Dyb dyb dyb fustration over netværk
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-04-02 17:35

Hej med jer

Jeg har sat et netværk op, som fungerer eller rettere burde fungere
således:

2 G4'ere, 3 iMac'er, 2 beige G3'ere samt et par PC'ere, som alle deler
en 2 MBit ADSL fra Orange via en Netgear switch.

Problemet er at nogen af Mac'erne vil acceptere Applealk står på
Ethernet, når de genstartes. Og lader man dem bruge DHCP så kommer der
de mest wierd subnet adresser !

Når man prøver at mounte Mac'erne gennem Chooser->AppleShare-> select a
file server, så kan de godt se maskinerne nogen gange, men siger man OK
så staller den bare hvorefter den tilsidst skriver at den ikke kan finde
serveren.

Det er heller ikke hele tiden at maskinerne kan gå på nettet.

Der har været en elktrikker i dag og gå hele netværket igennem og det
skulle fungere.

Ejeren af ADSL har for et par uger siden lånt en af portene i switchen
til et andet firma og de har så også kørt DHCP, men det gør de ikke
længere.

Jeg har også prøvet at konfiguere Mac'erne manuelt, men det hjælper
heller ikke.

Det er som om at der bare ikke er flere IP adresser.

Kan man nulstille routeren, og så begynde forfra ?

Det mest optimale er at de fremover bruger manuelt konfigurerede
computere, men det løser ikke det umiddelbare problem.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 17:46

In article <1fasr3y.32ag901sm5il9N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> 2 G4'ere, 3 iMac'er, 2 beige G3'ere samt et par PC'ere, som alle deler
> en 2 MBit ADSL fra Orange via en Netgear switch.

Hvad bruger du så for en router?

> Problemet er at nogen af Mac'erne vil acceptere Applealk står på
> Ethernet, når de genstartes.

Hvorfor er det et problem?

> Og lader man dem bruge DHCP så kommer der
> de mest wierd subnet adresser !

Hvordan ser IP-adresserne ud?

> [...]
> file server, så kan de godt se maskinerne nogen gange, men siger man OK
> så staller den bare hvorefter den tilsidst skriver at den ikke kan finde

Er det G4'erne og iMac'erne der har det problem, og hvor nye er
maskinerne?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-04-02 17:57

> Hvad bruger du så for en router?

Den der følger med fra Orange.

> Hvorfor er det et problem?

Fordi der mangler et IKKE - der skulle have stået vil ikke acceptere.

> Hvordan ser IP-adresserne ud?

Subnet masken hedder fx. 255.255.0.0

> Er det G4'erne og iMac'erne der har det problem, og hvor nye er
> maskinerne?

Det er primært de beige G3, der driller.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 18:11

In article <1fassl0.e46ymu1ti1navN%jesper@gylling.net>,

> Den der følger med fra Orange.

Det havde da været rart med navn og nummer.

> Fordi der mangler et IKKE - der skulle have stået vil ikke acceptere.

Så giver det lidt mere mening
De ældre Mac'er slår over på printerporten hvis der ikke er hul igennem
til ethernet under opstart.

> Subnet masken hedder fx. 255.255.0.0

Hedder IP-adresserne så noget med 10.x.x.x? Eller hedder den 169.x.x.x?

> Det er primært de beige G3, der driller.

Når de prøver at forbinde til hvilke maskiner?

Jeg mener at have et eller andet i baghovedet om Netgear, Mac og
problemer, men det vil ikke rigtigt frem.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-04-02 18:19

> Det havde da været rart med navn og nummer.

Jeg skal under alle omstændighed have fat i Orange i aften, så spørger
jeg hvilken model det er.

> Så giver det lidt mere mening
> De ældre Mac'er slår over på printerporten hvis der ikke er hul igennem
> til ethernet under opstart.

Lige præcis.

> Hedder IP-adresserne så noget med 10.x.x.x? Eller hedder den 169.x.x.x?

De hedder 192.168.1.X

> Når de prøver at forbinde til hvilke maskiner?

Til hinanden og G4'eren.

> Jeg mener at have et eller andet i baghovedet om Netgear, Mac og
> problemer, men det vil ikke rigtigt frem.

Det har virket før og Netgear switchen er vist købt hos MacXpres, så de
burde da vide bedre.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 18:28

In article <1fastk4.yky5gx115yh7gN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg skal under alle omstændighed have fat i Orange i aften, så spørger
> jeg hvilken model det er.

Står det ikke på den?

> Lige præcis.

Ergo er der et problem med enten switchen eller snorene.

> De hedder 192.168.1.X

Sjovt. Har du prøvet at trashe TCP/IP-indstillingerne? Det er før set at
TCP/IP opførerer sig alternativt ved skift af DHCP-server.

> Til hinanden og G4'eren.

Men der er ikke problemer med at koble en G4'er til en G4'er? I så fald
har switchen et problem med at gå ned på 10Mbit.

> Det har virket før og Netgear switchen er vist købt hos MacXpres, så de
> burde da vide bedre.

Du mener at sælgerne har forstand på teknikken?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-04-02 18:56

> Står det ikke på den?

Jo, men jeg er hjemme nu og kan først komme til udstyret igen i morgen.

> Ergo er der et problem med enten switchen eller snorene.

Snorene er blevet testet på kryds og tværs.

> Sjovt. Har du prøvet at trashe TCP/IP-indstillingerne? Det er før set at
> TCP/IP opførerer sig alternativt ved skift af DHCP-server.

Det har jeg ikke prøvet.

> Men der er ikke problemer med at koble en G4'er til en G4'er? I så fald
> har switchen et problem med at gå ned på 10Mbit.

Det kunne måske være det. Der er ledige PCI slots i begge beige G3'ere
så spørgsmålet er om det kan løses ved at købe nogle 100 MB PCI kort ?
Er der noget specielt man så skal gøre, når de er sat i. Finder Mac'en
selv ud af at snorene sidder i 100 MB kortet ?

> Du mener at sælgerne har forstand på teknikken?

Ikke så meget som dig ! 8-D

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 19:04

In article <1fasv80.drr1j917sevs1N%jesper@gylling.net>,

> Jo, men jeg er hjemme nu og kan først komme til udstyret igen i morgen.

Nåeh, på den måde.

> Snorene er blevet testet på kryds og tværs.

Så er det nok ikke dem.

> Det har jeg ikke prøvet.

De øvrige problemer fortæller også et eller andet om at det nok ikke er
routeren der er skurken.

> Det kunne måske være det. Der er ledige PCI slots i begge beige G3'ere
> så spørgsmålet er om det kan løses ved at købe nogle 100 MB PCI kort ?

Det er muligt. Bare find nogen der bruger en Realtek 8139C-chip. Jeg kan
nævne at Bilka har nogen til 89 kr (svjh).

> Er der noget specielt man så skal gøre, når de er sat i. Finder Mac'en
> selv ud af at snorene sidder i 100 MB kortet ?

Man skal installere en driver, og muligvis TCP/IP og æblesnak til at
bruge kortet. Nogen gange finder Mac'en selv ud af det hvis snoren ikke
er i det gamle stik.

> Ikke så meget som dig ! 8-D

Vi bukker, men jeg har en sund mistro til sælgeres tekniske viden.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-04-02 19:26

> [...]
>
> Det er muligt. Bare find nogen der bruger en Realtek 8139C-chip. Jeg kan
> nævne at Bilka har nogen til 89 kr (svjh).

Hvad specielt er der ved dem ?

> Man skal installere en driver, og muligvis TCP/IP og æblesnak til at
> bruge kortet. Nogen gange finder Mac'en selv ud af det hvis snoren ikke
> er i det gamle stik.

En driver ? Jamen er det ikke PC kort ?

> Vi bukker, men jeg har en sund mistro til sælgeres tekniske viden.

Du har ret - jeg har også overhørt et par interessante samtaler mellem
kunde og sælger i fx. Officeline.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 19:55

In article <1faswo1.vpm0td1w38n7dN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Hvad specielt er der ved dem ?

Man kan hente en Mac-driver til dem og de er billige.

> En driver ? Jamen er det ikke PC kort ?

Det er et PCI-kort.

> Du har ret - jeg har også overhørt et par interessante samtaler mellem
> kunde og sælger i fx. Officeline.

Det *kan* være svært at holde kæft i visse tilfælde - ikke at den slags
bekymrer mig

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-04-02 20:40

> Man kan hente en Mac-driver til dem og de er billige.

> Det er et PCI-kort.

Det ved jeg godt. Det jeg prøvede at udtrykke var at de normalt er til
PC'ere.

> Det *kan* være svært at holde kæft i visse tilfælde - ikke at den slags
> bekymrer mig

Jeg holder heller ikke kæft, og det bekymrer heller ikke mig, men hvor
kan man skabe meget ravage..........

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 20:42

In article <1fat03s.i7x2u1m2s62pN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Det ved jeg godt. Det jeg prøvede at udtrykke var at de normalt er til
> PC'ere.

Tjoe, men det eneste der mangler til de fleste PCI-netværkskort er en
driver, og det er der til kort med den nævnte chip.

> Jeg holder heller ikke kæft, og det bekymrer heller ikke mig, men hvor
> kan man skabe meget ravage..........

Jeg /har/ oplevet et par stramme ansigter, men også en sælger der blev
glad for hjælpen - betale mig for den ville han nu ikke

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-04-02 23:37

In article <newsspam4-F2C1D2.20550217042002@dtext.news.tele.dk>,

> Det *kan* være svært at holde kæft i visse tilfælde - ikke at den slags
> bekymrer mig

Jeg tror at sælgerne hos officeline hellere se min hæl end min tå. ca.
to ud af tre gange jeg har været derinde, er jeg "kommet til" at give
kunderne et godt råd (efter de har fået et mindre godt eller ubrugeligt
råd af sælgeren)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-04-02 09:12

> Det er muligt. Bare find nogen der bruger en Realtek 8139C-chip. Jeg kan
> nævne at Bilka har nogen til 89 kr (svjh).

Bilka har ikke Realtek kort og i følge sælgeren (her har vi den igen) så
har de heller ikke haft det, men de har et Tekcomm med et 8139C chipset
til kr. 139,00. Prisen er underordnet, men kan det ikke bruges ?

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-04-02 10:09

In article <1fatywp.1dq5xjlm9un28N%jesper@gylling.net>,
> [...]

> har de heller ikke haft det, men de har et Tekcomm med et 8139C chipset
> til kr. 139,00. Prisen er underordnet, men kan det ikke bruges ?

jo, det er chipsættet der er vigtigt. 139 er dog en kende dyrt. Hos
forhandlerne på edbpriser kan de ofte fås for under 100kr inkl porto. På
den anden side er de 39kr vel af mindre betydning for din kunde.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-02 08:20

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Sjovt. Har du prøvet at trashe TCP/IP-indstillingerne? Det er før set at
> TCP/IP opførerer sig alternativt ved skift af DHCP-server.

192.168.* adresserne er ligesom 10.* reserveret til internet net.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-04-02 22:13

> Lige præcis.

skriv et æblescript der skifter port, eller brug locationmanager.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 22:20

In article <spam-B2735C.23132017042002@news.tele.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> skriv et æblescript der skifter port, eller brug locationmanager.

Det vil jeg nu ikke kalde en holdbar løsning på et ustabilt netværk.

Har du forresten været hvor JL også er for nyligt?

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-04-02 23:33

In article <newsspam4-AA3290.23201717042002@dtext.news.tele.dk>,

> Det vil jeg nu ikke kalde en holdbar løsning på et ustabilt netværk.

Nej, men det lader til at switchen eller routeren ikke er glad for
æblesnak.

> Har du forresten været hvor JL også er for nyligt?

si, i sidste uge

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 23:40

In article <spam-CD3FF7.00331418042002@news.tele.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Nej, men det lader til at switchen eller routeren ikke er glad for
> æblesnak.

