iMac modem går amok
Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 03-02-01 00:18

Hejsa...

Der har tidliger været snak om de indbyggede modems i iMac'erne.

Min mor har (på min opfordring) anskaffet sig en iMac. Men modemmet
fungere bare så dårligt. Nu har hun så fået teledanmark til at tjekke
sit telefonnet. Det viser sig at når hun tænder for iMac'en bliver der
sendt 220v med ud i telefonnettet fra maskinen. Og det er nok derfor det
er meget problematisk at koble op fra maskinen.

Er der noger der har nogen erfaringer med hvad man kan gøre?

Den eneste løsning er måske at skifte til et eksternt modem. Hvad findes
der som er kombatipelt med en iMac? Det skal være prisbilligt, Og det
skal ikke være ISDN.

Findes der kabler så man evt. kunne bruge et gammelt modem til seriel
forbindelse, altså USB > seriel? og hvad koster'ert (hun bor jo i
Esbjerg).

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : MacMac

Dato : 03-02-01 00:23

I brevet "1eo82bz.1vc75b91n33ruqN%roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk" skrev
Ditte & Nicolai (roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk) den 03/02/01 0:18:

> [...]
> er meget problematisk at koble op fra maskinen.
>
> Er der noger der har nogen erfaringer med hvad man kan gøre?

Har du prøvet at opdatere firmwaren?
http://asu.info.apple.com/swupdates.nsf/artnum/n11885

Venlig hilsen
Morten

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 03-02-01 01:32

MacMac <nospan@nospam.com> wrote:

> I brevet "1eo82bz.1vc75b91n33ruqN%roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk" skrev
> [...]

God ide... Det skal i hvertfald afprøves. Jeg tror også at jeg vil
opdatere systemet til 9.1 nu jeg alligevel skal igang. Tak for det.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 03-02-01 16:42

MacMac <nospan@nospam.com> wrote:

> Har du prøvet at opdatere firmwaren?
> http://asu.info.apple.com/swupdates.nsf/artnum/n11885

Det resulterede i at mine modemforbindelser gik af hlvede til, så det er
kun hvis det allerede fungerer dårligt, at jeg kan anbefale det.

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Jesper H. Jensen

Dato : 03-02-01 14:17

Hej Ditte & Nicolai

Jeg kan ikke se hvordan problemet softwaremæssigt kan løses. Der må da være
en form for overgang i maskinen....? Hvis iMac'en er i garantiperioden er
det da bare om at få den sendt afsted. Hvis der er nogen der kan forklare
hvordan det kan være et softwaremæssigtproblem med de 220 der overføres via
modem, vil jeg meget gerne høre argumenterne.

M.v.h.

Jesper

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 04-02-01 02:09

Jesper H. Jensen <iM@c.dk> wrote:

> [...]
> en form for overgang i maskinen....? Hvis iMac'en er i garantiperioden er

Desværre er garantien udløbet

Men hvad nu hvis det er en gennerel fejlkonstruktion ved alle apples
interne modem (både i iMac'en og G4'eren)? Jeg husker flere tråde ang.
ustabilliteten ved de interne modems.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 03-02-01 16:42

Ditte & Nicolai <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> sendt 220v med ud i telefonnettet fra maskinen. Og det er nok derfor det
> er meget problematisk at koble op fra maskinen.

Samme problem fandt TDK med min G4/internet modem. Og jeg har haft mange
problemer med forbindelserne efter firmware 2.0 "opdateringen".

> Er der noger der har nogen erfaringer med hvad man kan gøre?

Købe et nyt modem! ;(

> Den eneste løsning er måske at skifte til et eksternt modem. Hvad findes
> der som er kombatipelt med en iMac? Det skal være prisbilligt, Og det
> skal ikke være ISDN.

Jeg har et dyrt, men godt forslag:

ZyXel 56K USB. Hurtigt, stabilt, godt. koster 700 ex moms, æleveres med
kabel.

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 04-02-01 02:09

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Samme problem fandt TDK med min G4/internet modem. Og jeg har haft mange
> problemer med forbindelserne efter firmware 2.0 "opdateringen".

Rart at det ikke er helt ukendt. Prøvede du at kontakte apple ang.
problemet?

Jeg tror alligevel jeg lige skal gi' firmware opdateringen en enkelt
chance.

> Jeg har et dyrt, men godt forslag:
>
> ZyXel 56K USB. Hurtigt, stabilt, godt. koster 700 ex moms, æleveres med
> kabel.

Selvom det er i overkanten lyder det som et rimeligt godt forslag.

Tak for det.
--
MVH Nicolai Brandt

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 04-02-01 11:06

Ditte & Nicolai <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Rart at det ikke er helt ukendt. Prøvede du at kontakte apple ang.
> problemet?

Ja, men jeg får kun en symaptiserende supportmedarbejder, som anbefaler
at jeg sætter maskinen til reperation, og jeg vil ikek stå uden computer
i 2 uger..: :(

> Jeg tror alligevel jeg lige skal gi' firmware opdateringen en enkelt
> chance.

Fint. R<pporter dien resulatter her bagefter.

> Selvom det er i overkanten lyder det som et rimeligt godt forslag.

Jeg har salv gode erfaringer med det modem.

Fra : Erik Aalund

Dato : 04-02-01 10:44

> [...]

> Findes der kabler så man evt. kunne bruge et gammelt modem til seriel
> forbindelse, altså USB > seriel? og hvad koster'ert (hun bor jo i

Hun kunne jo også vælge Esenet, og dermed gå helt udenom
telenettet. Det overvejer jeg kraftigt.
--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 05-02-01 00:23

Erik Aalund <mail@erik-aalund.dk> wrote:

> Hun kunne jo også vælge Esenet, og dermed gå helt udenom
> telenettet. Det overvejer jeg kraftigt.

Jeps, Esenettet er en genial ting, lidt ligesom stofanettet. Det eneste
problem er at man skal købe sit eget modem til den nette sum af ca.
3.000,- og det er for meget hvis man blot skal sende en enkelt mail i ny
og næ. Faktisk siger de selv i deres materiale at man skal være på
nettet et hvist antal minutter pr. dag (tror nok det er 8) før end det
kan betale sig i forhold til et gratis abb. fra TDK.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Lars Myrup Lassen

Dato : 05-02-01 15:55

Måske skal I tage telefonselskabets påstand med et gran salt!!!!!

Jeg har oplevet et lignende problem - hos min kæreste i København, hvor der
pludselig opstod støj på
telefonledningen, så det var umuligt at komme på nettet.
Da jeg fejlmeldte telefonen, påstod teknikeren, at det måtte være min fax
eller computer, der skabte problemerne!
Desværre var der IKKE koblet hverken fax eller computer på telefonstikket,
da han foretog en måling og så indrømmede han, at det var en ekstern fejl.
Den blev repareret inden for tre dage og det var jeg faktisk lidt imponeret
over!

Men i fredags opstod problemet igen og jeg fik at vide, at han kunne måle
spændinger på mellem 120 og 320 volt på telefonledningen! Men igen havde jeg
koblet computeren fra mere end en time inden jeg fejlmeldte telefonen og så
måtte teknikeren igen indrømme, at det nok kom udefra! Og jeg var mere end
lettet over, at jeg havde fået koblet min iMac fra inden den blev grillet!

Jeg fik ikke nogen forklaring på problemet i første omgang, men tvivler på
at det skulle skyldes mit interne modem. Måske skulle Du prøve at måle
spændingen på din Mor's modem inden I investerer i noget andet.

Mvh.

Lars Myrup Lassen - der heldigvis er tilbage på stofanet, men alt for langt
væk fra kæresten.