Andet multimedie
bentjuul 3670
2+0 farvetryk + Pantone
Fra : flemming

Dato : 18-04-02 11:55

Hej !

Når jeg skal lave layout til 2+0 farve offset tryk, er det så ikke korrekt,
at den ene farve kan være en sort i flere nuancer ?

Konkret har jeg som den ene farve: En mørk orange.

Som den anden farve sorte/grå nuancer:

F.eks. CMYK, hvor K er 60% i en tekst og 35% i noget andet

Er det ikke rigtigt at jeg kan have flere nuancer i sort ?

Sidste spørgsmål:

Pantone farver er vel bedst at opgive til trykkeren, eller er CMYK ok ?
Hvordan ser man Pantone farver i Illustrator ?
Når jeg f.eks. har en CMYK farve, kan jeg så et sted se den korrekte pantone
farve ?
Evt på en website eller hvordan ?

mvh
Flemming

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-04-02 12:35

> Når jeg skal lave layout til 2+0 farve offset tryk, er det så ikke
korrekt,
> at den ene farve kan være en sort i flere nuancer ?

Nuancer kan du godt kalde det. En mere korrekt betegnelse er IMHO "tints".

> Som den anden farve sorte/grå nuancer:

Altså bare sort - i forskellige tints.

> F.eks. CMYK, hvor K er 60% i en tekst og 35% i noget andet

Må jeg på det kraftigste anbefale IKKE at bruge tints til tekst. Hvis du kun
har sort til at lave grå, bliver det rastreret, og med mindre der er tale om
meget store typer, bliver det grimt og svært at læse. Vil du have
let-læselige grå typer, er eneste mulighed at trykke teksten med en rigtig
Pantone-farve.

> Pantone farver er vel bedst at opgive til trykkeren, eller er CMYK ok ?

Kommer jo an på, om du vil have trykt i Pantone-farver eller i CMYK. Der er
typisk en anden pris for at trykke Pantone-farver. Til dit projekt med
sort/grå/orange vil jeg anbefale Pantone-farver fordi
1) din grå tekst kan blive pæn og læselig
2) orange er typisk problematisk i CMYK

> Når jeg f.eks. har en CMYK farve, kan jeg så et sted se den korrekte
pantone farve ?

No can do. Der er ikke et 1-1 forhold mellem CMYK-farver og Pantone-farver.
Du kan derimod finde den NÆRMESTE Pantone-farve. Ved ikke lige med
Illustrator, men i Photoshop kan du bare vælge den ønskede farve i
color-pickeren og så klikke på "Custom" knappen - den vil så vælge den
nærmeste Pantone-farve.

mvh
Kim Jensen

Fra : Henrik Torp

Dato : 21-04-02 11:18

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Illustrator, men i Photoshop kan du bare vælge den ønskede farve i
> color-pickeren og så klikke på "Custom" knappen - den vil så vælge den

Hvad er "Custom"-knappen?

Mvh.
Henrik

Fra : Kim Jensen

Dato : 24-04-02 10:48

> Hvad er "Custom"-knappen?

Den knap, hvorpå der står "Custom" - lige under "OK" og "Cancel" (ved ikke
hvad den hedder i den danske udgave).

mvh
Kim Jensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-04-02 12:44

"flemming" <fvestergaard@sol.dk> wrote in message
> Hej !
>
> Når jeg skal lave layout til 2+0 farve offset tryk, er det så ikke
korrekt,
> at den ene farve kan være en sort i flere nuancer ?

2 + 0 angiver, at der påføres 2 forskellige trykfarver på forsiden og ingen
på bagsiden. Den ene er som regel sort, og den anden kan være hvad som
helst.

> Konkret har jeg som den ene farve: En mørk orange.
>
> Som den anden farve sorte/grå nuancer:
>
> F.eks. CMYK, hvor K er 60% i en tekst og 35% i noget andet
>
> Er det ikke rigtigt at jeg kan have flere nuancer i sort ?

I princippet jo, det laves med raster, hvor den ene af farverne tones ud til
mindre dækning. Men det går ikke at sende jobbet til tryk med en CMYK
angivelse, så skal du ihvertfald aftale det nøje med trykkeriet, at der kun
skal laves udkørsel af den sorte del af CMYK angivelsen. Det var nok bedre
at lave en ren sort som farve, og på den så angive %-værdien.

