jeg få mere ydelse hvis jeg er villig til at lægge 200-300 kr
mere for et større kort? (I så fald, hvilket?). Er Ti200 godt kort
til alsidigt brug?

--
Peter Knutsen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-04-02 14:37

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i
> [...]

> Kan jeg få mere ydelse hvis jeg er villig til at lægge 200-300 kr
> mere for et større kort? (I så fald, hvilket?). Er Ti200 godt kort

Et Ti200 er et ganske fornuftigt valg! Men hvad er din
computer-konfiguration? Du kan nemt rende ind i, at din processor vil fungere
som en flaskehals i systemet, så du slet ikke kan få det optimale ud af
grafikkortet.

mvh
Peter

Fra : BentBent

Dato : 20-04-02 14:46

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message

> [...]
fungere
> som en flaskehals i systemet, så du slet ikke kan få det optimale ud af

Godt svar og et spørgsmål der alt for sjældent bliver stillet! Det er jo
ikke alle der har 1 GHz + DDR-RAM maskiner.

Pris, ydelse og overclockingsvenlighed kan ikke gøres bedre end med et GF3
Ti200

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-04-02 14:53

Chuke Mimergolf wrote:

> "Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i

> Et Ti200 er et ganske fornuftigt valg! Men hvad er din

Ok, tak for hjælpen.

> computer-konfiguration? Du kan nemt rende ind i, at din processor vil fungere
> som en flaskehals i systemet, så du slet ikke kan få det optimale ud af
> grafikkortet.

Nå, du huskede mig

Ja, jeg er ved at undersøge hvordan jeg finder specs på mit
bundkort, mere præcist hvad for en type slot eller socket
det har. Jeg har netop postet et indlæg i
news:dk.edb.hardware.bundkort hvor jeg spørger hvordan man
finder ud af den slags.

I første omgang køber jeg Ti200 kortet og sætter det i, og hvis
performance så ikke imponerer mig, så har jeg pengene til at
købe en Celeron CPU og evt. den før omtalte "slocket", en
"Slot1 til FCPGA370"-konverter. Spørgsmålet er bare, om jeg
får brug for konverteren, eller om jeg umiddelbart kan ud-
skifte min P2 333MHz med en Celeron. Og i aller første
omgang er spørgsmålet jo, om jeg overhovedet får brug for
en ny CPU. Hvis jeg kan nøjes med min gamle, så vil jeg da
hellere gemme pengene, og så spare op til at jeg om 6-8
måneder kan købe en ny PC.

<OT>
Ved du i øvrigt hvor man kan købe sådan en "slocket" dims
henne, hvis det bliver aktuelt?
</OT>

--
Peter Knutsen

Fra : BentBent

Dato : 20-04-02 15:16

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> wrote in message

> [...]
> en ny CPU. Hvis jeg kan nøjes med min gamle, så vil jeg da
> hellere gemme pengene, og så spare op til at jeg om 6-8

Et GF3 og en så langsom CPU vil ikke fungere godt sammen, så er det bedre at
købe et GF2 MX, jeg har købt et GF2 MX til 299,- i ComputerCity i Aalborg.

Et GF2 MX vil være lige så godt, om ikke hurtigere end med et GF3, med den
CPU.

Hvad med det her

ECS K7S5A til 599,- inc. forsendelse (Et MB til SD-RAM og DDR-RAM)
Duron 1 GHz Box til 658,- inc. forsendelse
Hercules KyroII til 698,- inc. forsendelse
ialt 1956,-

(Evt. få en fingernem kammerat til at samle det.

Her kan du med fornuft bytte til et GF3 Ti200 hvis økonomien tillader det,
men et GF3 Ti200 og en PII 333 er ikke fornuftigt, IMHO.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-04-02 16:14

BentBent wrote:

> "Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> wrote in message

> Et GF3 og en så langsom CPU vil ikke fungere godt sammen, så er det bedre at
> købe et GF2 MX, jeg har købt et GF2 MX til 299,- i ComputerCity i Aalborg.

299 lyder billigt, var det på tilbud? Jeg synes kun jeg kan finde
GF2 MX kort til 500-700 kr stykket.

> Et GF2 MX vil være lige så godt, om ikke hurtigere end med et GF3, med den
> CPU.

Hvor stor er forskellen mellem voodoo2 og GF2MX? Det skulle jo
også gerne være sådan, at jeg oplever en forbedring i forhold
til det 3D kort jeg bruger nu. Min utilfredshed går primært
på at et voodoo2 kort kun kan køre i 800x600. Det kan simpelt-
hen ikke køre i højere opløsning, og det irriterer mig.
Framerate i 800x600 er fin nok, i de spil jeg spiller.

