/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Fejl finding på Honda CBX750F Forsat ! af ~
Fra : Skyrider #1


Dato : 17-04-02 12:08

Hej NG jeg poster lige hvad vi finder ud af for at andre kan
nyde/bruge gdot af det !

Fra Mail med Lars
Emne: Detektere livstegn på CBX750F!

>Hej Poul! - Så prøver vi, at få liv i dyret!
>Sidst vi slap emnet, der var der *intet* liv i noget som helst, så for at
>undgå at have for mange jern i ilden, så venter vi med at få starten til
>at dreje.... ok!?
Ja helt enig

>Ang. tegningen; jo det går lige, men jeg får nok problemer med at læse
>teksten ordenligt!
Okay jeg kan godt lavet den bedre men så bliver det på min Web-server
den kommer op at ligge på

>Nå! - Men så går vi i gang:
>Når man står med noget, der er komplet dødt, så kan man konkludere, at
>fejlen ligger i forbindelsen, der går mellem batteriet frem til den første
>belastning. Denne vej, skal du nu spore:
>Mål først på batteriet; her starter *AL* fejlfinding, for hvis batteriet
>er afladet eller der er en løs forbindelse på polklemmerne, så spilder man
>let tiden, hvis man begynder, at lede efter spændinger i den "anden
>ende" af motorcyklen.
>Så du tager din eneste ven (dit voltmeter) og placere dens minuspol på
>motorcyklens stel; gerne så ledningen sidder godt fast (løsn f.eks. en
>skrue og bind målepinden fast med noget stramt omviklet kobbertråd).
>Nu har du "kun" måleledning og det er nok til denne fejlfinding!
>Start med at måle på batteriet... er der ca. 12V?!
Ja 12.74v
>Gå videre til start-relæet, mål om der er spænding på den
>"tynde" røde? ledning"?
Ja begge to 12.74v
>Hvis du indtil videre kan svare JA, så drej tændingsnøglen på ON.
>Åben sikringeboksen og mål samtlige 6 sikringer igennem: Først finder du
>en 12V spænding, derefter forsøger du, om du kan måle 12V på
>sikringsterminalen på den modsatte side.
Her gik det galt igen LoL jeg stod og målte og fik ikke 12v på nogen
af dem, men plusligt gik mit multimater ud!! sikring gik jeg skulle så
til at fuske en sikring men mens jeg stod og prøvet på det kigget jeg
over på MC'en og Gæt hvad den sage LoL "Lys i Olie lampe"VAR!!!!!
tænker man så nu vi så tilbage ved fejl af starter
>Forklar mig, hvordan det gik!?
>Hvis det gik dårligt (=at du ikke fandt nogen fejl), så undre det mig, at
>du ikke kan få noget lys i den!

>Hilsen
>Lars
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
Der Dybt Taknemli for din Hjælp !!


 
 
Armand (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-02 22:50


Skyrider #1 <skyrider19@hotmail.com> skrev i en
news:4olqbuokhb0vdfri7dbq8ejj8h0h1314u9@4ax.com...
> Hej NG jeg poster lige hvad vi finder ud af for at andre kan
> nyde/bruge gdot af det !

[langt snip]

Og fejlen var?

--
Armand.



Skyrider #1 (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Skyrider #1


Dato : 18-04-02 07:17

On Wed, 17 Apr 2002 23:49:59 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>
>Skyrider #1 <skyrider19@hotmail.com> skrev i en
>news:4olqbuokhb0vdfri7dbq8ejj8h0h1314u9@4ax.com...
>> Hej NG jeg poster lige hvad vi finder ud af for at andre kan
>> nyde/bruge gdot af det !
>
>[langt snip]
>
>Og fejlen var?
leder satdig !
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88' som nu har tænding men ved ikke hvor den fik det fra LoL

Armand (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-04-02 16:53


Skyrider #1 <skyrider19@hotmail.com> skrev i en
news:d6psbu4k19qhlv8kpd0860sdlgdabh0bvp@4ax.com...
> On Wed, 17 Apr 2002 23:49:59 +0200, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> >
> >Skyrider #1 <skyrider19@hotmail.com> skrev i en
> >news:4olqbuokhb0vdfri7dbq8ejj8h0h1314u9@4ax.com...
> >> Hej NG jeg poster lige hvad vi finder ud af for at andre kan
> >> nyde/bruge gdot af det !
> >[langt snip]
> >Og fejlen var?
> leder stadig !

