Skæfteolie
Fra : Pia & Christian

Dato : 19-04-02 09:05

Findes der træolier som er dårlige til skæftetræ? Jeg har et ikke så kønt
skæfte til en riffel, som jeg overvejer at smøre ind i noget Trip Trap
Møbelolie!! Det er beregnet til udendørs havemøbler af eksotisktræ, og jeg
tror at de ville kunne pynte mit riffelskæfte. Er der nogen der har nogen
erfaringer med noget lignende?

Mvh. Christian Rasmussen

Fra : John Reinau

Dato : 19-04-02 12:27

Ìk fordi jeg vil gøre mig særlig klog... men jeg mener at kunne huske fra
programmet det LETH at han brugte rå lindolie.. men det bruger han jo til
såmeget .. du kunne jo spørge ham.. www.dr.dk/leth

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 19-04-02 12:32

Hej Christian..

Du kan hos din jagtforretning købe farvebaseret olie. Hvis du f.eks. ønsker
at få dit skæfte til at se lidt mørkere ud. Du kan få et meget flot
resultat.

Mvh Jaime

Fra : M Sørensen

Dato : 19-04-02 18:19

Hej

Jeg har med stor succes brugt skæfte olie med pigment og så afsluttet med
noget der hedder "danish oil" det skal have mange gange men man får et super
resultat........ det kan købes hos hanghøi knive mener det er
www.hanghoi.dk

--
Med Venlig Hilsen / Digital regards
Martin Sørensen

Fra : Thomas

Dato : 19-04-02 23:36

Hej Christian,

Jeg giver mit skæfte en olie, som har trukket med alkannarod. Alkannaroden
kan du købe hos materialisten. Olien får en meget flot dybrød farve og kan
minde lidt om en 10 år gammel Talisker (Slainte). Opskriften får du her:

Rå linolie tilsat 10% mineralsk terpentin. Tilsæt 15-20 gr. alkannarod til
en ½ liter af den rå lineolie/terpentin-blanding, og lad det trække i en
halv, hel eller halvanden måned, alt afhængig af, hvor mørkrød du vil have
olien til at blive. Filtrer olien gennem et kaffefilter til den er fri for
rodstykker, hvorefter den er klar til brug.

Jeg kan kun sige, at jeg er mere end tilfreds med det endelige resultat.

/Thomas

Fra : Mogens

Dato : 21-04-02 10:51

Udmærket opskrift, men jeg har hørt at det skal være vegetabilsk terpentin

MVH
Mogens

"Thomas" <thomashelene@cool.dk> skrev i news:a9q65b$1cnr$1@news.cybercity.dk

Fra : Thomas

Dato : 21-04-02 22:58

Ja det skal jeg ikke kunne svare dig på. Men hvis nogen her i gruppen ligger
inde med en særlig viden om terpentin, det være sig både om mineralsk og
vegetabilsk, må de da gerne oplyse herom.

/Thomas

Fra : Lars Haugaard

Dato : 22-04-02 21:21

Det skal helst være vegetabilsk. Mineralsk terpentin virker affedtende og
kan derfor ikke anbefales at bruge. Den vegetabilske terpentin(den bl.a.
kunstmalere bruger til opblanding i deres maling) gør at linolien lettere
trænger længere ind i træet.

Lars Haugaard

Fra : Martin Nielsen

Dato : 30-04-02 17:24

Umiddelbart ville jeg også vælge den vegetabilske, men jeg har fundet denne
opskrift på www.huntersmagazine.com og den er næsten identisk med den Thomas
anbefalede.

Tag noget rå linolie tilsat 10% mineralsk terpentin.
Tilsæt 10 gram Alkannarod til en ½ liter af den rå
lineolie/terpentin-blanding, og lad det trække i en måneds tid, så får Du en
skæfteolie med en dyb rød glød.
Pas på at olien ikke kommer på metaldelene, især bevægelige dele.
Med tiden bliver skæfteolie til en sej substans.

Så jeg ved ikke hvad man skal vælge. Er der andre der har forslag, er de
meget velkomne til at bidrage.

Hvor køber du iøvrigt din Alkannarod Thomas, min materialist har ikke kunnet
hjælpe mig.

Vh

Martin

Fra : Peder Porse

Dato : 30-04-02 20:29

Jeg købte på apoteket sidst, 5-6 år siden. Olien er drøj.
pp