9.1 Kæmpe crash! - ADVARSEL
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-01 05:09

Hej NG'ere

- Så lykkedes det mig at smadre en OS 9.1DK fuldstændig...! -)

Prøv blot at have både en 9.0.4 og en 9.1 på samme HD/partition, - starte
op fra en 9.1 og i Startdisk vælge 9.0.4 som ny startsystem. - Systemet
skifter, som det skal - såvidt så godt! - Genstarte, - så langt så
godt...

Hvis du nu forsøger at åbne Startdisk fra 9.1 for at vælge OS 9.1 igen,
får man en meddelelse om, at 'Startdisk kræver OS 9.1 eller nyere...'. -
Hvad gør man så for at vende tilbage til OS 9.1? - Man tager Finder
og/eller System fra OS 9.0.4 og lægger dem manuelt i papirkurven, og
vælger genstart fra specielmenuen......

'Computeren kan ikke genstartes, fordi der ikke findes noget gyldigt
system på.....' - Man klikker alligevel OK for genstart.... Den genstarter
og CRAAAASH! BLANK SKÆRM! - Intet, ikke engang hverken en sur eller glad
MacMan.... - Så er det jo man er så heldig, at man har flere diske med
flere systemer på.... Efter laaaang tid vælger den så at finde en ny
startdisk.

Man finder sine rep-grejer frem.... Diskwarrior lægger en ny directory
fil, og SpeedDisk køres for at defragmentere. - Her viser det sig, at
stort set samtlige indstillinger + store dele af det øvrige systemsoftware
er så defragmenteret, at det er et lille mirakel, at det overhovedet kan
repareres. - Rent ud sagt ser disken med 9.1 på herrens ud.
Defragmentering.... Valg af OS 9.1 startdisk, - genstart og.... PYH HA! -
Den starter, - og alt er ved det gamle igen...-))))

- Så lad for alt i verden være med at have forskellige systemer på samme
disk, og lad for alt i verden være med at vælge andet en OS 9.1 som
startdisk, hvis du alligevel vælger at lade din gamle systemmappe blive
liggende 'som reserve'. Dublér hellere en OS 9.1 og kald den fx.
'Systemmappe 2', - fjern alt overflødigt, og behold den som et 'clean'
system.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 03-02-01 11:11

> Så lad for alt i verden være med at have forskellige systemer på samme
> disk

Det er skam også derfor, det er ganske smart med mere end én harddisk
sat på scsi-kæden .
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 04-02-01 02:09

> [...]
> liggende 'som reserve'. Dublér hellere en OS 9.1 og kald den fx.
> 'Systemmappe 2', - fjern alt overflødigt, og behold den som et 'clean'

Mener du også det er gældende hvis ens disk er delt i flere partitioner?

Jeg har ikke endnu fået købt 9.1 endnu, men har stadig et enkelt program
der kun fungere under 8.5 som jeg har liggende i en meget reduceret
udgave på en anden partition.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-02-01 04:58

Hej Nicolai

Ditte & Nicolai wrote:

> Mener du også det er gældende hvis ens disk er delt i flere partitioner?

Multiple systems funktionen virker kun på samme disk/partition, så du kan
roligt lade din 8.5 blive liggende på en anden disk eller diskpartition.

Hvis du har 2 eller flere OS 9.1 på samme disk (ikke partitioneret) eller
partition kan du switche frem og tilbage melle de forskellige OS 9.1, som du
vil, men hvis du vil bruge den nye 'Startdisk' kontrolpanel til at skifte
mellem forskellige diske eller partitioner med hvert sit system, skal du
genstarte som normalt for at aktivere det pågældende system, - her er ingen
ændringer.

> Jeg har ikke endnu fået købt 9.1 endnu, men har stadig et enkelt program
> der kun fungere under 8.5 som jeg har liggende i en meget reduceret
> udgave på en anden partition.

Ja, det er stadig en god idé at have et ældre system liggende til sådanne
formål. - Jeg har selv en OS 8.6 på en anden partition til det brug.

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 05-02-01 00:23

> [...]
> genstarte som normalt for at aktivere det pågældende system, - her er ingen

Den funktion kendte jeg ikke. Fungere det i praksis? Kan man så have en
OS 9.1 med VM slået til og en OS 9.1 med VM slået fra?