> Sidste spørgsmål:
>
> Pantone farver er vel bedst at opgive til trykkeren, eller er CMYK ok ?
Pantone er afgjort bedst, CMYK duer ikke til dette.

> Hvordan ser man Pantone farver i Illustrator ?

Det er et særligt bibliotek der kan loades ind i swatches, - det følger med
installationen

> Når jeg f.eks. har en CMYK farve, kan jeg så et sted se den korrekte
pantone
> farve ?
> Evt på en website eller hvordan ?

Pantone udgiver konverteringsoversigter (vifter, der viser hvilken
CMYK-vøærdi der passer til en given Pantone farve. Men at gå den anden vej
fra en CMYK-værdi til Pantone, kan være mere vanskeligt. Der findes ikke
Pantonefarver til alle CMYK-værdier, så ofte er det nødevendigt med et valg
mellem to der ligger lige langt på hver sin side af CMYK-farven. Den rigtige
Pantoneværdi kan du reelt kun vælge fra en farvevifte, så du ser hvordan den
tager sig ud som tryk.

De er hundedyre, men trykkeren har fodmodentlig en du kan vælge ud fra, evt.
i samarbejde med trykkeren. Det lyder som om du alligevel skal snakke
grundigt med ham om, hvordan han skal have materialet.

/Per

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-04-02 12:53

> [...]
den
> tager sig ud som tryk.
> De er hundedyre, men trykkeren har fodmodentlig en du kan vælge ud fra,

Vel er de da ej. Set i forhold til, hvad det kan koste at trykke et helt læs
brochurer e.l. om, er det da en minimal (engangs)-udgift. En vifte med
Pantone-farver og CMYK-simuleringer koster ca. kr. 1500,- inkl. moms. Du får
ikke meget tryk-job for 1500,-.....

mvh
Kim Jensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-04-02 14:44

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message
> [...]
> brochurer e.l. om, er det da en minimal (engangs)-udgift. En vifte med
> Pantone-farver og CMYK-simuleringer koster ca. kr. 1500,- inkl. moms. Du

Det er så din vurdering...
Jeg synes stadig 1500 er temmelig meget at give, hvis man skal have lavet en
enkelt tryksag, og måske kan låne sig frem til det samme resultat.

Jeg har nu heller ikke hørt før, at nogen lige frem synes Pantonevifterne er
billige.

/Per

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-04-02 15:56

> Det er så din vurdering...
> Jeg synes stadig 1500 er temmelig meget at give, hvis man skal have lavet
en
> enkelt tryksag, og måske kan låne sig frem til det samme resultat.

Min pointe var, at hvis man jævnligt sender ting til tryk, er det en lille
udgift. Beklager, at det ikke fremgik tydeligt.

mvh
Kim Jensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-04-02 20:57

Du
> en
>
> Min pointe var, at hvis man jævnligt sender ting til tryk, er det en lille
> udgift.

Det har du ret, som proffessionel grafisk designer, er det et nødvendigt og
uundværligt værktøj.
Jeg havde bare ikke fornemmelsen af, den oprindelige spørger er i den
situation, - derfor rådet om at låne sig frem.

/Per

Fra : flemming

Dato : 18-04-02 15:35

Hej alle

Tak for svarene.

Jeg ændrer den sorte/grå til ikke at være CMYK men en grayscale i
Illustrator.
Denne grayscale kan jeg altså variere uden det bliver til raster ?
Eller det lyder på jer som om at jeg skal lave pantone for sort/grå også.

Hvis der så er 2 pantone farver i sort, f.eks. 30% og 60% greyscale + 1
pantonefarve til orange: Er jeg så oppe på 3+0 farver ?

Eller hedder det stadig 2+0 farver ?

Vedr. orange farven, så har jeg pantonefarven på den. Altså opgiver jeg bare
pantonefarven ved levering af logoet, selv om der i llustrator er anvendt
CMYK til at lave orange ? Eller er det misforstået? Jeg skal lave pantone i
Illustrator istedet for CMYK ?

Har i pantonefarverne på 30% og 60% greyscale? Selv om i har dem, så må jeg
som i siger hellere checke dem hos trykkeren.

Mvh
Flemming

Fra : flemming

Dato : 18-04-02 15:43

Orange er CMYK 0, 65, 100, 11
Er der nogen der ved hvad pantonefarven herfor er ?

De 2 grå er:

60% greyscale
30% greyscale

Hvad er pantonefarver for disse ?

mvh
Flemming

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-04-02 16:06

> Orange er CMYK 0, 65, 100, 11
> Er der nogen der ved hvad pantonefarven herfor er ?

Hvorfor bruger du ikke metoden som jeg angav tidligere?

Tja, én af disse 17 farver:
Cool Gray 1-11 eller Black 2-7

Iflg. Photoshop:
65% = Cool Gray 9
18% = Cool Gray 3

mvh
Kim Jensen

Fra : flemming

Dato : 18-04-02 22:06

Hej Kim

Jeg prøver også den metode du har angivet. Tak for den !

Men er det coated eller uncoated Pantone jeg skal vælge ?

Og så den med 2 eller 3 farver. Hvis jeg vælger en Pantone cool gray 8 og en
cool gray 5. Er det så 2 farver + 1 farve orange, dvs 3+0, eller er det
stadig 2+0 ? Jeg skal jo lave 2+0.

mvh
Flemming

Fra : flemming

Dato : 18-04-02 22:12

Hej igen

Måske der er gået et lys op for mig. Altså, hvis jeg vælger f.eks. Pantone
Process Black CVC i f.eks. 60% og en anden i 30%, så er der tale om én farve
?

Fordi den ene farve hedder Pantone Process Black CVC ?

Er det bedst at vælge ovenstående, eller direkte vælge en af de der cool
grey farver ???

mvh
Flemming

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-04-02 08:26

> [...]
farve
> ?
>
> Fordi den ene farve hedder Pantone Process Black CVC ?

Jepper!

> Er det bedst at vælge ovenstående, eller direkte vælge en af de der cool
> grey farver ???

De to cool grey giver uden tvivl det bedste resultat, men den ene farve
giver til gengæld en lavere pris. Med to Cool grey skal du betale trykkeren
for tre trykgang/farver (incl den orange). Med den sorte i forskellig
%-angivelse slipper du med de 2+0 som er dit udgangspunkt.

/Per

Fra : Kim Jensen

Dato : 19-04-02 11:19

> [...]
> for tre trykgang/farver (incl den orange). Med den sorte i forskellig
> %-angivelse slipper du med de 2+0 som er dit udgangspunkt.

- Så et kompromis med orange samt én Cool Gray (dels trykt i 100% og dels
trykt i 50% raster), vil nok være en gylden middelvej.

mvh
Kim Jensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-04-02 11:34

> trykkeren
>
> - Så et kompromis med orange samt én Cool Gray (dels trykt i 100% og dels
> trykt i 50% raster), vil nok være en gylden middelvej.

Ja -
Jeg havde faktisk skrevet et indlæg i går aftes hjemmefra om netop det, men
det ser ud til at være forsvundet (eller også har nogen fået det i deres
private mail, - så siger jeg undskyld).

Og hvis man har lidt penge til overs, så kan man anskaffe sig denne her:
http://www.pantone.dk/products/products.asp?idSubArea=0&idArea=1&idProduct=3
7
så man kan se pantone farver i forskellig %-gengivelse.

/Per

Fra : Kim Jensen

Dato : 19-04-02 11:52

> [...]
> 7
> så man kan se pantone farver i forskellig %-gengivelse.

Just præcis. (Og det næste nævner jeg fordi jeg arbejder hos den danske
Pantone-distributør) Den findes også i en "gratis" udgave med kun den ene
bog (coated papir), som fås bundlet med andre udvalgte Pantone-produkter.

mvh
Kim Jensen

Fra : Storm

Dato : 19-04-02 11:50

Kim Jensen <kj@jmt.dk> wrote:

> - Så et kompromis med orange samt én Cool Gray (dels trykt i 100% og dels
> trykt i 50% raster), vil nok være en gylden middelvej.

Men som en eller anden sagde, husk at hvis du giver tekst eller streger
en %-værdi i én farve, vil det resultere i "takker" i kurverne - det
færdige tryk-resultat vil se uskarpt (pixeleret) ud.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kim Jensen

Dato : 19-04-02 12:13

> Men som en eller anden sagde, husk at hvis du giver tekst eller streger
> en %-værdi i én farve, vil det resultere i "takker" i kurverne - det
> færdige tryk-resultat vil se uskarpt (pixeleret) ud.

Ja, det skrev jeg selv tidligt i tråden! Men hvis budgettet kun er til
2+0 er det lidt umuligt at trykke tre farver uden raster.

mvh
Kim Jensen

Fra : Storm

Dato : 19-04-02 12:33

Kim Jensen <kj@jmt.dk> wrote:

> Ja, det skrev jeg selv tidligt i tråden!

Jeg ville bare minde flemming om det - var ikke opmærksom på, at det
blev et svar til dig

> Men hvis budgettet kun er til 2+0 er det lidt umuligt at trykke tre farver
> uden raster.

Han kan da sagtens undgå at lave tekst og streger i raster, men på skærm
er det fristende at gøre det, fordi det kan give nogle gode effekter -
som måske ser skuffende ud på print. Ihvertfald hvis Flemming bruger
lave rasterværdier... (og hvilket papir - i hvilke rasterlinjer).

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kim Jensen

Dato : 19-04-02 13:34

> Han kan da sagtens undgå at lave tekst og streger i raster, men på skærm

Fortæl, fortæl! Hvordan vil du gøre det?

mvh
Kim Jensen

Fra : Storm

Dato : 19-04-02 15:43

Kim Jensen <kj@jmt.dk> wrote:

> farver
>
> Fortæl, fortæl! Hvordan vil du gøre det?

Jeg ville undgå at lave tekst i raster af én farve.

Nu mener jeg ikke at Flemming har beskrevet sit layout nærmere, så det
er svært at præcisere hvilke muligheder han ellers har for at boltre sig
i rastertoner af sort og orange.

Ihvertfald ville jeg undgå lyse én-farve-rastertoner i tekst.
Især hvis sagen køres på uncoated papir i grov raster.

Medmindre selvfølgelig - det skal være en kæk effekt.

Go' week-end

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 20-04-02 20:53

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Især hvis sagen køres på uncoated papir i grov raster.
>
> Medmindre selvfølgelig - det skal være en kæk effekt.

Måske lidt for gammeldags og firkantet sagt.

Men det skyldes (bl.a.) en traumatisk oplevelse for længe siden med en
arbejdsgiver, der kom stormende med en plade han netop havde hevet ud af
trykmaskinen fordi jeg (i Quark) havde lavet tekst i en % af sort
placeret ovenpå en gul tone. Det gav nogle problemer som jeg siden har
oplevet i forskellig afarter, men som der selvfølgelig kan tages højde
for, og som moderne RIP'er der laver in-rip diffusion burde klare.

Det bedste råd er at spørge trykkeren for at undgå skuffelser.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Ammitz

Dato : 18-04-02 21:27

http://www.kandu.dk/

Fra : Ammitz

Dato : 18-04-02 21:55

"flemming" skrev d. 18-04-02 15:43 dette indlæg :
> Orange er CMYK 0, 65, 100, 11
> Er der nogen der ved hvad pantonefarven herfor er ?

> [...]

Du kan komme temmelig tæt på ved at vælge en pantone 159 den er
0-66-100-7.
Hent den i Vindue\Farverudebiblioteker\PantoneFuldtone.

2 + 0 er ganske rigtigt, at der bliver trykt på den ene side af papiret
med 2 valgte staffage-, = fuldtonefarver. Hver af disse farver kan du så
tone ved hjælp af rastre = punkter.

Når du skal lave materiale til sådan en tryksag, skal du vælge at
arbejde med 2 forskellige staffage farver.
Du arbejder i Illustrator.
Slet alle andre farver fra paletten.
Nu har du kun din orange f.eks. pantone 159 og en sort som
staffagefarver 100%.
Ud fra disse to laver du så alle de mellemtoner du vil, - og trykkeriet
skal ikke arbejde med mere end de to farver du fra starten har valgt til
at være de 100% dækkende.
Vælger du 30% af den sorte - bliver den 30% o.s.v.
Vælger du 45% af din farve 159 - så bliver den det.
Det er fornuftigt ikke at vælge under 10% og ikke over 90%, - på grund
af papirets sugeevne.
Vi er et trykkeri der dagligt arbejder med netop dette og i Illustrator.
Du må gerne spørge hvis du er i tvivl om hvordan du forbereder dine
sager til tryk.
Vi hjælper hellere end gerne, - der er nemlig også andre ting du bør
tage hensyn til,
hvilket jeg dog ikke vil komme ind på i dette indlæg.
kj-offset@kj-offset.dk

Hilsen fra
Ammitz

http://www.kandu.dk/