Mig der først luftede suppekuren!
Fra : Wildthing21

Dato : 19-04-02 11:30

Nu har jeg efter et stykke tids fravær atter været herinde og set negative
opslag efter negative opslag! Jeg mener at det må være op til folk selv
hvordan de vil tabe sig! Suppekur eller kostomlægning og endnu bedre begge
dele!

Nu skal i negative hoveder lige høre:

Jeg vejede 100 kilo! Ja I hørte rigtigt 100 kilo! Er en pige på 165 cm så
det er alt for vildt! Jeg læste om den her suppekur på nettet og kontaktede
min læge og spurgte til hans mening! Han sagde at han hellere ville have jeg
prøvede den end han ville give mig en bunke piller som i bund og grund er
endnu mere usunde! Han sagde dog også at jeg samtidig en gang i måneden
helst et par gange i måneden talte med en diætist som ville motivere mig
til at droppe mine madvaner fra før kuren. Hun ville også hjælpe mig efter
endt kur så jeg ikke faldt i ! Han sagde endvidere også at så længe man
´sørger for at holde sig igang, dyrke let motion så ville det IKKE være
muskler der forsvandt! For som han sagde, så længe kroppen er MÆT tærer det
ikke på muskler! Sulter man sig er den en anden sag!

Nååh det er nu et stykke tid siden, jeg tabte mig ned til mine nuværende 59
kilo og læg mærke til HOLDER DET AF! Min vægt svinger max med et kilo den
ene eller den anden vej! Selvfølgelig er det vigtigt man ikke taber sig for
derefter at æde pizza hver dag og skylle 2 poser snolder ned med 1½ liter
cola! Og det skal siges at min læge er anerkendt indenfor lægeverdenen. Så
jer der vil begynde at sige noget med at han må være useriøs og ikke have en
skid forstand på det, DROP det!

OG det har stået flere steder, selv på i forms hjemmeside at en kur ikke er
god til alle mennesker. Måske er suppekuren god til netop 10% af
befolkningen mens det igen for andre virker bedre med en anden.

Og sundhed er vel for pokker had man gør det til! Vil sgu ikke ælde
biodynamiske grøntsager fordi nogle helsefanatikere mener det er det eneste
rigtige inden for sundhed, ligesom der er nogle kulturer der mener at faste
er sundt! Og det er mennesker der aldrig er syge og faktisk ofte bliver over
100!

Så jeg sidder her tilbage med en underlig fornemmelse i maven! Kræft,
overfølsomhed, snue, halsbetændelser, influenza i tide og utide er bare
nogle af de ting man dagligt ser og hører om ca 50% af befolkningen ligger
med hver måned! Vores mad ligger i sterile omgivelser nedpakket i lag på lag
af cellofan og atter indpakket i pap og papir! Vores mad bliver her i vesten
bliver analyseret og testet og sprøjtet og jeg ved ikke hvad for at holde
bakterierne væk. Spiser vi spegepølse får vi kræft, for mange gulerødder så
dør vi! Spiser man for meget fisk bliver man steril og spiser vi æg så dør
vi sgu også af det! I andre kulturer spiser de mad direkte fras solen...
deres vand er ikke sterilt, deres kost består af dyr vi ikke engang kender
navnet på! Alligevel dør de ikke af kræft og kogalskab! De bliver ikk
ragende tossede og er sengeliggende hele tiden så det eneste jeg vil sige
er....

"Med vores fanatisme her i vesten kan den overbeskyttede krop blive
inficeret med kræft og andre lidelser den dag imorgen.... vi dør sgu af at
gå over vejen... Når jeg alligevel skal dø så vil jeg sgu dø med viden om at
jeg dæleme da selv bestemte hvad jeg puttede i munden".

det er et frit land, man skal respektere andres meninger selvom man ikke er
enige men det eneste jeg læser er folk der sviner andre til netop fordi de
ikke er enige!!!

Halleluuuhjaah sikke en verden!

*GGGGGGG*
--
OoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOo

THANK GOD 4 the little difference
Especially when it is not that little!!

< OoO >
______ ooo __ ooo____________

OoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 19-04-02 11:43

"Wildthing21" <NoAdressYet@nothing.com> wrote in message

> [...]
man ikke er
> enige men det eneste jeg læser er folk der sviner andre til

Sådan som jeg læser det, så er der nogle, der ikke kan tåle, at
man kritiserer og argumenterer imod deres holdning. Som det
vistnok er blevet sagt før, så skal man holde sin mening for sig
selv hvis man ikke kan tåle kritik... men sådna gælder det vist
overalt i denne verden.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient.
http://www.cmrc.dk ; http://www.ku.dk

Fra : Wildthing21

Dato : 19-04-02 12:02

Mikkel der er forskel på konstruktiv og informativ kritik og så på kritik
fremsat af mennesker der enten mener deres mening er det eneste der betyder
noget eller fremsat af mennesker der måske bare ikke har fattet at alting
skal ses fra to sider. Men jo selvfølgelig skal man kunne tåle kritik men at
bemærkninger som "At De er så åndsvage/Godt dumme/naive" hører sig slet ikke
til. Hvad har de personer gjort ham/hende siden de skal trækkes ned i
sølet?*s*

