/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
bedste antal omdrejninger ?
Fra : Albert


Dato : 20-04-02 14:19

Stod og kiggede på omdrejningstælleren i en ledbus : grønt område
500-1500omdr/min.

Men hvordan finder man lige :

Bedste antal omdrejninger for motoren ved vedvarende kørsel ?
Mest økonimiske antal omdrejninger ?

er der nogen der kan nogle gode udregninger/forklaringer her ?

mvh Albert

ps : Fra effektkurve lavet d.d. kan jeg aflæse af max moment for min CBR er
102nm ved 8200omdr og at der ved 4.000omdr. er 87nm







 
 
Armand (20-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-04-02 19:40


Albert <mail@albertsmcDOTnet (Ret DOTtil punktum)> skrev i en
news:3cc16b09$0$5198$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> Men hvordan finder man lige :
> Bedste antal omdrejninger for motoren ved vedvarende kørsel ?
> Mest økonimiske antal omdrejninger ?

Økonomien bestemmes i høj grad af vacuum'et i karburatoren, hvorfor
lave omdrejninger og en tung gas-hånd ikke er til det bedste!

Andre vil påpege at forbruget fordobles når omdrejningerne fordobles;
men dertil vil jeg modargumentere at min gamle XS 500 oplevede sin
bedste økonomi med 140 km/t (=80% af max rpm) og stærk vind i ryggen mod
Belgien engang - Årsag: Rygvinden der medførte at de 140 foregik med
meget lav gasgivning!

Alle af dig brugte faste omdrejningstal under længere transport vil til
enhver tid ødelæges af dit øvrige køremønster ved start og acceleration,
så i
mine øjne er der ingen grund til at hænge sig besynderligt meget i RPM
alene :-/

--
Armand.






Pein (21-04-2002)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 21-04-02 09:47

"Armand" wrote ...
>
> Alle af dig brugte faste omdrejningstal under længere transport vil til
> enhver tid ødelæges af dit øvrige køremønster ved start og acceleration,
> så i
> mine øjne er der ingen grund til at hænge sig besynderligt meget i RPM
> alene :-/
>
Og jeg er total forvirret omkring enhver teori for økonomisk kørsel, efter
jeg flere gange har kunnet konstatere en glimrende benzinøkonomi (den bedste
faktisk) under feriekørsel i Alperne, men fuld oppakning og konen bagpå.
Hele tiden varierende hastighed, stejle stigninger og fald, overlæs og meget
forskellige omdrejninger. Men altsammen rimeligt langsomt.

Årets dårligste økonomi opnås som regel på samme ferie, når vi kører gennem
Tyskland. Knap så overraskende.

/Pein



Albert (22-04-2002)
Kommentar
Fra : Albert


Dato : 22-04-02 07:17

> Og jeg er total forvirret omkring enhver teori for økonomisk kørsel, efter
> jeg flere gange har kunnet konstatere en glimrende benzinøkonomi (den
bedste
> faktisk) under feriekørsel i Alperne, men fuld oppakning og konen bagpå.
> Hele tiden varierende hastighed, stejle stigninger og fald, overlæs og
meget
> forskellige omdrejninger. Men altsammen rimeligt langsomt.

Præcis derfor spørge jeg. Med hastigheder 180-240 hjem fra München (dog 120
ca. 1/3del af vejen grundet fartgrænser) kørte jeg 17.5km/l. Aldrig siden
er jeg kommet over 16, så sejtræk er åbenbart ikke vejen frem, trods det er
dette billister bliver rådet til...

Tænkte bare, at hvis nu f.x. man opnåede 3/4 max moment ved et givent
omdrejningstal, så var det et godt sted.

Ja ja, på min GS500 var jeg på vej til hirtshals på motorvejen, og tanken
var ved at være tom. For ikke at skulle væk fra motorvejen (vi skulle nå en
båd), så lagde jeg mig lige bag en lastbil. Jeg lå så tæt, at jeg faktisk
kunne køre i tomgang. Aldrig har jeg kørt så mange km på så få dråber
benzin


mvh Albert



Jørgen Mangor Iverse~ (22-04-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen Mangor Iverse~


Dato : 22-04-02 08:14

>Ja ja, på min GS500 var jeg på vej til hirtshals på motorvejen, og tanken
>var ved at være tom. For ikke at skulle væk fra motorvejen (vi skulle nå
en
>båd), så lagde jeg mig lige bag en lastbil. Jeg lå så tæt, at jeg faktisk
>kunne køre i tomgang. Aldrig har jeg kørt så mange km på så få dråber
>benzin

