Blomkål!!!!
Fra : zcully

Dato : 17-04-02 20:26

Hmmm denne dejlige grøntsag, hvordan kan man tilberede den anderledes (nemt)
uden at det bare skal koges?

/Zcully

Fra : up

Dato : 17-04-02 22:42

zcully <zcully@hotmail.com> skrev i en
> Hmmm denne dejlige grøntsag, hvordan kan man tilberede den anderledes
(nemt)
> uden at det bare skal koges?
>
> /Zcully

Du kan starte med at koge og afkøle den. Anret den derefter på salatblade,
dæk med en god mayonnaisedressing, evt. smagt lidt til med fx. karry. Drys
rejer over herligheden og spis den som forret.
Mvh up

Fra : Emil

Dato : 17-04-02 23:24

On Wed, 17 Apr 2002 21:26:00 +0200, zcully wrote:

>Hmmm denne dejlige grøntsag, hvordan kan man tilberede den anderledes (nemt)
>uden at det bare skal koges?

Den skal blanceres i 5 min., afdryppes og overhældes med en
lækker karrysovs (gerne med lidt extra rå revet ingefær).

Serveres lun eller iskold med flutes eller groft brød som forret,
frokostret eller lidt natmad med et glas øl.

m.v.h. Emil

Fra : up

Dato : 18-04-02 00:20

Emil <emilsen@image.dk> skrev

> Den skal blanceres .....(snip) > m.v.h. Emil

....skal og skal...
mvh up

Fra : Emil

Dato : 18-04-02 00:59

>...skal og skal...
Blomkål er ikke et skaldyr

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 18-04-02 05:06

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev följande i meddelandet...
> Hmmm denne dejlige grøntsag, hvordan kan man tilberede den anderledes
(nemt)
> uden at det bare skal koges?

Her er et par potentielle eventualiteter..

Blomkål med Mornay sauce:
4 pers.

1 blomkålshoved, vand, salt, saft af ½ citron

Sauce:
2½ dl mælk
salt, muskat
2 spsk mel
1 æggeblomme
100 g reven emmentaler ost

Kog blomkålen til knap mør i vand tilsat salt og citronsaft ca. 10-15
minutter. Lad den dryppe af og læg den i et smurt ovnfast fad.

Til Saucen koges mælken med salt og muskat. Jævn med melet rørt ud i
koldt vand. Tag gryden af varmen og pisk æggeblommen i. Rør den revne
ost i saucen, der hældes over blomkålshovedet.
Retten gratineres i en varm ovn ved 200° i ca 10 minutter.
*(gratinere: dvs.. at danne skorpe over retten)

Lidt mere nemt er.. at købe Karolines færdigklar Mornay Sauce. Fås i
næsten alle supermarkeder. -det' let!
-oo-

Friturestegte blomkål:
4 pers.

1 mellemstort blomkålshoved, salt, vand, saft af ½ citron

Dej:
3 dl (200 g) mel
1 æg
2½ dl øl
salt, muskat
olie til friturestegning

Skyl blomkålen, og del den i små buketter, der lægges i kogende vand
tilsat salt og citronsaft og koges 7-10 minutter.
Lad blomkålen dryppe af. Rør mel, æg, øl, salt og muskat til en
tyktflydende dej. Vend forsigtigt blomkålsbuketterne heri og frituresteg
dem straks derefter i den varme olie til de er gyldne.
Friturestegte blomkålsbuketter kan serveres som forret eller som
frokostret med persillesmør. - En Tuborg-øl på dåse vil passe glimrende
til.

...Desuden er friturestegte blomkål et udmærket tilbehør til både kød- og
fiskeretter..

--
Mvh.
Peter W. Bosse

De forstandige mænd, som spiser tilfældigt og med
foragt nedsvælger alt sammenblandet, hulter til bulter,
blot for at ernære legemet, kan være store tænkere og
meget intellektuelle, men smag har de ikke.
-Sainte-Beuve