Tlistbox
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-04-02 14:35

Jeg har en form med en TListBox og et par linier med tekst.
multiselect og extendedselect er begge false.

Jeg udfører følgende:
listbox1.selected[0]:= true

Kører fint på D6 (første linie bliver valgt), men i D5 får jeg en "out
of bounds error". Nogen der har en forklaring på dette? Eller en
løsning?

hilsen
Uffe

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 17-04-02 14:48

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse

> Kører fint på D6 (første linie bliver valgt), men i D5 får jeg en "out
> of bounds error". Nogen der har en forklaring på dette? Eller en
> løsning?

Ja, du har ikke sat multiselect! Jeg kunne reproducere fejlen med D5 da
jeg ikke havde sat multiselect, endda (naturligvis) også selvom jeg f.eks
skrev selected[1] ...Med multiselecttrue vælger den korrekt første eller x
item, akkurat som i D6.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 17-04-02 15:02

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

(...)

Som der også står i WinAPI-hjælpen mht LB_SETSEL (som er den message, der
sendes til listbox'en med sendMessage) :

"Use this message only with multiple-selection list boxes"...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-04-02 16:07

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message
> [...]
f.eks
> skrev selected[1] ...Med multiselecttrue vælger den korrekt første

Nu er det jo ikke noget tilfælde, at jeg havde sat multiselect til
false. Følgende løser dog problemet (linie 1 og 3 kan altså springes
over i Delphi 6):

listbox1.MultiSelect:= true;
listbox1.Selected[0]:= true;
listbox1.MultiSelect:= false;

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 18-04-02 11:17

> Nu er det jo ikke noget tilfælde, at jeg havde sat multiselect til
> false.

Det er forstået.

>Følgende løser dog problemet (linie 1 og 3 kan altså springes
> over i Delphi 6):
>
> listbox1.MultiSelect:= true;
> listbox1.Selected[0]:= true;
> listbox1.MultiSelect:= false;

Ja, det vil virke. Det der er forskellen er, at D6 rent faktisk tjekker for,
om om MultiSelect er sat - dette gøres ikke i D5.