Fejl i betaling af ydelse (DGI-byen)
Fra : Claus MC

Dato : 20-04-02 11:39

Hej Gruppe

Vi har arrangeret en tur i DGI-byens kurbad. I den forbindelse skal beløbet
betales i forvejen.

Ved en fejl er der blevet indbetalt for 1 person for meget. 12 timer efter
opdager vi fejlen og retter henvendelse til DGI-byen. De nægter at refundere
beløbet under henvisning til, at :

"Indbetale beløbet er bindende se vedlagte faktura betales senest 14 dage
før ankomst" (flot formulering i øvrigt )

Kan de tage penge for en ydelse der ikke bliver leveret ?

/Claus

Fra : Peter G C

Dato : 20-04-02 11:54

Claus MC <clausmc@ofir.dk> skrev:

> Hej Gruppe
>
> Vi har arrangeret en tur i DGI-byens kurbad. I den forbindelse skal
> beløbet betales i forvejen.

Hvem er "vi"?

> [...]
> før ankomst" (flot formulering i øvrigt )
>
> Kan de tage penge for en ydelse der ikke bliver leveret ?

Måske - hvad står der ellers om bestilling?

/Peter

--
http://www.grauslund.com
- med Mont Blanc-billeder

Fra : Claus MC

Dato : 20-04-02 18:28

> Hvem er "vi"?

Læs "Jeg"

> Måske - hvad står der ellers om bestilling?

Der står, hvad jeg har skrevet i det oprindelige indlæg. Altså "Indbetale
beløbet er bindende......"

/Claus

Fra : Peter G C

Dato : 20-04-02 18:32

Claus MC <clausmc@ofir.dk> skrev:

[klip]

> Læs "Jeg"

Hvem er du ? Har du bestilte på egne vegne?

[klip]

> Der står, hvad jeg har skrevet i det oprindelige indlæg. Altså "Indbetale
> beløbet er bindende......"

Og det vidste du altså godt inden du indbetalte?

/Peter

--
http://www.grauslund.com
- med Mont Blanc-billeder

Fra : Claus MC

Dato : 20-04-02 18:47

> Hvem er du ? Har du bestilte på egne vegne?

Jeg hedder Claus, er 27 år gammel og..... Hm....jeg forstår ikke din
pointe, men historien er, at vi har arrangeret en polterabend. Ved en fejl
bestilte og betalte min kæreste for 10 personer. Det viste sig bare, at der
kun var 9 personer. DGI-byen nægter herefter at returnere betalingen for den
ene person.

(Fejlen blev opdaget indenfor 12 timer ca. )

> Og det vidste du altså godt inden du indbetalte?

Jo, det står der jo på sedlen (som godtnok henviser til en faktura vi ikke
har!)

Jeg poster lige sedlen i dk.binaer (håber du har ADSL )

/Claus

Fra : Peter G C

Dato : 20-04-02 18:51

Claus MC <clausmc@ofir.dk> skrev:

[klip]

> Jeg hedder Claus, er 27 år gammel og.....

Daus Claus

> Hm....jeg forstår ikke din pointe,

Det er for at se om du er forbruger.

> [...]
> bestilte og betalte min kæreste for 10 personer. Det viste sig bare, at
> der kun var 9 personer. DGI-byen nægter herefter at returnere betalingen

Det burde du have oplyst med det samme.

[klip]

> Jeg poster lige sedlen i dk.binaer (håber du har ADSL )

Tak - men det er ikke længere nødvendigt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com
- med Mont Blanc-billeder

Fra : Claus MC

Dato : 20-04-02 18:52

> Tak - men det er ikke længere nødvendigt.

Jeg kan alligevel ikke sende med TDC...???

/Claus

Fra : alexbo

Dato : 20-04-02 12:26

Claus MC <clausmc@ofir.dk> skrev

> Ved en fejl er der blevet indbetalt for 1 person for meget.

Hvordan?
Har I bestilt til 10, og betalt for 11 skal I selvfølgelig have 1
refunderet.
Har I bestilt og betalt for 10, og opdager I kun er 9, har I en plads ledig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus MC

Dato : 20-04-02 18:28

> [...]
> refunderet.
> Har I bestilt og betalt for 10, og opdager I kun er 9, har I en plads

Det sidste.......

/Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-04-02 18:42

Scripsit "Claus MC" <clausmc@ofir.dk>

> Det sidste.......

