Værktøj til forgaffelpakdåse - hvor ?
Fra : Michael K. S.

Dato : 17-04-02 11:51

Hello boy'oz !

Jeg skal ha' lavet mig et stykke værktøj til at presse pakdåsen jævnt
i Prillerens forgaffelben.Havde forestillet mig et lille rørstykke med
indre diameter ca. 42 mm og ydre 4-6 mm mere.Nogen der har et bud på
hvor man finder et sådant stykke rør i Odense ??

-M

Fra : Peter Graff

Dato : 17-04-02 12:08

Kig i dit topnølgesæt.

Fra : Michael K. S.

Dato : 17-04-02 12:11

On Wed, 17 Apr 2002 13:08:00 +0200, "Peter Graff" <peter.graff@pc.dk>
wrote:

>Kig i dit topnølgesæt.

Ak ja det ville da være dejlig nemt,men 42 mm ?? Det er et stort sæt
du har så ).

-M
Hurra fandt en ultrabillig 36 mm top til 50,- til selve toppen af
gaffelbenet.

Fra : Armand

Dato : 17-04-02 23:40

> Ak ja det ville da være dejlig nemt,men 42 mm ?? Det er et stort sæt
> du har så ).

- - - - Og nogle lange toppe!!!
Pakdåsen skal monteres efter at teleskopet er samlet (og inderrøret
stikker vel sådan ca. ½ meter ovenud!)!

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-04-02 00:29

On Thu, 18 Apr 2002 00:40:07 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>- - - - Og nogle lange toppe!!!
>Pakdåsen skal monteres efter at teleskopet er samlet (og inderrøret
>stikker vel sådan ca. ½ meter ovenud!)!

Det håber jeg ikke for så kan jeg ikke tage værktøjet af igen
)...Husk Prilleren har USD,faktisk ser det også ud som om at
pakdåsen kan indføres direkte i yderrøret og samle derefter,er dog
ikke helt 100 % på det før jeg får skilt den ad.

-M

Fra : Armand

Dato : 18-04-02 16:43

> Det håber jeg ikke for så kan jeg ikke tage værktøjet af igen
> )...Husk Prilleren har USD,

Ups!

> .......faktisk ser det også ud som om at
> pakdåsen kan indføres direkte i yderrøret og samle derefter,er dog
> ikke helt 100 % på det før jeg får skilt den ad.

Selv for USD'ere må det gælde at der sidder en glidering inderst for
enden af inderrøret. Og da den er med større diameter end inderrøret og
pakdåsen er med samme diameter som inderrøret vil disse to ikke kunne
passere hinanden!!
På "normale" teleskoper, bruger man forøvrigt også dette faktum til at
trække pakdåsen ud v.h.a. teleskop med glidering

Sidder "bunden" på sådan en USD klemt/boltet på den nederste ende af
inderrøret??

Nåede desværre ikke at kigge på muligheden for fremstilling af en
"drivpresse" til din pakdåse idag

--
Armand.
(der næsten burde troppe op i Odense, for at se en adskilt USD'er)

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-04-02 18:47

On Thu, 18 Apr 2002 17:43:17 +0200, "Armand"
> [...]

>enden af inderrøret. Og da den er med større diameter end inderrøret og
>pakdåsen er med samme diameter som inderrøret vil disse to ikke kunne

Se det er lige netop det jeg er i tvivl om,for det synes ikke at være
tilfældet ).Prillerens forgaffel (den gamle model (pre 98)) er en
højst mærkværdig fætter med fjeder i det ene ben og dæmper i det andet
)

>På "normale" teleskoper, bruger man forøvrigt også dette faktum til at
>trække pakdåsen ud v.h.a. teleskop med glidering

Jeps det er jeg klar på ( har skilt nogle stykkker før) og derfor
undrer det mig at der tilsyneladende kun er en glidering i hvert ben.

>Sidder "bunden" på sådan en USD klemt/boltet på den nederste ende af
>inderrøret??

Jepper.

