Fra OS X til 9
Fra : Franz Berliner

Dato : 03-02-01 11:48

Jeg har et lille problem. Efter at have haft installeret OS X PB på en
Beige G3 266 kan jeg ikke bruge disken som startdisk med OS 9. Istedet
får jeg en hvid skærm med beskeden: " No bootable HFS partitions". I
starten kunne der bootes fra en anden partition med alt+æble nede under
opstart, men det holdt også op med at virke.

Efter sletning og reformatering af disken, samt geninstallation af OS 9
burde sagen vel være klaret, men jeg får stadig samme besked:" No
Bootable HFS partitions".

Er der et eller andet jeg burde have læst i dokumentationen, eller
nogle der har et råd til hvordan jeg får liv i den interne disk som
startdisk igen?

Eller evt. jeg bare får OS X og 9 til at sameksistere på samme maskine
på hver deres partition med mulighed for at boote fra 9'eren?

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : clauslundholm@mac.co~

Dato : 03-02-01 15:13

Hejsa...

For at få den hvide startup skærm skal du Zappe PRAM 3 gange i træk. Jeg kan
ikke lige huske hvordan man gør. Jeg havde samme problem på min PowerMac af
samme model som din.

--
\Claus...

Fra : Franz Berliner

Dato : 03-02-01 16:05

<clauslundholm@mac.com> wrote:

> [...]
> ikke lige huske hvordan man gør. Jeg havde samme problem på min PowerMac af

Tak - det prøver jeg.
Lidt mystisk at man skal zappe 3 gange i træk er det ikke?

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : clauslundholm@mac.co~

Dato : 03-02-01 16:30

Hejsa

> Tak - det prøver jeg.
> Lidt mystisk at man skal zappe 3 gange i træk er det ikke?
Så vidt jeg har fået at vide af min ven som er Datamekaniker hos Caslon, så
kommer da an på i hvilket 'level' man zapper.

--
\Claus...

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-02-01 17:21

> [...]

> ikke lige huske hvordan man gør. Jeg havde samme problem på min PowerMac af

cmd-^-P-R .
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-02-01 19:32

Franz Berliner <mimer@iname.com> wrote:

> [...]
> starten kunne der bootes fra en anden partition med alt+æble nede under
> opstart, men det holdt også op med at virke.

Der er sket et eller andet med dine OF indstillinger, du kan vælge
mellem at zappe PRAM 3 gange for at nulstille OF (samt starte fra en
CD), eller læse Apples sparsomme tech sider om den beige G3's OF
komandoer igennem (som har visse fejl). Rent faktisk er der flere
offenlig tilgængelige informationer om Beige G3 OF i linux miljøet, end
hos Apple selv.

NB. har du prøvet at skrive "bye" i OF promten? eller evt startet din G3
ved at holde "alt"+"æble"+"O"+"F", og der efter skrive bye eller boot i
din OF promt?

Jeg har prøvet noget lignende med en Beige G3 og Mac OS X PB - Brug
System Disk til at skifte miljø med, det er sikrere.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-02-01 00:17

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> NB. har du prøvet at skrive "bye" i OF promten? eller evt startet din G3
> ved at holde "alt"+"æble"+"O"+"F", og der efter skrive bye eller boot i
> din OF promt?

Nej, jeg har aldrig rigtigt haft styr på det der Firmware halløj, men
jeg må jo nok hellere læse lidt om det

> Jeg har prøvet noget lignende med en Beige G3 og Mac OS X PB - Brug
> System Disk til at skifte miljø med, det er sikrere.

og det fungerer fint nok? Jeg vil gerne kigge lidt mere på OS X, men
maskinen skal også bruges til noget produktion, så der skal helst være
mulighed for at smutte tilbage til et velfungerende OS 9.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-01 02:00

> og det fungerer fint nok? Jeg vil gerne kigge lidt mere på OS X, men
> maskinen skal også bruges til noget produktion, så der skal helst være
> mulighed for at smutte tilbage til et velfungerende OS 9.

Så nøjs med at skifte via Systemdisk, det skulle fungere fint.