Køleskab Engel model:SRT-562-A2 12V og 2~
Fra : Sven Hansen

Dato : 18-04-02 16:44

Hej Ng
Køleskab Engel model:SRT-562-A2 12V og 230 V
Kan i hjælpe mig med en tegning/diagram over tilslutningen af 230 AC til et
køleskab, 12 V DC fungerer upåklageligt. 12 V. stikket er lidt specielt :
der er en lus mellem to ben der sidder over hinanden til venstre i stikket
set forfra. Hvordan sætter man 230 V AC til og hvordan kobler det om mellem
spændingerne.
håber i kan hjælpe mig

Med sejler hilsen Sven Hansen
E-mail: svhh@post9.tele.dk
eller: sven@hansen.tdcadsl.dk
Hjemmeside: http://home9.inet.tele.dk/svhh

Køleskab Engel model:SRT-562-A2 12V og 230 V

Fra : sten basbøll

Dato : 19-04-02 07:08

"Sven Hansen" <svhh@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> køleskab, 12 V DC fungerer upåklageligt.

Hej sejler - er det til en båd ?
Jeg har ikke et diagram, men her er lidt imens du venter. Beklager hvis det
er helt off.

Uden overhovedet at kende omtalte skab, Det er ikke et kompressorskrab -
vel - er der formentlig 2 varmelegemer, et til 12 volt, der virker, og så
et andet til 230 v som du ikke kan komme i "forbindelse" med ? Som regel er
der også mulighed for gasdrift, men det er jo bare et lille blus der levere
varmen til fordampning og tryk i kølemidlet - samme sag derefter-..
Varmelegemer er som regel ligeglade med om det er jævn eller veksel. bare
spændingen passer -

Vi har en elektrolux boks og der er ikke omskifter, man tilslutter bare
stikkene henholdsvis til det ønskede.

Mangler ledningen til 230 volt kan du ved at fjerne bagklædningen sikkert
nemt se hvor den skal tilsluttes. Skabet skal ikke være tilsluttet imens !!!

Ved at gennemgå 12 volt siden kan du efterfølgende arbejde dig tilbage fra
230 v varmelegemet og finde tilslutningerne for netledningen. Der sikkert
sidder lige ved siden af klemmerne til 12 v - Virker skabet stadig ikke på
230 v må du videre.

og betragte ledningsføringen . Prøve-træk forsigtigt i alle stik og stram
skruer i evt. samlemuffer, så du er sikker på at der ikke er løse
forbindelser.. Ved at mosle lidt med evt. spadestik kan man sikre sig at de
har fat, men vær sikke på at du ikke i stedet gør dem værre. Så skal der nye
stik på, og det er da en god ide, hvis der er ir og rust. Et af gangen,
ikke...
Var det ikke her ? så videre -

De 2 varmelegemer sidder under isoleringen på en "skorsten" ( til gasdrift)
og tilslutningerne er som regel tilgængelige i en eller anden
monteringsanordning eller kronemufferække hvor den varmefaste ledning fra
varmelegemet er samlet med den almindelige ledning i skabet. Find de
sammenhørende ledere til varmelegemerne 2 og 2 og mål imellem hver af dem.
viser ohmmeteret udslag er begge varmelegemerne ok. Så er fejlen i ledninger
stik eller evt. omskifter

Der er måske en omskifter fra fronten mellem 12 og 230 v Men hvis der er,
Følg f.eks ledningerne fra 12 v stikket over omskifteren til dets
varmelegeme og mål med et ohmmeter direkte på spadestik/ samlinger
undervejs. Der skal gerne være udslag med instrumentet i 200 ohms området,
idet du siger, at skabet virker på 12 V Ved at måle ind fra stikket fra
punkt til punkt og mellem de 2 ledere - skulle du nemt kunne finde de
rigtige ledninger og varmelegeme, også selv om du ikke kan gennemskue
forbindelserne i omskifteren. Stil den på 12 v - imens.

Følg også 230 V ledningerne ind til deres tilslutning på dets varmelegeme og
mål igen direkte på terminalerne/spadestikkene.Der skal være udslag ! Hvis
du herefter har mistanke til omskifteren kan du , i måleøjemed, med et par
prøvelidninger ( de små med et krokkedillenæb i hver ende) etablere direkte
forbindelse uden om omskifteren her fra 230 volt til ledningen til dets
varmelegeme, og så er det jo opklaret. . Er det ikke tilfældet, kan der også
være knas med termostaten. der er indskudt i kredsløbet imellem en af de 2
ledere til begge spændinger. .Drej mod max på knappen og lyt efter om det
klikker når indstillingen passere den aktuelle temperatur, . Hvis
termostaten er fælles for 12 v og 230 v og skabet virker på 12v er den måske
i orden.

Når den har klikket , da du indstillede til koldere temperatur, kan du
afmontere en af ledningerne fra termostaten og måle mellem den og den anden
ledning fra denne. Er der ikke forbindelse, udslag på meteret, er
termostaten defekt. ( Den ene stik forbindelse til varmelegemer skal være
afmonteret for kunne måle kun på termostaten. Her kan man også etablere en
omgåelse med en prøveledning og virker skabet med termostaten i omgået
stilling, kan man jo klare sig med det, til man får fat i en ny. . De
færreste skabe levere kulde så man skal være bekymret . Lav i så fald en
fast forbindelse i stedet for prøveledningen der nemt falder af.og
kortslutter et elle andet !!

Beklager hvis du allerede har været gennem al dette, men så er der sikket en
anden stakkel der ikke kan få køleskabet til at virke når sæsonen begynder.

Held og lykke fra en gammel sømand
sten