Privat købsaftale - har betalt - men ikke ~
Fra : [8000] - |Schred|

Dato : 18-04-02 11:13

Hej alle

Hvordan er man stillet som køber, når man af en privatperson køber ved
forudbetaling og ikke modtager noget ??
- Pengene er overført via bank.
- Jeg har email korrespondancen, der bekræfter at jeg ikke har modtaget
varen.

--
Simon Schrøder

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-04-02 11:18

On Thu, 18 Apr 2002 12:13:15 +0200, "[8000] - |Schred|"
<zimon@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hvordan er man stillet som køber, når man af en privatperson køber ved
>forudbetaling og ikke modtager noget ??

Ikke voldsomt godt. Hvis du vil have dine penge tilbage (eller varen
udleveret) og sælgeren ikke gør noget frivilligt, må du anlægge
retssag for at gennemtvinge dit krav.

Ved mindre beløb er der en risiko for at det økonomisk ikke kan betale
sig at gennemføre kravet.

Forudbetaling er generelt ikke anbefalelsesværdigt, netop fordi man
risikerer det problem du nu har - ingen penge og ingen vare

--
Jakob Paikin

Fra : Pia

Dato : 18-04-02 11:26

Der er ikke betalt for stenen endnu
Mvh Pia

Fra : boe

Dato : 18-04-02 11:30

"Pia" <New@new.dk> wrote in message news:a9m6v4$1uj0$1@news.cybercity.dk...
> Der er ikke betalt for stenen endnu
> Mvh Pia

Tá den, Jakob

Pia, du svarer på et indlæg i en forkert tråd.

Mvh Bo

Fra : Jeanette

Dato : 18-04-02 11:34

Ja undskyld jeg havde vist lidt for travlt

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-04-02 11:30

On Thu, 18 Apr 2002 12:26:03 +0200, "Pia" <New@new.dk> wrote:

>Der er ikke betalt for stenen endnu
>Mvh Pia

Det indlæg (mit), som du svarer på, har ikke noget med dit spørgsmål
om gravstenen at gøre...

--
Jakob Paikin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-04-02 11:57

> Forudbetaling er generelt ikke anbefalelsesværdigt, netop fordi man
> risikerer det problem du nu har - ingen penge og ingen vare

Ikke ringere end ved efterkrav. Om du forudbetaler og ikke modtager en
pakke - eller betaler per efterkrav for en pakke uden indhold er lige skidt.

Der er mange der er meget mistroiske (sikkert med god grund), men jeg har
7-9-13 ikke haft nogen problemer (som ikke er blevet løst) med "privat
postordrehandel". Jeg har ofte forudbetalt for noget jeg har købt, eller
lade køber overføre pengene når han modtaget varen. Dog har det altid drejet
som om relativt små beløb. Hvis det var en månedsløn det handlede om ville
jeg nok ofre noget transport på at klare handlen face2face .

/Anders Majland

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-04-02 12:46

On Thu, 18 Apr 2002 12:57:16 +0200, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Ikke ringere end ved efterkrav. Om du forudbetaler og ikke modtager en
>pakke - eller betaler per efterkrav for en pakke uden indhold er lige skidt.

Den evige diskussion... jeg vil stadig mene at forudbetaling er den
dårligts tænkelige løsning.

Ved efterkrav får man dog en pakke som man i nogle tilfælde vil kunne
vurdere rimeligheden af. Har man f.eks. købt en 15" computer-skærm,
vil pakkens vægt kunne give en ide om, hvorvidt indholdet mon er OK.

Og til modargumentet om at pakken kan være fyldt med sten: Ja, det kan
den godt. Men så vil der - i modsætning til "ren" manglende levering -
formentlig være godt grundlag for en politianmeldelse for bedrageri.

>eller lade køber overføre pengene når han modtaget varen.

Glimrende løsning - men det flytte bare risikoen til sælger.

--
Jakob Paikin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-04-02 13:47

> Ved efterkrav får man dog en pakke som man i nogle tilfælde vil kunne
> vurdere rimeligheden af. Har man f.eks. købt en 15" computer-skærm,
> vil pakkens vægt kunne give en ide om, hvorvidt indholdet mon er OK.

Du kan vurdere vægt - men ikke andet. Skærmen kan f.eks være defekt ...

> Glimrende løsning - men det flytte bare risikoen til sælger.

Ja privat "postordre handel" bygger på tillid - Og for at få en handel i hus
har jeg oftest påtaget mig risikoen (forudbetalt eller ladet køber betale
efter at varen er modtaget. Dog sender jeg ikke bare penge ud i det blå. Jeg
vil have fuld navn og addresse (der skal svare til opslag i krak) på køber,
men det har endnu ikke været nødvendigt at "tage på besøg med et par venner"
for at afslutte en handel. Det håber jeg heller ikke det bliver -
knock-on-wood.

/A

Fra : [8000] - |Schred|

Dato : 18-04-02 19:27

Hej Igen

Tak for de mange svar - jeg køber/sælger oftes det meste QXL da man her
giver karaktere - så man kan se om det er nogenlunde troværdige folk. Jeg er
dog også selv blevet snydt af Pr. efterkrav - da jeg modtog pakken og det
købte var ikke i pakken, men en ældre (ubrugelig) model af det købte.
Faktisk er begge "bedragerier" sket i mine 2 sidste handler på DBA.dk - og
lektien er lært.
Dog har jeg tjekket med vedkommendes bank og har fået verificeret at det er
pågældende der har konto'en så jeg ved hvem personen er.
Jeg har da også stadig et lille håb om at personen vil genindsætte pengene,
men det er nu bare udskudt for 2 gang.

Endnu engang tak for svarene.
--
|Schred|