Sikkerhedsproblem i MSOffice til Mac
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-02 03:56

Hej

- Nu kan det snart være nok, ikke nok med, at der er huller i MSIE, men
nu også kæmpehuller i Office for Mac!

[Fwd: Security flaw in Microsoft Office for Mac]

Rick Davis wrote:

> Check it out!
> http://news.com.com/2100-1001-884364.html
>
> --------
> Rick Davis
> rdavis@yin.or.jp

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-04-02 12:20

Erik Richard Sørensen wrote:

> - Nu kan det snart være nok, ikke nok med, at der er huller i MSIE,
> men nu også kæmpehuller i Office for Mac!

Hva' nyt er det i det, alle seriøse Mac-brugere ved da M$ produkter er
utroværdige, og de vil da aldrig drømme om at installere eller bruge
disse produkter.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-02 12:34

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Hva' nyt er det i det, alle seriøse Mac-brugere ved da M$ produkter er
> utroværdige, og de vil da aldrig drømme om at installere eller bruge
> disse produkter.

Hvorfor installerer Apple saa IE som standard?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-04-02 14:52

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> Hvorfor installerer Apple saa IE som standard?

$$$$$$$$$.......:)

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-04-02 15:17

In article <3CBECF97.E88EEC14@niels-ebbesen.net>,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> $$$$$$$$$.......:)

ikke længere... Har du overvejet at det kunne være fordi det er den
"bedste" browser?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-04-02 15:52

Morten Reippuert wrote:

> ikke længere... Har du overvejet at det kunne være fordi det er den
> "bedste" browser?

Du er virkelig useriøs......!!!

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-04-02 16:28

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Du er virkelig useriøs......!!!

Niels

Microsoft eller ej. IE 5.1 er en lækker browser. Den er hurtig og
fungerer næsten 100%.

Der er ikke nogen rigtig god Mac browser. Alle har småproblemer, så det
vil altid være et kompromis;

iCab - kan ikke vise Flash og duer ikke til Jyske Bank

Opera - kan ikke vise Flash og duer ikke til Jyske Bank

Mozilla - duer ikke til Jyske Bank

Netscape 6.2.2 loader afsindig langsom, men browser meget hurtigt.
Overholder også de fleste standarder korrekt - kan i øvrigt heller ikke
klare JB.

IE 5.1 meget hurtigt, men har tendens til at sætte sig fast ved æble+Q

Netscape 4.79 gammeldags, men hurtig at starte op, kan ikke vise iframes
og dhtml ordentligt.

Der findes ganske enkelt ingen ordentlige Mac browsere, men IE 5.1 hører
absolut til blandt de bedste.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-04-02 16:44

> Der er ikke nogen rigtig god Mac browser. Alle har småproblemer, så det
> vil altid være et kompromis;
>
> iCab - kan ikke vise Flash og duer ikke til Jyske Bank

Min iCab [2.7 IE] kan da godt vise Flash.

> Opera - kan ikke vise Flash og duer ikke til Jyske Bank

Min Opera [5.0] kan også vise Flash.

Er du sikker på, at det ikke er dine indstillinger der forkerte?

<snip>

> IE 5.1 meget hurtigt, men har tendens til at sætte sig fast ved æble+Q

Tjek dine MS udvidelser, kan være du har nogle redundante fra tidligere
versioner liggende der er skyld i dette. Det var det i mit tilfælde.

> Netscape 4.79 gammeldags, men hurtig at starte op, kan ikke vise iframes
> og dhtml ordentligt.

Og er i øvrigt brusernes dinosaur.

> Der findes ganske enkelt ingen ordentlige Mac browsere, men IE 5.1 hører
> absolut til blandt de bedste.

.... og det er den eneste bruser til mac der overholder så mange
standarder som den gør.

<http://www.alistapart.com/stories/ie5mac/>

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 18-04-02 18:47

> Der findes ganske enkelt ingen ordentlige Mac browsere, men IE 5.1 hører
> absolut til blandt de bedste.

Og ingen af dem kan klare Danske Bank [eller Nordea, for den sags skyld,
med mindre man får en konto i Norge].
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-04-02 16:33

> Du er virkelig useriøs......!!!

Hvorfor det, hvilken browser er det lige der er bedre?

iCab og Opera lader ikke til at være kompatible med internetet (linux
og windåse versionerne af Opera er gode)

Netscape 4.x er en oldsag og egner sig ikke til seriøst brug, alt for
mange sider kan enten ikke vises, eller fremstår grimt.

Netscape 6.x er håbløs langsom og tung at trække.

Sun's HotJava, Cyberdog og andet kravl er en joke.

Eneste konkurent er mozilla som er hurtig, men ufærdig og ikke helt
så kompatibel som IE 5.x. Desuden er det problemer med plug-ins og
java.

