TDBGRid (eller TRxDBGrid)
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 18-04-02 15:03

Hej

Kan man i et TDBGrid (eller TRxDBGrid) vælge IKKE at få vist nogle rækker ?

F.eks. har jeg et grid, som er grundlag for en SELECT.

På formen har jeg en knap som skal kunne skjule vise linie, og lige nu
syntes jeg det nemmeste ville være, at få GRIDet til at fjerne dem

--
Best Regards / Med venlig hilsen
___________

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 18-04-02 15:13

"Michael Vilhelmsen" <Michael.Vilhelmsen.NoSpam@Microcom.Com> skrev i en
meddelelse

> Kan man i et TDBGrid (eller TRxDBGrid) vælge IKKE at få vist nogle rækker
?

Ja, men det kræver at du opretter TCulumns for hver af de kolonner du ønsker
vist. Dobbeltklik på griddet, og columneditoren burde dukke op. Tilføj det
antal kolonner du ønsker. I objectinspectoren kan du så definere hvilken
"fysisk" række hver enkelt kolonne skal vise.

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 19-04-02 08:47

Det var lige på den anden led jeg ville gøre det.

Det med kolonnerne har jeg fundet ud af, og bruger det meget.
Det er rækkerne jeg er interesseret i !

Og jeg kunne selvfølgelig gøre det med et select statement, men det er ikke
altid jeg kan bruge det samme SQL statement i lige præcis mit tilfælde.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 19-04-02 11:56

"Michael Vilhelmsen" <Michael.Vilhelmsen.NoSpam@Microcom.Com> skrev i en
meddelelse news:Xns91F56370B4EC1MichaelVilhelmsenNoS@212.54.64.135...
> Det var lige på den anden led jeg ville gøre det.
>
> Det med kolonnerne har jeg fundet ud af, og bruger det meget.
> Det er rækkerne jeg er interesseret i !

OK. Jeg misforstod det totalt, så

> Og jeg kunne selvfølgelig gøre det med et select statement, men det er
ikke
> altid jeg kan bruge det samme SQL statement i lige præcis mit tilfælde.

Kunne du monstro ikke prøve Filtered/Filter? Det fungerer både med queries
og tables. F.eks har jeg her en query der finder alle postnumre/byer fra en
tabel med SQL'en "select * from zip_codes". Vil jeg "forfine" dette opslag,
f.eks fjerne alle postnumre der starter med "2", fordi jeg ikke ønsker at
Vestegnens postnumre skal kunne ses, eller vælges, kan man i en event skrive
følgende kode :

begin
with query1 do
begin
filter:='zip<>'+QuotedStr('2*');
filtered:=true;
end;
end;

Filtre kan gøre relativt komplekse. Med denne teknik burde du kunne løse dit
problem.

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 19-04-02 13:23

Jo, det var en mulighed.

Problemet er bare, at jeg programmere op mod INterbase og benytter i den
forbindelse borlands TIBQuery komp.
Dette har i enkelte versioner disablet filter funktionen.

Jeg har nu prøvet lidt med mit SQL statement, og har fået det til at virke
med det, men er stadigvæk interesseret i at vide, om ikke man kan gøre det
på GRIDet.

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 19-04-02 08:51

Faktisk savne jeg lidt en ting ala QucikRapport BeforePrint event.

Heri kan man nemlig sige, om linien skal udskrives.