>Nåede desværre ikke at kigge på muligheden for fremstilling af en
>"drivpresse" til din pakdåse idag

No worries , MCbutikken sendte mig iøvrigt også de forkerte
pakdåser,så de skal lige byttes,de koster ellers originalt 200 kr.
stk.,uoriginalt 105,- for 2 !!

>Armand.
>(der næsten burde troppe op i Odense, for at se en adskilt USD'er)

Du er naturligvis altid velkommen,det ved du ,men nu er det så
heldigt at jeg faktisk kan vise dig præcis hvordan den ser ud,nemlig
(13 er pakdåsen) :

http://henrik.lewander.com/mc/aprilia/tech/Microfiches/grd_jpg/TN_307.jpg

-M

Fra : Michael K. S.

Dato : 19-04-02 10:54

On Thu, 18 Apr 2002 19:47:13 +0200, Michael K. S. <MichaelKS@image.dk>
wrote:

>No worries , MCbutikken sendte mig iøvrigt også de forkerte
>pakdåser,så de skal lige byttes,de koster ellers originalt 200 kr.
>stk.,uoriginalt 105,- for 2 !!

Og her følger så hvad nogen måske kan opfatte som en reklame,men ikke
er tænkt sådan. )

Det viser sig så, at de uoriginale ikke er i landet overhovedet og
således i restordre,med ukendt leveringstid.MC-butikken ringer mig så
op og beklager at de desværre ikke kan fremskaffes,_men_ at de vil
skaffe nogle originale fra Aprilia som jeg vil få leveret ASAP til
samme pris som de uoriginale !! Det er ligegodt fin og hurtig service
og ganske usædvanlig for den danske MC-branche - Ros til dem.

-M

Fra : origo@earthling.net

Dato : 18-04-02 19:39

> [...]
> På "normale" teleskoper, bruger man forøvrigt også dette faktum til at
> trække pakdåsen ud v.h.a. teleskop med glidering
Noen USD gafler, bl.a. Öhlins, samt originalgaffel til R1 og Suzuki 1000,
har begge glideringer montert i ytterrøret. Det har etter sigende en del
fordeler.

JS

Fra : Armand

Dato : 18-04-02 21:41

<origo@earthling.net> skrev i en news:a9n3sq$8dk$1@sunsite.dk...

> [...]
1000,
> har begge glideringer montert i ytterrøret. Det har etter sigende en

Hvilket jeg ikke fatter en skid af!
Måske argumentet er at toppen af inderrøret stort set vil løbe usmurt ?
:-/
Montering og afmontering af den dybest placerede glidering i yderrøret
må da være et helvede - Hvorunder der er stor risiko for at ridse banen
indvendigt på yderrøret :-/

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 18-04-02 22:25

> Måske argumentet er at toppen af inderrøret stort set vil løbe usmurt ?
> :-/
Jeg mener å huske at det har sammenheng med redusert friksjon eller slup.
Leste noe om det for en tid siden.

> Montering og afmontering af den dybest placerede glidering i yderrøret
> må da være et helvede - Hvorunder der er stor risiko for at ridse banen
> indvendigt på yderrøret :-/
I motsetning til en alminnelig gaffel, er ytterrøret jo åpent i begge ender.
Dermed er det neppe så slemt

JS

Fra : Armand

Dato : 18-04-02 22:35

<origo@earthling.net> skrev i en news:a9ndiv$ama$1@sunsite.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> I motsetning til en alminnelig gaffel, er ytterrøret jo åpent i begge
ender.
> Dermed er det neppe så slemt

Men den øverste glidering vil ikke sidde i den anden ende - Den vil
mindst sidde 100-150 mm (= fjedervandringen) inde!
Måske at det øverste stykke er uddrejet så glideringen slet og ret kan
plumpes ind? Mnjaeh :-/

--
Armand.

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-04-02 05:42

> [...]
> mindst sidde 100-150 mm (= fjedervandringen) inde!
> Måske at det øverste stykke er uddrejet så glideringen slet og ret kan

Husker ikke helt hvordan det ser ut, men har ikke hatt problemer med å
demontere dem for inspeksjon.