For mig at se har IE 5. til Mac OS 9 kun én ulempe i forhold til
konkurnterne, nemlig at OS'et går i stå når MRJ indlæses, til gængæld
virker java appletter nogenlunde, hvilket ikke kan siges om
konkurenterne.

På Mac OS X er der seriøs konkurence i form af Mozilla (både CFM og
mach-O, begge har dog sine fejl) og Omniweb (langsom og mindre god til
CSS2 samt script). IE dog langt bedre på mac OS X end på Mac OS 9, både
hvad angår kompatibilitet, hastighed, stabilitet og ikke mindst java og
script. Desuden er der den udemærkede text browser links (ssl)

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-02 18:40

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Hvorfor det, hvilken browser er det lige der er bedre?
>
> iCab og Opera lader ikke til at være kompatible med internetet (linux
> og windåse versionerne af Opera er gode)

Hvor er Opera ikke kompatibelt? - Det er langt den bedste og hurtigste
stand-alone browser til klassiske Mac OS. iCb er næsten lige så hurtig og
til nogle ting faktisk hurtigere end Opera.

Det eneste problem, jeg lige kan komme på i farten, er, at begge endnu
mangler de nyeste sikkerhedsklienter...

> Netscape 4.x er en oldsag og egner sig ikke til seriøst brug, alt for
> mange sider kan enten ikke vises, eller fremstår grimt.

Den diskussion har vi haft før, og jeg er stadig ikke enig. 128bits
versionen af 4.79 er den mest sikre browser, der overhovedet er. Standard
for den er _alle_ de nyeste sikkerhedscertifikater!

> Netscape 6.x er håbløs langsom og tung at trække.

Enig!!

> Sun's HotJava, Cyberdog og andet kravl er en joke.

HotJava, tja... men CyberDog er nu slet ikke så tosset endda. Der er
faktisk stadig en hel del, der bruger den - også på 9.2.2! - og den virker
effektiv!

> Eneste konkurent er mozilla som er hurtig, men ufærdig og ikke helt
> så kompatibel som IE 5.x. Desuden er det problemer med plug-ins og
> java.

Enig i, at det er en seriøs browser, men sjovt nok har jeg ingen problemr
med hverken plug-ins eller Java, - hverken alm. Java, JavaScript eller MRJ.
Den 'kalder' og henter det, der er brug for, når der er bnrug for det.

> [...]
> konkurnterne, nemlig at OS'et går i stå når MRJ indlæses, til gængæld
> virker java appletter nogenlunde, hvilket ikke kan siges om

Det har jeg aldrig oplevet med Netscapes 128bits versioner, men til gengæld
har jeg temmelig tit oplevet det fænomen, at IE har smadret hele
diskstrukturen blot ved opstart, og det kan man just ikke kalde for en god
browser, der gør det.

Så hvis jeg skulle lave en top-liste, så vil den se sådan ud:
1. Netscape 4.79 (den browser med størst sikkerhed)
2. Mozilla (pga. mulighederne, som desværre endnu ikke er fuldt
implementerede.
3. Opera 5 (pga. hastighed, men mangler stadig det samme som Mozilla
4. iCab 2.72 (lille og hurtig, men endnu manglerne som Mozilla)
5. MSIE 4.51 (pga. dens alsidighed, den eneste browser fra M$, jeg kunne
overveje)
6. Wannabe (pga. dens handicapvenlighed, ellers er den sløv som bare...)
7. Netscape 6.x (langsom, men rimelig stabilitet, men mangler
sikkerhedscerfit.)
8. MSIE 5.x (hurtig ja, men hullet som en si! - manglende sikkerhed)

Og jeg må sige, at jeg prioriterer høj sikkerhedsklasificering fremfor et
'pænt' udseende.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-04-02 19:17

> Hvor er Opera ikke kompatibelt?

f.eks på tv.tv2.dk, og sikkert mange andre steder.

> men til gengæld har jeg temmelig tit oplevet det fænomen, at IE har
> smadret hele diskstrukturen blot ved opstart, og det kan man just ikke
> kalde for en god browser, der gør det.

Næh, men det er nu aldrig sket for mig.

> [...]
> 8. MSIE 5.x (hurtig ja, men hullet som en si! - manglende sikkerhed)
>
> Og jeg må sige, at jeg prioriterer høj sikkerhedsklasificering fremfor et

Nu er jeg ikke bekymret over sikkerheden i en browser undtagen ved
batalinger og der er IE fuldtud anvendelig. Og jeg vil omtrent vende
listen om og rykke Mozilla op foran Netscape, selvon de i dagens
inkarnationer nærmest er ens.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-04-02 06:46

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> f.eks på tv.tv2.dk, og sikkert mange andre steder.