Både routeren og switchen er fuldstændig ligeglad med æblesnak, da deres
opgaver ligger på et helt andet niveau.

> si, i sidste uge

Det er ikke for nyligt nok.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 18:36

In article <newsspam4-4701C6.19112617042002@dtext.news.tele.dk>,

> Jeg mener at have et eller andet i baghovedet om Netgear, Mac og
> problemer, men det vil ikke rigtigt frem.

Og hov, der var noget her: <http://www.fulton.net.au/mactips.htm> Kan
sikkert også findes på Apples Knowledge Base.

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 18-04-02 08:37

ravn@mac.com writes:
>192.168.* adresserne er ligesom 10.* reserveret til internet net.

I knøv, men sædvanligvis hører subnetmasken 255.255.0.0 ikke til
192.168.x.x - det var det jeg mente var sært. 192.168.1.x, der er et
klasse C netværk, plejer at have det bedst med 255.255.255.0.

MVH
Martin/IT

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-02 10:50

"Martin Edlich /LO" <med@lo.dk> writes:

> I knøv, men sædvanligvis hører subnetmasken 255.255.0.0 ikke til
> 192.168.x.x - det var det jeg mente var sært. 192.168.1.x, der er et
> klasse C netværk, plejer at have det bedst med 255.255.255.0.

Netvaerksklasser findes ikke mere (det var i gamle dage).

192.168 er en /16. Se http://www.cis.ohio-state.edu/cgi-bin/rfc/rfc1918.html

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 18-04-02 09:23

jesper@gylling.net writes:
>Bilka har ikke Realtek kort og i følge sælgeren (her har vi den igen) så
>har de heller ikke haft det, men de har et Tekcomm med et 8139C chipset
>til kr. 139,00. Prisen er underordnet, men kan det ikke bruges ?

Det er det samme kort jeg har købt til 89 kr, så det fungerer fint.

MVH
Martin/IT

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-04-02 09:47

Martin Edlich /LO <med@lo.dk> wrote:

> Det er det samme kort jeg har købt til 89 kr, så det fungerer fint.

OK.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-04-02 12:20

Martin Edlich /LO <med@lo.dk> wrote:

> Det er det samme kort jeg har købt til 89 kr, så det fungerer fint.

Kortet koster rent faktisk 89,- - sælgeren havde set forkert !!

De er nu monteret i hver sin beige G3 og det virker stadigvæk ikke. Der
er lys i kortet og Apple System Profiler kan også se kortet.

Imidlertid er der ingen af de 2 beige G3'ere som kan kommunikere med
resten af netværket eller gå på nettet.

Hvergang de startes så meddeler de at AppleTalk ikke kan bruges. Uanset
hvad kan AppleTalk ikke stå på Ethernet. Meget mystisk for det virkede
med en af de beige G3'ere tidligere, men efter jeg har sat en ekstra G3
på, som bare stod på en hylde.

Begge G3'ere kører Mac OS 9.1 US og de er konfigureret på mit eget
netværk og dér kører de fint.

Det eneste jeg umiddelbart kan se skulle være problemet er deres Netgear
FS-108 switch som de har købt på min anbefaling (( da jeg troede at
Netgear var et anererkendt mærke, da både MacXpres og Computerstore
sælger det.

Jeg har selv privat en anden Netgear SW 510 switch stående som vi måtte
pille af vores eget netværk da der hele tiden var nogle porte der
drillede ved ping. Måske er dén slet ikke defekt, men blot ikke egnet
til et Mac netværk ??!!

Jeg har en eTen switch privat som jeg vil prøve at tage med i stedet.

Såfremt der er lys i kortet og ASP genkender kortet skal der så
installeres software ?

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-04-02 12:44

In article <1fau79p.1k4n8qqwalggxN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Såfremt der er lys i kortet og ASP genkender kortet skal der så
> installeres software ?

je du skal hente ethernet driveren hos realtek, i Mac Os 9 har du jo
også en ethernet driver til Apples onboard kort. (der findes i øvrigt
både en Mac OS 8-9 og enn X version af denne)

søg efter realtek på versiontracker, så skulle du få et direkte link.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-04-02 16:19

> [...]

> både en Mac OS 8-9 og enn X version af denne)
>
> søg efter realtek på versiontracker, så skulle du få et direkte link.

Jeg kan godt finde linket, men der er ikke hul igennem......... !
Såfremt det lykkedes mig at finde den driver, skal de andre ethernet
drivere så afinstalleres ?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-04-02 16:55

prøv <http://www.realtek.com.tw>

> Såfremt det lykkedes mig at finde den driver, skal de andre ethernet
> drivere så afinstalleres ?

"de" ??? der er da kun nødvendigt med én driver til Apples kort. Du kan
roligt lade driveren til Apples onbord ethernet blive. Begge kort vil
dukke op i tcp/ip og appletalk.

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-04-02 03:13

> [...]
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Det eneste jeg umiddelbart kan se skulle være problemet er deres Netgear

Den var også nævnt i det link jeg sendte tidligere:

When connecting to a Netgear Ethernet Switch (FS105, FS108, FS116, FS524
etc) or Router (RT311, RT314, RP114, RO318, MR314, FR314, FR318 or
FV318) set the speed to 100Mbps, and the duplex mode to Full Duplex.

> som de har købt på min anbefaling (( da jeg troede at
> Netgear var et anererkendt mærke, da både MacXpres og Computerstore
> sælger det.

Netgear plejer også at producere fornuftigt udstyr, og jeg er faktisk
ikke sikker på om fejlen ligger hos Netgear eller Apple.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 21-04-02 14:10

> [...]
> etc) or Router (RT311, RT314, RP114, RO318, MR314, FR314, FR318 or
> FV318) set the speed to 100Mbps, and the duplex mode to Full Duplex.

Jeg kender ikke Netgears switche og jeg kender ikke deres baggrund for
at skrive sådan, men generelt er det et meget dårligt råd at indstille
et netkort til "Full Duplex".

Forklaringen er lidt teknisk, men jeg prøver alligevel:

På de små "un-managed" switche kan man ikke indstille duplex. Switchen
forsøger at forhandle duplex-indstilling med netkortet. Hvis netkortet
ikke understøtter dette, fordi kortet er for gammelt eller fordi det er
slået fra i netkortet, så vil forhandlingen fejle, og switchen vil falde
tilbage til half duplex. Hvis netkortet så er indstillet til full
duplex, så har man balladen.

Netkortet skal helst være indstillet til at forhandle duplex automatisk,
og hvis det ikke er understøttet, eller hvis man har mistanke om at det
ikke virker, så skal man vælge half duplex.

Indstilling af hastighed er derimod sjældent et problem, for det kræver
ikke nogen forhandling. Det kan netkortene "føle" sig frem til.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 18-04-02 11:11

ravn@mac.com writes:
>Netvaerksklasser findes ikke mere (det var i gamle dage).

Findes og findes. Den nye notation er bare en anden måde at sige det på.

>192.168 er en /16.

Ja, men en 192.168.1 er en /24.

MVH
Martin/IT

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-02 11:43

> Findes og findes. Den nye notation er bare en anden måde at sige det på.

> Ja, men en 192.168.1 er en /24.

Som det ses af mit link, er hele 192.168.x.y til raadighed. Om man
saa vaelger at underopdele det eller ej, er ens egen sag.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 18-04-02 11:51

ravn@mac.com writes:
>Som det ses af mit link, er hele 192.168.x.y til raadighed. Om man
>saa vaelger at underopdele det eller ej, er ens egen sag.

Jeg gik ud fra at vi snakkede om en aktuel sag og ikke generelt.

MVH
Martin/IT

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 18-04-02 13:03

jesper@gylling.net writes:
>Kortet koster rent faktisk 89,- - sælgeren havde set forkert !!

Herligt.