JS

Fra : David B Wilby

Dato : 30-05-02 18:54

Min lokal mc værksted (Køge MC) viste mig at man kan bukke en stykke
fladjern så den passer rundt om gaffelbenet, den kan man så FORSIGTIGT slå
på så pakdåsen går lige ned i gaffelrøret. De havde svejset en håndtag på så
de kunne nemmere slå på "værktøjet" uden at ridse gaffelbenet. Jeg nøjedes
med at kom en klude rundt om gaffelbenet og bruge små slag.
Det virkede og nu er begge min forgafler tæt igen. Nu skal jeg bare skifte
min slidte forfjeder ud, når Max MC Import kan nosse sig færdig og importer
et sæt fjeder til mig. Jeg har "kun" ventede siden den første uge i Maj, så
hvis jeg virkelige er heldig kan jeg måske have dyret klar til sommer
ferien.

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 30-05-02 19:22

Jeg har lige skiftet på min kværn oxo, og til formålet brugte jeg en stump
afløbsrør i den rigtig diameter.. 50 mm.. den var perfect.. jeg fik oxo
monteret et stump rør på 3 cm i hvert ben for at stive fjederen op.. det
virker til UG: næsten... 3 cm var nok lige i overkanten så de bliver nok
lige kortet ned til 15-20 mm, istedet...

Brian W.

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 30-05-02 21:31

"Brian Wendelbo" <Dustyman41@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> virker til UG: næsten... 3 cm var nok lige i overkanten så de bliver nok
> lige kortet ned til 15-20 mm, istedet...

Jeg har altid brugt den gamle pakdåse til at slå den nye i, virker hver gang

Kenneth
R1

Fra : Lars Eckberg

Dato : 17-04-02 14:01

Smut ned til den lokale smed med en "six-pack".. =) Det virker som regel
på Sjælland... ;)

Mvh
-- Lars

Fra : Armand

Dato : 17-04-02 22:45

Lars Eckberg <funky@worldonline.dk> skrev i en
> Smut ned til den lokale smed med en "six-pack".. =) Det virker som
regel
> på Sjælland... ;)

Ikke lokal; men smed. Og jeg kigger lige på mine muligheder imorgen
Michael!

--
Armand.
(der ellers har et sådant værktøj; men det er til Ninja'ens Ø39

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-04-02 00:29

On Wed, 17 Apr 2002 23:44:35 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Ikke lokal; men smed. Og jeg kigger lige på mine muligheder imorgen
>Michael!

Kewl

-M

Fra : Peter J

Dato : 17-04-02 20:20

> [...]
> indre diameter ca. 42 mm og ydre 4-6 mm mere.Nogen der har et bud på
> hvor man finder et sådant stykke rør i Odense ??

Brug evt den gamle pakdåse til at slå den nye i med.

Det virkede fint for mig.

Peter
CBR 1000 F

Fra : Tomas Linnet

Dato : 18-04-02 15:39

> [...]
> indre diameter ca. 42 mm og ydre 4-6 mm mere.Nogen der har et bud på
> hvor man finder et sådant stykke rør i Odense ??

Det optimale er et rør der er kløvet. Pakdåsen skal monteres når benet er
samlet

-Tomas
Maskinarbejder med usd gaffel

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-04-02 16:07

On Thu, 18 Apr 2002 16:39:29 +0200, "Tomas Linnet"
<tomasane@orangenet.dk> wrote:

>Det optimale er et rør der er kløvet. Pakdåsen skal monteres når benet er
>samlet

Sikker ? Husk lige at mine gaffelben er anderledes end dine ),men
det er nu stadigvæk meget muligt,værkstedshåndbogen åbner mulighed for
fortolkning.Skal den monteres med gaffelbenet samlet så skal røret
rigtig nok kløves, ellers går det ikke.

>Maskinarbejder med usd gaffel

Ja - Det hjælper jo ligesom en lille smule på det

-M