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 19-04-02 12:26

BIG APPLAUSE til Wildthing21!!!
Du har helt ret. Det er dejligt at få kritik og info man kan bruge til
noget, men det er sgu irriterende at få at vide man er naiv, dum, uvidende
osv. Der er nogle mennesker som du siger der synes at hele verden enten er
hvid eller sort, men så er det bare jeg siger den er grå!
Selvfølgelig har man ret til sin mening men man skal også høre på andres
mening og holdning! Det kan godt være man ikke giver personen ret men det er
ikke så smart at kalde folk for naiv dum uvidende osv.
Så BIG APPLAUSE til Wildthing21
VH LKP

Wildthing21 <NoAdressYet@nothing.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cbff92e$0$11921$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 19-04-02 12:56

> [...]
kritik men at
> bemærkninger som "At De er så åndsvage/Godt dumme/naive" hører

Den slags erindrer jeg bestemt ikke at have læst i denne debat...
men du kan naturligvis komme med eksempler?

Mikkel

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 19-04-02 13:33

Nej jeg sagde heller ikke i denne debat. Jeg mente i alle nyhedsgrupperne.
*s*
VH LKP

Mikkel Gybel Jensen <mgj@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a9p0im$34s$1@sunsite.dk...

Fra : Kim Grandjean

Dato : 19-04-02 16:18

Wow...

Jeg må være gået glip af lige netop de posts som sviner folk til for at
diskutere suppekuren, men jeg vil forsøge at sammenstykke et indlæg
alligevel. Hvis du er flink, gider du så ikke citere fra bare et par af de
mails hvori du siger at: "det eneste jeg læser er folk der sviner andre til
netop fordi de ikke er enige!!!"

Det forekommer mig umiddelbart, at du ikke er villig til at tage din egen
medicin, men er vred over at nogle af gruppens deltagere påpeger svagheder i
suppekuren. Deres meninger bør du efter dine egne standarder respektere, og
ikke som den store skoleforstanderinde belære om hvad de må og ikke må
skrive her i gruppen. Hvis folk har en negativ indstilling til noget må de
vel have ret til at dele ud af deres holdning.

I øvrigt mener jeg:

1) At suppekuren er en afsindig dårlig ide. Jeg vil dog kæmpe meget langt
for alles ret til at benytte den så vildt de vil, men forbeholder mig ret
til at kritisere de dele af kuren som jeg finder tåbelige.

2) Ikke der er noget galt i at lægge blot en smule af den frygteligt
omsiggribende værdirelativisme på hylden.
NEJ, alle meninger er ikke lige gode! Der er faktisk folk her i gruppen, som
ved mere end andre. Nogle har studeret emner relateret til ernæring på
universitet eller andre forskermiljøer mens andre har arbejdet med
relaterede fag det meste af deres liv. At ligestille deres viden med hvad en
eller anden (herunder mig selv) har læst på www.iform.dk eller i Men's
Health er simpelthen tåbeligt.

3) Dit eget vægttab: Flot, men det kan altså ikke bruges som andet end en
fin motiverende historie. At du har tabt dig enormt gør ikke nødvendigvis
suppekuren bedre end hvis du ikke havde tabt dig. De største fyre i
træningscentret er sjældent dem man får mest ud af at spørge om træning.

4) Din læge: Hvis han mener at man ikke tærer på muskler så længe man er
mæt, så tager han fejl. Din krop har jævnligt brug for aminosyrer til
alskens funktioner, og hvid du spiser dig mæt uden at indtage protein kan de
kun komme fra dine muskler. Endvidere kan jeg om morgenen efter 10-12 timers
faste sagtens FØLE mig mæt, uden at min krop er det. Og jeg kan love at det
tærer på musklerne ikke at spise i mere end 12 timer, uanset hvor anerkendt
din læge så end er.

Ked af at skulle være et af brokkehovederne, men i en offentlig nyhedsgruppe
har man ikke krav på at få sine meninger luftet uden at kunne modtage
kritik.

Alt ovenstående er naturligvis blot min mening - jeg kan tage fejl.

Venligst
Kim

PS. Til almindelig orientering, morskab og foragt vil jeg lige sakse et par
indlæg fra Netdoktors debat om suppekuren. De er forfattet af Jørgen Storm,
hvis viden om emnet i hvert fald jeg har en del respekt for. Beklager hvis
det bliver for langt..

"Kålsuppekuren tilhører rækken af fuldstændigt vilkårligt og
helt tåbeligt ernæringsmæssgit sammensatte "kure"
Muligvis stærkt underholdende og en glimrende måde at tabe
en god portion muskelmasse og vand på, men en totalt
latterlig måde at forsøge at slippe af med nogen
nævneværdig mængde FEDT på, - hverken på kort eller langt
sigt. Smid den i skraldespanden sammen med de andre ugebladskure!"