Og hvad hvis jeg skifter min 333 MHz P2 ud med en Celeron
på omkring de 1000 MHz. Vil jeg så være godt kørende med
Ti200-kortet, eller er vil jeg stadig være bedst tjent med
GF2MX-kortet?

> [...]
> Duron 1 GHz Box til 658,- inc. forsendelse
> Hercules KyroII til 698,- inc. forsendelse

Jeg er ikke så glad ved tanken om at skulle skifte motherboard,
især ikke da mit motherboard er stabilt og mærkevare. Selvfølgelig
er alt i min boks noget 3 3/4 år gammelt skrammel, men jeg vil
ikke til at skifte motherboard nu, så hellere skifte hele PCen
ud med en ny. Og det har jeg ikke pt. råd til.

> (Evt. få en fingernem kammerat til at samle det.
>
> Her kan du med fornuft bytte til et GF3 Ti200 hvis økonomien tillader det,
> men et GF3 Ti200 og en PII 333 er ikke fornuftigt, IMHO.

Der er altså følgende muligheder

1. Beholde min 3 3/4 år gamle maskine, indtil den er 4 1/4 til
4 1/2 år gammel, hvor jeg så har råd til at udskifte det hele.
(jeg kan spare lidt kasse ide jeg allerede har købt ny monitor
og mus, og tastatur og højtalere kan genbruges)

2. Købe ovenstående motherboard og CPU og KyroII kort til 2000 kr.

3. Købe ovenstående motherboard og CPU og Ti200 til 2600 kr.
(jo, min økonomi kan godt klare 2600 kr)

4. Købe en slocket og en Celeron 1000 MHz, samt GF2MZ kort, til
(60 + ca 800 + 450 kr, hvor vi forudsætter at dine 299 kr var et
sjældent tilbud og at jeg kommer til at gi' lidt mere) i alt
1310 kr.

5. Købe slocket og Celeron 1000 MHz, samt Ti200 kort, til
(60 + ca 800 + 1340) i alt 2200.

1. 0 kr (og nul sjov!)
2. 2000 kr
3. 2600 kr
4. 1310 kr
5. 2200 kr

Jeg er mest stemt for #5, men da jeg er voldsomt ude af trit
hvad angår hardware specs og interaktion, så sætter jeg stor
pris på dine og Chukes råd.

--
Peter Knutsen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-04-02 16:30

> [...]

> hen ikke køre i højere opløsning, og det irriterer mig.
> Framerate i 800x600 er fin nok, i de spil jeg spiller.

Der er *ret* stor forskel på Voodoo 2 og GF2MX - ikke mindst fordi, GF2MX er
hardware-optimeret til Direct3D. Men hvis du vil spille i højere opløsninger
end 800*600, kræver det først og fremmest en kraftig processor. Først når du
når op i GF2-PRO eller GF2TI vil kortene være hurtige i opløsninger over
800*600.

> Og hvad hvis jeg skifter min 333 MHz P2 ud med en Celeron
> på omkring de 1000 MHz. Vil jeg så være godt kørende med
> Ti200-kortet, eller er vil jeg stadig være bedst tjent med
> GF2MX-kortet?

MX-400 vil være rigeligt i opløsninger op til 800*600, men vil du spille i
højere, kan du gå efter et Geforce2TI.

> [...]
>
> Jeg er mest stemt for #5, men da jeg er voldsomt ude af trit
> hvad angår hardware specs og interaktion, så sætter jeg stor

Mulighed nr. tre lyder mest besnærende i mine ører, men der er dog ting du
skal være opmærksom på:
* Dine PC-100 ram er forældede, og vil ikke kunne fungere i et nyt system,
hvor minumum er PC-133.
* Din strømforsyning er muligvis underdimensioneret i forhold til at trækket
et AMD Athlon baseret system.

Så, hvis økonomien er lidt stram, og du gerne vil have lidt sjov skal du
vælge mulighed nr. 5. Du vil ikke udnytte grafikkortet fuldt ud, men får
alligevel noget bedre ydelse end dit gamle system. Omkring valg af slocket,
skal du nok spørge dig for i dk.edb.overclocking, da der *kan* være problemer
forbundet med disse....

mvh
Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-04-02 16:33

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev

>Omkring valg af slocket,
> skal du nok spørge dig for i dk.edb.overclocking, da der *kan* være
problemer
> forbundet med disse....

.... og det var selvfølgelig news:dk.edb.hardware.bundkort.dk jeg mente

mvh
Peter

Fra : BentBent

Dato : 20-04-02 17:32

Aalborg.

> 299 lyder billigt, var det på tilbud? Jeg synes kun jeg kan finde
> GF2 MX kort til 500-700 kr stykket.

Det var ikke et tilbud, men det var et noname (HIS) og æsken var helt vildt
grim, så jeg tro at de havde/har svært ved at sælge dem.

> Og hvad hvis jeg skifter min 333 MHz P2 ud med en Celeron
> på omkring de 1000 MHz. Vil jeg så være godt kørende med
> Ti200-kortet, eller er vil jeg stadig være bedst tjent med
> GF2MX-kortet?

Det ville være perfekt med et GF3 Ti200.

> [...]
>
> Jeg er mest stemt for #5, men da jeg er voldsomt ude af trit
> hvad angår hardware specs og interaktion, så sætter jeg stor

Jeg kender intet til slocket løsninger, men jeg vil nok selv have valgt 5,
ellers 3, 2, 1 og aldrig nogensinde 4.

Jeg skal selv til at skifte min Athlon 700 MHz ud med en 1.3 GHz Duron på et
ECS K7S5A og sveder allerede ved tanken om at bakse med bundkort, CPU og
installering af XP

Fra : Martin K

Dato : 21-04-02 01:03

> Jeg skal selv til at skifte min Athlon 700 MHz ud med en 1.3 GHz
> Duron på et ECS K7S5A og sveder allerede ved tanken om at bakse med
> bundkort, CPU og installering af XP

Håber ikke jeg blander mig for meget i jeres tråd...

Sveder...?!? Hvorfor det? Det er da et skidesjovt projekt.... ren hygge
Jeg har selv lige opgraderet til en XP 1700+, det spiller bare og der er
ingen problemer.... og bliver der problemer, må man jo bare fikse det!

Gå du blot igang, uden de svedige hænder
--
Martin K

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-04-02 15:41

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev

> Nå, du huskede mig

Øh... nej, ikke umiddelbart :-I

> [...]
> det har. Jeg har netop postet et indlæg i
> news:dk.edb.hardware.bundkort hvor jeg spørger hvordan man

Ok - jeg kan se, du har et Asus P2B bundkort.

> [...]
> skifte min P2 333MHz med en Celeron. Og i aller første
> omgang er spørgsmålet jo, om jeg overhovedet får brug for

Det gør du... Jeg prøvede et Geforce2 kort i et Asus P2B bundkort med en 350
Mhz Pentium 2 processor. Det gav ikke nogen væsentlig hastighedsforbedring i
forhold til mit gamle Riva TNT1. Processoren var flaskehalsen...

Det vil ikke være nogen god idé at købe en "slocket", da du stadig ikke kan
sparke nok liv i maskinen, til at det ville kunne betale sig i forhold til,
hvad det koster. Du vil være bedre tjent med at købe en AMD processor, men
det kræver desværre både nyt motherboard og nyt ram. (jeg går ud fra, at dit
nuværende RAM højest er PC100)

58 kroner hos Jumbo Computer (http://www.jumbo.dk/?ie=true)

mvh
Peter

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-04-02 16:05

Chuke Mimergolf wrote:

> [...]

> sparke nok liv i maskinen, til at det ville kunne betale sig i forhold til,

Du mener ikke, at hvis jeg udskifter min P2 333 MHZ med en Celeron
på 900-1000 MHz, så vil flaskehalsen forsvinde?

> hvad det koster. Du vil være bedre tjent med at købe en AMD processor, men
> det kræver desværre både nyt motherboard og nyt ram. (jeg går ud fra, at dit
> nuværende RAM højest er PC100)

Jeps, jeg kører med PC100 SD-RAM.

--
Peter Knutsen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-04-02 16:20

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev

> Du mener ikke, at hvis jeg udskifter min P2 333 MHZ med en Celeron
> på 900-1000 MHz, så vil flaskehalsen forsvinde?

Du vil selvfølgelig opleve en ydelsefremgang i forhold til dit nuværende
system, men processoren vil stadig være flaskehalsen i forhold til et
Geforce2-3-4 kort.

> Jeps, jeg kører med PC100 SD-RAM.

Netop derfor vil ram-hastigheden også være en flaskehals for, hvor meget du
kan presse ud af dit system, selv med en ny processor.

mvh
Peter

Fra : [5250] Jens

Dato : 23-04-02 09:05

Chuke Mimergolf wrote:
> [...]
>
> Netop derfor vil ram-hastigheden også være en flaskehals for, hvor meget du
> kan presse ud af dit system, selv med en ny processor.

Så meget vil RAM-hastigheden alligevel ikke betyde.
Det at han går fra 66 til 100 FSB, og fra halfspeed cache til onchip
fullspeed cache vil gøre en enorm forskel.
Chancen for at PC100 RAM'en kan sættes til CAS2 er temmelig god, og så
kan jeg ikke se noget performanceproblem med f.eks. et Kyro II kort.