Hm, nu har jeg sideløbende med, at Netscape 4.79/128bits har kigget her i
nyhedsgruppen, haft Opera 5 åben og gennemtrawlet TV2s sider, og indtil nu har
den vist alt, hvad jeg har peget på, og den har navigeret gennem alle pop-down
menuer m.m..

Der er dog to ting, den ikke viser, og det er videoklip og images, og det er
fordi, jeg har slået images fra, og jeg har heller ikke installeret nogen
RealPlayer version, men alt andet fungerer.

> Næh, men det er nu aldrig sket for mig.

Meget mulig, men da IE 5.01 havde smadret min 30gb disk de første 5 gange på
min G3/233, og jeg med nød og næppe havde reddet den med DiskWarrior, så
fjernede jeg alt MSIE fra den maskine, og har ikke haft det inde siden.

> [...]
> batalinger og der er IE fuldtud anvendelig. Og jeg vil omtrent vende
> listen om og rykke Mozilla op foran Netscape, selvon de i dagens

Nu kan jeg desværre ikke huske dato og trådens navn, men i den norske gruppe
har der kørt en del om IE sikkerhed og banker, hvor det viste sig, at der var
så store huller - også i Mac versionen, at både Micro$oft og banken kunne gå
ind og se, hvad du havde liggende på din computer. Og samtidig kunne M$ gå ind
på din bankkonto og se saldo, - dog ikke foretage transaktioner på kontoen, så
jeg véd nu ikke rigtig om jeg vil kalde det for sikkerhed. Der har også været
bragt et enkelt indslag i DR P1 radioavisen omkring IE sikkerheden og Den
Danske Bank, men hvor hverken M$ eller DDB ville udtale sig.

Og iflg. DR Dokumentar forrige år, så bruger IE 5 kun 72 bits ud af de 128
bits til deres browser og dens krypteringssystem ved banktransaktioner, - hvor
bliver de sidste 56 bits af? - Og så understøtter den end ikke Verisign 7-12 +
SSL 1 og 4 certifikaterne. Det gør Netscape 4.79/128bits derimod!

Men på den anden side, så vil jeg da give dig ret i, at potentialet i Mozilla
er bedre ned Netscape 4.7.x, men Mozilla er stadig ufærdig mht. sikkerhed, og
jeg - og nok de fleste andre med - har ikke lyst eller råd til at skulle
betale flere hundrede dollars om året for hver enkelt certificeringssystem,
når jeg ved at blive ved min nuværende kan få dem gratis, og de bliver
automatisk opdateret med hver ny version af Netscape 4, der kommer. Eller ved
hver gang, jeg går ind på en 'Secure site' ved bestilling og betaling af
varer. Hvis ikke certifikatet er opdateret, så opdateres den før
transaktionen.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-04-02 14:04

> [...]
> bliver de sidste 56 bits af? - Og så understøtter den end ikke Verisign 7-12 +
> SSL 1 og 4 certifikaterne. Det gør Netscape 4.79/128bits derimod!

DR dokumentar har de sidste to år ikke haft programmer om microsoft og
kryptering. Det må have været på Harddisken du har hørt det. De
eksempler på at kunne få adgang til folks bankkonti og computere har
været i forbindelse med et bagdørsprogram og ikke dekryptering.

IE har 128 bits kryptering og det er fint til visa og dankorts
betalinger over nettet. Bruger man netbank skal man sikre sig at andre
ikke har adgang til sin computer enten ved at kigge en over skulderen
eller i form af et bagdørsprogram som overvåger alt man gør.

Kan du ikke opdrive noget solidt om de 72/128 bit i IE du skriver om?

> [...]
> hver gang, jeg går ind på en 'Secure site' ved bestilling og betaling af
> varer. Hvis ikke certifikatet er opdateret, så opdateres den før

Hvad er det for certificater du bliver bedt om at betale for og hvor?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-02 06:08

Hej Michael

> [...]
> eksempler på at kunne få adgang til folks bankkonti og computere har
> været i forbindelse med et bagdørsprogram og ikke dekryptering.

Nej, det var ikke 'Harddisken'. Det var DR Dokumentar på P1 - altså ikke TV
udgaven. Jeg var faktisk selv med i diskussionen, hvor jeg netop fremhævede Mac'ens
fordele fremfor Windows. Og selv om journalisten var god til at prøve at fastholde
M$-fyren på emnet, blev han hele tiden ved med at krybe udenom og til sidst nægtede
han simpelthen at udtale sig. En dataekspert fra Damgaard Data havde netop påvist,
at IE 5 til både Mac og Win kun brugte de 72bits, og det nægtede M$-fyren
simpelthen at kommentere med henvisning til 'datasikkerheden'... Og journalisten
sluttede med noget i retning af, 'at det kan man åbenbart ikke få et ordentlig svar
på'.

> [...]
> ikke har adgang til sin computer enten ved at kigge en over skulderen
> eller i form af et bagdørsprogram som overvåger alt man gør.

Ja, den udsendelse så jeg i TV inde hos min forlovede, så vi blev begge enige om,
at vi ihvertfald ikke skulle have Windows, når det var så let...

Og det er faktisk ikke mere end nogle få måneder siden, jeg blev advaret fra min
bankrådgiver om, at der var 'huller' ved brug af især Dankort og Master/Eurocard
via netbank, så jeg bruger kun VISA til netoverførsel.

> Kan du ikke opdrive noget solidt om de 72/128 bit i IE du skriver om?

Som sagt, så kan jeg kun henvise til den udsendelse, hvor jeg elv var med, og jeg
mener, det var omkring april-maj 2000.

> Hvad er det for certificater du bliver bedt om at betale for og hvor?

Jeg forsøgte at købe noget hos et firma i USA via nettet og VISA, men blev afvist,
fordi 'Verisign certificate is not up-to-date with latest revisions 7-12' og så
'Please go to...' + en link, som jeg ikke længere kan huske, men da jeg klikkede på
den, skulle jeg pludselig betale $399USd for opdateringen. Og det ville jeg ikke.
Jeg brugte for første, eneste og sidste gang MSIE 5.0 til køb på nettet, som jo
ikke blev til noget, før jeg startede Netscape 4.78 (dengang var 4.79 endnu ikke
kommet). Gik til samme firma og fik samme besked - inkl. en link 'Click here for
newest updates' - Klik! - vente... ' Your Verisign certificates 7-12 has now been
updated. Please go on shopping'

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-04-02 12:54

> Ja, den udsendelse så jeg i TV inde hos min forlovede, så vi blev begge
> enige om, at vi ihvertfald ikke skulle have Windows, når det var så let...

Det er en da en grund til ikke at bruge windows, men det kan sagtens
lade sig gøre på en Mac også.

> [...]
> samme firma og fik samme besked - inkl. en link 'Click here for newest
> updates' - Klik! - vente... ' Your Verisign certificates 7-12 has now been

Firmaet har åbenbart ikke lyst til at sælge over nettet, når man ikke
kan brue IE uden at det koster penge!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-04-02 22:41

> .... Opera lader ikke til at være kompatible med internetet (linux
> og windåse versionerne af Opera er gode)

Enig. Opera har været overbevisende på WIN i snart mange år.
Installerede for ca. 3 år siden Opera (version whatever) på et sådan
netværk (altså med WIN'er), det var absolut imponerende og netværket
kører endnu tilfredsstillende (for brugerne) med (næsten) samme
opsætning (!)

> IE dog langt bedre på mac OS X end på Mac OS 9, både
> hvad angår kompatibilitet, hastighed, stabilitet og ikke mindst java og
> script.

Meget imod min vilje (og måske også mine Mac-principper eller personlige
aversioner), må jeg indrømme, at du har ganske ret. Men jeg bruger jo
også udelukkende X'eren nu (og kun classic til classic programmer - som
jo er de fleste).
På en iMac 400 MHz Graphite (som I har hørt om i en anden tråd og
som er sat op med 9.0, testede jeg lige den 'vedlagte' version (nr.?) af
IE i dag. Den kører da fint ....

> Desuden er der den udemærkede text browser links (ssl)

Er sikkert udmærket. Véd ikke helt hvad det er? Er det en browser, der
_kun_ viser tekstfilerne?
Det må jeg vist helle prøve, for jeg er _noget_ træt af alt det
skrammel, der ligger på HP'erne. Skrammel er overflødige billeder,
annoncebilleder - bannerreklamer og Flash (åh, Flash er ofte 'misbrugt'
og derofr bare til irritation)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-04-02 23:47

In article <1fauyrh.1mxfrnj1biboymN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> [...]
> netværk (altså med WIN'er), det var absolut imponerende og netværket
> kører endnu tilfredsstillende (for brugerne) med (næsten) samme

Jeg har pt. version 5 kørende på YDL (linux) og der er den ret lækker og
overraskende kompatibel.

> Er sikkert udmærket. Véd ikke helt hvad det er? Er det en browser, der
> _kun_ viser tekstfilerne?

Det er en browser der kører i et terminal vindue, dvs ren text. men med
formatering (dog ikke skrifttyper) og rammer, ssl osv. I eks. en linux
konsol med farver, er det ret overskueligt til læsning af manualer og
længere artikler og så er den selvfølgelig lynhurtg.

hent og installer fink. Skriv 'sudo apt-get install links' så hentes den
og installeres automatisk. Ved samme lejlighed skriver du lige 'sudo
apt-get install mc' og 'sudo apt-get install wget' så får du en
fremragende filemanager og et download program der kan genoptage enhver
dowload tre undværlifge værktøjer på Mac OS X. Hvis du ikke gider
køre dine cron scrpts manuelt skriver du 'sudo apt-get install anacron'

> [...]
> skrammel, der ligger på HP'erne. Skrammel er overflødige billeder,
> annoncebilleder - bannerreklamer og Flash (åh, Flash er ofte 'misbrugt'

Jeg ved ikke om den findes til windows, thorbjørn - thomas?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-04-02 16:21

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> ikke længere... Har du overvejet at det kunne være fordi det er den
> "bedste" browser?

Det er ihvertfald den browser som er mest kompatibel med det meste af
verdensvævet. Og det er nok ikke nogen uvæsentylig detalje, for nye
brugere.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-04-02 16:42

> Det er ihvertfald den browser som er mest kompatibel med det meste af
> verdensvævet.

Jeg vil gå så langt som at sige at browsere som iCab, Opera (mac) og
N4.x er direkte inkompatible med www.

> Og det er nok ikke nogen uvæsentylig detalje, for nye brugere.

Enig, men hvad med os andre? Jeg bruger primært omniweb fordi jeg ikke
kan leve uden dens fornemme skrift tegning og fordi jeg elsker at
opdaterede links er tilgængelige fra docken samt services funktionen,
men jeg må ofte hive enten mozilla eller IE frem.

Ikke desto mindre vil jeg påstå at IE er den bedste mac browser og den
eneste mac-browser der kan stå alene - Mozilla kan ikke og det piner mig
at jeg skal indlæse både både email, irc og usenet klient blot for se en
hjemmeside.

<icq:131382336>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-04-02 17:03

> Jeg vil gå så langt som at sige at browsere som iCab, Opera (mac) og
> N4.x er direkte inkompatible med www.

Heller ikke jeg. Men jeg bruger mest OmniWeb og ofte må jeg ty til IE
når noget ikke funker. Sjovt nok sker det altid når en windows bruger
kigger med eller skal bruge min Mac.

> [...]
> opdaterede links er tilgængelige fra docken samt services funktionen,
> men jeg må ofte hive enten mozilla eller IE frem.

Vi andre er jo så smarte at vi kan jonglere med med flere browsere. Det
forstår mange almindelige brugere ikke. For mange er webbet synonymt med
internet og ofte kan de ikke skelne mellem et emailprogram og webmail.
For disse brugere skal der findes en browser som bare virker. Uden IE
til Mac ville Apple have et rigtig kedeligt omdømme blandt mange
almindelige brugere.

Desværre!

> Ikke desto mindre vil jeg påstå at IE er den bedste mac browser og den
> eneste mac-browser der kan stå alene

Ganske ening!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-04-02 22:41

>Det forstår mange almindelige brugere ikke. For mange er webbet
>synonymt med
> internet og ofte kan de ikke skelne mellem et emailprogram og webmail.

Jeg er så måske én af dem? Hvordan skelner du mellem web og internet?
Nå, jeg kan nu vist godt selv forsøge et svar? Web er hele netværket med
alle de services der er med Newsgroups, ftp og http? Indernedded er vel
(stort set) http?

Men hvad med emailprogrammer og webmail? De første er vel særskilte
programmer (som X'eren MAIL og Eudora)? Er de andre så integrerede
mailklienter, eller (i f.eks. browsere)? Det sidste er vældig praktisk,
brugte selv i årevis Netscape Navigator 3.0 (gold f.eks.), det virkede
fint nok under de gamle OS'er, men tiderne skiftede jo

Savner alligevel lidt den integrerede løsning. Det var så meget nemmere
bare at klikke en browser frem og så have adgang til _både_ indernedded
_og_ sin elektroniske post. Men de to gange klik generer mig jo ikke i
virkeligheden - for det er fint anlagt i X'eren (med Docken)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-04-02 23:26

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> Nå, jeg kan nu vist godt selv forsøge et svar? Web er hele netværket med
> alle de services der er med Newsgroups, ftp og http? Indernedded er vel

Webbet (WWW) er de html sider du suser rundt på med din browser. Altså
HTTP protokollen og tildeles også FTP. Internttet er netværket det hele
kører på og er baseret på TCP/IP. Du kender allerede news (NMTP) og
mail (SMTP, POP3, IMAP) som er væsentlig ældre end webbet. Derudover er
der mange andre som telnet, NTP, DNS osv. Hvis du har en iDisk hos Apple
ja så kører du AppleShare (AFP) over internettet.

> [...]
> brugte selv i årevis Netscape Navigator 3.0 (gold f.eks.), det virkede
> fint nok under de gamle OS'er, men tiderne skiftede jo

Du taler om et integreret program med både browser, news og mail.
Webmail er mailadgang via af en hjemmeside. Hotmail er vist klassisk
eksempel på dette (og for mange synonymt med mail).

> [...]
> _og_ sin elektroniske post. Men de to gange klik generer mig jo ikke i
> virkeligheden - for det er fint anlagt i X'eren (med Docken)

Du kan jo bare bruge Mozilla eller Netscape. Begge undestøtter IMAP.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-04-02 23:52

In article <1fauzll.1wzmftb9o4aoN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> Nå, jeg kan nu vist godt selv forsøge et svar? Web er hele netværket med
> alle de services der er med Newsgroups, ftp og http? Indernedded er vel

nej omvendt. web er http og https, internettet er hele svineriet fra din
ISP og ud.

Mozilla er svaret på dine drømme

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-04-02 17:36

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Det er ihvertfald den browser som er mest kompatibel med det meste af
> verdensvævet. Og det er nok ikke nogen uvæsentylig detalje, for nye
> brugere.

Nej den er bar kompatibel med world wide windows...!

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-04-02 19:22

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Nej den er bar kompatibel med world wide windows...!

Og har jeg stadig ikke ret?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-04-02 22:31

In article <3CBEF5DB.C46C93A3@niels-ebbesen.net>,

> Nej den er bar kompatibel med world wide windows...!

Hvilket er en fordel når 9 ud af 10 websider er beregnet til +IE5
windows - Jeg vil mene at det er et must.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-02 15:18

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> $$$$$$$$$.......:)

Jeg troede et kort oejeblik at du mente Apple mener at der ikke er
nogen serioese Mac-brugere tilbage?

Men det var maaske bare en fordom?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-02 17:21

Hej Thorbjørn

Fordi Apple og M$ for nogle år siden indgik en aktiehandel (B-aktier uden
stemmeret) i forbindelse med, at M$ truede med at ophøre med produktion af
Office til Mac. Dengang ville det have kørt Apple ud på et sidespor, så det
kun ville være grafiske virksomheder, der ville kunne bruge Mac, og så
ville det højst sandsynlig gå med Apple, som det jo er gået med Atari - Out
of sight, - out of mind, - dead man's end...

Men Netscape biver jo også installeret på en Mac i modsætning til en PC, så
du har valget, hvilken browser/mailklient, du vil bruge.

> Hvorfor installerer Apple saa IE som standard?

mvh. Erik Rihard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-02 17:31

Revx Evpuneq Føerafra <xzy.ref@znvy1.fgbsnarg.qx> jevgrf:

> [...]
>
> Sbeqv Nccyr bt Z$ sbe abtyr åe fvqra vaqtvx ra nxgvrunaqry (O-nxgvre hqra
> fgrzzrerg) v sbeovaqryfr zrq, ng Z$ gehrqr zrq ng bcuøer zrq cebqhxgvba ns
> Bssvpr gvy Znp. Qratnat ivyyr qrg unir xøeg Nccyr hq cå rg fvqrfcbe, få qrg
> xha ivyyr iæer tensvfxr ivexfbzurqre, qre ivyyr xhaar oehtr Znp, bt få
> ivyyr qrg uøwfg fnaqflayvt tå zrq Nccyr, fbz qrg wb re tårg zrq Ngnev - Bhg
> bs fvtug, - bhg bs zvaq, - qrnq zna'f raq...
>
> Zra Argfpncr ovire wb btfå vafgnyyrerg cå ra Znp v zbqfægavat gvy ra CP, få
> qh une inytrg, uivyxra oebjfre/znvyxyvrag, qh ivy oehtr.

Xna zna gntr ra Pynffvp hqtnir nyibeyvtg haqre BF K?

--
Gubeowøea Enia Naqrefra
uggc://ubzrcntr.znp.pbz/enia

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-04-02 22:41

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Revx Evpuneq Føerafra <xzy.ref@znvy1.fgbsnarg.qx> jevgrf:

snip en hel del ...

Spørgsmål:
1) Er I gang med en privat meningsudveksling skrevet med en slags
'usynligt blæk'?
2) Må vi andre ikke være med?
3) Har jeg ret i, at der er en hentydning til noget med indstillinger
eller med ISO-latin-jeg skal komme efter dig. Mellem venner?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-04-02 23:35

> [...]

> 3) Har jeg ret i, at der er en hentydning til noget med indstillinger
> eller med ISO-latin-jeg skal komme efter dig. Mellem venner?

1) En slags!

2) Joda!

3) Muligvis!, men check selv. Du bruger jo en fornuftig nyhedslæser, så
prøv med Rot-13
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-04-02 23:49

In article <1fav07t.1ls6sinlzihviN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> 3) Har jeg ret i, at der er en hentydning til noget med indstillinger
> eller med ISO-latin-jeg skal komme efter dig. Mellem venner?

