MP3 på firmaets netværk
Fra : Claus

Dato : 18-04-02 14:31

Jeg ved det er lovligt at tage kopi af sine originale musik-CD'er og lave
dem til MP3, hvis man vil høre dem på computeren (til eget brug). Men er det
tilladt for en medarbejder at ligge MP3'er på firmaets netværk, hvor kun
brugeren selv har adgang til (og administratoren), hvis brugeren kan påvise
at det er en kopi fra hans egne originale CD'er?

Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-04-02 19:34

Scripsit "Claus" <claus@mssn.dk>

> [...]
> brugeren selv har adgang til (og administratoren), hvis brugeren kan påvise
> at det er en kopi fra hans egne originale CD'er?

Hvad skulle der være galt med det, hvis det stadig er til personligt brug?

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-04-02 20:38

> Scripsit "Claus" <claus@mssn.dk>

> Hvad skulle der være galt med det, hvis det stadig er til personligt brug?

Han behøver ikke engang at kunne påvise, at det er kopier af hans egne CDer.
Han kan jo have lånt dem på biblioteket eller af en ven.
Det vil stadig være en lovlig kopi, så længe kopien kun er til personlig
brug (egen + husstandens).

/Per

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-04-02 20:42

On Thu, 18 Apr 2002 15:30:39 +0200, "Claus" <claus@mssn.dk> wrote:

> [...]
>brugeren selv har adgang til (og administratoren), hvis brugeren kan påvise
>at det er en kopi fra hans egne originale CD'er?

Svaret findes til dels i forarbejderne til ændringen af § 12 i
ophavsretsloven. Der anføres det at kopiering til "personligt brug"
alene omfatter brug inden for fremstillerens husstand.

En arbejdsplads er næppe opfattet af den betegnelse, men hvis det kun
er den pågældende medarbejder der har adgang til filerne (og det kun
er denne ene person der faktisk hører musikken når den spilles), kan
situationen muligvis være omfattet.

Det er i øvrigt uden betydning om den person, der har fremstillet den
digitale kopi, ejer den originale CD. Blot skal kopien være
fremstillet på baggrund af en original (men den kan godt være lånt på
biblioteket, hos naboen el.lign.).

--
Jakob Paikin

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 18-04-02 21:18

Jakob Paikin skrev:

> En arbejdsplads er næppe opfattet af den betegnelse, men hvis
> det kun er den pågældende medarbejder der har adgang til filerne

Som Claus påpeger, er der jo altid mindst én systemadministrator, der
har adgang til hans computer. Mon det ændrer på forholdet? Skal maskinen
ligefrem være password-beskyttet, så der ikke er adgang til musikken,
når vedkommende ikke er arbejde?

> Blot skal kopien være fremstillet på baggrund af en original
> (men den kan godt være lånt på biblioteket, hos naboen el.lign.).

Lige for at præcisere - det er vel også i orden at tage en kopi af ens
egne kopier, ikke sandt?

TV2-Nord havde i øvrigt et indslag i går aftes om piratkopiering af
cd'er. Det var rystende fuld af fejl. Bl.a. blev det i slutningen slået
fast, at "som reglerne er nu, er det tilladt at brænde musik hentet på
nettet til personligt brug".

--
Mvh. Peter
"Man kan i hvert fald ikke lave en dødsstjerne eller et bælte ..."

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-04-02 21:26

Scripsit "Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk>

> Som Claus påpeger, er der jo altid mindst én systemadministrator, der
> har adgang til hans computer. Mon det ændrer på forholdet?

Det kan jeg ikke forestille mig. Hvis det ikke er medarbejderens
hensigt at systemadministrator faktisk skal afspille musikken, må det
være analogt (oh, frygt og bæven: en analogi) til at viceværten i
princippet har adgang til de hjemmebrændte cd'er i éns lejlighed,
fordi han har en reservenøgle.

> Lige for at præcisere - det er vel også i orden at tage en kopi af ens
> egne kopier, ikke sandt?

Ikke efter min intuitive fornemmelse. Men jeg kan godt se at
lovteksten også kan læses på din måde.

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-04-02 21:44

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Ikke efter min intuitive fornemmelse. Men jeg kan godt se at
> lovteksten også kan læses på din måde.

Ens egen kopi er et lovligt forlæg derudover gør det jo hverken fra
eller til, at man kopierer sin egen lovlige kopi til sig selv.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-04-02 06:22

On Thu, 18 Apr 2002 22:17:43 +0200, "Peter Bjerre Rosa"
<peter@filmsvar.dk> wrote:

> [...]
>har adgang til hans computer. Mon det ændrer på forholdet? Skal maskinen
>ligefrem være password-beskyttet, så der ikke er adgang til musikken,

Situationen er fuldstændig uafklaret i praksis. Man kan jo argumentere
for at administrator-adgangen er af rent teknisk art og ikke benyttes
til daglig.

