Valg af startdisk i Open Firmware
Fra : Jan Juel Nielsen

Dato : 17-04-02 14:33

Hej listers

Jeg tror der gik noget galt, da jeg skulle installere en
firmwareopdatering på en original iMac.
Den vil ikke genkende den nyinstalleret harddisk.

Den kan godt installere OS9 på den - men vil ikke starte op fra den.
OS X-installeren kan se hardisken - nogen gange - men den er "udtonet",
så man ikke vælge den

Jeg tror muligvis jeg skal vælge en opstartsdisk i Open Firmware - jeg
kender bare ikke kommandoen.

PS. Når jeg sætter den gamle harddisk i, er der ingen problemer.

Mvh.

--
Jan Juel Nielsen
Valby

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-04-02 14:51

Jan Juel Nielsen <jjn@triplan.net> wrote:

> Jeg tror muligvis jeg skal vælge en opstartsdisk i Open Firmware - jeg
> kender bare ikke kommandoen.

Hold skiftespor (alt-tasten) nede når du booter, så kommer du ind i det
lilla galleri (OF) og kan vælge mellem de tilgængelige startdisks.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Jan Juel Nielsen

Dato : 17-04-02 18:43

In article <1fasjzj.11b4c7dl1x72yN%spamthis@verture.net>,
spamthis@verture.net (Jonas Voss) wrote:

> Hold skiftespor (alt-tasten) nede når du booter, så kommer du ind i det
> lilla galleri (OF) og kan vælge mellem de tilgængelige startdisks.

Hvordan gør jeg helt præcist det?
For at starte op i OF er jeg vel nød til at holde æble+alt+o+f. Hvordan
kan jeg så bagefter vælge startdisks?

Jan Juel Nielsen
Valby
jan@juelnielsen.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-04-02 19:32

Jan Juel Nielsen <jan@juelnielsen.dk> wrote:

> Hvordan gør jeg helt præcist det?
> For at starte op i OF er jeg vel nød til at holde æble+alt+o+f. Hvordan
> kan jeg så bagefter vælge startdisks?

Sidst jeg skulle boote med OF holdt jeg bare skiftespor nede. Virkede
glimragende.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-04-02 22:02

In article <jan-197200.19423817042002@news010.worldonline.dk>,
Jan Juel Nielsen <jan@juelnielsen.dk> wrote:

> Hvordan gør jeg helt præcist det?

holder alt nede, så kommer du ind i OF's grafiske bootmanager. Hvis det
er en 233, 266 eller 333'er duer tricket dog ikke.

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 17-04-02 15:25

jjn@triplan.net writes:
>Den vil ikke genkende den nyinstalleret harddisk.

Hvordan har du konfigureret jumperne?

MVH
Martin/IT

Fra : Jan Juel Nielsen

Dato : 17-04-02 18:00

In article <fc.0073fb6b040d22513b9aca005cb0ee5d.40d225a@net.dialog.dk>,
"Martin Edlich /LO" <med@lo.dk> wrote:

> Hvordan har du konfigureret jumperne?

hmm - den skulle være konfigureret til maccen
Jeg må lige have den ud og sammenlignet med den gamle

--
Jan Juel Nielsen
Valby

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 18:16

In article <jan-F020E2.19000417042002@news010.worldonline.dk>,
Jan Juel Nielsen <jan@juelnielsen.dk> wrote:

> hmm - den skulle være konfigureret til maccen

Det er der ikke noget der hedder. Du kan vælge mellem master, slave og
(måske) single drive. Single drive giver i visse tilfælde problemer, så
sæt den som master.

> Jeg må lige have den ud og sammenlignet med den gamle

God ide.

Fra : Jan Juel Nielsen

Dato : 17-04-02 20:33

In article <newsspam4-67FD30.19161317042002@dtext.news.tele.dk>,

> Det er der ikke noget der hedder. Du kan vælge mellem master, slave og
> (måske) single drive. Single drive giver i visse tilfælde problemer, så
> sæt den som master.

Det var det der skulle til. Jeg satte den til Master, og nu virker det

--
Jan Juel Nielsen
Valby

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 20:35

In article <jan-7D4F8A.21325617042002@news010.worldonline.dk>,
Jan Juel Nielsen <jan@juelnielsen.dk> wrote:

> Det var det der skulle til. Jeg satte den til Master, og nu virker det

Herligt

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-04-02 22:00

In article <jjn-1CDE56.15325217042002@news010.worldonline.dk>,
Jan Juel Nielsen <jjn@triplan.net> wrote:

> PS. Når jeg sætter den gamle harddisk i, er der ingen problemer.

hvilken disk driver ligger der på den nye disk? (læs: hvilket
formateringsværktøj har du brugt?)