Marker texten og vælg rot-13 fra rediger-menuen, det kan man ikke i
netscape 4.x, så jeg går ud fra at der er drilenissen, der har været på
spil

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-04-02 18:52

> Men Netscape biver jo også installeret på en Mac i modsætning til en PC, så
> du har valget, hvilken browser/mailklient, du vil bruge.

Forklar engang hvorfor man ikke har det på Windows? Der kan du få en
hvilken som helst browser, men du kan ikke afinstallere IE. Til post
bruger jeg personligt Eudora, men du kan måske ikke finde ud af det
installationsprogram?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-04-02 06:14

Hej Jan

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> Forklar engang hvorfor man ikke har det på Windows? Der kan du få en
> hvilken som helst browser, men du kan ikke afinstallere IE.

Hvad mener du egentlig? - Det lyder egentlig som en gang vrøvl, det ddu siger.
Jeg har da ikke nævnt et ord om, at man ikke kan bruge andre browsere på Wintels
end IE, og selvfølgelig kan du vælge den, du vil på Wintels, og selvfølgelig kan
du afinstallere IE på Wintels med Win95 eller 98 + ME, men det kræver altså bare
lidt mere end alm. kendskab, hvis du skal gøre det på ME. Jeg har fjernet den
fuldstændig på min Softwindows 98 uden besvær. De eneste 2 filer, du ikke må
slette dér er MSQ32DL og MSQ32DLL, så kan du ligeså godt ominstallere hele
Windows, hvis du gør det.

> Til post bruger jeg personligt Eudora, men du kan måske ikke finde ud af det
> installationsprogram?

Installationsprogrammet til hvad? - Eudora? - Jeg tror nok, jeg var en af de
første her i landet, der overhovedet brugte en Eudora 4, da den kom frem, og
mage til makværk (ikke Mac værk), synes jeg godt nok, man skal lede længe efter.
Har du kigget på div. Eudora lister? - ellers sku'¨du prøve det....

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-04-02 07:58

Hm.....

Det her er egentlig lidt spøjst..... - Jeg har ikke talt, hvor mange indlæg, der er
kommet i denne debat, men jeg har læst dem alle, og ikke _ET_ENESTE_ har handlet om
emnet.

\/
(-!-)
^^^

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-04-02 08:02

Qh gnryyre qnneyvtg. Uinq zrq sk <3POR3597.96Q13272@znvy1.fgbsnarg.qx>.

--
Gubeowøea Enia Naqrefra
uggc://ubzrcntr.znp.pbz/enia

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-04-02 14:26

Gubeowøea Enia Naqrefra <enia@znp.pbz> jebgr:

> Qh gnryyre qnneyvtg. Uinq zrq sk <3POR3597.96Q13272@znvy1.fgbsnarg.qx>.

Qh zå wb tv znaqra ng una fåyrqrf re qra rarfgr qre une ubyqg fvt
abtrayhaqr gvy rzarg!
--
Zvpunry Glfx-Naqrefra
Ah btfå zrq Ebg-13

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-04-02 17:46

Zvpunry Glfx-Naqrefra <zgn@znp.pbz> jebgr:

> Gubeowøea Enia Naqrefra <enia@znp.pbz> jebgr:

> Qh zå wb tv znaqra ng una fåyrqrf re qra rarfgr qre une ubyqg fvt
> abtrayhaqr gvy rzarg!

Re qrg vxxr yvqg baqg ng qevyyr cå qraar zåqr?

Zra zåfxr zna xhaar så yvqg zrer ng ivqr bz uinq ebg-13 rtragyvtg re?

--
Ziu Avpbynv Oenaqg
fbz btfå flarf qrg re yvqg fwbig zrq ebg-13

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-04-02 21:13

Avpbynv Oenaqg <avpfgbar@znp.pbz> jebgr:

> Zvpunry Glfx-Naqrefra <zgn@znp.pbz> jebgr:

> Re qrg vxxr yvqg baqg ng qevyyr cå qraar zåqr?

Wb!

> Zra zåfxr zna xhaar så yvqg zrer ng ivqr bz uinq ebg-13 rtragyvtg re?

Ebg-13 ryyre ebgngr 13 re fvzcry obtfgnifebgrevat. Uireg obtfgni sylggrf
13 cynprevatre serz v qrg ratryfxr nysnorg. N oyvire fåyrqrf gvy A. Aåe
zna aåe gvy fyhgavatra ns nysnorgrg fgneggre zna sbesen. Qn qre re 26
obtfgnire v qrg ratryfr nysnorg xna zna uhegvtg ertar hq ng zna fxny
hqsøer ebg-13 2 tnatr sbe ng iæer gvyontr irq hqtnatfchaxgrg.
--
Zvpunry Glfx-Naqrefra

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-04-02 23:33

> [...]

> obtfgnire v qrg ratryfr nysnorg xna zna uhegvtg ertar hq ng zna fxny
> hqsøer ebg-13 2 tnatr sbe ng iæer gvyontr irq hqtnatfchaxgrg.

Zra uibe fgnzzre qrg sen? Bt uibeqna xna qrg iæer ng qrg re ra fyntf
"fgnaqneq" gvat vaqolttrg v ivffr alurqfyæfrer?

--
Ziu Avpbynv Oenaqg
Zra qrg re ah rtragyvtg zrtrg fwbig

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-04-02 10:57

avpfgbar@znp.pbz (Avpbynv Oenaqg) jevgrf:

> Men hvor stammer det fra? Og hvordan kan det være at det er en slags
> "standard" ting indbygget i visse nyhedslæsere?

Det stammer såmænd fra selveste Cæsar. Han fandt ud af, at denne form
for kryptering var stærk nok til at fjenden ikke kunne læse hans
kommunikation. Rot13 er blot en variant.

http://www.trincoll.edu/depts/cpsc/cryptography/caesar.html

En anden sjov nyhedslæser ting, er kontrol-L eller side-skift:

Smart, ikke?

--
Gubznf Owbea Naqrefra - gon@tra-i.arg
+++NGU

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-04-02 20:51

[Husker ikke sine egne poster]
Erik, du skrev:

PC, så

Hvilket betyder at du ikke mener man selv er i stand til at vælge på
Windows. Så må du vende dig til at tænke og evt. læse dine indlæg før de
sendes afsted.

[dårlig eudora]
Hvorfor i alverden skulle jeg dog det? Programmet fungere næsten
upåklageligt, meget i modsætning til det absolutte skrammel der kom fra
Nisus.

(Så er der din sædvanlige manglende forståelse for nettikette. Linierne
er stadig for lange, og siden jeg ikke gider rewrappe for dig er det
quotede klippet væk.)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-02 06:25

Hej Jan

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> Hvilket betyder at du ikke mener man selv er i stand til at vælge på
> Windows. Så må du vende dig til at tænke og evt. læse dine indlæg før de
> sendes afsted.

Der findes ingen Netscape versioner på div. Windows system CD'er, så nej,
du -har_ ikke valget på samme måde som på en Mac.

Har du nogensinde prøvet at klikke på en link i fx. en Word tekst på
Wintels med IE og NC installeret? - Selvom du så har 'slået IE fra', så vil
den automatisk starte, selvom du har vlagt Netscape som 'default browser'

> [dårlig eudora]
> Hvorfor i alverden skulle jeg dog det? Programmet fungere næsten
> upåklageligt, meget i modsætning til det absolutte skrammel der kom fra
> Nisus.

Åh ja, 'de er sure, sagde ræven om rønnebærrene...' Sjovt nok har jeg
aldrig haft problemer med Nisus Email, som du påstår er noget skrammel. -
Er det det, så er det noget 'skrammel' der virker som det skal. Og de få,
der virkelig har haft problemer med NE, er folk, der har 'leget' lidt for
meget med 'Localization file' til hhv. japansk og kinesisk, og en smule til
arabisk.

Har du nogensinde været inde på Eudora-listerne og kigge om alle de
problemer de har med det 'ih-så-åh-så-dejlige' program? - næppe, for så
ville du ikke sige det, du siger.

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 20-04-02 16:10

> Der findes ingen Netscape versioner på div. Windows system CD'er, så nej,
> du -har_ ikke valget på samme måde som på en Mac.

Men man har valget EOD.

> Har du nogensinde været inde på Eudora-listerne og kigge om alle de
> problemer de har med det 'ih-så-åh-så-dejlige' program? - næppe, for så
> ville du ikke sige det, du siger.

Hvorfor i alverden skulle jeg kigge på dem? Der er jo næsten ingen
problemer her. Alle programmer har deres små utilsigtetheder, desværre
har jeg meget svært ved at tage dig seriøs på området om programvalg,
dine egne taget i betragtning. Netscape til news, browsing og enten
dette eller NE til post.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-04-02 12:40

In article <3CBEABC5.DBDBF694@niels-ebbesen.net>,
> [...]

> Hva' nyt er det i det, alle seriøse Mac-brugere ved da M$ produkter er
> utroværdige, og de vil da aldrig drømme om at installere eller bruge

Jeg er ganske useriøs

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-02 17:07

Hej Niels

Hehehe... så er der godt nok mange u-seriøse Mac brugere her i gruppen...-)

[og ja, jeg har selv et par stykker, men det er af nød..(- ]

Niels Ebbesen wrote:

> Hva' nyt er det i det, alle seriøse Mac-brugere ved da M$ produkter er
> utroværdige, og de vil da aldrig drømme om at installere eller bruge
> disse produkter.

mvh. Eirk Richard