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-02-01 01:45

Ditte & Nicolai <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Den funktion kendte jeg ikke. Fungere det i praksis? Kan man så have en
> OS 9.1 med VM slået til og en OS 9.1 med VM slået fra?

Ja (såfremt dette ikke lagres i PRAM)

- men det er lettere at slå VM til og holde æble tasten nede under
opstart (indtil udvidelses ikonerne vises). Dette slår også VM fra

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-02-01 02:47

Hej Morten

Det er rigtig nok, men fidusen her er, at du _ikke_ genstarter, du skifter
blot fra et system til et andet, og i 'skiftet' lukker den ene Finder ned,
mens den anden aktiveres.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-02-01 03:51

> Det er rigtig nok, men fidusen her er, at du _ikke_ genstarter, du skifter
> blot fra et system til et andet, og i 'skiftet' lukker den ene Finder ned,
> mens den anden aktiveres.

Nej, hele svineriet genstarter på almindelig vis. Hvis man kun lukker én
finder ned og starter en anden ændrer det jo intet ved systemet eller
indlæste udvidelser.

Det du beskriver kan i øvrigt sagtens lade sig gøre via applescript
eller eksempels vis med Peek-a-Boo; Jeg har lige lukket Finder 9.1(dk)
ned og i stedet startet Finder 9.1.1(us) _uden_ at lukke hverken Word,
IE, Enturage eller MacSOUP og dermed dette indlæg Men det ændrer ikke
ved mit systems egenskaber; de samme udvidelser, baggrundsprogrammer
(eks kontrollinie) og den samme systemkuffert er stadig indlæst - Det
eneste der har ændret sig, er at jeg, hvis ellers jeg havde en
understøttet brænder ville kunne lave drag-and-drop-burn af en CDR uden
brug af programmet "Disc Burner"; samt at min Finder nu taler engelsk -
Mit system er stadig på dansk.

- Apple har blot puttet funktionen fra det gamle udvikler værktøj
"systempicker" ind i kontrolpanelet således at "blessed" systemmappe
ændres. ConflictCacher har også kunnet dette i et stykke tid.

Jeg ved ikke om dit crash skyldes at det ikke fingere 100% med systemer
ældre end 9.1 eller det ikke understøttes på ROM-i-ROM maskiner som din
beige G3.

NB. Jeg blev nysgerig og har prøvet efter på min iBook.

9.1(dk) og 9.04(dk) virker ikke (der ledes og ledes efter genstart)
9.1(dk) og 9.1(us) virker ikke (ditto, strange...)
9.1(dk) og 9.1 (dk) virker

NB. jeg har lige opdaget at min iBook ikke kan boote fra en RAM disk
(kan ikke vælges i startdisk), selv om RAM diskens indhold _kan_ gemmes
på harddisken(?)

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 05-02-01 10:45

reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> NB. jeg har lige opdaget at min iBook ikke kan boote fra en RAM disk
> (kan ikke vælges i startdisk), selv om RAM diskens indhold _kan_ gemmes
> på harddisken(?)

Hmm, det giver vel mening. Hvis ram-disken ikke kan overlever en
genstart skal den gemmes på harddisken. Hvis den skal gemmes på
harddisken kan man vel i sagens natur ikke starte fra den uden at
starte et Mac OS fra disken(med mindre Open Firmware pludselig kan
overtales til at indlæse en ramdisk).

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-02-01 17:03

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> harddisken kan man vel i sagens natur ikke starte fra den uden at
> starte et Mac OS fra disken(med mindre Open Firmware pludselig kan

De gamle PCI mac'er kunne såvidt jeg ved ellers godt starte fra en RAM
disk (iBook'en er min første mac der kan gemme indholdet)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-01 05:03

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Nej, hele svineriet genstarter på almindelig vis. Hvis man kun lukker én
> finder ned og starter en anden ændrer det jo intet ved systemet eller
> indlæste udvidelser.

Hm, - noget sker der ihvertfald. Jeg har i eftermiddags siddet og fiflet rundt
med 4 systemer 3DK + 1US. Udover mit normale system har jeg lavet én specielt
til tekstbehandling, hvor alt andet overflødigt er fjernet. Én til grafik, hvor
så alt andet overflødigt er fjernet.

