underlige ting min kawa laver..
Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 17-04-02 12:16

Hejsa

Efter at have kørt en månedstid på kawaen (gpz500) har jeg bemærket at den
laver noget mystisk.
Når jeg kører (pæn) bykørsel (lave omdr. og ikke ret meget "action"), og
motorbremser og små triller (fx. ned af langelandsgade i århus), får den
svært ved at gå i tomgang. den går helt ned på 500omdr, og hvis man så ikke
fodrer den lidt på gassen når man holder for rødt går den ud. - Men det
"sjove" er så, at hvis man lige giver den 2 secs. inden man starter den
igen, så er der ingen problemer overhovedet. Den tøffer lystigt derud af i
tomgang, som om intet i verden kunne være nemmere.

Jeg er en del på herrens mark her. - Jeg ved ikke om det bare er fordi den
ikke bliver ordentlig varm. (hvilket den altså ikke gør så tit.)

En anden ting jeg har bemærket er at Olien i "olie øjet" er helt hvid, men
hvis man tager låget af (til påfyldningen) og kigger (og lyser) ned så ser
det fint nok ud.
Den har lige fået helt frisk olie og filter i marts. (har kørt ca. 800km
siden)

Nogen forslag, eller skal jeg bare trille den ud til Rudberg og be' ham fixe
det?

Thnx.
/Kristoffer

Fra : Michael K. S.

Dato : 17-04-02 12:26

On Wed, 17 Apr 2002 13:16:27 +0200, "Kristoffer Lippert"
<krl@imv.au.dk> wrote:

>En anden ting jeg har bemærket er at Olien i "olie øjet" er helt hvid, men
>hvis man tager låget af (til påfyldningen) og kigger (og lyser) ned så ser
>det fint nok ud.

Er det så ikke bare glasset der er uklart ?

>Nogen forslag, eller skal jeg bare trille den ud til Rudberg og be' ham fixe
>det?

Det andet lyder som et karbureringsproblem,forkert svømmerhøjde
måske.Afhængig af din erfaring måske en god ide lige at gå dem
efter...

-M

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 17-04-02 14:26

> Er det så ikke bare glasset der er uklart ?
Øh, det "plejer" det ikke at være..
Jeg troede først at det var dug der sad på indersiden, men det er der også
når den er kold. Dog forsvinder det hvis man kører en go' lang tur, hvor den
bliver godt varm. - men det kommer så igen, når man tager de korte ture.

> Det andet lyder som et karbureringsproblem,forkert svømmerhøjde
> måske.Afhængig af din erfaring måske en god ide lige at gå dem
> efter...

Hmn, ja, jo, det er ikke noget jeg lige har erfaring med at skrue i selv...
Er det kompliceret at indstille? - eller er det lige ud af landevejen ?

/Kristoffer

Fra : Michael K. S.

Dato : 17-04-02 14:39

On Wed, 17 Apr 2002 15:25:53 +0200, "Kristoffer Lippert"
<krl@imv.au.dk> wrote:

>Hmn, ja, jo, det er ikke noget jeg lige har erfaring med at skrue i selv...
>Er det kompliceret at indstille? - eller er det lige ud af landevejen ?

Det er ikke særlig svært rent skrueteknisk nej,men det kræver en lille
smule forståelse af hvordan en karb. fungerer og nogle data for
svømmerhøjde ,tomgangsindstilling osv.-osv.

-M

Fra : Armand

Dato : 17-04-02 23:42

Kristoffer Lippert <krl@imv.au.dk> skrev i en

> [...]
tur,
> hvor den bliver godt varm. - men det kommer så igen, når man tager de

Hurtigt forekommende kondens i motoren tyder på dårlig udluftning af
motorblokken!
Øverst/bagest på motoren, under karbunaderne går der en gummislange fra
gearkassen og til luftfilter-kassen!
Er den:
- Knækket?
- Faldet af?
- Revnet?

> Hmn, ja, jo, det er ikke noget jeg lige har erfaring med at skrue i
> selv...
> Er det kompliceret at indstille? - eller er det lige ud af landevejen?

Karburerings justering kræver for synkroniseringens vedkommende et par
vacuum-metre, og for luftskruernes vedkommende noget knowhow, så en tur
forbi værkstedet er umiddelbart en god ide!

Jeg kommer lige til at tænke på:
Hvor højt ligger dine tomgangsomdrejninger?
Moderne højtydende (og dét er GPZ'en med sine 60 Hk!) tocylindrede
motorer kan og skal ikke lyde som en Harley i tomgang
J.v.f Louis' "motobase" skal GPZ 500 have 1200 rpm i tomgang, og hvis
den
blot er lidt derunder, kan den løbe ind i de beskrevne vanskeligheder
med
at holde sig igang!

Og så lige "forårsklassikeren":
Gi' modellen en kur med karburatorsprit ved næste optankning og slip af
med mulige indvirkninger på karbureringen forårsaget af kondensvand i
tank og svømmerhuse!

--
Armand.