Omvendt har jeg i forvejen svært ved at se, at begrebet "husstand" kan
udstrækkes til en arbejdsplads - med eller uden
adminsitrator-diskussionen.

Efter min vurdering er det mest sandsynligt, at det ikke vil være
tilladt at have musikken liggende på den beskrevne måde - men det er
som nævnt blot en vurdering.

>Lige for at præcisere - det er vel også i orden at tage en kopi af ens
>egne kopier, ikke sandt?

Formelt set nej. Der skal være tale om såkaldt "lovligt forelæg"
(hvilket en hjemmegjort kopi ikke er, selvom den kan være lovlig at
besidde og bruge).

Også denne regel er dog lidt diffus i praksis. Hvis man f.eks. skal
overføre en CD til en MP3-afspiller vil der typisk blive dannet en
midlertidig kopi på PC'en.

I praksis tror jeg ikke at det er de situationer, der give de fleste
sager. En person der ejer (for at lette beviset for den "første" kopis
lovlighed) en CD og har en digital kopi både på sin PC og sin
MP3-afspiller vil næppe få et problem.

> [...]
>cd'er. Det var rystende fuld af fejl. Bl.a. blev det i slutningen slået
>fast, at "som reglerne er nu, er det tilladt at brænde musik hentet på

Det er for så vidt korrekt, hvis den hentede musik er lovlig "i sig
selv", f.eks. udgivet på nettet af kunstneren selv.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-04-02 07:30

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Formelt set nej. Der skal være tale om såkaldt "lovligt forelæg"
> (hvilket en hjemmegjort kopi ikke er, selvom den kan være lovlig
> at besidde og bruge).

Er det tydeliggjort i forarbejderne, at en hjemmelavet kopi ikke er et
lovligt forlæg?

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 19-04-02 08:17

Jakob Paikin skrev:

> Det er for så vidt korrekt, hvis den hentede musik er lovlig
> "i sig selv", f.eks. udgivet på nettet af kunstneren selv.

Her var der nu ingen tvivl om, at de mente musik distribueret gennem de
sædvanlige kanaler i pladebutikker. Hele indslaget gik på, at cd-salget
faldt, og at blankmedier derfor burde sættes op til 70-80 kr. stykket,
så det ikke kunne betale sig at kopiere. Ingen af de interviewede blev
konfronteret med, at det faktisk er fuldt ud lovligt at kopiere disse
cd'er.

Under alle omstændigheder burde tv-stationen havde præciseret
lovgivningen på området, når de endelig ville lave en sådan historie.

--
Mvh. Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-04-02 08:30

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> skrev:

> [...]
> gennem de sædvanlige kanaler i pladebutikker. Hele indslaget gik
> på, at cd-salget faldt, og at blankmedier derfor burde sættes op

Og mel skal koste 100,-/kg, så det ikke kan svare sig at bage

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-04-02 19:58

Scripsit Jakob Paikin <jp@dklaw.dk>

> Omvendt har jeg i forvejen svært ved at se, at begrebet "husstand" kan
> udstrækkes til en arbejdsplads - med eller uden
> adminsitrator-diskussionen.

Men loven siger jo "til personlig brug for fremstilleren ELLER dennes
husstand". Så længe fremstilleren kun bruger eksemplaret personligt,
er der så vidt jeg kan se ikke nogen krav i loven om at den personlige
brug skal foregå på hans bopæl.

"Husstand" må i den sammenhæng nærmere fortolkes som en mængde af
personer end et sted.

--
Henning Makholm "I consider the presence of the
universe to be a miracle. The universe

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-04-02 21:42

> [...]

> er den pågældende medarbejder der har adgang til filerne (og det kun
> er denne ene person der faktisk hører musikken når den spilles),

Er du helt sikker på, at andre ikke må lytte med på en digital kopi?

Mener du eksempelvis, at det ikke er tilladt at benytte en digital kopi
til en privat fest?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-04-02 06:24

On Thu, 18 Apr 2002 20:42:18 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Er du helt sikker på, at andre ikke må lytte med på en digital kopi?

Afhænger af situationen. Hvis der på arbejdspladsen er mulighed for at
andre lytter med (måske endda uden "primærlytterens" vidende), kan det
muligvis betragtes som offentlig fremførelse af kopien, hvilket ikke
er lovligt.

Derudover er det vanskeligt at lade ordet "husstand" omfatte
arbejdskolleger i en arbejdssituation...

>Mener du eksempelvis, at det ikke er tilladt at benytte en digital kopi
>til en privat fest?

Hvis det er inden for fremstillerens husstand er det formentlig
lovligt.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-04-02 07:34

> [...]

> for at andre lytter med (måske endda uden "primærlytterens"
> vidende), kan det muligvis betragtes som offentlig fremførelse af

Så er det jo også en offentlig fremførelse når folk om sommeren spiller
højt for åbne døre og vinduer.

> Derudover er det vanskeligt at lade ordet "husstand" omfatte
> arbejdskolleger i en arbejdssituation...