Udover, at jeg kunne se, at RAMforbruget var anderledes, var det tydeligt at se
i Apple menuen. - De emner der var fjernet fra de to TB og GR systemer dukkede
ikke op, efter at jeg havde switchet i Startdisk.

RAM forbruget var som sagt også anderledes. Hovedsystemet 44,9mb,
tekst-systemet 36,8mb og grafiksystemet 50,1mb. - Grafiksystemet indeholder
bl.a. ca. 13mb Kodak udvidelser til Canvas og Photoshop samt ca. 25mb til
Macromedia Director og Freehand. 9.1US bruger ca. 39mb, men den er også næsten
'clean'.

> [...]
> "systempicker" ind i kontrolpanelet således at "blessed" systemmappe
> ændres. ConflictCacher har også kunnet dette i et stykke tid.

Har prøvet system Picker, som jeg har fået anbefalet fra andre, men den virker
slet ikke hos mig.

> Jeg ved ikke om dit crash skyldes at det ikke fingere 100% med systemer
> ældre end 9.1 eller det ikke understøttes på ROM-i-ROM maskiner som din
> beige G3.

Hm. - Det virker fra/til 9.1 og fra 9.1 til 9.0.4 og 8.6, men ikke fra
8.6/9.0.4 til 9.1.

> NB. Jeg blev nysgerig og har prøvet efter på min iBook.
>
> 9.1(dk) og 9.04(dk) virker ikke (der ledes og ledes efter genstart)

Virker fra 9.1 til 9.0.4 - ikke fra 9.0.4 til 9.1. Ved en normal genstart vil
9.0.4 blive startsystem. Og for at få 9.1 'tilbage' igen, skal man smide Finder
i papirkurvenog genstarte. - Det var her min crashede. Jeg Zappede PRAM og den
startede fint på den anden disk, hvorefter jeg kunne reparere....

> 9.1(dk) og 9.1(us) virker ikke (ditto, strange...)

Virker fint her. Ved en genstart som normalt startes der på det valgte sprog -
uden problemer.

> 9.1(dk) og 9.1 (dk) virker

- Også her...-)

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 06-02-01 09:58

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> tydeligt at se i Apple menuen. - De emner der var fjernet fra de to
> TB og GR systemer dukkede ikke op, efter at jeg havde switchet i

Prøv at brug et program der viser dig præcist hvor meget henholdsvis
Finder og System bruger.

Hvert program er selv ansvarlig for at vise Apple menuen, så når du
skifter System mappe og genstarter Finder henter den naturligvis kun
de emner der ligger i Apple menu mappen i den aktuelle systemmappe.

Er du i øvrigt sikker på, at al tekst i hele systemet skifter, og ikke
kun den tekst Finder er ansvarlig for?

Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-01 01:36

Hej Thomas

"Thomas Bjørn Andersen" wrote:

> Prøv at brug et program der viser dig præcist hvor meget henholdsvis
> Finder og System bruger.

Fx hvilket? - Jeg synes ikke umiddelbart, jeg kan finde et, der kan det
udover Jeremys applications CSM. Og da jeg kører med Reaper aktiv med
opsætning til dynamisk Finder Heap, så vil den altid vise den tildelte RAM
+ Finders normale RAM, - hos mig 3087k, - og det uanset hvor meget/lidt,
jeg trækker ud af systemet af det, der bruger Finder og System.

> Er du i øvrigt sikker på, at al tekst i hele systemet skifter, og ikke
> kun den tekst Finder er ansvarlig for?

Sikker er jeg slet ikke, men da jeg skiftede fra DK til US, skiftede hele
arkivlinien. - Og hvis jeg skal være sikker , - så skal jeg jo gennem
samtlige kontrolpaneler, udvidelser og alt andet, der styres af Finder og
System. - Det skal jo nok give mig et par dages arbejde...-))

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 07-02-01 02:06

http://home.earthlink.net/~albtrssp/Matm.html

> [...]
> samtlige kontrolpaneler, udvidelser og alt andet, der styres af Finder og
> System. - Det skal jo nok give mig et par dages arbejde...-))

Du kunne også bare prøve at gå ind i SimpleText og vælge "Open.."