Så har I ingen krav på at få penge tilbage.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Peter G C

Dato : 20-04-02 18:49

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

[klip]

> Så har I ingen krav på at få penge tilbage.

Helt enig.

En anden gang burde spørgeren lægge alle kortene på bordet med det samme....

/Peter

--
http://www.grauslund.com
- med Mont Blanc-billeder

Fra : Claus MC

Dato : 20-04-02 18:50

> En anden gang burde spørgeren lægge alle kortene på bordet med det
samme....

Bevares..! Det har ikke noget at gøre "med at lægge kortene på bordet", men
et spørgsmål om formulering, der måske kunne misforståes.

Ovenstående kommentar er under bæltestedet IMHO !

/Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-04-02 18:59

Scripsit "Claus MC" <clausmc@ofir.dk>

> samme....

> Bevares..! Det har ikke noget at gøre "med at lægge kortene på bordet", men
> et spørgsmål om formulering, der måske kunne misforståes.

Nej. Sagen er at dit oprindelige spørgsmål ikke indeholdt
tilstrækkelig mange og tilstrækkelig detaljerede informationer
til at man kan vurdere det juridiske indhold af sagen.

> Ovenstående kommentar er under bæltestedet IMHO !

Du misforstår. Der er ingen der beskylder dig for at holde oplysninger
tilbage med vilje for at få ret af gruppen (hvad skulle det også gavne
dig?). Derimod bliver du skoset for sjusk i formuleringen af dit
problem, og det er noget helt andet.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : Claus MC

Dato : 20-04-02 19:06

> [...]
> tilbage med vilje for at få ret af gruppen (hvad skulle det også gavne
> dig?). Derimod bliver du skoset for sjusk i formuleringen af dit

"At lægge kortene på bordet" er normalvis en formulering man bruger, når en
person er trængt op i en krog, og derfor ikke har andre muligheder end at
give op, og derfor erkender / tilstår, at man har undladt nogle oplysninger
!

Hvis Peter mente, hvad du forklarer, er hans formulering ligeså dårlig som
min oprindelige

/Claus

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 20-04-02 19:46

> Scripsit "Claus MC" <clausmc@ofir.dk>

> Så har I ingen krav på at få penge tilbage.

Kunne man ikke, på trods af klausulen hos DGI, overveje re integra efter
aftl § 39, 2. pkt. Beløbet er betalt (antageligvis) flere uger inden
opholdet, og det er derfor tvivlsomt, om DGI overhovedet endnu har indrettet
sig økonomisk på, om der kommer 9 eller 10 mennesker til arrangementet, og
desuden er der reageret temmelig hurtigt.
Vedr. klausulen kunne man desuden overveje, om det den tager sigte på
ikke er, at afskære fulde afbestillinger, og ikke som i denne situation, at
man betaler for et fejlagtigt antal deltagere...

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-04-02 20:48

Scripsit "Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk>

> [...]
> sig økonomisk på, om der kommer 9 eller 10 mennesker til arrangementet, og
> desuden er der reageret temmelig hurtigt.

Måske - i princippet. Men re integra-reglen er jo tydeligvis en
*undtagelse*, og jeg tror det kan være svært at argumentere for at der
hed foreligger tilstrækkelig "særlige omstændigheder".

Jeg er ret sikker på at omkostningerne ved at stå fast på ikke at
ville betale, vægtet med risikoen for ikke at få ret, i det her
tilfælde er højere end den difference der er strid om.

(I første omgang havde jeg overset at reaktionen skete 12 timer efter
bestillingen og ikke 12 timer efter ydelsen var leveret).

> Vedr. klausulen kunne man desuden overveje, om det den tager sigte på
> ikke er, at afskære fulde afbestillinger,

Jeg tror blot den er ment som en udtrykkelig påmindelse af den ret der
allerede gælder: at indbetaling af beløbet betragtes som en accept af
det fremsendte tilbud i det omfang aftalen ikke allerede er indgået
før. Og det ville betalingen jo nok blive uanset om den ubehjælpsomme
formulering havde stået der eller ej.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 20-04-02 23:07

[KLIP]

> Måske - i princippet. Men re integra-reglen er jo tydeligvis en
> *undtagelse*, og jeg tror det kan være svært at argumentere for at der
> hed foreligger tilstrækkelig "særlige omstændigheder".

De særlige omstændigheder ligger netop i, at afbestillingen sker så
hurtigt

> Jeg er ret sikker på at omkostningerne ved at stå fast på ikke at
> ville betale, vægtet med risikoen for ikke at få ret, i det her
> tilfælde er højere end den difference der er strid om.

Uden tvivl, men den slags praktiske overvejelser er vi gudskelov sparet
for hér... ;->

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-04-02 23:14

Scripsit "Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk>

> De særlige omstændigheder ligger netop i, at afbestillingen sker så
> hurtigt

Det tror jeg ikke er særlig omstændighed nok, for tidsfaktoren er der
jo taget hensyn til ved re integra-betingelsen. Hvis hurtighed var nok
i sig selv, ville der jo ikke være nogen grund til at loven skulle
kræve særlig grund *ud over* "urørt ting".

--
Henning Makholm "I've been staying out of family
conversations. Do I get credit for that?"

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 21-04-02 20:24

> [...]
> i sig selv, ville der jo ikke være nogen grund til at loven skulle
> kræve særlig grund *ud over* "urørt ting".

(Meget) hurtig reaktion er almindeligvis (i hvert fald på KU) accepteret
som særlige omstændigheder, hvorudover erklæringen så ikke må have virket
bestemmende på modtageren (så teknisk set er det heller ikke hurtighed
alene...).
Ud over M. B. Andersen "Grundlæggende aftaleret", p. 138f.f. kan jeg
henvise til den dér refererede dom UfR.1987.234SH, hvor et rederi kl. 15.15
overfor en matros kunne tilbagekalde en forhyringskontrakt indgået ved
middagstid.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 21-04-02 22:10

Rasmus Mandøe Jensen <v3412@groenjord.dk> skrev:

[klip]

> [...]
> accepteret som særlige omstændigheder, hvorudover erklæringen så ikke må
> have virket bestemmende på modtageren (så teknisk set er det heller ikke

Det lyder fornuftigt nok.

> [...]
> henvise til den dér refererede dom UfR.1987.234SH, hvor et rederi kl.
> 15.15 overfor en matros kunne tilbagekalde en forhyringskontrakt indgået

Jeg husker dommen - den er god nok.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-04-02 14:21

> [...]

> Ud over M. B. Andersen "Grundlæggende aftaleret", p. 138f.f. kan jeg
> henvise til den dér refererede dom UfR.1987.234SH,

Hm, det var også den jeg læste i - men når jeg nu nærlæser kan jeg se
at det ikke var så klart som jeg ville gøre det. Bemærk imidlertid
også de refererede afgørelser U1995.243V og U1991.47VLK, hvor
tilsvarende hurtighed *ikke* har været nok til at anvende reglen.

Så vi kan vel blive enige om at tilfældet i bedste fald befinder sig i
en grå zone?

--
Henning Makholm "First chapter, the plot advances,
second chapter, Ayla makes a discovery that

Fra : alexbo

Dato : 20-04-02 19:27

Claus MC <clausmc@ofir.dk> skrev

> ledig.

Som der allerede er svaret, så er en handel en handel, I har adgang for 10
personer, om I bruger dem eller ej er ikke DGI`s problem.
Når du køber en togbillet, skal DSB sørge for et tog, om du er med eller ej
er dit valg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 20-04-02 23:05

> [...]
> personer, om I bruger dem eller ej er ikke DGI`s problem.
> Når du køber en togbillet, skal DSB sørge for et tog, om du er med eller

Det er jo ikke en hel loyal gengivelse. Det ville svare til, at man
bestilte 2 billeter, og 5 minutter efter* finder man ud af, at man kun skal
bruge den ene - i så tilfælde er en handel altså ikke altid en handel.

*: Antaget, at 5 min. i forhold til billetbestillingen forholdsmæssigt
svarer til de 12 timer i forhold til bestillingen hos DGI

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : alexbo

Dato : 21-04-02 09:55

> [...]

skal
> bruge den ene - i så tilfælde er en handel altså ikke altid en handel.

Jeg burde have holdt mig fra, at bruge den slags sammenligninger, det jeg
ville illustrere er, at DGI er klar til at levere den ydelse der er bestilt
og betalt, om der kommer nogen eller ej, er ikke DGI`s problem.

Emnelinien "fejl i betaling" fortæller egentlig også hvordan Claus opfatter
tingene, der er jo ingen fejl i betalingen, man har bare fortrudt den handel
man har indgået.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-04-02 15:33

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> wrote in

> [...]
> bestilte 2 billeter, og 5 minutter efter* finder man ud af, at
> man kun skal bruge den ene - i så tilfælde er en handel altså

forklar lige den der...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 21-04-02 20:28

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse
> "Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> wrote in

> forklar lige den der...

Hvad skal forklares? Du bestiller 2 billetter til en togrejse om 14
dage. 5 minutter, at du har afgivet bestillingen finder du ud af, at du kun
skal bruge een billet. I den situation kan man e.o. træde tilbage fra
handlen (muligvis kan man ikke nøjes med at afbestille den ene billet, men
må "nøjes" med hele aftalens ophævelse).

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-04-02 19:22

> [...]
> e.o. træde tilbage fra handlen (muligvis kan man ikke nøjes med
> at afbestille den ene billet, men må "nøjes" med hele aftalens

det er vel stadig en handel ? - hvad betyder e.o. ? - i DSB's
tilfælde er der gebyr på hvis du vil ha refunderet en billet på
afrejsedagen, 25kr, det må vel betyde at det stadig er en handel
eller noget...

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 22-04-02 22:52

> [...]
> tilfælde er der gebyr på hvis du vil ha refunderet en billet på
> afrejsedagen, 25kr, det må vel betyde at det stadig er en handel

E.o. betyder "efter omstændighederne" og er en term som
(ikke-færdiguddannede) jurister bruger, når de ikke gider skrive det
selvfølgelige indenfor jura, at alt afhænger af en konkret fortolkning ;->

Det er jo ikke en handel, hvis man kan træde tilbage fra den. Jeg kan
udemærket forstå, hvis det virker lidt (læs: meget) mærkeligt, at man kan
fortryde en handel på den måde, men hvis de meget særlige omstændigheder,
der kræves ellers foreligger er den god nok: Man _kan_ simpelthen fortryde
("annullere" er måske et mere rammende udtryk) handlen med den virkning, at
begge parter løses fra deres forpligtelser: Jeg skal ikke have nogen billet
af DSB, og på den anden side skal DSB ikke have nogen penge af mig.
Med mindre DSB specifikt har lavet en klausul, der tager sigte på denne
situation er jeg endvidere tilbøjelig til at tro, at re-integra også
"trumfer" et sådant refunderingsgebyr, idet det alene tager sigte på de
situationer, hvor der ikke foreligger særlige omstændigheder, men hvor man
"bare" på et eller andet tidspunkt finder ud af, at man ikke skal bruge
billetten alligevel.

Jeg håber, at dette har bragt lidt mere lys over det juridiske land.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-04-02 23:00

--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

> [...]
> af DSB, og på den anden side skal DSB ikke have nogen penge af mig.

Jeg håber, at dette har bragt lidt mere lys over det juridiske land.

Hihi - hvad var det nu liiiige med det der begreb "annullation" - er det nu
et begreb, man kan bruge og kan det overhovedet bruges til noget? Er det kun
noget, der eksisterer hos Gomard og de der Kjøwenhavnere, eller hvordan er
det nu ))

/Karina

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-02 06:35

Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev:

[klip]

> [...]
> nu et begreb, man kan bruge og kan det overhovedet bruges til noget? Er
> det kun noget, der eksisterer hos Gomard og de der Kjøwenhavnere, eller

Spørg Torsten

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 23-04-02 20:06

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]

> [...]
kun
> noget, der eksisterer hos Gomard og de der Kjøwenhavnere, eller hvordan er

???

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-02 20:29

Rasmus Mandøe Jensen <v3412@groenjord.dk> skrev:

[klip]

> ???

Noget kunne tyde på, at Karina har gættet rigtig )

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karina og Christian

Dato : 23-04-02 20:38

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> Rasmus Mandøe Jensen <v3412@groenjord.dk> skrev:
>
> [klip]

> Noget kunne tyde på, at Karina har gættet rigtig )
>
> /Peter

Tsk, tsk. Skal alting da også skæres ud i pap for de derresens KUere?
)
Karina

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 23-04-02 20:54

> Noget kunne tyde på, at Karina har gættet rigtig )

Grr... Man skulle næsten tro, at I Åååårhus-folk render rundt med et
enormt mindreværdskompleks som I har brug for, at delagtiggøre alle os andre
i hele tiden - det er jo ikke min fejl, at I valgte det forkerte
universitet...
Men nu er jeg jo en venlig person, så jeg spørger venligt: Hvad taler I
om?

MVH
Rasmus