Hastighed på GPRS!
Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 19-04-02 11:36

Er der nogle der ved om der er udsigt til højere hastighed på GPRS ved TDC.
Er der andre udbydere der er hurtigere? Det ville gøre det rigtig ok at
arbejde med!

mvh
Niels Henrik Egebjerg

Fra : Dumonde

Dato : 19-04-02 13:42

Jeg mener at alle udbydere i dag kører omkring 23 Kbps hvor highspeed data
er 43 Kbps.

Men efter sigende skulle GPRS nettet jo udbygges i fremtiden. Hvornår ved
jeg ikke. Det kan også være at man dropper det til fordel for UMTS.

/Dumonde

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 27-04-02 15:24

On Fri, 19 Apr 2002 14:41:44 +0200, "Dumonde" <jöinz@REMOVEdead.org>
wrote:

> [...]
>
>Men efter sigende skulle GPRS nettet jo udbygges i fremtiden. Hvornår ved
>jeg ikke. Det kan også være at man dropper det til fordel for UMTS.

Hej med jer.

Mht. GPRS, så understøtter TDC op til GPRS klasse 10/12 mobil
telefoner. Det med klasserne er nok ikke så nemt at forstå, men kort
går det ud på følgende:

Data overførsel ved det man kalder CS2 (coding scheme) er teoretisk
14.4kbps per timeslot, i fremtiden har man planer om at køre det der
hedder CS4, som teoretisk kan overføre 43.2kpbs per timeslot. CS4 er
kun muligt meget tæt på masten.

Klasse 10:
Mobilen kan modtage data i 4 timeslots og sende i 2, men kun 5 på
samme tid. Dvs. RX:3, TX:2, eller RX:4, TX:1 osv...
Det giver en samlet teoretisk dataoverførsel ned mod telefonen på
4*14.4kbps = 57.6kbps (når der bruges CS2). Det svarer lidt til et
"gammeldags" analogt modem. Op mod internettet kan man jo så køre
28.8kbps.

Klasse 12:
Det samme som klasse 10, men her kan man sende og modtage i 4
timeslots, men stadig kun 5 på samme tid. Dette giver størrer
båndbredde op mod internettet, hvilket man nok ikke har så meget brug
for på mobilen. Klasse 10 er derfor det mest udbredte. Klasse 12
bruger også 4 gange så meget (2^2 fordi vi taler sende effekt), strøm
end Klasse 10.

Mht. fremtiden for GPRS, ja så kan I godt regne med at det vil holde
en del år frem i tiden. EDGE er på vej og dermed E-GPRS - 8 gange
størrer datahastighed. Det er klart billigst for netværkoperatørene at
opgraderer til EDGE frem for UMTS, da det vil kræve udskiftning af
meget kostbart udstyr over alt i Danmark.

Jeg har selv en Klasse 10 mobil, som jeg bruger i toget mellem Randers
og Ålborg, her kan jeg nogle gange downloade med 4,8k bytes/s. Ikke
noget stort, men det er da noget bedre en 9.9kbps som de "gamle"
mobiler opererer med.

Køb blot GPRS telefoner. UMTS bliver dyrer end forventet, men det skal
nok komme..... på et tidspunkt. Der køres tests i Japan, men ikke med
de bedste resultater.... endnu.

/Thomas

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-05-02 16:47

Thomas Lykkeberg <thomas.lykkeberg@privat.dk> wrote:

>data

>ved

> ved
>ok at

>Hej med jer.
>
>Mht. GPRS, s=E5 underst=F8tter TDC op til GPRS klasse 10/12 mobil
>telefoner. Det med klasserne er nok ikke s=E5 nemt at forst=E5, men kort
>g=E5r det ud p=E5 f=F8lgende:
>
>Data overf=F8rsel ved det man kalder CS2 (coding scheme) er teoretisk
>14.4kbps per timeslot, i fremtiden har man planer om at k=F8re det der
>hedder CS4, som teoretisk kan overf=F8re 43.2kpbs per timeslot. CS4 er
> [...]

Ikke helt rigtigt.
CS1= 9,05 Kbps
CS2= 13,4 Kbps
CS3= 15,6 Kbps