Dæk til min SuperTenere?
Fra : Kåre Nejmann

Dato : 20-04-02 13:52

Kære Gruppe

Min kære SuperTenere har snart slidt sålerne ned til det kriminelle,
så nu skal jeg have fundet nogle nye dæk.
Jeg kan måske få en god pris på et par Mitas-dæk, men jeg har lige et
par spørgsmål til jer, som er mere dæk-kyndig end mig (nok de fleste).

Ifølge manualen skal der bruges:
Fordæk 90/90-21 54H (54H = tilladt til 212kg og 210km/t)
Bagdæk 140/80-17 69H (325kg og 210km/t)

Dem jeg kan finde ved Mitas
(http://www.barum-mitas.de/site/LPFrames.htm) er:

Fordæk
E-08 | 90/90-21 54T (212kg og 190km/t).
Det ser jo fint ud. Jeg tør alligevel ikke køre 190km/t, og det er vel
ikke ulovligt at sætte et "langsommere" dæk på?

Bagdæk
E-08 | 130/80-17 65T (290kg og 190km/t)
Her er jeg mere i tvivl. Så vidt jeg kan se, er det en centimeter
smallere end det skal være, og vel også en anelse lavere(?). Vil det
have en mærkbar (dårlig) indflydelse på køreegenskaberne?

Vægt-godkendelsen er også lidt lavere - men det bliver nok alligevel
svært at læsse cyklen, så der er 290 kg på baghjulet...

Og så er der lige det med fælgbredderne: Kan jeg umiddelbart være
sikker på, at dæk og fælge passer sammen eller er det også noget, som
kræver særlig opmærksomhed?

--
På forhånd tak!

..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Brian Lænø

Dato : 21-04-02 09:33

"Kåre Nejmann" skrev
> [...]
>
> Og så er der lige det med fælgbredderne: Kan jeg umiddelbart være
> sikker på, at dæk og fælge passer sammen eller er det også noget, som

Dækkerne bør være de rigtige.
I Danmark tror jeg ikke politiet tjekker om det er de rigtige dæk.
I Tyskland tjekker de vist mere.
Hvorfor køber du i stedet for ikke nogle Dunlop Trailmax, dem kan du få i de
rigtige størrelser.
http://www.dunloptire.com/cycle/tires/trailmax.html
De er ikke ret dyre, jeg plejer at give 1200-1300 for at få skiftet bagdæk.
Jeg har kørt en del år med Trailmax, og jeg er godt tilfreds med dem.

--
Brian
Cagiva Elefant 750