Ja det understøtter den måde jeg forstod Armand's indlæg på: Økonomien er
efter min egen erfaring primært afhængig af hvor meget jeg åbner for gassen,
og ikke hvor hurtigt jeg kører.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn


Lasse Lundberg (22-04-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 22-04-02 09:48

jeg opnåede 18,9 km/l med min cbr fra randers til esbjerg...mad ca 130-140
meget rolige km...dvs gav ikek extra gas op ad bakke for at hold
hastighed....slækkede på gassen ned af bakke for at spare.....forudså
nedbremsninger i god tid....osv....

men det var også det længste den kørte (var med race potte på i øvrigt)

Lasse
Mille som er lidt mere forslugen



Søren Lindholt (22-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren Lindholt


Dato : 22-04-02 09:43


Albert <mail@albertsmcDOTnet (Ret DOTtil punktum)> wrote in article
> Præcis derfor spørge jeg. Med hastigheder 180-240 hjem fra München (dog
120
> ca. 1/3del af vejen grundet fartgrænser) kørte jeg 17.5km/l. Aldrig
siden
> er jeg kommet over 16, så sejtræk er åbenbart ikke vejen frem, trods det
er
> dette billister bliver rådet til...

Hov, det har jeg ikke hørt, jeg har hørt det modsatte, sejtræk er
uøkonomisk.
Sidst jeg læste en historie om økonomikørsel var rådet at accellere hurtigt
op gennem gearene til den ønskede hastighed. Men også at undgå sejtræk.


--
Søren
http://motortosse.dk
Besøg vores stand på Herning Stumpemarked - 9. november
Bliv snydt og fornærmet - for samme pris!!


Armand (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-04-02 19:07


Søren Lindholt <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en
news:01c1e9d9$b7a5b570$b07610ac@pc4148...
>
> > er jeg kommet over 16, så sejtræk er åbenbart ikke vejen frem, trods
> > det er dette billister bliver rådet til...
> Hov, det har jeg ikke hørt, jeg har hørt det modsatte, sejtræk er
> uøkonomisk.
> Sidst jeg læste en historie om økonomikørsel var rådet at accellere
hurtigt
> op gennem gearene til den ønskede hastighed. Men også at undgå
sejtræk.

Jeg har opfattet at der netop er sket omtalte holdningsændring i
økonomiløbs-kredse!
Måske efter at indsprøjtning (der jo ikke er påvirket af vacuum'et ved
fuld
roulade) er blevet almindeligt ?? :-/

--
Armand.






Armand (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-04-02 18:14


Albert <mail@albertsmcDOTnet (Ret DOTtil punktum)> skrev i en
news:3cc3ab2d$0$10875$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> >
> Tænkte bare, at hvis nu f.x. man opnåede 3/4 max moment ved et givent
> omdrejningstal, så var det et godt sted.

Du er lidt snævertsynet hér!
Når man generelt taler om udmålte kurver er det ved max gasgivning, og
derfor også det maksimalt opnåelige af sådanne kurver beskriver, og ikke
hvad man har i brug ved pågældende omdrejningstal!
Under daglig kørsel har du ikke max. moment i brug om du så gearer ned
til at pågældende RPM bruges - For rullen er jo ikke i bund!
Jeg ved egentlig ikke præcis hvorledes at gasgivningen påvirker moment
og effekt; men forløbet (á kurvens form) vil sikkert være
tilnærmelsesvis den samme :-/

> Ja ja, på min GS500 var jeg på vej til hirtshals på motorvejen, og
tanken
> var ved at være tom. For ikke at skulle væk fra motorvejen, så lagde
jeg
> mig lige bag en lastbil. Jeg lå så tæt, at jeg faktisk kunne køre i
tomgang.
> Aldrig har jeg kørt så mange km på så få dråber benzin

Jup!
Gasstillingen er stærkt afgørende!
Forøvrigt er VW blevet lastet for at bruge samme trick under deres
målinger på Lupo 3L's forbrug i praksis (nogen med fra Wolfburg til
Nordkap på én tankfuld (men lige i røven på en af fabrikkens
forsyningsvogne, der ligefrem havde viklet klude omkring sin trækkrog
))

--
Armand.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408668
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste