Problemer med fonts til PC og MAC
Fra : Lars Bo Bjørnlund

Dato : 19-04-02 14:43

Da jeg læser til grafiker benytter jeg ofte MAC, men jeg har problemer med
fontes der virker både til PC og MAC

Hvilke findes der? Og hvor kan jeg finde/købe dem.

Fra : Sebastian Løck

Dato : 22-04-02 09:48

"Lars Bo Bj?nlund" <lbb@ostenfeld.dk> wrote in message news:<a9p6rs$uqr$1@eising.k-net.dk>...

> Da jeg læser til grafiker benytter jeg ofte MAC, men jeg har problemer med
> fontes der virker både til PC og MAC
Der findes ikke True Type (TT) fonte der kan køre på både Mac og PC.

> Hvilke findes der? Og hvor kan jeg finde/købe dem.
Alle TT skrifttyper findes til både Mac og PC.

Når du køber fonte kan du normalt vælge om du vil købe PC, Mac eller
begge versioner.

http://www.itcfonts.com/ og
http://www.fonts.com/ har måske det du mangler

Har du en TrueType skrift til PC kan TT converter
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=4632&db=mac
oversætte den til MAC True Type. Sådan noget findes sikkert også til
PC.

hilsen
Sebastian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-04-02 10:10

thorfinn@forum.dk (Sebastian Løck) writes:

> Der findes ikke True Type (TT) fonte der kan køre på både Mac og PC.

Hvorfor ikke?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-04-02 12:29

ravn@mac.com writes:

>Hvorfor ikke?

Filerne er forskellige. Men de kan konverteres med simpel sofware fra den
ene platform til den anden. Det kan fås som shareware.

Jeg har et program hjemme, men kan ikke huske hvad det hedder.

Men mon ikke det skulle være muligt at finde noget på nettet?

Steen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-04-02 07:39

Steen Larsen skrev:

> Filerne er forskellige.

Men Mac OS X understøtter Windows TrueType-skrifter.

Se for eksempel
http://developer.apple.com/technotes/tn/tn2024.html#section2

> Men de kan konverteres med simpel sofware fra den ene platform til den
> anden.

Med Mac OS X skulle det ikke være nødvendigt.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 22-04-02 16:19

"Lars Bo Bjørnlund" <lbb@ostenfeld.dk> wrote:
> Da jeg læser til grafiker benytter jeg ofte MAC, men jeg har problemer med
> fontes der virker både til PC og MAC
>
> Hvilke findes der? Og hvor kan jeg finde/købe dem.

OpenType-skrifter kan bruges under både Mac og Windows. OpenType-formatet,
som er udviklet af Adobe og Microsoft, er forholdsvis nyt, så der findes
ikke så mange skrifter endnu. Du kan se Adobes samling her:
http://www.adobe.com/type/browser/C/C_60.html

De er ikke helt billige, men til gengæld er de af høj kvalitet. En af
fordelene ved OpenType er, at du ikke skal skifte skrift til fx en "Expert"
skrift når du vil formatere en overskrift med kapitæler. I stedet angiver du
blot at afsnittet skal stå med "Small Caps" som det hedder i InDesign. Det
samme gælder hængende tal. Dette kræver dog at skriften indeholder disse
særlige tegn, og også at programmet understøtter OpenType fuldt ud - hvis
ikke, vil du kun have adgang til de normale tegn i skriften. I fx Word 2002
(under Windows XP) kan jeg kun indsætte de specielle tegn via Windows'
Character Map-program.

Jeg har selv købt et par OpenType-skrifter som jeg er meget glad for. Nogle
af Adobes OTF-skrifter findes i en "Opticals" pakke, hvilket betyder at der
er forskellige skrifter i pakken specielt beregnet til løbende tekst,
overskrifter m.v. Dvs. at man får noget af den samme fleksibilitet som med
Multiple Master-skrifterne.

Du kan læse mere om OpenType her:
http://www.adobe.com/type/opentype/main.html

vh/