>De er nu monteret i hver sin beige G3 og det virker stadigvæk ikke. Der
>er lys i kortet og Apple System Profiler kan også se kortet.

Du skal lige installere en driver. Søg på Realtek på Versiontracker, så
får du en URL til driveren.

> [...]
>
>Jeg har en eTen switch privat som jeg vil prøve at tage med i stedet.
>
>Såfremt der er lys i kortet og ASP genkender kortet skal der så

MVH
Martin/IT

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-04-02 16:17

Martin Edlich /LO <med@lo.dk> wrote:

> Herligt.

> Du skal lige installere en driver. Søg på Realtek på Versiontracker, så
> får du en URL til driveren.

Den har jeg fundet, men der er bare ikke hul igennem. (

Kan du ikke sende driveren til mig ? Du havde den da selv ikke ?

Fra : Ole Axelsen

Dato : 18-04-02 16:31

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Den har jeg fundet, men der er bare ikke hul igennem. (

Nu ved jeg ikke hvordan det virker med Mac, men i Windows kan man
højreklikke på det døde link, kopier, gå til Google, sæt ind og søg. Så får
du alternativ link til filnavnet. Jeg brugte den selv så sent som i dag.

Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-04-02 17:06

In article <1fauikh.11x42h71izdizqN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Kan du ikke sende driveren til mig ? Du havde den da selv ikke

Jo og jo.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-04-02 17:42

> Jo og jo.

Takker erbødigst. I owe you one.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 18-04-02 14:09

jesper@gylling.net writes:
> [...]
>pille af vores eget netværk da der hele tiden var nogle porte der
>drillede ved ping. Måske er dén slet ikke defekt, men blot ikke egnet

Jeg har en Netgear switch, som kører i et ualmindelig blandet netværk.
Virker fint - og den ser pæn ud.

Ben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-04-02 15:10

Ben Knudsen wrote:

> Jeg har en Netgear switch, som kører i et ualmindelig blandet netværk.
> Virker fint - og den ser pæn ud.

Jeg har heller ikke oplevet inkompatibilitet med Netgear produkter,
Mac'er er squ så nemme at lave netværk med, at det næsten er trivielt,
jeg er kun en gang stødt på alvorlige problemer, og det var her for
nylig, men da viste det sig at være et deffekt netkort som drillede.

Men jeg vil dog bemærke, at jeg altid bruger manuel TCP/IP
konfiguration, det kan godt ske at det er noget pjat, eller fordi jeg er
blevet lidt konservativ med årene, men jeg fornemmer at det spiller mere
stabilt, og ældre MacOS'er kan ikke li' DHCP.

Jeg er lidt bekymret over den subnetmaske (255.255.0.0) der køres med,
den lyder ikke helt efter bogen, men jeg er ikke så nørdet, at jeg
skråsikkert kan sige at den er problemet.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-04-02 20:21

> [...]
>
> Det mest optimale er at de fremover bruger manuelt konfigurerede
> computere, men det løser ikke det umiddelbare problem.

Efter at have installeret den driver som Gud sendte mig, så begyndte det
hele at se lysere ud og efter lidt små justeringer i TCP/IP så spillede
det perfekt.

Konklusionen må være at Mac'er som kører 10 MBit sammen med Mac'er som
kører 100 Mbit samt PC'ere som sandsynligvis også kører 100 MBit via en
Netgear FS-108 switch ganske enkelt ikke duer.

En stor tak til Martin Edlich og Morten Reippuert, som kan gøre en
gråhåret med alle deres spørgsmål, men absolut også kan få en til at
smile, når de gang på gang brillierer med deres sublime viden.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-02 23:46

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Konklusionen må være at Mac'er som kører 10 MBit sammen med Mac'er som
> kører 100 Mbit samt PC'ere som sandsynligvis også kører 100 MBit via en
> Netgear FS-108 switch ganske enkelt ikke duer.