OK!
I en anden tråd lød du blot som at den var rettet!

--
Armand.



Lars T. Thomsen (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 18-04-02 16:59

> OK!
> I en anden tråd lød du blot som at den var rettet!
Ja fejlen blev rettet, men fejlen forsvandt næsten ligeså stille og diskret,
som den var opstået!...
Da fejlen pt. er væk, så regnes den (åbenbart!?) som rettet!!??

Hilsen
Lars



Armand (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-04-02 21:31


Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en
news:a9mqtf$85n$1@sunsite.dk...
> > OK!
> > I en anden tråd lød du blot som at den var rettet!
> Ja fejlen blev rettet, men fejlen forsvandt næsten ligeså stille og
> diskret, som den var opstået!...
> Da fejlen pt. er væk, så regnes den (åbenbart!?) som rettet!!??

Har nu selv læst mig til det med "brud på ledning" - Mon ikke snarere at
det er en af kontakterne(kobling/frigear/støtteben(?) ) der svigter i
tide og utide :-/

- -





Lars T. Thomsen (19-04-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 19-04-02 14:37


> Har nu selv læst mig til det med "brud på ledning" - Mon ikke snarere at
> det er en af kontakterne(kobling/frigear/støtteben(?) ) der svigter i
> tide og utide :-/
Nej, ikke når maskinen totalt mørklagt!
Når man først har konstateret, at der ikke føres strøm frem til
sikringeboxen (selvom tændingensnøglen er drejet) så må der enten være tale
om et ledningsbrud og/eller problemer i diverse stikforbindelser eller i
tændingsnøglekontakten, altså i strømvejen fra batteriet og frem til den
første strømforgrening.

Dette har derfor ikke noget med kobling eller frigearskontakten at gøre!

Hilsen
Lars



Armand (19-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-04-02 22:58


Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en
news:a9p6hr$lp1$1@sunsite.dk...
>
> > Har nu selv læst mig til det med "brud på ledning" - Mon ikke
> > snarere at det er en af kontakterne(kobling/frigear/støtteben(?) )
> > der svigter i tide og utide :-/
> Nej, ikke når maskinen totalt mørklagt!
> Når man først har konstateret, at der ikke føres strøm frem til
> sikringeboxen (selvom tændingensnøglen er drejet) så må der enten være
> tale om et ledningsbrud og/eller problemer i diverse stikforbindelser
> eller i tændingsnøglekontakten, altså i strømvejen fra batteriet og
frem til
> den første strømforgrening.

- - - - Eller en knækket pol på batteriet

--
Armand.







Skyrider #1 (20-04-2002)
Kommentar
Fra : Skyrider #1


Dato : 20-04-02 08:55

On Fri, 19 Apr 2002 23:57:42 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:


>> Nej, ikke når maskinen totalt mørklagt!
>> Når man først har konstateret, at der ikke føres strøm frem til
>> sikringeboxen (selvom tændingensnøglen er drejet) så må der enten være
>> tale om et ledningsbrud og/eller problemer i diverse stikforbindelser
>> eller i tændingsnøglekontakten, altså i strømvejen fra batteriet og
>frem til
>> den første strømforgrening.
>
>- - - - Eller en knækket pol på batteriet
Hov Ja det kunne da være en mulighed... noget du har set før Armand
?
for jeg kan nemly ikke find flere fejl på mit ledningsnet eller
fremprovokerer den fejl igen.
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88' som snart er klar

Armand (20-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-04-02 18:08


Skyrider #1 <skyrider19@hotmail.com> skrev i en
news:pf72cugel8av3bg41m7sn0o5f0dv66d789@4ax.com...
> On Fri, 19 Apr 2002 23:57:42 +0200, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
>
> >- - - - Eller en knækket pol på batteriet
> Hov Ja det kunne da være en mulighed... noget du har set før Armand
> ?

En enkelt gang eller to!

> for jeg kan nemly ikke find flere fejl på mit ledningsnet eller
> fremprovokerer den fejl igen.

Når den så måtte ske igen kan du jo lige have dét i baghovedet!

--
Armand.




Lars T. Thomsen (20-04-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 20-04-02 10:21

> - - - - Eller en knækket pol på batteriet
Ja, gentager lige mig selv igen: "altså i strømvejen fra batteriet og frem
til den
første strømforgrening" her er batteriets poler altså medregnet.
Det er (næsten) usandsynligt, at der er tale om en knækket pol på batteriet,
når der kan måles 12V i ledningerne frem mod tændingslåsen i forhold til
stelplanet på en ellers totalt mørklagt maskine....