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-02-01 23:35

> [...]
> specielt til tekstbehandling, hvor alt andet overflødigt er fjernet. Én
> til grafik, hvor så alt andet overflødigt er fjernet.

Jeg har tjekket efter, jeg lagde i første omgang slet ikke mærke til
hvad der skete når jeg ikke genstartede - Der sker noget, men ikke noget
der kan anvendes fornuftigt.

> [...]
> indeholder bl.a. ca. 13mb Kodak udvidelser til Canvas og Photoshop samt
> ca. 25mb til Macromedia Director og Freehand. 9.1US bruger ca. 39mb, men

jeg kan fortælle, at jeg lige har prøvet følgende:

9.1dk (standart installation + lidt office udvidelser)
9.1dk (_kun_ Systemkuffert, Finder, Mac OS ROM og System Resources)
9.1us (_kun_ Systemkuffert, Finder, Mac OS ROM og System Resources)
9.1us (do med Finder 9.11, fra Disc Burner)
9.04dk (_kun_ Systemkuffert, Finder, Mac OS ROM og System Resources)

Min observationer:

Ram forbruget ændrede sig _ikke_ (hvilket også ville være højst
mærkværdigt, idet systemet ikke genindlæses).

Ved alle skift var det _stadig_ Finder fra den oprindelige systemmappe
(min 9.1dk standart installation) der var aktiv.

Forskellen er:

Emner der _ikke_ er indlæst ved opstart skifter til den nye mappe, det
være sig eksempelvis Apple-menuemner, indstillinger (Mht VM, ændres
intet, idet VM indlæses ved start), programmer melder om at Text
encoding converter ikke kan indlæses (findes ikke i den nye systemappe),
Norton Antivirus mangler virus definitioner osv.

Emner der er ved start fungerer stadig - dvs alle kontrolpaneler, shared
libraries, og systemudvidelser der indeholder kode der indlæses under
opstart virker stadig. Eksempelvis Carbon programmer, alt vdr.
Opentransport (indstillinger for ikke åbne forbindelser forsvinder dog),
alle Fonte der befandt sig i Skriftmappen ved start er stadig
tilgængelige.

Jeg har svært ved at se nytteværdien i denne funtion. Den kan hverken
bruges til at skifte sprog eller eliminere konflikter, idet konflikter
kun kan forkommer mellem indlæst kode, og denne kode indlæses allerede
ved start.

Nytteværdien i det nye kontrolpanel er blot at man kan have flere
systemer på samme partition uden der går ged i computeren, dvs samme
funktion som systempicker og CC.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-02-01 02:43

Hej Nicolai

Jeg har kun set funktionen beskrevet - ikke hvordan man bruger det i praksis. Det
var faktisk ved et tilfælde, jeg kom til at switche første gang med de
katastrofale resultater.

Så ja! Det må jo næsten være konsekvensen af det, men jeg har ikke selv afprøvet
det med en 9.1'er med og en uden VM.

Det, der vil være det geniale, er, at man fx. kan have et rent
_tekstbehandlingssystem_, - et rent _grafik_ system, - et rent _multimedia_
system, - et rent _IT_ system osv.... - Og du kan jo så også have forskellig
udseende på de forskellige opsætninger.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-02-01 15:51

Hej igen

Det er rigtig nok, at Finder skifter mellem de forskellige systemer. Nu har jeg
lavet 3 systemmapper - en til tekstbeh. og en til grafik + den orig. fuldt opsatte.
Jeg har reduceret en hel del i de to nye.

Ved at skifte mellem dem kan jeg se, at der bliver skiftet ved, at der også er
reduceret en del i Apple-Menuen. En af de ting, der _ikke_ fungerer, men som
fungerede lige op til crashet er ændringer i udseende. Udseendet/opsætningen skifter
ikke automatisk.

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-02-01 08:14

> [...]

> Jeg har ikke endnu fået købt 9.1 endnu, men har stadig et enkelt program
> der kun fungere under 8.5 som jeg har liggende i en meget reduceret

Det fungerer fint hos mig med 8.6 på én partition og 9.1 på en anden.
Martin

--
Martin Petersen
homepage: