Problem med bremseudluftning
Fra : Søren Christensen

Dato : 19-04-02 20:44

Jeg har lieg gennemgået hele det hydrauliske bremsesystem på min gamle
GS450, og skiftet de dele, der så ud til at trænge.
Men jeg kan simpelthen ikke få bremsevæsken ud i systemet igen - når jeg
trykker på bremsen kommer der luft ud af udluftningsventilen i kaliperen som
der skal. Luften ryger desværre lige tilbage i samme øjeblik, jeg slipper
bremsen.
Jeg har prøvet at lukke ventilen mens håndtaget er trykket ind (og altså
inde luften fiser tilbage), men når jeg åbner ventilen efter et par
minutter, er der stadig undertryk, så luften suges ind i kaliperen.

Hvad gør jeg? Og hvad gør jeg forkert?

Kh,
Sxren

Fra : Jan Vagle

Dato : 19-04-02 21:46

Søren Christensen wrote:

> [...]
> inde luften fiser tilbage), men når jeg åbner ventilen efter et par
> minutter, er der stadig undertryk, så luften suges ind i kaliperen.

Enkelt: tag et glas + en bit gummislange. Fyld glasset halvveis med
bremsevæske, stik gummislangen ned i glasset, træ den andre ende på lufte
nippelen til caliperen. Luft i vei ! :)

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : S@nd

Dato : 19-04-02 22:11

"Søren Christensen" <soch@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad gør jeg? Og hvad gør jeg forkert?
Umiddelbart lyder proceduren rigtig, du skal blot huske at holde tryk på
pedalen, inden du åbner for udluftn.skruen og så lukke skruen inden du
slipper igen - og selvfølgeligt sørge for, at der hele tiden er nok væske i
beholderen.

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or||

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 19-04-02 22:31

> Hvad gør jeg? Og hvad gør jeg forkert?

Jeg tror såmen ikke du gør noget forkert, men det kan godt drille lidt,
lufter mine bremsere ud fra luftskruen og op istedet for, tag en REN
oliekande, sån en med pumpe, fyld den op med bremse væske, mont et stykke
slange som løber fra studsen på oliepumpen til udlufter skruen, pump evt
slangen op med bremsevæske inden du mont den på udlufter skruen, så pumper
du ikke så meget luft med igennem, nu pumper du så bare bremsevæsken stille
og roligt op til beholderen, og bliv ved til du er sikker på der ikke er
luft i systemet. Grunden til dette kan være nemmere, er at luft hellere vil
op end ned.
Men der er sæføli´osse et minus, der kommer nok til at rende over i din
bremsevæskebeholder, men det er til at finde en løsning på

Mvh Jesper
CB750F 83´

Fra : Søren Boss Christens~

Dato : 25-04-02 13:44

Det lykkedes i næsten din version: Jeg tog en engangssprøjte fra Apoteket
(købte den i fald jeg ikke kom ud at rulle ) og spulede bremsevæske
direkte ned i hullet til masteren, mens udluftningen var åben. Anden gang
stod søjlen ca 1,5 meter ud af luftskruen - og derfra kunne jeg pumpe
igennem med håndtaget.
Jeg synes dog stadig håndtaget skal bevæges en del, men det er måske bare
sådan, når der kun er ét stempel i kaliperen? Eller kan det hjælpe at skifte
bremseslangen (nu kender jeg jo vejen gennem eventyret!)?

Kh,
Sxren

Fra : Armand

Dato : 27-04-02 08:39

Søren Boss Christensen <#boss@ftv.dk> skrev i en
> [...]
gang
> stod søjlen ca 1,5 meter ud af luftskruen

=

1½ meter sprøjt med bremsevædske lyder som noget værre svineri :-/
Du er godt klar over at bremsevædske er det rene "Bums" for lakerede
flader, ligesom at det forårsager at plastdele, der udsættes for
kontakt, overhærder og revner/mørnes hastigt!?

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 19-04-02 22:58

> [...]
par
> minutter, er der stadig undertryk, så luften suges ind i kaliperen.

Imens at niplen er lukket skal pedal/greb aflastes (slippes!), og måske
endda ligefrem bruges til at "pumpe" tryk op i systemet igen, førend at
niplen
kortvarigt åbnes - & vice versa!

--
Armand.