""Syvdages kuren hemmelighed er at der forbrændes mere end der indtages."
Jamen så bliver man altså tyndere jo mere man æder!
Det er godt nok en hemmelighed.
Endda en af de store.
Faktisk så hemmelig at kun de kulørte blade kender til den!
Så stor, at ingen videnskabsmand eller forsker nogensinde
har hørt om fænomenet.
Rent vrøvl og tidsspilde.
"5-8kg på en uge og man kan endda spise alt det man vil!"
Jamen hvordan kan nogen dog bare overveje at spilde så
meget som et sekund på sådan noget idioti?
Så meget tabt fedt modsvarer en negativ energibalance af
størrelsesordenen 60.000Kcal, - hvilket på dagsbasis
svarer til ca. 8.000-9.000Kcal.
Det er selvfølgelig komplet umuligt og det rene vrøvl."

"Principper er gode, især hvis det ikke er det rene
pølsesnak, men påstande der kan kontrolleres gennem
evidensbaseret videnskab.
Altså noget der har med virkelighedens og ikke kun
fantasiens verden at gøre.
Uanset vidløftige postulater i kulørte blade og kuponhæfter
er det stadigt etableringen af en evt. negativ
energibalance, der bestemmer om man taber sig eller ej.
Alle fødemidler er langt fra lige energitætte eller mætter
lige meget, hvorfor man sagtens kan skrue en kost sammen
som er stor i mængde men beskeden i energiindhold.
Det er der hverken noget mystisk eller nyt i!
Dette med at man i BETYDELIG og AFGØRENDE grad skulle kunne
øge forbrændingen ved at kombinere på en ny spændende,
fantasifuld og helt anderledes måde er noget vrøvl.
Folk bliver fede fordi de spiser for meget, forkert og rør
sig for lidt.
Du forholder dig iøvrigt slet ikke til de dybt kriminelle
påstande om at man skulle bruge mere energi på at fordøje 7-
dages kosten end den indeholder eller at man skulle kunne
tabe 5-8 kg fedt på en uge.
Begge påstande er selvfølgelig totalt ufortyndet vrøvl og
humbug målrettet mod det konfektædende publikum.
Så i stedet for at bekymre dig for min grad af afslapning,
skulle du måske lige bruge lidt tid på noget så
grundlæggende som et par argumenter, der understøtter bare
nogle af disse vanvittige påstande.
(Videnskabelig kildeanvisning modtages med kyshånd.)
I det hele taget ville denne side nyde godt af lidt mere
argumentation og lidt mindre perfide personangreb, men det
er måske for meget forlangt?"

Fra : jesper andrejcak

Dato : 19-04-02 19:27

Wildthing21 skrev i meddelelsen
> [...]

>navnet på! Alligevel dør de ikke af kræft og kogalskab! De bliver ikk
>ragende tossede og er sengeliggende hele tiden så det eneste jeg vil sige

Folk i vesten bliver ikke syge af mad nedpakket i papir, men af en kost der
består af for meget sukker/ fedt og for lidt grønsager. At der skulle findes
en eller anden form for "naturkultur" hvor mennesker ikke bliver syge holder
ikke. Naturligvis bliver folk i f.eks Sydamerika og Indien syge af urent
vand, bakterier o.s.v. Men du har da ret i at f.eks den Japanske kost er
sundere end den vestlige. Det skyldes dog ikke at japanerene lever uden
"ekspert-tyrani" men at kosten indeholder mange grønsager + fisk og kun små
mængder sukker/fedt.

> [...]
at
>jeg dæleme da selv bestemte hvad jeg puttede i munden".

Du skal da have lov til at spise det du vil men tro ikke at en eller anden
"bakterie-fanatisme" er skyld i de livsstilsydomme der findes i Vesten (
hjerte-kar; sukker -syge o.s.v) . Problemet er ikke at "eksperterne" ikke
kan beslutte sig for hvad der er sundt men at folk bevæger sig for lidt og
spiser for meget.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-04-02 21:34

> [...]
det
> ikke på muskler! Sulter man sig er den en anden sag!

Nja, holder den helt? Så vidt jeg er orienteret, så mister man muskelmasse,
hvis man får for få proteiner - uanset om man sulter eller ej. Man kan dog
nøjes med så lidt som 30 g om dagen, hvis det er animalsk protein.

Hvor meget protein er der i suppekuren?

Mvh Maria

Fra : Jeannette

Dato : 24-06-02 10:48

"Wildthing21" skrev
>En hel masse omkring suppekuren.

- Og den kur er faktisk den jeg overvejer at gå i gang med. Specielt pt. nu,
hvor jeg går hjemme og ikke skal have madpakke med
Jeg vil allerede i dag gå ud og købe ind til den.
Hold mig fast i det, kære gud

Nette

Ps. Andre ligesindede, der vil udveksle ICQnumre?