Jeg tvivler stadig på rigtigheden af, at man med husstand omtaler selve
lyttesituationen.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-04-02 07:37

In article <pcavbu89me9f9s7v5r1k215mvthr4uu5d4@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:

> [...]
> andre lytter med (måske endda uden "primærlytterens" vidende), kan det
> muligvis betragtes som offentlig fremførelse af kopien, hvilket ikke

Dvs. at jeg ikke må afspille en rigtig original cd på mit arbejde
såfremt andre kan høre det ??

JonB

Fra : Fairware

Dato : 20-04-02 09:35

> Dvs. at jeg ikke må afspille en rigtig original cd på mit arbejde
> såfremt andre kan høre det ??

Jo da, var jo kopier der blev talt om her..

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 19-04-02 08:24

Jakob Paikin skrev:

> Hvis der på arbejdspladsen er mulighed for at
> andre lytter med (måske endda uden "primærlytterens"
> vidende), kan det muligvis betragtes som offentlig fremførelse
> af kopien, hvilket ikke er lovligt.

Jeg fandt følgende paragraf i ophavsretsloven:

| §2, stk. 5: Når et værk opføres eller fremvises på
| en arbejdsplads, hvor der er 10 medarbejdere eller
| flere anses det for offentlig fremførelse.

Men da det står under afsnittet om ophavsmandens rettigheder, ved jeg
ikke, om det er gældende her.

--
Mvh. Peter

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 22-04-02 14:38

On Fri, 19 Apr 2002 07:24:16 +0200,
Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

> [...]
> andre lytter med (måske endda uden "primærlytterens" vidende), kan det
> muligvis betragtes som offentlig fremførelse af kopien, hvilket ikke

Så gør det vel ikke noget forskel at der er tale om en kopi?

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Fairware

Dato : 20-04-02 09:30

nej, faktisk ikke det er med nød og næppe kommet til at man ser bort fra
hvis det er i ens egen bil, men kopier må ikke forlade din bolig.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-04-02 09:36

"Fairware" <Info@fairware.dk> skrev:

> nej, faktisk ikke det er med nød og næppe kommet til at man ser
> bort fra hvis det er i ens egen bil, men kopier må ikke forlade
> din bolig.

Sludder.

Fra : Fairware

Dato : 20-04-02 10:44

Undersøg lignende sager...så sludder selv

--
Fairware.dk
Toftegårds Plads 6

Fra : Fairware

Dato : 20-04-02 10:47

ups glemte at refere til faktiske beviser:

§ 12 i ophavsretsloven.
Der anføres det: kopiering til personligt brug alene omfatter brug inden

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-04-02 12:41

"Fairware" <Info@fairware.dk> skrev:

> hehe det vil sige hvis jeg har 3 "bekendte" som har fået bøde for
> lignede tilfælde så repræsenterer du dem gratis (eller på statens
> regning)

Jeg kan godt garantere dig for, at du ikke har tre bekendte, der har
fået en bøde for at bruge en digital kopi uden for deres eget hjem i
eksempelvis bil, båd, på den bærbare MP3 afspiller osv.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-04-02 10:49

"Fairware" <Info@fairware.dk> skrev:

> ups glemte at refere til faktiske beviser:

En § i Lov om ophavsret er ikke et bevis for din forvrøvlede påstand.

> § 12 i ophavsretsloven.
> Der anføres det: kopiering til personligt brug alene omfatter
> brug inden for "fremstillerens husstand".

Husstand henviser til kredsen af personer og ikke til hvor kopien må
anvendes.

Fra : Fairware

Dato : 20-04-02 11:54

hehe det vil sige hvis jeg har 3 "bekendte" som har fået bøde for lignede
tilfælde så repræsenterer du dem gratis (eller på statens regning) ???

må jo være rimeligt hvis du er så sikker i din sag :)

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-04-02 13:19

On Sat, 20 Apr 2002 12:54:06 +0200, "Fairware" <Info@fairware.dk>
wrote:

>hehe det vil sige hvis jeg har 3 "bekendte" som har fået bøde for lignede
>tilfælde så repræsenterer du dem gratis (eller på statens regning) ???

Hvornår foretog disse personre deres handlinger? § 12 blev ændret pr.
1.7.01.

Og hvad betyder "lignende tilfælde". Vil du ikke være rar at beskrive
hele det faktiske forløb.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-04-02 18:06

wrote:

>hehe det vil sige hvis jeg har 3 "bekendte" som har fået bøde for lignede
>tilfælde så repræsenterer du dem gratis (eller på statens regning) ???

Har du da 3 "bekendte" som har fået bøde for lignende tilfælde?

--
- Peter Brodersen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-04-02 10:50

"Fairware" <Info@fairware.dk> skrev:

> Undersøg lignende sager...

Hvilke sager?

> så sludder selv

Jeg sludrer ikke, så desværre kan jeg ikke hjælpe dig her.

Fra : N/A

Dato : 20-04-02 11:54