Mundtlig aftale
Fra : Bjørn

Dato : 19-04-02 11:33

Hej NG,

Jeg er løbet ind i et problem med mit forsikringsselskab.

Jeg købte ny bil i påsken, henter den mandag d. 2. april. Forhandleren
ordner alt med motorkontor/forsikring.
D. 3 april, ringer jeg til mit forsikringsselskab for at få at vide hvad
forsikringen vil koste mig. Den venlige dame på kontoret giver mig en pris
på kaskoforsikringen, og spørger om hun skal foretage sig noget. Det skal
hun ikke, da hun ikke har registeret bilen endnu. Det hele skal så gå i
orden når de modtager brev fra motorkontoret om at jeg har fået en ny bil
indregistreret.

I går fik jeg så brev fra mit forsikringsselskab om at de ikke vil forsikre
den "biltype" jeg har købt. Men jeg mener stadig at da hun har afgivet en
pris på forsikringen i telefon, at jeg skal have min bil forsikret for de
penge i det selskab....

Jeg har i dag, sendt en forklaring til både selskabets lokalkontor og
hovedkontor.

Hvis jeg modtager negativt svar, hvad kan jeg så gøre? Jeg har modtaget et
mundtlig tilbud, men har det ikke på skrift.

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E Club Caravan 2.0i '90

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-04-02 13:46

On Fri, 19 Apr 2002 12:33:13 +0200, "Bjørn" <bnp@teamopel.dk> wrote:

> [...]
>pris på forsikringen i telefon, at jeg skal have min bil forsikret for de

Fik vedkommende alle oplysninger om bilen, typen osv.?

--
Jakob Paikin

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-04-02 21:33

Hmmm ja - det er jo det med at mundtlige aftaler godt nok er bindende, men
svære at bevise...

Tilbud på forsikringer gives normalt ikke som "bindende" tilbud, men som det
der i aftaleloven kaldes "opfordring til at give tilbud". Det betyder at når
du accepterer "tilbuddet" afgiver du reelt et tilbud til
forsikringsselskabet om at ville forsikres hos dem. De kan så vælge at
acceptere eller afslå. Det vil de sikkert også slå på her, og så er der ikke
så meget at stille op.

/ks