Bruser i haven
Fra : LD

Dato : 18-04-02 17:25

Hej

Vi har lyst til at få installeret en bruser i haven til der (forhåbentlig)
bliver sommervarmt.

Har du gode forslag/erfaring med materialer og øvrigt omkring dette, ta'r vi
gerne mod gode råd

VH Lene

Fra : Carsten Howard

Dato : 18-04-02 18:40

"LD" <ldau@private.dk> skrev i en meddelelse
> gerne mod gode råd

En sort vandtank hvor vandet bliver varmet op at solen.

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 18-04-02 21:52

Carsten Howard wrote:

> "LD" <ldau@private.dk> skrev i en meddelelse

> ta'r vi

> En sort vandtank hvor vandet bliver varmet op at solen.

Fx. en olietønde malet sort.
Bruserør og hoved i toppen, et hul i bunden til en vandslange.
Tønden fyldes om morgenen, står i solen hele dagen og bliver dejlig
varm. Og om eftermiddagen/aftenen tændes der for vandslangen med koldt
vand. Det varme vand flyder ovenpå det kolde og du får et varmt brusebad.
Der kan være meget vand i sådan en gammel olietønde.

Pia

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-04-02 22:19

"Pia Klit Larholm" <pia@larholm.dk> skrev i en meddelelse

Carsten Howard wrote:

> [...]

vand. Det varme vand flyder ovenpå det kolde og du får et varmt brusebad.
Der kan være meget vand i sådan en gammel olietønde.

Man kan også vælge en simplere løsning, men den kræver at man har et fladt
(gerne sort) tag.
Læg 40m vandslange ud på taget og du får varmt vand uden at skulle
konstruere et stilads i din have til olietønden, desuden er en sort
olietønde efter min mening ikke så køn at have stående oppe i 2 meters
højde. Den kan selvfølgelig gemmes af vejen bag en garage...
Hvis du vil være "avanceret" kan du købe et billigt/brugt blandingsbatteri
og koble varmt (fra slangen) og koldt vand til det, så kan du bedre styre
temp. på badet.
Hvad angår materialer så har jeg set at man kan købe "havebrusere" beregnet
til formålet, desværre kan jeg ikke huske hvor jeg så dem.
Til fødderne kan du grave en sivebrønd og lægge en trærist over (træ er ikke
så koldt at stå på som fliser) eller du kan koble "afløbet" til din
tagrendes afløb.

Thomas

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 19-04-02 08:09

> [...]
> olietønde efter min mening ikke så køn at have stående oppe i 2 meters
> højde. Den kan selvfølgelig gemmes af vejen bag en garage...

Nu var min løsning bare beregnet til at stå på græsset/fliserne. Trykket
fra det kolde vand er nok til at få det til at komme ud af bruseren og
give et brusebad.
Det eneste stillads der skal bruges er vandrøret på til brusehovedet og
en pind til at holde den på plads.
Altså en meget mobil løsning

Pia