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 20-04-02 13:38

Hep! - jeg prøver at lure lidt på det i eftermiddag, tak for forslagene.

> [...]
> motorblokken!
> Øverst/bagest på motoren, under karbunaderne går der en gummislange fra

Det må lige checkes. Nogen speciel grund til at den går op til luftfilteret
og ikke bare ud i det fri ? - hvis det bare er til udluftning?

> Karburerings justering kræver for synkroniseringens vedkommende et par
> vacuum-metre, og for luftskruernes vedkommende noget knowhow, så en tur
> forbi værkstedet er umiddelbart en god ide!

Okie.

> [...]
> den
> blot er lidt derunder, kan den løbe ind i de beskrevne vanskeligheder

den ligger på 11-1200 når den lige er kommet lidt igang, og det har den
egenligt altid gjort. Undtagen så altså, når det her problem med at den ikke
kan holde sig igang opstår, så falder den helt ned til 5-600 omdr og det er
lige lidt nok.

Yups. - will do.

Takker
Kristoffer

Fra : Armand

Dato : 20-04-02 19:39

> Det må lige checkes. Nogen speciel grund til at den går op til
> luftfilteret og ikke bare ud i det fri ? - hvis det bare er til
udluftning?

Forbrænding af de halvforbrændte kulbrinter der slipper forbi
stempelringene, samt motorolie-osen!
Endvidere er det jo også en god sikring imod at det regner ned i
slangen/stutsen (spulevand fra vaskningen?!)

Og lad os så høre om det hjalp.

--
Armand.

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 21-04-02 20:38

Hep!

> kondensvand
>
> Og lad os så høre om det hjalp.

Enten var det karb.sprit der gav udslaget eller også er det bare fordi det
er blevet varmere, men den kører som den skal nu, når den lige har fået lov
at komme igang. nu går den også en lille smule højere i tomgang, ca. 12-1300
omdr.

Mvh og tak for hjælp og råd
Kristoffer
/Århus' reneste GPZ500

Fra : Steen Schmidt

Dato : 17-04-02 15:25

> [...]
den
> ikke bliver ordentlig varm. (hvilket den altså ikke gør så tit.)

Det kunne være fordi det stadig er lidt koldt i vejret - prøv en tankfuld
karburatorsprit, bare for at udelukke den årsag. Det kan være din karburator
skal justeres - er den helt ny, MC'en?

> En anden ting jeg har bemærket er at Olien i "olie øjet" er helt hvid, men
> hvis man tager låget af (til påfyldningen) og kigger (og lyser) ned så ser
> det fint nok ud.

Det er nok "mayonaise" - det er olien der emulgerer, og det forsvinder når
olien bliver varmet godt igennem. Det betyder ikke noget for maskinen, men
gør det sværere at aflæse oliestanden.

> Nogen forslag, eller skal jeg bare trille den ud til Rudberg og be' ham
fixe
> det?

Han kan ikke fikse "mayonaisen" - det er dit kørselsmønster der afgør det.
Jeg kunne fristes til at tro at det også er det der gør at din MC har svært
ved at gå i tomgang ind imellem. Man kan hurtigt kokse tændrørene til. Prøv
en tankfuld med lidt mere frisk kørsel, og se hvad der sker - det tager
MC'en ikke skade af (pas på du eller andre heller ikke gør). I øvrigt en fin
mekker du har valgt dig der (Rydberg).

Mvh
Steen

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 17-04-02 19:34

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det kunne være fordi det stadig er lidt koldt i vejret - prøv en tankfuld
> karburatorsprit, bare for at udelukke den årsag. Det kan være din

Nope, det er en '95'er som jeg købte sidste sommer. (har kørt problemfrit
indtil nu.. - eller også er jeg bare blevet lidt pylret
Joh, jeg kan da prøve at give den en skvat karb. sprit, og se hvad der
sker. - det koster ihvertfald ikke ret meget.

> [...]
> en tankfuld med lidt mere frisk kørsel, og se hvad der sker - det tager
> MC'en ikke skade af (pas på du eller andre heller ikke gør). I øvrigt en

Okie, jeg prøver at give den lidt flere prygl en eller anden passende
solskinsdag, - er der iøvrigt noget man kan gøre så maskinen har nemmere ved
at "klare" de korte ture i det halvkølige vejr vi har nu? - ud over at kører
langt nok til at den bliver varm ?
(Olietyper eller noget? - pt. kører den på 15w40, hvilket Rydberg anbefalede
fordi den æder ca. en liter pr. 3000km. (alt efter om den får nogle tæsk
eller ej.)

Tak for hjælpen.
Kristoffer

Fra : Armand

Dato : 17-04-02 23:43

> ... er der iøvrigt noget man kan gøre så maskinen har nemmere ved
> at "klare" de korte ture i det halvkølige vejr vi har nu? - ud over at
> kører langt nok til at den bliver varm ?

Jeg husker ikke lige om der er oliekøler på den; men er næsten sikker
derpå :-/
Ifald: Blænd den af v.h.a. et stykke pap/plastik og et par strips, eller
noget "gaffa-tape" her i ydersæson'en, eller få monteret en u-original
køler med indbygget termostat!