..... jeg tror faktisk godt, at jeg vil erstatte: (næsten) med (helt)
Hilsen
Lars



Armand (20-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-04-02 19:28


Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en
news:a9rbu5$p7n$1@sunsite.dk...
> > - - - - Eller en knækket pol på batteriet
> Det er (næsten) usandsynligt, at der er tale om en knækket pol på
> batteriet, når der kan måles 12V i ledningerne frem mod tændingslåsen
> i forhold til stelplanet på en ellers totalt mørklagt maskine....

Jeg har oplevet en GS550 der sprang hovedsikringen hele tiden, hvor vi
efter en weekends udmålinger endte med at løse problemet ved at trække
en (lampe!)ledning fra tændingslåsens udgang og til sikringsboksen!

Udover dårlige forbindelser i stikkene er selve ledningsnettet grenet ud
på mest primitive vis: Et kort stykke der er af-isoleret og derom viklet
den af-isolerede ende på "grenen" - Der er således hverken lodninger
eller
sammenskruninger inde i ledningsnettet!
Så med tiden kan en dårlig samling inde midt i ledningsnettet også godt
gå hen og mukke

> .... jeg tror faktisk godt, at jeg vil erstatte: (næsten) med (helt)
>

Jup!
Men dét delresultat havde jeg heller ikke opfattet

--
Armand.





Lars T. Thomsen (20-04-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 20-04-02 20:10

> Jeg har oplevet en GS550 der sprang hovedsikringen hele tiden, hvor vi
> efter en weekends udmålinger endte med at løse problemet ved at trække
> en (lampe!)ledning fra tændingslåsens udgang og til sikringsboksen!

Okay, jeg tror også at det er på dette stykke eller frem mod tændingslåsen,
at humlen ligger! - Men hvis man ikke kan finde synlige skader og ikke
længere kan fremprovokere fejlen, så kan den være pokkers svær at fixe,
medmindre man *bare* skifter samlingerne helt ud.

> > .... jeg tror faktisk godt, at jeg vil erstatte: (næsten) med (helt)
> >
> Jup!
> Men dét delresultat havde jeg heller ikke opfattet
Okay, men jeg giver dig ret i, at det er det mest nærliggende sted at
prøve! - Derfor blev dette undersøgt, som det allerførste!

Hilsen
Lars



Skyrider #1 (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Skyrider #1


Dato : 18-04-02 13:30

On Wed, 17 Apr 2002 13:08:25 +0200, Skyrider #1
<skyrider19@hotmail.com> wrote:

cut en lang
>Her gik det galt igen LoL jeg stod og målte og fik ikke 12v på nogen
>af dem, men plusligt gik mit multimater ud!! sikring gik jeg skulle så
>til at fuske en sikring men mens jeg stod og prøvet på det kigget jeg
>over på MC'en og Gæt hvad den sage LoL "Lys i Olie lampe"VAR!!!!!
>tænker man så nu vi så tilbage ved fejl af starter
>>Forklar mig, hvordan det gik!?
>>Hvis det gik dårligt (=at du ikke fandt nogen fejl), så undre det mig, at
>>du ikke kan få noget lys i den!
Der nu lys i den gamle MC og Fandt fejl på ledning 2 +
Koblings-kontakten
Har nu lavet ny ledning og fået kontak til at virker..!...
Alå nu Vil jeg så gerne ha lov at Komme med en STOR TAK til denne NG
plus en exstra til Lars (som gik i Mail hjælp ) For alt den hjælp i
alle har givet Mig !!! TAK
MTh.
MCP_Poul-M Olsen
CBX750F 88' som har tænding og kan starte via Startknap..))))


Lars T. Thomsen (18-04-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 18-04-02 16:07

> Der nu lys i den gamle MC og Fandt fejl på ledning 2 +
> Koblings-kontakten

>"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:a97bmn$h8b$1@sunsite.dk...
>> FACIT: Ledning 2 er knækket!!!
>> Jeg kender ikke diagrammet for motorcyklen, men jeg tror, at denne går op
>> til hhv. frigears- og koblingskontakt, så må bruddet på ledningen ligge
et
>> sted mellem dette samlingspunkt og tilslutningen til start-relæet

Så var min konklusion ikke så ringe endda!?

Hilsen
Lars
(Der var glad for at kunne hjælpe!)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408668
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste