File not found ??
Fra : Jan

Dato : 17-04-02 15:30

Hej,

Jeg er efter en pause på snart 3 år igen gået igang med Delphi. Jeg er løbet
ind i et problem som jeg håber nogen kan hjælpe mig med her.

Jeg er ved at lave kartoteksprogram, hvor brugeren kan oprette en post i
databasen, hvor der sammen med andet data, kan henvises til et billede på
harddisken. Hvis det billede bliver fjernet fra den sti som er gemt i
databasen, kan det selvfølgelig ikke læses og fejlen 'Cannot open file
C:\............' . Hvordan sikre med mod sådan en fejl ??
Jeg havde tænkt mig at hvis billedet manglede skulle der i stedet for
automatisk hentes et default billede som følger med programmet.

Mvh
Jan

Fra : René Jensen

Dato : 17-04-02 16:34

Jan wrote:

> [...]
> Jeg havde tænkt mig at hvis billedet manglede skulle der i stedet for
> automatisk hentes et default billede som følger med programmet.

F.eks.:

function x(s: string) : string;
begin
if FileExists(s) then
Result := s
else
Result := STANDARD_FILNAVN;
end;

.... ovenstående stump kode vil så altid returnere en string med sti og
filnavn på et billed; erstat STANDARD_FILNAVN med stien og filnavn til
det billed der skal vises hvis ikke billedet fra databasen findes på
harddisken.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"