--
Armand.

Fra : Skyrider #1

Dato : 18-04-02 07:44

On Thu, 18 Apr 2002 00:42:30 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

cut en GPZ500
> [...]
>Ifald: Blænd den af v.h.a. et stykke pap/plastik og et par strips, eller
>noget "gaffa-tape" her i ydersæson'en, eller få monteret en u-original
Hmmmm Jeg har Oliekøler..) Fortæl fortæl fortæl hvem hvad hvorfor
???
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88' som har tænding men hvorfor ved jeg ikke LOL

Fra : Armand

Dato : 18-04-02 17:45

Skyrider #1 <skyrider19@hotmail.com> skrev i en

> Hmmmm Jeg har Oliekøler..) Fortæl fortæl fortæl hvem hvad hvorfor
> ???

Jeg tror at jeg har sagt alt hvad der er at sige om sagen (der er
universel) i det ovenstående!

--
Armand.

Fra : Skyrider #1

Dato : 18-04-02 20:08

On Thu, 18 Apr 2002 18:45:15 +0200, "Armand"

>eller
>u-original
>
>Jeg tror at jeg har sagt alt hvad der er at sige om sagen (der er
>universel) i det ovenstående!
Okay
andre der vil skære det ud i pap så ??
da jeg ikke lige selv kan se hvad forklaring der ligger ovenfor )
_Måske jeg lige skal sige at det det med termostat og at det skal være
i den kolde del af sæson'en
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88'som er tæt på at komme ud og køre for første gang i år

Fra : Armand

Dato : 18-04-02 21:35

> Okay andre der vil skære det ud i pap så ??
> da jeg ikke lige selv kan se hvad forklaring der ligger ovenfor )
> _Måske jeg lige skal sige at det det med termostat og at det skal være
> i den kolde del af sæson'en

Æh?
Nu er du selv lidt svær at forstå (læs lige din sidste sætning
herovenfor igen!)

Da det ikke var for at være afvisende at jeg kommenterede som gjort
kommer det så i pap herunder; men først lige en skrækhistorie:
- På min tidligere 900'er Ninja, og på min daglige arbejdsvej på denne
årstid, blev olien kun lige akkurat let opvarmet inden jeg nåede ud til
motorvejen ca. 7 km hjemmefra (vandet viste "driftsvarm" allerede før et
par km!)
Den opnåede temperatur holdt den derefter under de efterfølgende 25 km's
halvhurtig motorvejskørsel, og først efter at jeg atter drejede af
motorvejen og ud på landevej steg temperaturen til lige over 50°

Originalt monterede oliekølere er ikke termostatmonterede, hvorfor en
mekanisk regulering i ydersæson'erne kan være fornøden!
Jeg havde monteret en føler på 900'eren, således at jeg kunne kombinere
vand-termometeret til olie-termometer også, og derved kunne følge med i
oliens temperatur.
For din CBX kan du sikkert komme til at "hælde" føleren fra et billigt
ude/inde-termometer ned ved olieproppen (=oliepinden?) og derigennem
punkt-teste temperaturen på olien undervejs :-/

Den "mekaniske regulering" må ikke(!) være i form af en afbrydelse af
kølerens olieslanger!
Istedet bør man bruge en simpel afblænding af kølerens flade med et
stykke pap (=lige for hånden og til at rive til med håndkraft!), eller
plastik (lidt sværere at såvel finde, som tilpasse!) og montere foran
køleren med et par strips.
Almindeligt "gaffa-tape" kan også anvendes med held :-/
For alle afblændinger gælder det at man kan fritlægge et større eller
mindre område når vejret lunes. Men også ved at placere afblændingen
bag(!) køleren vil man kunne regulere til den koldere
(=olietemperaturen!) side!

Det ultimative vil være at anskaffe sig en (u-original) oliekøler med
indbygget termostat (á f.eks. "Lookhart"!), eller en seperat termostat
der indskydes på begge kølerens slanger

Og læg så lige mærke til at flere at tidens top-modeller har vand-
opvarmning/køling af olien

--
Armand.

Fra : Skyrider #1

Dato : 19-04-02 09:07

On Thu, 18 Apr 2002 22:35:14 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Æh?
>Nu er du selv lidt svær at forstå (læs lige din sidste sætning
>herovenfor igen!)
Jo tak kunne jeg da godt selv se :))) Sorry skal nok lioge læse mine
indlæg efter for eftertiden
>Da det ikke var for at være afvisende at jeg kommenterede som gjort
>kommer det så i pap herunder; men først lige en skrækhistorie:
Cut En rigtig god forklaring
Mange Takker (den er kørt ud via printeren og lagt i Mappen )
da du forklaret det kunne jeg jo enlig godt se hvad det er for en ting
der galt )))) vilket for mig at se ikke er så heldig for os med
Oliekøler på !!
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
Som heldigvis bliver kloger være dag
CBX750F 88' der snart er klar til at komme ud og køre