Selskabsret - igen
Fra : Peter G C

Dato : 17-04-02 15:33

Det er efterhånden antaget, at man ikke kan stifte et indre selskab (stille
selskab) uden at den stille deltager tillægges en ejendomsret til det indre
selskab.

Nuvel. Kan man så heller ikke stifte et interessentskab, hvor hvor én af
deltagerne ikke er tillagt ejendomsret, men blot deltager i over/underskud?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael Harboe

Dato : 17-04-02 22:44

> [...]
>
> Nuvel. Kan man så heller ikke stifte et interessentskab, hvor hvor én af
> deltagerne ikke er tillagt ejendomsret, men blot deltager i

Er det ikke blot et K/S ?

De bedste hilsener

Michael

Fra : Peter G C

Dato : 18-04-02 08:08

Michael Harboe <michael-harboe@mail.dk> skrev:

[klip]

> Er det ikke blot et K/S ?

Nej, men tak for svaret. Et både kommanditister og komplementarer har
ejendomsret til selskabet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 18-04-02 09:26

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

[klip]

> Nuvel. Kan man så heller ikke stifte et interessentskab, hvor hvor én af
> deltagerne ikke er tillagt ejendomsret, men blot deltager i
> over/underskud?

Nu har jeg fundet ud af det: man kan godt stifte et selskab som foreslået
ovenfor. Også skattevæsenet ville anerkende det, idet deltagerne uden
ejerandel stadigvæk hæfter ud ad til, hvilket ikke er tilfældet for den
stille deltager i det indre selskab - som altså kun er et selskab, hvis den
stille deltager er tillagt en ejerandel.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-04-02 13:59

Peter G C wrote:

> [...]
> stille deltager i det indre selskab - som altså kun er et selskab, hvis den
> stille deltager er tillagt en ejerandel.

Det var da hurtigt, du kunne glemme

hvor du selv fandt flg :

"Der skal hæftes overfor 3. mand, jf. LEV § 2, stk. 1:

§ 2. Ved et interessentskab forstås i denne lov en virksomhed, hvor alle
deltagerne hæfter personligt, uden begrænsning og solidarisk for
virksomhedens forpligtelser.

Bestemmelsen anses vist nok for at være en kodificering af gældende ret.

/Peter"

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'