Det lyder nu som om din switch ikke kan klare begge dele, men hvad ved jeg

> En stor tak til Martin Edlich og Morten Reippuert, som kan gøre en
> gråhåret med alle deres spørgsmål, men absolut også kan få en til at
> smile, når de gang på gang brillierer med deres sublime viden.

Du har ikke overvejet hvordan du afdrager paa gaelden? Der er ngoet
med en hund der skal luftes...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-04-02 23:56

In article <kk3cxsr5fy.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Du har ikke overvejet hvordan du afdrager paa gaelden? Der er ngoet
> med en hund der skal luftes...

rides

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-04-02 00:11

> rides

Hmmm, den går ikke:

"Det skal være slut med mishandling og vanrøgt af dyr, mener
justitsminister Lene Espersen (K), og derfor fremlægger hun i dag en
handlingsplan for Folketinget."

<http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=53948>
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 19-04-02 00:24

In article <1fav4hz.nch9utn8eonjN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> "Det skal være slut med mishandling og vanrøgt af dyr, mener
> justitsminister Lene Espersen (K), og derfor fremlægger hun i dag en
> handlingsplan for Folketinget."

Det vil rideskolerne blive kede af.

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-04-02 02:20

In article <spam-391761.00560219042002@news.tele.dk>,

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-04-02 20:51

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> rides

Erhhhh med mindre du hentyder til Vovses størrelse, så er det vist
alligevel et forkert forum til den slags.

FUT: dk.erotica.rid-hunden

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 19-04-02 22:52

In article <1fawowq.12r2nxupbyiblN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Erhhhh med mindre du hentyder til Vovses størrelse, så er det vist
> alligevel et forkert forum til den slags.

Det er vel ikke min fejl at martin pga af sit begrænsede ordforåd
substituerer og konskvent har valgt at kalde sin hest for "vovse" frem
for "jolly jumper"

Prøv selv <http://www.dating.dk>, der kan du sikert finde ligesindede.

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-04-02 22:56

In article <spam-D721CB.23522019042002@news.tele.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er vel ikke min fejl at martin pga af sit begrænsede ordforåd
> substituerer og konskvent har valgt at kalde sin hest for "vovse" frem
> for "jolly jumper"

Skal du til at være kendt under navnet "Jolly Humper"?

> Prøv selv <http://www.dating.dk>, der kan du sikert finde ligesindede.

Er det virkelig muligt?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-04-02 00:43

In article <newsspam4-763C43.23552919042002@dtext.news.tele.dk>, "Martin
Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Skal du til at være kendt under navnet "Jolly Humper"?

Hvis ellers jeg kan holde mig fra greve egnen gaar det nok

> Er det virkelig muligt?

En af mine venner har i al fald moedt et par ridepiger der.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-04-02 01:13

In article <20020420.014329.1239036029.1617@reippuert.dk>,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvis ellers jeg kan holde mig fra greve egnen gaar det nok

Jeg tænkte nu mere på Jeeps og bomme

> En af mine venner har i al fald moedt et par ridepiger der.

Har en af dine venner hang til 12-årige piger, eller kan han bare godt
lide at få med pisken?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-04-02 02:01

> Jeg tænkte nu mere på Jeeps og bomme

fy, føj - kan så holde op med at bande! Jeg troede kun at jeg skulle
være bange for hestebid.

> Har en af dine venner hang til 12-årige piger, eller kan han bare godt
> lide at få med pisken?

det ene udelukker ikke det andet.

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-04-02 06:22

In article <1fb2ns0.u2zow415wvg8wN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> det ene udelukker ikke det andet.

Er din ven japaner?

Fra : Michael Holm

Dato : 23-04-02 07:57

> Er din ven japaner?
det kan også være han træner aikido ?

--
Michael
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-04-02 11:11

In article <newsspam4-5CDC39.07222823042002@dtext.news.tele.dk>,

> Er din ven japaner?

Ikke umidelbart.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-04-02 23:59

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Du har ikke overvejet hvordan du afdrager paa gaelden? Der er ngoet
> med en hund der skal luftes...

.... og en del flasker til genbrugsbeholderen.
--
Michael Tysk-Andersen